مدیریت بحث و دعوا در رابطه، تکنیک های خاص برای آرام کردن اوضاع

منبع: روزانه

2

1402/10/23

15:45


همه افراد ممکن است در رابطه عاطفی خود به دلیل داشتن عادت های خاص، دچار بحث و دعوا شوند . اگر آستانه تحمل زوجین در زندگی زناشویی، پایین باشد، همین …

همه افراد ممکن است در رابطه عاطفی خود به دلیل داشتن عادت های خاص، دچار بحث و دعوا شوند . اگر آستانه تحمل زوجین در زندگی زناشویی، پایین باشد، همین عادت های خاص می تواند نشانه ای از بی احترامی تلقی گردد و تبدیل به شکایت شود و باعث دعوا و اختلاف در زندگی شوند. اختلاف و ناسازگاری بین زوج ها، اغلب به صورت ناخودآگاه ایجاد و تشدید خواهد شد؛ یعنی زوجین بدون آنکه بخواهند، طرف مقابل خود را ناراحت کرده  و از او دلخور می شوند. 

از اصول مهم و ضروری برای مدیریت دعوا در رابطه عاطفی، داشتن مهارت‌ های ارتباطی مؤثر، احترام متقابل و توانایی گفتگوی رو در رو با شریک زندگی را میتوان نام برد. علاوه بر این، یادگیری مهارت ‌های حل اختلاف و مدیریت استرس نیز می توانند به حفظ سلامت رابطه کمک کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با راهکارهای مدیریت بحث و رابطه در زندگی زناشویی و تکنیک های موثر آن بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 مدیریت بحث و دعوا در رابطه، تکنیک های خاص برای آرام کردن اوضاع

تکنیک های مدیریت دعوا در رابطه زناشویی

جر و بحث در روابط زناشویی را می توان با استفاده از تکنیک ‌ها و راهکار های مناسب و موثری، مدیریت کرد. همواره به جای این که نظرات خود را به زور به همسرتان تحمیل کنید، با دقت به نظراتش گوش داده و با احترام با او صحبت کنید.  بهتر است قبل از اینکه بحث منجر به دعوا گردد، با استفاده از تکنیک ‌های تأمل یا آرام‌ بخشی، خود را آرام کرده، سپس با شریک زندگیتان به گفتگو بپردازید. اگر با شریک زندگی خود هم نظر نیستید، می توانید با بیان نقاط مشترکتان، شروع به گفتگو کنید.

با استفاده از این روش مشخص می شود که کدام مسائل اهمیت بیشتری در رابطه دارند و بر اساس اولویت‌ آن ها شروع به گفتگو با یکدیگر کنید. اگر حس کردید که جر و بحث به یک نقطه ناپایدار رسیده است، موقتا از گفتگوی بیشتر خودداری کنید و ادامه مکالمه را به یک زمان مشخص موکول کنید. در ادامه برخی از تکنیک های مدیریت بحث و دعوا در رابطه عاطفی را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

تکنیک توقف

تکنیک توقف یک استراتژی مؤثر در مدیریت دعوا و بحران در روابط محسوب می شود. این تکنیک به زوجین کمک می ‌کند تا در لحظاتی که شدت دعوا یا بحران به اوج خود رسیده است، اندکی توقف کرده و تصمیم‌ گیری را به زمان دیگری موکول کنند. در تکنیک توقف، می توانید از راهکار های آرام ‌بخشی مانند تأمل یا نفس عمیق استفاده کنید تا سطح تنش کاهش یابد. مثلا برای خود مشخص کنید که به مدت چند ساعت، یک روز یا حتی بیشتر، از بحث و گفتگو دوری کنید. این امر سبب می شود تا هر دو طرف فرصت این را داشته باشند تا به آرامش رسیده و روی کار های خود بیشتر تأمل کنند.

به شریک زندگی‌ خود نیز اطلاع دهید که تا مدت تعیین شده از گفتگو در مورد مسائل گفته شده، اجتناب کند. بهتر است در دوره توقف روی مسائل مهم تر زندگی‌ تمرکز کنید و به دیگر مشکلات بحرانی اهمیت ندهید. در واقع  تکنیک توقف به زوجین این امکان را می ‌دهد تا بتوانند بهتر روی نیاز ها و احساسات خود تمرکز کنند و آمادگی های لازم را برای گفت و گوی سازنده به دست آورند. تکنیک توقف معمولا به عنوان یک روش کارآمد در جلوگیری از ادامه یا تشدید جر و بحث و همچنین ایجاد فرصت برای تأمل و حل مسائل، به کار برده می شود.

مطلب مشابه: آرام کردن افراد عصبانی؛ انواع خشم و تکنیک های طلایی برای آرام کردن فرد عصبانی

 مدیریت بحث و دعوا در رابطه، تکنیک های خاص برای آرام کردن اوضاع

تکنیک تایم اوت

یکی دیگر از تکنیک های مدیریت بحث و دعوا در رابطه، تکنیک تایم اوت است که به زوجین این امکان را می‌ دهد تا در لحظات تنش ‌زا و دعوا، فاصله ‌ای برای تأمل و آرام‌ شدن بیشتر ایجاد کنند. در تکنیک تایم اوت به جای پاسخ فوری به اظهار نظر ها، هر کدام از زوجین فرصت دارند تا عقاید خود را با دقت و برنامه ‌ریزی بیشتری بیان کنند. این تکنیک باعث می شود تا زوجین به جای فرار از گفتگو با یکدیگر و جدال فوری، در مقابل تضاد های خود به صورت موقت تسلیم شوند. اگر تنش در رابطه به حدی است که ممکن است با ادامه دعوا، بحث جدی شود، تایم اوت سبب آرامش فیزیکی افراد می گردد.

تعیین کردن یک زمان مشخص برای ادامه گفتگو پس از تایم اوت، باعث کاهش تنش یا مدیریت بهتر دعوا می گردد. البته توجه داشته باشید که تکنیک تایم اوت باید با احترام به احساسات متقابل انجام شود و هدف آن حل مسئله و بهبود روابط است، نه ایجاد فاصله بیشتر.

تکنیک نفس آهسته

تکنیک تنفس آهسته یک روش آرام ‌بخش دیگر برای مدیریت استرس است که می‌ تواند در مدیریت جر و بحث در روابط عاطفی مفید باشد. در تکنیک نفس آهسته برای کاهش تنش و دعوا، به آرامی و به صورت عمیق و پیوسته نفس بکشید، سپس هوا را به آرامی از دهان خود خارج کنید و به این فکر کنید که چگونه هوا وارد یا خارج می ‌شود. این تمرین به فرد کمک می ‌کند تا بتواند ذهن خود را آرام سازد.

وقتی که نفس عمیق می کشید، بهتر است بیشتر تمرکز خود را روی ناحیه شکم بگذارید و نفس خود را از سینه پر کنید. این کار سبب تحریک سیستم عصبی مرکزی و کاهش استرس می گردد. همچنین می توانید نفس ‌های آهسته و عمیق را با انرژی مثبت ترکیب کنید. استفاده از تکنیک نفس آهسته می ‌تواند به زوجین کمک کند تا بهتر به کنترل احساسات و عواطف خود بپردازند و به راحتی تنش ها و دعوا ها را در زندگی زناشویی، مدیریت کنند.

مطلب مشابه: نشانه‌ های مثبت دعوا در رابطه عاطفی و مدیریت رابطه هنگام دعوا با همسر

 مدیریت بحث و دعوا در رابطه، تکنیک های خاص برای آرام کردن اوضاع

تکنیک شنوایی فعال

تکنیک شنوایی فعال نیز یک روش مؤثر در مدیریت جر و بحث در روابط است. در این تکنیک باید به طرف مقابل خود تمرکز و توجه کافی داشته باشید. یعنی وقتی  که شریک زندگیتان در حال صحبت است، به آرامی و با تمرکز کامل به او گوش دهید. این کار سبب می شود تا او مطمئن شود که نظرات و احساساتش برای شما مهم هستند. استفاده از علائم بدنی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

با استفاده از علائم بدنی مانند نگاه کردن به چشمان شریک زندگی خود، نشان دهید که شنوایی فعال دارید و در حال تمرکز به حرف های او هستید. همچنین از شریک خود سوالات واضح و مشخصی بپرسید تا مطمئن شود که به درستی او را درک کرده ‌اید. این کار باعث برطرف شدن سوء تفاهمات در رابطه می شود. در تکنیک شنوایی می توانید از روش تکرار و خلاصه کردن نیز استفاده کنید.

به این صورت که نکات مهمی را که شریک زندگی ابراز کرده، تکرار و خلاصه کنید. این امر بیانگر این است که شما به دقت به حرفای شریک زندگی خود گوش کرده اید و آن ها را فهمیده اید. تکنیک شنوایی فعال می ‌تواند به افزایش درک متقابل و کاهش احتمال سوء تفاهم در روابط کمک کند و سبب بهبود روابط و کاهش دعوا شود.

تکنیک گفت و گوی محترمانه

زوجین باید برای مدیریت بحث و دعوا با یک دیگر گفتگوی محترمانه داشته باشند. این امر فرصتی را فراهم می ‌کند تا به طور صریح و بدون نگرانی از واکنش یکدیگر، نظرات و احساسات خود را بازگو کنند. وقتی گفتگو را آغاز می‌ کنید، با احترام به شریک زندگی ‌تان نظرات و احساسات خود را بیان کنید، این گفتگو جهت بهبود روابط و حل مسائل بسیار مهم است.

در هنگام استفاده از تکنیک گفتگوی محترمانه نگرانی و نیاز های خود را توضیح دهید، همسرتان را سرزنش نکنید، در جستجوی یک راهکار موثر باشید و از طرف مقابلتان بخواهید که خلاصه حرفای شما را بازگو کند. شریک زندگیتان نیز باید به خواسته ها و نیازهای شما توجه کند و آن ها را به خاطر داشته باشد. در برخی مواقع که رسیدن به توافق، کاری دشوار است، درخواست کمک از نفر سوم نیز می تواند سودمند باشد.

 مدیریت بحث و دعوا در رابطه، تکنیک های خاص برای آرام کردن اوضاع

 تکنیک ارتباط چشمی

تکنیک ارتباط چشمی یکی دیگر از تکنیک های مهم در مدیریت جر و بحث در روابط زناشویی است. هنگامی که با شریک زندگی خود صحبت می ‌کنید یا او با شما صحبت می ‌کند، با یک دیگر ارتباط چشمی برقرار کنید. این عمل نشان دهنده توجه و احترام به طرف مقابلتان می باشد.

بهتر است به جای نگاه کردن به سمت های دیگر یا تماس چشمی پراکنده، تلاش کنید تا با شریک زندگی خود تماس چشمی خود را به صورت مستقیم برقرار کنید. تماس چشمی باعث ایجاد ارتباط حسی و تعامل بیشتر می شود. بنابراین در هنگام جر و بحث، می توانید از این تکنیک استفاده کرده و از تماس چشمی به عنوان یک راه ارتباطی مؤثر برای مدیریت دعوا استفاده کنید. این تکنیک می ‌تواند راهی برای ارتقاء تعامل و درک متقابل باشد و سبب می شود تا زوجین بهتر احساسات و نظرات طرف مقابل خود را درک نمایند.

سخن پایانی

نمی توان در هنگام صحبت از رابطه های عاطفی، فقط به جنبه های مثبت آن اشاره کرد. غیر ممکن است که در زندگی زناشویی بین زوجین هیچ گونه بحث و دعوایی اتفاق نیفتد. این جر و بحث ها اگر به صورت ریشه ای درمان نگردند، در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری به رابطه وارد می کنند.

بیشتر زوج های خوشبخت به یکدیگر به چشم نیمه گمشده همدیگر نگاه می کنند. زوجین باید بدانند که یک تیم هستند که همدیگر را کامل می کنند و هر گونه بحث و مشاجره ای می تواند به رشد رابطه آن ها کمک کند. در هر صورت در زندگی احتمال جر و بحث و دعوا وجود دارد، بنابراین زوجین باید بتوانند باید به کارگیری راهکارهای موثر آن ها را کنترل و مدیریت کنند.

مطلب مشابه: رفع دلخوری همسر؛ دلایل و راهکارهای جلوگیری از قهر همسر و آشتی با او

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو