خواص میوه فوجی و شناخت ویژگی های این میوه

خواص میوه فوجی و شناخت ویژگی های این میوه


منبع: آرگا

4

1402/10/9

20:07


فوجی یا فیجوا یک نوع گیاه گلدار است که به خانواده میرتاسه تعلق دارد. این میوه بومی مناطق مرتفع جنوب برزیل، اروگوئه، کلمبیا، شمال آرژانتین و پاراگوئه شرقی است. این گیاه به طور گسترده به عنوان یک درخت زینتی و یا استفاده از میوه آن کاشته می شود. این درختچه همواره سبز بوده و چیزی نزدیک به ۱ الی ۷ متر ارتفاع دارد و معمولا در مناطقی از ایران مانند مازندران و گیلان کشت داده می شود. افراد محلی این میوه را به نام فوجی یا فیج می شناسند.

برخی میوه ها علی رغم این که در دسترس ما هستند، اما بومی این کشور نمی باشند. این میوه ها توسط گردشگران، بازرگانان و تاجران طی سال های متمادی به ایران وارد شده اند. بسیاری از این میوه ها که با شرایط آب و هوایی ایران سازگار بودند، کشت و سایر میوه ها جزو کالاهای وارداتی اصلی به شمار می روند. همان طور که می دانید ایران دارای تنوع اقلیمی و آب و هوای منحصر به فردی است و اکثر میوه ها در خارج از محیط گل خانه نیز قابل پرورش هستند. یکی از خوش طعم ترین و مفیدترین میوه ها فوجی است. در ادامه مطلب به مهم ترین خواص میوه فوجی خواهیم پرداخت.

آشنایی با میوه فوجی و گیاه شناسی آن

جالب است بدانید میوه فوجی با نام های دیگری مانند فوجیا، فیجوا و نام علمی آن Feijoa sellowiana شناخته می شود. این درخت کوچک بومی مناطق وسیعی از آمریکای جنوبی، کلمبیا، آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و برزیل است. در حال حاضر درختچه فوجی در دیگر مناطق مثل استرالیا، نیوزلند، شمال ایران، جنوب روسیه و جمهوری آدربایجان کشت می گردد.

نگاهی به خواص میوه فوجی

ارزش غذایی میوه فوجی

مطالعات نشان می دهد میوه فوجی دارای مقادیر قابل توجهی ید، ویتامین ث، فیبر، ویتامین ب، ویتامین ای، منیزیم، فسفر، آهن، پتاسیم و سدیم است و برای درمان بیماری هایی مانند کاهش فشار خون، تیروئید، سرطان و امراض پوستی مناسب است. با مصرف این میوه می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و سطح کلسترول بدن را کاهش دهید. علاوه بر این فوجی به تعادل متابولیسم بدن کمک می کند و میزان قند خون را نیز تنظیم می نماید.

از خواص میوه فوجی چه می دانید؟

از مهم ترین خواص میوه فوجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تقویت متابولیسم بدن

بهتر است بدانید ویتامین های گروه ب برای عملکرد کلی بدن و فعالیت های متابولیکی مثل سنتز گلبول های قرمز لازم و ضروری هستند. علاوه بر این به تقویت سیستم عصبی نیز کمک می کنند. با این میوه انرژی شما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. تقریبا بیشتر ویتامین های گروه ب در میوه فوجی وجود دارد.

۲. رفع التهابات پوستی

ماسک های حاوی عصاره فوجی با تأثیرات زیادی روی پوست همراه هستند. فوجی موجب برطرف شدن التهابات پوستی می شود و پوست را لطیف و شفاف می کند. استفاده از این ماسک لکه های پوستی را کم رنگ کرده و با گذشت زمان به طور کامل از بین می برد. این میوه دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی است و مانع ایجاد جوش و آکنه می شود. برای تهیه این ماسک شفاف کننده یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با زرده تخم مرغ و ماست کم چرب ترکیب کنید. سپس این ماسک را به آرامی روی پوست صورت و گردن خود بزنید. در پایان بعد از گذشت تقریبا ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

۳. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

فوجی دارای مواد معدنی و ویتامین های مختلف است. به همین دلیل مصرف منظم این میوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. یک عدد میوه فوجی بیش از ۵۰ درصد ویتامین ث روزانه بدن را تأمین می کند. خوب است بدانید ویتامین ث باعث تولید گلبول های سفید در خون می شود. علاوه بر این فوجی خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد که با انواع بیماری های  مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کند. این میوه آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد و به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک می کند.

خواص میوه فوجی و روش مصرف آن

۴. خاصیت ضد افسردگی

مطالعات نشانگر این است که عصاره فوجی اثر ضد افسردگی در موش ها ایجاد کرده است. این میوه دارای فولات است و برای درمان افسردگی به کار می رود. فولات به خنثی سازی متابولیک هوموسیستئین کمک می کند. هوموسیستئین می تواند در هورمون هایی مثل سروتونین که موجب تنظیم خلق و خو می شوند، تداخل زیادی ایجاد کند. توجه داشته باشید کمبود فولات ممکن است سبب ابتلا به افسردگی در فرد شود. به همین خاطر می توان نتیجه گرفت فوجی یک نوع داروی ضد افسردگی به شمار می رود.

۵. جلوگیری از سرطان

یکی از مهم ترین خواص میوه فوجی مبارزه با سرطان است. تحقیقات نشان می دهد عصاره فوجی دارای خاصیت ضد تومور است. تمام این شواهد به علت فلاونوئیدهای موجود در میوه فوجی است.

۶. درمان بیماری التهاب روده

از دیگر خواص میوه فوجی می توان به درمان بیماری التهاب روده اشاره کرد. بیماری هایی مثل کولیت اولسراتیو و کرون دو نوع بیماری بسیار شایع التهابی محسوب می شوند. بیماری کرون بر سیستم گوارشی فرد از دهان تا مقعد اثر می گذارد. همچنین این بیماری بیشتر بر روده باریک و قسمت ابتدایی روده بزرگ متمرکز می شود و آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که بیماری کولیت اولسراتیو بیشتر روده بزرگ را تحریک می کند. مطالعات زیادی درباره این بیماری انجام شده و نتایج نشان می دهد میوه فوجی می تواند در درمان بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو و کرون مؤثر باشد.

۷. تنظیم فشار خون

فوجی سرشار از پتاسیم و مقدار کمی سدیم است. پتاسیم با فشار خون بالا ارتباط معکوس دارد. ولی سدیم عامل مهم در افزایش فشار خون محسوب می شود. اگر درگیر فشار خون بالا هستید، بهتر است در کنار انار، هندوانه، موز و کیوی از فوجی استفاده کنید. چرا که فوجی دارای بیش از ۴۱۵ میلی گرم پتاسیم است.

میوه فوجی چه خواصی دارد؟

۸. تقویت سیستم گوارشی

از خواص میوه فوجی می توان به تقویت سیستم گوارشی نیز اشاره کرد. فوجی مقدار زیادی فیبر غذایی دارد. فیبر باعث جذب آب در معده و تحریک لوله گوارش می شود و می تواند به هضم غذا نیز کمک کند. از دیگر فواید فوجی می توان به جلوگیری از بروز بواسیر، رفع یبوست و مبارزه با سرطان روده بزرگ اشاره کرد. یک لیوان آب میوه فوجی حاوی ۱۶ گرم فیبر است.

۹. مقابله با عفونت

بهتر است بدانید یک لیوان فوجی دارای ۸۲ درصد ویتامین ث است. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و محلول در آب است. این ویتامین می تواند رادیکال های آزاد ایجاد کننده سرطان را در بدن از بین ببرد.

۱۰. تقویت حافظه

از دیگر خواص میوه فوجی می توان به تقویت حافظه اشاره نمود. فوجی دارای آنتی اکسیدان های قوی، پتاسیم و فولات است که برای تقویت حافظه مؤثر هستند. فولات موجود در فوجی به کاهش ابتلا به آلزایمر کمک می کند مطالعات نشان می دهد فوجی دارای ویتامین ب است. اگر این ویتامین در بدن کم باشد، فرد دچار حالت تهوع و افسردگی می شود.

میوه فوجی چه کاربردهایی دارد؟

میوه فوجی را می توان پس از برداشت به صورت تازه نیز مصرف کرد. در مناطق مختلف دنیا از فوجی، لواشک، آب میوه، ترشی، مربا، بستنی و ژله تهیه می شود. علاوه بر این می توان از تکه های این میوه شیرین و لذیذ در دسر و سالاد نیز استفاده کرد.

آشنایی با مهم ترین خواص میوه فوجی

طریقه مصرف میوه فوجی

ابتدا میوه فوجی را با چاقو به دو قسمت مساویی تقسیم کنید. سپس گوشت داخل آن را با یک قاشق کوچک برداشته و میل کنید.

طعم و مزه میوه فوجی

این میوه گوشتی و آبدار مزه ای شیرین دارد و طعم آن نزدیک به انار، نعنا و سیب است.

شرایط اقلیمی برای کاشت درختچه فوجی

با این که درختچه فوجی جزو معدود درختان گرمسیری مقاوم به سرما محسوب می شود، ولی اقلیم مناسب برای کاشت این درخت مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیر و مرطوب است. درخت فوجی برای میوه دهی به یک دوره زمستانی کوتاه احتیاج دارد. اگر محل زندگی شما زمستان کوتاه، معتدل و تابستان گرم و مرطوب دارد، می توانید این درختچه را در باغ یا حیاط خود بکارید. به یاد داشته باشید که سرمای بیشتر از منفی ۹ درجه به درختچه فوجی آسیب می زند.

روش تکثیر فوجی چگونه است؟

درختچه فوجی به آسانی از طریق بذر تکثیر می گردد. ولی درختان بذری به پایه مادری شباهت ندارند. این درختان اغلب میوه های نامطلوب تولید می کنند و دارای شاخه های نازک و حساس هستند. از نهال های بذری می توان به عنوان پایه پیوند استفاده کرد. با پیوند درختان قوی می توان درختچه فوجی پر محصول ایجاد نمود.  شما می توانید نهال های پیوندی فوجی را از گلخانه داران یا باغ داران خریداری کنید.

شرایط زیستی درختچه فوجی

درختان فوجی به نور مستقیم خورشید، خاک سبک و حاصل خیز، زمستان کوتاه و خنک، رطوبت و گرمای کافی و آب فراوان نیاز دارند. بهتر است بدانید بهترین و مناسب ترین محیط برای پرورش نهال فوجی باغچه و باغ است.

خواص درمانی میوه فوجی

زمان برداشت محصول

میوه های درختچه فوجی مثل خرمالو در فصل پاییز آماده برداشت هستند. زمان برداشت میوه فوجی به شرایط اقلیمی بستگی دارد. بهترین زمان برداشت میوه فوجی در مناطق شمالی کشور، آبان ماه است. جالب است بدانید که این میوه خاصیت انبارداری نداشته و باید بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر کاشت این درخت چندان مورد استقبال باغداران نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو