معرفی فیلم می دسامبر (May December) ؛ فیلم جدید ناتالی پورتمن و نامزد 4 جایزه گلدن گلوب

معرفی فیلم می دسامبر (May December) ؛ فیلم جدید ناتالی پورتمن و نامزد 4 جایزه گلدن گلوب


منبع: پلازا

1

1402/10/23

10:23


معرفی فیلم می دسامبر (May December) ؛ فیلم جدید ناتالی پورتمن و نامزد 4 جایزه گلدن گلوب

فیلم می دسامبر (May December) درامی دیدنی با بازی ناتالی پورتمن و جولیان مورد محصول سال 2023 است. این فیلم نامزد جوایزی چون گلدن گلوب شده که در این مقاله بیشتر درباره آن می‌خوانیم.

فیلم می دسامبر (May December) یک درام آمریکایی محصول سال 2023 است. کارگردان این اثر تاد هاینز (Todd Haynes) است و آن را براساس فیلمنامه‌ای از سامی برچ (Samy Burch) ساخت. داستان فیلم تاحدودی با الهام از ماجرای مری کی لتورنو (Mary Kay Letourneau) نوشته شده است. فیلم May December اولین بار در هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن به روی پرده رفت، جایی که نتفلیکس حق پخش آن در آمریکای شمالی را کسب کرد. این درام با استقبال خوبی از سوی منتقدین روبرو گشت و افتخاراتی نظیر نامزدی 4 جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرد.

قصد داریم در این مقاله از پلازا به بررسی فیلم سینمایی می دسامبر بپردازیم. تریلر آن را ببینیم، با داستان و بازیگران آشنا شویم، و نظرات منتقدین درباره فیلم May December را بخوانیم. اگر به آثار درام یا کمدی علاقمندید مقاله بهترین فیلم‌های درام و مقاله بهترین فیلم‌های کمدی را از دست ندهید.

فهرست مطالب

تریلر فیلم May December 2023

ویدئو زیر تریلر فیلم May December با زیرنویس فارسی است که برای شما آماده کرده‌ایم. تاریخ اکران فیلم می دسامبر 20 می 2023 (30 اردیبهشت 1402) در جشنواره فیلم کن، و 17 نوامبر 2023 (26 آبان 1402) در سینماهای ایالات متحده آمریکا است. اگر برایتان این سوال پیش آمده که ژانر فیلم May December چیست؟ باید بگوییم این یک فیلم درام و کمدی است.

خلاصه فیلم سینمایی می دسامبر

داستان فیلم می دسامبر با الهام از ماجرای مری کی لتورنو و براساس داستانی از سمی برچ و الکس مکانیک (Alex Mechanik) شکل گرفته است. بازیگری به نام الیزابت بری قصد دارد در فیلم جدیدی بازی کند. فیلم درباره یک زوج بحث‌برانگیز است که ماجرای عاشقانه آنها حدود 20 سال پیش بر سر زبان‌ها افتاده بود. الیزابت برای ملاقات با این زوج، گریس و جو و تحقیق درباره زندگی آنها به جورجیا سفر می‌کند. گریس و جو با ورود الیزابت تحت فشار قرار گرفته و مجبورند بار دیگر خاطرات خود را مرور کنند. این زوج 23 سال گذشته را باهم بوده‌اند، رابطه‌ای که از 13 سالگی جو شروع شد. مدت زمان فیلم می دسامبر 1 ساعت و 57 دقیقه است و در این مدت به تماشای داستان الیزابت، گریس و جو می‌نشینیم.

نمرات فیلم سینمایی می دسامبر / ژانر فیلم May December

هنرپیشه های فیلم سینمایی می دسامبر

در ژوئن 2021 اعلام شد که ناتالی پورتمن و جولیان مور به عنوان بازیگران فیلم May December انتخاب شده‌اند. پورتمن، تاد هاینز را به عنوان کارگردان استخدام کرد. در سپتامبر 2022 ملتون به جمع بازیگران پیوست.  ژانویه 2023 بود که گزارش شد پایپر کودا، الیزابت یو و گابریل چانگ به عنوان دیگر بازیگران فیلم کار خود را آغاز کرده‌اند. در ادامه مرور کوتاهی بر بیوگرافی چند بازیگر اصلی داریم و سپس با بقیه بازیگران فیلم می دسامبر آشنا می‌شویم.

ناتالی پورتمن در نقش الیزابت

هنرپیشه های فیلم سینمایی می دسامبر / تریلر فیلم May December 2023

ناتالی پورتمن (Natalie Portman) بازیگر آمریکایی، متولد 9 ژوئن 1981 (19 خرداد 1360) در اسرائیل است. وی بازیگری را از 12 سالگی با حضور در فیلم  Léon: The Professional (1994) آغاز کرد. پورتمن 5 سال بعد با بازی در فیلم  Star Wars: Episode I – The Phantom Menace به شهرت جهانی رسید. هنر بازیگری وی با حضور در فیلم V for Vendetta (2005) بیش از پیش مورد تحسین قرار گرفت و درنهایت حضور در فیلم Black Swan (2010) برای او اسکار بهترین بازیگر زن را به ارمغان آورد. ناتالی ایفاگر نقش جین فاستر در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول است، و همین او را تبدیل به یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیگران دنیا کرده است.

جولیان مور در نقش گریس

داستان فیلم می دسامبر / فیلم May December

جولی آن اسمیت (Julie Anne Smith) بازیگر آمریکایی متولد 3 دسامبر 1960 (12 آذر 1339) است که با نام جولیان مور (Julianne Moore) شناخته می‌شود. وی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بوستون در رشته تئاتر، بازیگری را آغاز کرد. مور به خصوص در دهه 1990 برای بازی در نقش زنان دارای مشکل عاطفی در فیلم‌های مستقل بسیار شناخته شده بود. بازی در فیلم Short Cuts (1993) نام او را بر سر زبان‌ها انداخت و حضور در فیلم Nine Month (1995) و فیلم The Lost World: Jurassic Park (1997) او را تبدیل به یکی از مشهورترین بازیگران هالیوود کرد. او تاکنون 4 بار نامزد جایزه اسکار شده است. مور در کنار بازیگری، به نوشتن نیز علاقه دارد و مجموعه کتاب‌های کودکان که قهرمان آن Freckleface Strawberry بوده را نوشته است. در سال 2020 نشریه نیویورک تایمز جولیان مور را به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران قرن 21 معرفی کرد.

چارلز ملتون در نقش جو

خلاصه فیلم سینمایی می دسامبر / فیلم May December

چارلز مایکل ملتون (Charles Michael Melton) بازیگر آمریکایی متولد 4 ژانویه 1991، برابر با 14 دی 1369، است. ملتون کار خود را با مدلینگ آغاز کرد. او از سال 2010 با حضور به عنوان بازیگر مهمان در سریال Glee و سریال American Horror Story بازیگری را آغاز کرد. در سال 2017 با حضور در نقش رجی منتل در سریال Riverdale به شهرت رسید. چارلز ایفاگر نقش دنیل بای در فیلم The Sun Is Also a Star (2019) بود. این فیلم سبب شد وی به اولین بازیگر کره‌ای-آمریکایی و آسیایی-آمریکایی تبدیل شود که نقش اول یک فیلم عاشقانه نوجوانانه در یکی از بزرگترین استودیوهای هالیوود را ایفا کرده است. نقش‌آفرینی وی در فیلم می دسامبر نیز به شدت مورد توجه قرار گرفت و افتخاراتی نظیر نامزدی جایزه گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد.

کوری مایکل اسمیت در نقش جورجی

بازیگران فیلم می دسامبر / فیلم May December

کوری مایکل اسمیت (Cory Michael Smith) یکی دیگر از بازیگران فیلم May December است. این بازیگر آمریکایی متولد 14 نوامبر 1986 (13 آبان 1365) است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 2009 آغاز کرده است. کوری در دانشگاه در رشته موسیقی تحصیل کرد و البته که چند بار به فکر ترک این رشته برای خواندن فلسفه یا قانون افتاد. وی در دنیای بازیگری بیش از هرچیز با نقش ادوارد نیگما در سریال Gotham شناخته می‌شود. او در چند فیلم به کارگردانی تاد هاینز بازی کرده است، از جمله فیلم Carol (2015) و فیلم Wonderstruck (2017).

در فهرست زیر نام دیگر بازیگران فیلم May December را می‌خوانیم:

  • الیزابت یو (Elizabeth Yu) در نقش مری آترتون-یو
  • گابریل چانگ (Gabriel Chung) در نقش چارلی آترتون یو
  • پایپر کوردا (Piper Curda) در نقش آنر آترتون یو
  • دی. دبلیو. مافت ( W. Moffett) در نقش تام آترتون
  • لارنس آرانسیو (Lawrence Arancio) در نقش موریس اسپربر

نقد فیلم می دسامبر

فیلم درام می دسامبر با استقبال خوبی از سوی منتقدین و بینندگان روبرو گشت. نقدهای مثبتی برای آن نوشته شد و نامش در میان 10 فیلم برتر سال 2023 به انتخاب موسسه فیلم آمریکا به چشم می‌خورد. در میان مهمترین جوایز فیلم نیز می‌توانیم به 4 نامزدی جایزه گلدن گلوب در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، و بهترین بازیگر نقش مکمل زن اشاره کنیم. در ادامه نظرات منتقدین و نمرات فیلم سینمایی می دسامبر را باهم می‌خوانیم.

The Telegraph/ تیم رابی: 100

فیلم می دسامبر درباره عمل کردن، انکار، اشتباه کردن و سن قانونی است؛ اما درباره بزرگ شدن و راه‌های مختلفی که در این فرآیند طی می‌کنیم و شکست می‌خوریم نیز هست.

تاریخ اکران فیلم می دسامبر / مدت زمان فیلم می دسامبر

The Observer/ جمعی از نویسندگان: 100

فیلم May December برای افرادی که دوست ندارند در کارهای افراد افتضاح درگیر شوند، مناسب نیست. فیلم درباره موضوع و شخصیت‌هایش جسورانه است و بازیگران نیز به همین اندازه احساسات نامطلوب و استادانه را ارائه می‌دهند. این فیلم عمیقا درهم برهم است که برایش بسیار عالی است.

Entertainment Weekly/ کریستین هولوب: 91

دوربین هاینز شخصیت‌ها را اغلب از یک گوشه، یا از آن سوی آینه یا از درون فضایی که فکر می‌کنند امن است، مشاهده می‌کند. این کار همواره به تماشاگر احساس هیجان و هم‌زمان حس تجاوز به اسرار خصوصی را می‌دهد.

The Guardian/ پیتر بردشاو: 80

فیلم می دسامبر با دقتی جالب و زیرکانه توسط تاد هاینز ارائه می‌شود، جولیان مور وقار نامتعارف خود را با دقت به نمایش می‌گذارد و ناتالی پورتمن صحنه‌ای عالی دارد که در آن در کلاس داستان دبیرستان بچه‌های گریس درباره بازیگری سخن می‌گوید.

Time/ استفانی زاخارک: 70

فیلم May December می‌توانست حرارت، و حتی پیچش‌های بیشتری داشته باشد. اما به اندازه کافی اغواکننده است که ما را مجاب کند یک خیانت را پس از دیگری دنبال کنیم.

The New Yorker/ ریچارد برودی: 60

چهارچوب فیلم محکم بسته شده و مهروموم است و هاینز برای اشاره به جزئیات داستان – از هنر و پول، قدرت و احتمال- آن را سوراخ نمی‌کند یا نمی‌شکند. نتیجه جذاب و پرطنین است، اما با این وجود ناقص و ناتمام به نظر می‌رسد.

نقد فیلم می دسامبر / فیلم May December

سخن پایانی

در این مقاله با معرفی فیلم May December 2023 در کنار شما بودیم. این درام زیبا با نقش‌آفرینی هنرمندانه پورتمن، مور و ملتون یک اثر دیدنی است که تماشای آن را به شما خواننده عزیز پیشنهاد می‌کنیم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ به نظر شما بازی کدام بازیگر بهتر است؟ این اثر به راحتی می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های درام 2023 نام گیرد و با کمی شانس شاید بتواند در فهرست بهترین فیلم‌های جهان نیز قرار گیرد. نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو