سرماخوردگی مکرر کودکان چه دلیلی دارد؟

سرماخوردگی مکرر کودکان چه دلیلی دارد؟


منبع: آرگا

125

1399/10/24

00:22


کودکان به دلیل بازیگوش بودن و لمس اشیای مختلف اطراف خود بیشتر در معرض ویروس های مختلفی همچون سرماخوردگی قرار گرفته و به آن دچار می شوند. سرماخوردگی مکرر کودکان در نتیجه ضعیف بودن و ناتوانی سیستم ایمنی بدن اتفاق می افتد که با گذشت زمان به تدریج قوی تر شده و قدرت لازم برای مقابله با آن را به دست خواهد آورد.

از جمله بیماری هایی که کودکان نسبت به افراد بزرگسال به تعداد دفعات زیادی به آن مبتلا می شوند سرماخوردگی بوده که به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن آن ها این اتفاق می افتد. با توجه به زیاد بودن تعداد ویروس های سرماخوردگی بدن کودک توانایی مقابله با آن ها را ندارد و برای ایمنی لازم و مناسب نیاز به زمان زیادی دارد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت آشنایی شما عزیزان دلایل سرماخوردگی مکرر کودکان را شرح دهیم.

بررسی علل سرماخوردگی مکرر کودکان

بهتر است بدانید که سیستم ایمنی بدن اطفال در سنین پایین تر دائما در حال ارتقا و پیشرفت می باشد و مدت زمان زیادی طول می کشد تا ایمنی لازم را برای مقابله با ویروس های مختلف بدست آورد که همین امر موجب سرماخوردگی مکرر کودکان می گردد. سرماخوردگی در واقع نوعی عفونت در قسمت دستگاه تنفسی فوقانی به حساب می آید که دارای ویروس های بی شماری بوده و معمولا ظرف مدت یک هفته برطرف خواهد شد.

دلیل سرماخوردگی مکرر کودکان

زمانی که کودک در معرض ویروس سرماخوردگی قرار بگیرد دستگاه ایمنی بدن او آنتی بادی هایی تولید می کند تا در مراتب بعدی مبارزه با آن ویروس سرماخوردگی بتواند به راحتی با آن ها مقابله کند که برای این امر مقداری زمان نیاز است تا بدن از ایمنی کافی برخوردار شود. با افزایش سن سیستم ایمنی بدن تقویت شده و امکان ابتلا به سرماخوردگی کاهش پیدا می کند.

آسیب پذیری زیاد کودکان در برابر ویروس سرماخوردگی تنها به علت نابالغ بودن سیستم ایمنی بدن نمی باشد بلکه از آنجایی که کودکان دائما در حال بازی و تعامل با دوستان و سایر افراد می باشند بنابراین از طریق دست زدن به اشیا و سطوح مختلف و همچنین بی دقتی در هنگام شستن دست ها بیشتر از بقیه افراد مستعد این بیماری می باشند و به راحتی و خیلی سریع به آن مبتلا می شوند.

علل رایج سرماخوردگی مکرر اطفال

یکی از علل مهم سرماخوردگی مکرر کودکان بیماری آسم و آلرژی می باشد که جز بیماری های زمینه ساز سرماخوردگی به شمار می آیند و باید توجه زیادی به آن داشت. لازم است که بدانید کودکان در فصل پاییز به میزان بیشتری دچار عفونت های ویرال ویروسی می شوند. در این فصل ابتلا به عفونت های باکتریایی کمتر بوده و عفونت های ویروسی بیشتر با نشانه هایی همچون آبریزش از چشم و بینی و کمی تب دیده می شود. در صورتی که سرماخوردگی به میزان یک عفونت ویرال ساده باشد می توان با رعایت نکات بهداشتی و با داشتن یک تغذیه مناسب و خوردن مواد غذایی مفیدی همچون سوپ و سبزیجات و همچنین داشتن استراحت کافی به بهبودی کامل رسید.

شناخت عوامل سرماخوردگی مکرر اطفال

علائم و نشانه های سرماخوردگی پی در پی کودکان :

سرماخوردگی مکرر کودکان

کودکان اکثرا در طول سال حدود ۵ الی ۹ مرتبه دچار سرماخوردگی می شوند. از شایع ترین و مهمترین علائم این بیماری در کودکانی که سن پایین تری دارند گوش درد می باشد. این کودکان بخاطر این که قادر به حرف زدن نمی باشند بنابراین مجبور هستند که ناراحتی خود را به شکل گریه و یا با کشیدن گوش نشان دهند و برای درمان آن ها باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمود.

از جمله علائم رایج سرماخوردگی که می توان به آن اشاره داشت سرفه و آبریزش بینی می باشد. این بیماری همچنین دارای نشانه های دیگری همچون گلودرد، سردرد، تب و از دست دادن اشتها می باشد که تمامی آن ها به طور معمول پس از یک هفته برطرف خواهند شد. سرفه امکان دارد که مدت زمان بیشتری به طول بینجامد ولی به قسمت ریه های کودک آسیبی نخواهد زد. در صورتی که فرد دچار تب بالا و تعریق و سرفه شدید باشد احتمال دارد که به ذات الریه مبتلا شده باشد.

علل سرماخوردگی پی در پی اطفال

علائم هشدار دهنده و جدی برای مراجعه به پزشک :

  • درجه حرارت بالا که بیشتر از ۵ روز ادامه داشته باشد.
  • سردرد، گوش درد و گلو درد شدید و ناراحت کننده
  • سرفه بیش از حد و طولانی مدت به ویژه در طول شب و یا در زمان ورزش
  • ظاهر شدن غدد متورم در گلو
  • تنفس سخت و صدا دار
  • ایجاد جوش های مختلف
  • ناراحتی در بلع و خوردن مواد

ممانعت استفاده از دارو بدون تجویز پزشک :

باید توجه داشت که استفاده از داروهای سرماخوردگی بدون تجویز پزشک برای کودکانی که کمتر از ۶ سال سن دارند نامناسب و خطرناک بوده و حتی امکان دارد که سبب بوجود آمدن عوارض گوناگونی همچون اختلال در خواب، عکس العمل های آلرژیکی و حتی گاهی اوقات توهم نیز شود. بنابراین پیش از استفاده از هر نوع دارویی حتما با پزشک معالج مشورت نمایید.

در صورتی که کودکتان دچار تب شدیدی شد می توانید متناسب با میزان وزن و سن او از داروی ایبوپروفن و پاراستامول ویژه کودکان استفاده نمایید و این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان بیشتر از مقدار دوز تجویز شده دارو استفاده نکنید و همچنین هرگز ترکیب این دو دارو را به فرزند خود ندهید.

علت سرماخوردگی پی در پی کودکان

استفاده از داروهای خانگی برای درمان سرماخوردگی :

در رابطه با سرماخوردگی مکرر در کودکان باید این نکته را در نظر داشت که هیچ گونه داروی خانگی در درمان سریع و نابودی ویروس سرماخوردگی موثر نخواهد بود ولی برای بهبود وضعیت کودک خود می توانید مایعات زیادی را به او بدهید و اجازه دهید تا به میزان کافی استراحت کند تا بدین گونه از پیشرفت عفونت ممانعت نمایید. اغلب کودکان در هنگام سرماخوردگی بی اشتها و بی میل می شوند. بنابراین در رابطه با این مسئله نگران نباشید و تا جایی که امکان دارد او را به خوردن غذاهای مفید تشویق و ترغیب نمایید.

برای تسکین و رفع گرفتگی بینی کودک خود می توانید از قطره های بینی که دارای نمک می باشند بدین منظور استفاده نمایید. همچنین دوش آب گرم نیز در این رابطه راهکار مناسبی می باشد. برای بهبود یافتن گلو درد می توانید از نوشیدنی گرم لیمو و عسل استفاده نمایید و بدین صورت ناراحتی او را تسکین دهید. البته باید توجه داشته باشید که خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال بسیار خطرناک می باشد.

از جمله مواد غذایی مناسب برای سرماخوردگی میوه های مختلف به ویژه مرکبات می باشند. موادی که غنی از ویتامین c بوده و همچنین لبنیات و سبزیجات نیز در درمان سرماخوردگی کودکان بسیار موثر و مفید می باشند. همچنین توجه به مواردی از قبیل شستن مداوم دست ها، خوردن صبحانه، دور شدن از اضطراب و نگرانی، مقاوم کردن سیستم ایمنی و شناسایی و درمان مسائل زمینه ای در پیشگیری و در نتیجه بهبودی سرماخوردگی بسیار تاثیر گذار می باشد.

علائم سرماخوردگی پی در پی کودکان

اقداماتی برای کاهش تعداد دفعات سرماخوردگی :

تا جایی که امکان دارد به بهداشت کودک خود توجه نمایید به طوری که دائما دست کودکتان را شستشو دهید و همچنین می توانید نحوه صحیح انجام این کار را به او بیاموزید. برای افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن کودک خود از مکمل های لازم در این زمینه می توانید استفاده نمایید.

استفاده از ویتامین D نیز برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی بسیار کمک کننده می باشد. همچنین ویتامین C در به حداقل رساندن نشانه های سرماخوردگی و بهبودی سریع آن تاثیر بسیار زیادی دارد. تغذیه و برنامه غذایی سالم یکی از عوامل مهم برای پیشگیری از سرماخوردگی می باشد.

بهتر است که تا جایی که امکان دارد کودک خود را از دیگر افرادی که بیمار می باشند دور نگه داشته تا بدین صورت در معرض ویروس های مختلف قرار نگیرد. به کودک خود اجازه ندهید که از اسباب بازی کودکان دیگر استفاده کند چرا که امکان دارد اسباب بازی های آن ها به ویروس سرماخوردگی آلوده باشد. برای مراقبت و تسکین فرزند خود در دوران سرماخوردگی بهتر است که آمادگی لازم در این زمینه را بدست آورید.

علل سرماخوردگی مکرر کودکان

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با علل سرماخوردگی مکرر کودکان و نکات لازم در این زمینه به طور کامل آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده برایتان مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو