نگاهی به تأثیر نقاشی بر مغز و تغییراتی که با نقاشی کشیدن در مغزتان ایجاد می شود

نگاهی به تأثیر نقاشی بر مغز و تغییراتی که با نقاشی کشیدن در مغزتان ایجاد می شود


منبع: آرگا

1

1402/11/27

14:11


نقاشی و به طور کلی هنر درمانی به معنای استفاده از روش ها و تکنیک های هنری برای درمان اختلالات روانی و بهبود سلامت روان افراد است. در حال حاضر درر همه جای دنیا از این روش درمانی برای کمک به بهبود انواع اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب استفاده می شود.

با افزایش سن، قدرت ذهنی و حفظ تناسب بدن اهمیت زیادی پیدا می کند. پزشکان توصیه می کنند برای اینکه بدنی سالم داشته باشید به طور منظم ورزش کنید. به نظر شما برای سلامت مغز چه اقداماتی باید انجام داد؟ یافتن روش های خلاقانه برای بیان نمودن حالات درونی می تواند ذهن را قوی نگه دارد. علاوه بر این باعث می شود بتوانید ایده های خود را پرورش دهید و تجربه های جدیدی کسب کنید. یکی از مهم ترین و جذاب ترین سرگرمی ها برای تقویت مغز نقاشی کردن است. در ادامه مطلب تأثیر نقاشی بر مغز را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انجام فعالیت های هنری و احساس شادی در مغز

مطالعات جدید نشان می دهد انجام فعالیت های هنری هورمون های تولید احساس شادی را تا حد قابل توجهی تحریک می کنند. حتی نقاشی کشیدن ساده نیز می تواند روی مغز اثر بگذارد. محققان دانشگاه کالیفرنیا معتقدند که نقاشی می تواند بر مغز تأثیر داشته باشد. به همین دلیل این کار باعث ایجاد شادی می شود. کارهای هنری موجب افزایش جریان خون در بخش قدامی قشر مخ می شوند.

محققین در این مطالعه از ۲۶ نفر که سن ۱۸ تا ۷۰ سال داشتند کمک گرفتند که هشت نفر آن ها جزو هنرمندان بودند. از تمام افراد خواسته شد در سه فعالیت تولید هنر شامل رنگ آمیزی، نقاشی آزاد یا خط خطی کردن کاغذ به مدت سه دقیقه شرکت کنند و بین هر کدام یک از این فعالیت ها استراحت داشته باشند.

 فعالیت مغزی شرکت کنندگان در این تحقیق با استفاده از دستگاه طیف نگاری کارکردی نزدیک مادون قرمز رصد شد. این روش موجب افزایش جریان خون در بخش قدامی قشر مخ شد، اما در زمان استراحت جریان خون به حالت طبیعی برگشت. تمام هنرها به خصوص انواع دیداری شامل طراحی، نقاشی و مجسمه سازی با رشد و تحول هوشی جلو می روند. آن ها با تحول تفکر می توانند شکل بگیرند.

مهم ترین تأثیر نقاشی بر مغز

بررسی تأثیر نقاشی بر مغز

نقاشی مهارت های بازیابی حافظه را تا حد زیادی افزایش می دهد و ذهن را از طریق مفاهیم بصری و اجرای آن فعال می کند. کسانی که معمولا از خروجی های خلاقانه مثل نقاشی استفاده می کنند، کمتر از سایر افراد دچار بیماری کاهش حافظه در کهن سالی می شوند. منظور از بیماری حافظه، همان آلزایمر است.

افرادی که به آلزایمر مبتلا بودند، باید چند برابر بیشتر از افراد دیگر از حافظه خود استفاده کنند تا مغز دیرتر تحلیل برود. نقاشی کشیدن در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد که باید در کنار آن راهکارهای دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. البته لازم به ذکر است افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند، باید تحت نظر متخصص نقاشی و طراحی را دنبال کنند، زیرا به جنبه درمانی آن نیز باید توجه شود و فرد در یک مسیر مشخص و منسجم پیش برود.

نقاشی به مردم این امکان را می دهد تا بتوانند احساسات خود را بدون بیان کلمات ابراز کنند. کسانی که نقاشی می کشند از هنر برای غلبه بر شخصیت خجالتی خود استفاده می کنند. استفاده از اثر هنری برای بیان داستان به افراد خجالتی اجازه تعاملات اجتماعی بیشتری را می دهد. در هنر درمانی بیماران به مهارت یا تجربه قبلی در زمینه هنر هیچ گونه نیازی ندارند. بلکه آن ها می توانند از طریق خلق اثر هنری اعتماد به نفس را در خود تقویت کنند.

مهم ترین تأثیر نقاشی بر مغز چیست؟

نقاشی می تواند یک سرگرمی جذاب و جدید است که ذهن را قوی تر می کند. علاوه بر این فواید زیادی برای سلامت مغز نیز به همراه دارد. در ادامه تأثیر نقاشی بر مغز را با نگاهی به مزایای آن بررسی خواهیم کرد:

اصلی ترین تأثیر نقاشی بر مغز

۱. افزایش رشد عاطفی

هنرمندان می توانند احساسات خود را از طریق نقاشی بیرون بریزند. این عمل افراد را تشویق می کند تا بتوانند به وضعیت عاطفی خود نگاه کنند و احساساتی را که ممکن است متوجه نشوند ارزیابی کنند. رهاسازی احساسات از طریق آثار هنری برای بیشتر افراد در هر سنی یک تجربه شیرین و خاص است. در حقیقت بیشتر درمانگران طراحی یا نقاشی را به عنوان یک راهکار درمانی برای بیمارانی پیشنهاد می کنند که درگیر برخوردهای روانی بسیار دردناک بوده اند. رها کردن احساسات با نقاشی موجب بهبودی از طریق بیان عاطفی انتزاعی خواهد شد.

افرادی که نقاشی می کشند، می توانند سطح هوش هیجانی خود را تا حد زیادی افزایش دهند. اجازه دادن به احساسات در نقاشی می تواند به شما کمک کند تا وضعیت عاطفی خود را بیشتر درک کنید و متوجه شوید که چه چیزی به کاهش استرس شما کمک می کند.

بازی با انواع مختلف نقاشی می تواند کمک کند تا بفهمید چه چیزی سبب ایجاد احساسات خاصی مثل غم، عصبانیت، شادی و عشق می شود. معمولا احساساتی که زمان آفریدن این اثر دارید، می تواند به کسانی که نقاشی های شما را می بینند نیز منتقل شود. نقاشان این توانایی را دارند که بتوانند دیگران را شاد کنند و فکر مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این مهارت موجب می شود نقاشان بتوانند با خود و اطرافیان همراهی بهتری داشته باشند. نقاشی سلامت روانی بسیار قدرتمندی در هر سنی ایجاد می کند. پرداختن به نقاشی نه تنها در روحیه هنرمند، بلکه در اطرافیان نیز تأثیر می گذارد.

۲. ترویج نگرش خوش بینانه

یک نقاش با هدف گذاری برای پیشرفت مهارت های نقاشی خود و تبدیل شدن به یک هنرمند با تجربه تر تلاش می کند. زمانی که یک شخص به سطح مهارت بعدی می رسد، موفقیت او یک واکنش عاطفی مثبت را القا می کند. به مرور زمان پیشرفت و مهارت های یک نقاش می تواند احساسات منفی را از بین ببرد و برای آن فرد لذت و شادی را فراهم کند. نقاشی می تواند عزت نفس را در شخص افزایش دهد و فرد را برای رسیدن به سطح جدیدی از مهارت ترغیب می کند.

علاوه بر این نقاشی محیطی آرام و باز ایجاد می کند که در آن هنرمندان بتوانند احساس امنیت کنند و خلاقیت خود را کشف نمایند. گسترش مهارت های هنری و پاداش رشد سبب ایجاد حس موفقیت در هنرمند می شود. آفریدن آثار هنری جذاب از لحاظ بصری که دیگران آن را تحسین می کنند به نقاش احساس خوشحالی و غرور می بخشد.

تأثیر نقاشی در آرامش انسان

۳. رشد خلاقیت

اکثر افراد در جوانی خود را در یک جعبه راست مغز یا چپ مغز قرار می دهند و تصمیم می گیرند که تا پایان عمر این گونه باشند. نقاشی برای افراد هنرمند و راست مغز آسان تر است. اما این بدان معنا نیست که افراد چپ مغز، در نقاشی استعدادی ندارند.

انجام یک سرگرمی مثل نقاشی تنها برای افراد خلاق نیست. چپ مغزهای تحلیلی می توانند با نقاشی رشد خلاقانه خود را تحریک کنند، سپس به پرورش آن بپردازند. تمرین و تمرکز، دو مهارت ذاتی در افراد چپ مغز،  به این افراد اجازه می دهد تا مهارت های خلاقانه خود را به سرعت بیاموزند.

۴. کاهش استرس

استرس مشکلی است که تمام افراد در همه مراحل زندگی آن را تجربه کرده اند. سطوح بالای اضطراب و استرس به مشکلات سلامت روان کمک زیادی می کند. فعالیت های هنری مانند نقاشی برای کسانی که دچار استرس هستند یا لحظات پر استرسی را تجربه می کنند رهایی یا خروجی عاطفی ایجاد می کند. تمرکز بر نقاشی به ذهن شخص اجازه می دهد آرامش پیدا کند و همه خواسته ها و مشکلاتی را که باعث ایجاد استرس شده اند را رها کند.

زمانی که شخصی با نقاشی چیزی را می آفریند، ذهن خلاق را تحریک می کند و در عین حال فشارهای ذهنی را نیز به طور کامل از بین می برد. رهایی از اضطراب و کاهش استرس در قالب نقاشی به فرد کمک می کند تا از همه فشارهایی که ذهنش را آزار می دهد، رها شود. سطوح کم استرس موجب یک زندگی سالم تر و شادتر می شود و به بهبود سلامت روان کمک می کند.

بهترین تأثیر نقاشی بر مغز

۵. تقویت حافظه

یکی از تأثیرات نقاشی بر مغز تقویت حافظه است. نقاشی می تواند مهارت های یادآوری حافظه را تقویت کرده و از طریق تجسم و اجرای مفهومی ذهن را تیزتر می کند. کسانی که از ابزارهای خلاقانه مثل طراحی، نوشتن و نقاشی استفاده می کنند با افزایش سن کمتر به بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل مبتلا می شوند.

علاوه بر این نقاشی می تواند این فرصت را به شخص بدهد که عواطف و احساسات خود را بدون کلمات بیان کند. گاهی اوقات این موضوع می تواند سخت باشد، اما نقاشی راهی بسیار عالی برای رها شدن از افکار درونی است. کسانی که نقاشی می کنند از هنر برای انتقال شخصیت و مقابله با کمرویی خود استفاده می کنند. استفاده از آثار هنری برای گفتن یک داستان به فردی که خجالتی است این امکان را می دهد تا از محفوظات اجتماعی معمولی خلاص شود.

۶. پرورش احساسات

نقاشان می توانند احساسات خود را از طریق نقاشی ابراز کنند. این کار باعث می شود تا هنرمند به شرایط احساسی خود توجه بسیاری کند. نقاش در حقیقت احساسات خود را از طریق نقاشی تخلیه می کند. حتی درمانگران نیز مهارت نقاشی را به عنوان یک راه حل درمانی به بیماران توصیه می کنند. نقاشی به نوعی هوش احساسی فرد را تقویت می کند و به آن ها کمک می کند تا احساسات درونی خود را بهتر بشناسند. انجام نقاشی به عنوان یک سرگرمی باعث رشد سلامت ذهن در تمام سنین می شود. این شاخه از هنر نه تنها در هنرمند بلکه در اطرافیان او نیز حس شادی را به وجود می آورد.

فواید نقاشی برای جسم و روح

۷. ایجاد مهارت های حل مسئله و حرکتی

بیشتر مردم فکر می کنند که نقاشی تنها مهارت های خلاقانه را بهبود می بخشد، اما باید بدانید نقاشی باعث تقویت تفکر انتقادی نیز می شود. یک هنرمند باید به صورت مفهومی فکر کند تا در زمان نقاشی راه حل های گوناگونی را برای خود زنده کند. آنچه که هنرمند زمان شروع یک نقاشی تصور می کند، اغلب در طول پروسه نقاشی به علت محدودیت های رنگی یا نتایج غیر منتظره ای که در زمان اجرای هنری اتفاق می افتد، تغییر می کند.

بینش هنری در زمان فرآیند نقاشی تکامل پیدا می کند و باعث ایجاد مهارت های مهم حل مسئله می شود. تفکر خارج از چارچوب برای یک نقاش طبیعت دوم محسوب می شود.

مهارت های حرکتی نیز هنگامی بهبود پیدا می کنند که شخص نقاشی را به عنوان یک سرگرمی برای خود انتخاب کند. استفاده ماهرانه از قلم مو موجب افزایش تحرک در دست ها و انگشتان فرد می شود. مهارت های حرکتی ظریفی که نقاش ایجاد می کند در آخر به میانبرهای ذهنی تبدیل می شود که مغز می تواند آن را در زندگی روزمره خود پیاده سازی کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو