تقویت کودک سرماخورده با ویتامین ها و غذاهای مفید

تقویت کودک سرماخورده با ویتامین ها و غذاهای مفید


منبع: آرگا

2

1402/9/30

17:11


سرماخوردگی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که افراد در زمستان، بهار و حتی تابستان به آن مبتلا می شوند. حال سؤال این جا است که آیا از نقش غذاها برای درمان سرماخوردگی مطلع هستید؟ در حقیقت غذاهای مفید می توانند در زمان بیماری به شما انرژی بدهند. آن ها کمک می کنند که احساس بهتری داشته باشید و حال تان به سرعت بهتر شود.

اکثر والدین نگران این موضوع هستند که در زمان سرماخوردگی، کودکان باید چه غذاهایی مصرف کنند، زیرا کودکان در این دوره سخت به هیچ عنوان اشتها ندارند. برای مقابله با عفونت بهتر است کودکان یک وعده غذایی سالم و یک رژیم غذایی آسان داشته باشند. در مورد این موضوع باید با متخصص کودکان صحبت کنید. تمام نشانه های کودک خود را به متخصص بگویید. پس از آن یک رژیم غذایی مفید برای او در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید با داشتن یک برنامه غذایی، کودک شما راحت تر روند بهبودی را طی می کند. در ادامه مطلب به بررسی موضوع تقویت کودک سرماخورده خواهیم پرداخت.

ویتامین های مفید برای بهبود سرماخوردگی کودکان

غذاها نمی توانند به تنهایی موجب بهبود سرماخوردگی کودکان شوند. ویتامین های موجود در برخی از غذاها سبب خوب شدن بیماری می شوند. در حقیقت با مصرف ویتامین ها، سرماخوردگی کودکان به سرعت درمان خواهد شد. از ویتامین های مهم می توان به ویتامین دی، ویتامین ث، ویتامین آ و ویتامین کا اشاره کرد. به صورت کلی غذاهای مفید برای تقویت کودک سرماخورده، حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین دی: افرادی که ویتامین دی مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری قرار می گیرند. کودکان می توانند ویتامین دی را با مصرف قرص و قرار گرفتن در آفتاب مستقیم دریافت کنند.
  • ویتامین آ: این ماده مغذی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به عنوان یک ضد التهاب نیز شناخته می شود. هم چنین برای سلامت چشم مفید است. این ویتامین را می توان در هویج، اسفناج، کلم پیچ و … یافت.
  • ویتامین ث: این ویتامین نخستین چیزی است که برای درمان بیماری ها به ویژه سرماخوردگی به ذهن می رسد. مصرف ویتامین ث می تواند تولید آنتی بادی ها را در بدن افزایش داده و بیماری را به سرعت درمان کند. مرکبات و کیوی بهترین منبع این ویتامین هستند.
  • زینک: این ماده موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بدن در برابر انواع میکروب و باکتری محافظت می کند. زینک را می توان در خوراکی هایی مانند حبوبات، گوشت و دانه های سبوس دار یافت.
  • پروتئین: گلبول های سفید برای داشتن فعالیت بهتر به پروتئین نیاز دارند. پروتئین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و سرماخوردگی کودک را بهبود می بخشد. این ماده مغذی را می توان در شیر، حبوبات، تخم مرغ، ماهی و … به فراوانی مشاهده کرد.
  • پروبیوتیک ها: مصرف خوراکی های حاوی پروبیوتیک می توانند طول دوره سرماخوردگی و خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش دهند.

تقویت کودک سرماخورده با موز

نگاهی به غذاهای مفید برای تقویت کودک سرماخورده

زمانی که کودکان مریض می شوند، معمولا بی حوصله و بی حال می شوند. علاوه بر این به هیچ عنوان اشتها ندارند. به طور معمول متخصص برای کودکان، داروهای تقویتی تجویز نمی کند. به همین خاطر آشنایی با غذاهای مفید برای کودکان می تواند بسیار کمک کننده باشد. تغذیه از همه چیز برای کودک شما مهم تر است. به همین دلیل ما در ادامه غذاهای مفید برای سرماخوردگی کودکان را بررسی می کنیم. این غذاها کمک می کنند تا رطوبت بدن کودک شما حفظ شود. علاوه بر این کودک سرحال تر می شود و همان طور که پیش تر اشاره کردیم پروسه بهبودی نیز سریع تر طی خواهد شد.

۱. سوپ عدس سیر

برای تقویت کودک سرماخورده می توانید به او سوپ عدس سیر بدهید تا میل کند. سیر دارای خواص ضد ویروسی است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. از طرفی خواص ضد ویروسی آن می تواند مانع عفونت شود.

۲. آب تولسی

ریحان هندی یا تولسی موجب تسکین سرفه و سرماخوردگی می شود. چند برگ تولسی را در نیم لیتر آب به مدت پنج دقیقه به طور کامل بجوشانید. پس از آن باید آن را صاف کنید و به کودک خود بدهید. آب تولسی برای نوزادان بالای شش ماه مناسب است.

۳. سوپ قارچ

قارچ ها انواع مختلفی دارند. آن ها می توانند عفونت را از بدن کودک دور نگه دارند. شما می توانید سوپ قارچ گرم برای کودک خود درست کنید. این غذا برای کودکان نوپا که درگیر سرفه و سرماخوردگی هستند یک گزینه عالی به شمار می رود. به یاد داشته باشید سوپ قارچ باید به کودکانی داده شود که بالای یک سال هستند.

راهکارهای تقویت کودک سرماخورده

۴. شیر زردچوبه

کمی پودر زردچوبه را با اندکی فلفل در شیر گرم ترکیب کنید. فلفل یک آنتی بیوتیک قوی است و به درمان سرماخوردگی کودکان و عفونت گلوی آن ها کمک می کند.

۵. مرکبات

 برای تقویت کودک سرماخورده می توانید به او آب لیمو و آب پرتقال بدهید، زیرا مانع آسیب سلولی بدن می شوند. علاوه بر این مخاط را رقیق می کنند و احتقان را کاهش می دهند. شما می توانید آب این دو میوه را با آب ولرم ترکیب کنید و اندکی عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب به کودکان بالاتر از یک سال پیشنهاد می شود.

۶. آووکادو

آووکادو یکی از غذاهای مفید برای سرماخوردگی کودکان است. در صورت دسترسی داشتن به این میوه، می توانید به درمان سرماخوردگی کودک خود کمک کنید. زیرا نه‌ تنها زود هضم، سیرکننده و ضد التهاب است، بلکه برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مفید است.

تغذیه کودک سرماخورده

۷. گندم پرک

این غذا به شدت نرم است و کودکان می توانند آن را خیلی راحت قورت دهند. مخصوصا اگر کودک شما سوزش گلو داشته باشد. برای تسریع پروسه بیماری گندم پرک را بدون شیر به کودک خود بدهید. این غذا برای کودکان بیشتر از هشت ماه مناسب است.

۸. کته برنج

برای تقویت کودک سرماخورده به او کته برنج بدهید. به یاد داشته باشید برای مصرف کته برنج کودک شما باید بالای هشت ماه سن داشته باشد. کته برنج به همراه زنجبیل و زیره برای کودک سرماخورده بسیار مناسب است. اگر کودک سرفه می کند، نباید کته ای که به او می دهید خیلی ترش یا سرد باشد.

۹. پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی بسیار خوش طعم است و اکثر کودکان نیز آن را دوست دارند. این سیب زمینی پخته شده برای تقویت کودک سرماخورده به شدت مناسب است. اگر فرزند شما بیشتر از هشت ماه سن دارد می توانید به او پوره سیب زمینی بدهید.

مفیدترین غذاها برای سرماخوردگی

۱۰. فرنی نشاسته

فرنی نشاسته انرژی زیادی به کودک می دهد. مخصوصا اگر کودک شما سرماخورده باشد؛ هضم آن بسیار ساده خواهد بود. کودک شما می تواند این غذای مفید را با سبزیجات نیز سرو کند. فرنی نشاسته برای کودکان بالای هفت ماه مناسب است.

۱۱. فرنی

فرنی یک غذای سیرکننده و بسیار کامل برای کودکان سرماخورده محسوب می شود. بهتر است این غذای کامل در زمان ناهار یا شام به کودک داده شود. به یاد داشته باشید فرنی برای کودک بالای هفت ماه مناسب است.

۱۲. پوره سیب

پوره سیب برای تقویت کودک سرماخورده بسیار مناسب است و به عنوان یک پیش غذا سرو می شود. این ماده مغذی به آسانی هضم می شود و به بدن کودک کمک می کند تا کاملا هیدراته بماند. این ترکیب در زمان سرماخوردگی و سرفه بسیار مفید است، چرا که موجب حفظ مایعات بدن می شود.

ترفندهای تقویت کودک سرماخورده

۱۳. برنج کوبیده شده

این غذا به شدت نرم است و کودکان می توانند آن را خیلی راحت میل کنند. علاوه بر این راحت تر هضم می شود و یک غذای سیرکننده به شمار می رود. اگر کودک شما حال خوبی ندارد و سرماخوردگی او شدید است می تواند این غذا را میل کند. به یاد داشته باشید این نوع برنج برای کودک بالای یک سال مناسب است.

۱۴. سوپ گوجه فرنگی

سوپ گوجه فرنگی طعم بسیار خوشمزه ای دارد و علاوه بر تقویت کودک سرماخورده، او را سیر می کند. این غذای بسیار مقوی سرشار از ویتامین ث است. به یاد داشته باشید پیش از اینکه سوپ گوجه فرنگی را به کودک خود بدهید، اندکی برنج له شده به آن اضافه کنید.

۱۵. عصاره جو

کودکانی که حداقل شش ماه دارند، بهتر است در زمان سرماخوردگی عصاره جو مصرف کنند. عصاره جو برای درمان سرماخوردگی، سرفه و تب عالی است. خوب است بدانید اگر کودک شما به آلرژی گلوتن مبتلا است، باید در خصوص تغذیه کودک احتیاط کنید، زیرا ممکن است آلرژی به او انتقال داده شود.

تغذیه مناسب برای کودک سرماخورده

۱۶. ماهی سالمون

ماهی سالمون اگر با لیموترش و آب پز سرو شود، برای تقویت سرماخوردگی کودکان مناسب است. این غذا دارای پروتئین است و برای سلامت بدن لازم است. به یاد داشته باشید ماهی سالمون سرشار از امگا ۳ است. امگا ۳ برای سلامت عمومی بدن مفید است و دارای خواص ضد التهابی است. مصرف این ماده سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کند.

۱۷. ماست پروبیوتیک

ماست ها حاوی پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک موجب تقویت باکتری های معده و روده می شود و باکتری های مضر را به طور کامل نابود می کند. زمانی که کودک شما درگیر سرماخوردگی است به او ماست پروبیوتیک بدهید. مطالعات نشان می دهد مصرف ماست پروبیوتیک در هنگام سرماخوردگی برای سلامت بدن بسیار مفید است. با مصرف این ماست سیستم ایمنی بدن کودک تقویت می شود. پس از آن بدن به آنتی بیوتیک کمتری نیاز پیدا خواهد کرد.

راه های تقویت کودک سرماخورده

۱۸. سبزی هایی با برگ پهن

یکی از غذاهای بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان سبزی هایی با برگ پهن است. منظور از سبزی های پهن، اسفناج، کلم پیچ و کاهو است. این نوع خوراکی ها دارای ویتامی کا، ویتامین ث، آهن و فولات هستند. به همین دلیل منبع غنی فیبر به شمار می روند. تحقیقات نشان می دهد مصرف این نوع سبزی ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و سرماخوردگی را نیز در کودکان تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. خوب است بدانید هر چقدر اندازه سبزی ها پهن تر و رنگ آن ها تیره تر باشد، فواید آن ها نیز بیشتر خواهد بود. اگر کودک شما سبزی دوست ندارد، آن را در سوپ بریزید. پوره سبزی نیز برای کودک بسیار مفید است.

۱۹. کلم بروکلی

کلم بروکلی دارای آنتی اکسیدان است و با عفونت نیز مبارزه می کند. این سبزی خوش طعم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و برای کودکانی که بالاتر از هشت ماه هستند، مناسب است.

۲۰. موز

برای تقویت کودک سرماخورده به او موز بدهید. موز دارای زینک و پتاسیم است. مصرف زینک به شدت برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک مفید است. علاوه بر این مصرف این میوه خوش طعم سبب درمان اسهال می شود.

روش های تقویت کودک سرماخورده

۲۱. هویج

هویج دارای خاصیت دارویی است و برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است. علاوه بر این ویروس ها و باکتری ها را از بدن دور می کند. برای کاهش سرماخوردگی کودک خود هویج را بخارپز کرده و سپس آن را له کنید. شما می توانید سوپ یا پوره هویج را نیز برای کودک خود درست کنید. این ترکیب برای کودکان بیشتر از شش ماه بسیار مناسب است.

۲۲. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از مواد مغذی است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می شود. این ماده غذایی در تولید گلبول های سفید به بدن کمک می کند. بهتر است آن را به کودک خود به صورت فرنی یا پوره  بدهید. این غذا برای کودکان بالای شش ماه مناسب است.

۲۳. دمنوش زنجبیل

از گذشته های دور تا به امروز برای درمان بیشتر بیماری ها از زنجبیل استفاده می شد. این ادویه پر خاصیت نه تنها در طب سنتی بلکه در تحقیقات علمی مدرن نیز ثابت شده است. زنجبیل سرشار از ویتامین ث است و می توانید آن را به صورت دمنوش و خام مصرف کنید. غذاهایی که زنجبیل دارند برای سرماخوردگی کودکان نیز مفید هستند. برای تهیه دمنوش زنجبیل مقداری ریشه تازه تهیه کنید، آن را تکه تکه کنید و اجازه دهید همراه آب جوش دم بکشد. برای شیرین کردن آن از عسل کمک بگیرید. این دمنوش می تواند سرماخوردگی کودک را به سرعت درمان کند.

غذاهای مناسب برای کودک سرماخورده

۲۴. آب انار

انار حاوی آنتی اکسیدان است و به کاهش سرماخوردگی کمک می کند. برای درست کردن آب انار اندکی پودر زنجبیل خشک و پودر فلفل به آن اضافه نمایید. اگر سن کودک شما بیشتر از شش ماه است به او آب انار بدهید. این نوشیدنی پر خاصیت موجب تسکین سرفه و سرماخوردگی کودک می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو