از خواص سمنو چه می دانید؟

از خواص سمنو چه می دانید؟


منبع: آرگا

2

1402/10/23

20:10


از آن جایی که سمنو هر ساله روز اول فروردین به عنوان یکی از سین های هفت سین سر سفره عید قرار می گیرد، یکی از محبوب ترین خوراکی ها در میان ایرانیان به شمار می رود. از مهم ترین خواص سمنو می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش علائم یائسگی، درمان کم خونی، کاهش وزن، تقویت استخوان ها، ضد سرطان بودن و … اشاره کرد.

سمنو از عصاره جوانه گندم به دست می آید و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. این دسر خوشمزه جزء جدایی ناپذیر سفره هفت سین ایرانیان به شمار می رود. سمنو در طب سنتی از جایگاه خاصی برخوردار است. به علاوه جزو خوش طعم ترین و مقوی ترین خوراکی ها محسوب می شود و به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به مهم ترین خواص سمنو برای درمان بیماری های مختلف اشاره خواهیم کرد.

اصلی ترین خواص سمنو چیست؟

خواص سمنو موجب شده است که این دسر به یکی از مهم ترین نمادها برای عید نوروز تبدیل شود. این خوراکی یک میان وعده بسیار سالم به شمار می رود. شما می توانید آن را در یک برنامه غذایی منظم قرار دهید و حتی جایگزین شیرینی و کیک نمایید. به یاد داشته باشید در تهیه سمنو از هیچ نوع شیرین کننده ای استفاده نمی شود و طعم شیرین و دلنشین آن ناشی از وجود جوانه گندم است. برای اینکه سمنو را در خانه بپزید به چهار روز زمان نیاز دارید، زیرا شیرینی جوانه گندم به آهستگی آزاد می شود.

برای اینکه خواص سمنو حفظ شود، پروسه پخت آن باید با حرارت بسیار ملایم صورت بگیرد. سمنو ویتامین E زیادی دارد و این ویتامین می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. سمنو طبع گرم و معتدلی دارد و می توان گفت که مصرف آن هیچ نوع مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

از یون های فلزی مهم در سمنو می توان به فسفر، پتاسیم و کلسیم اشاره کرد. این یون ها نقش بسیار مهمی در سلامت انسان ها دارند. فیبر و فولات موجود در سمنو نیز تأثیر زیادی بر واکنش های متابویک بدن می گذارند. جوانه گندم و سمنو سرشار از تیامن هستند. در ادامه به طور دقیق خواص سمنو را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

آشنایی با مهم ترین خواص سمنو

۱. مناسب برای بیماران دیابتی

قند موجود در سمنو طبیعی است. به همین خاطر به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود به جای اینکه از دسرها و قندهای مصنوعی استفاده کنند، سمنو را در برنامه غذایی خود جای دهند. نام  قند سمنو که از جوانه گندم به دست آمده است، مالتوز است. مالتوز نسبت به قند مورد استفاده یعنی ساکارز دارای شیرینی کمتری است و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. توجه داشته باشید افرادی که به دیابت مبتلا هستند نباید در مصرف سمنو افراط کنند.

۲. کاهش وزن

کاهش وزن یکی از مهم ترین خواص سمنو به شمار می رود. مصرف سمنو به کسانی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، به شدت پیشنهاد می شود. سمنو می تواند به سرعت وزن را پایین بیاورد و به علت انرژی زایی زیاد آن، شخص برای مدت زمان بیشتری احساس سیری می کند. خواص سمنو هنگامی مؤثر است که آن را به مقدار مناسب مصرف کنید. زیاده روی در مصرف سمنو موجب اضافه وزن و چاقی خواهد شد.

۳. مناسب برای دوران بارداری

اسید فولیک برای زنان باردار و شیرده اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که به تکامل مغز، بسته شدن لوله عصبی و درمان کم خونی در زنان باردار کمک می کند. به همین خاطر به خانم های باردار پیشنهاد می شود در این دوران از مکمل های اسید فولیک و سمنو استفاده کنند. علاوه بر این سمنو موجب بهبود حرکات روده می شود و به درمان یبوست در خانم های باردار کمک می کند.

خواص سمنو و روش مصرف آن

۴. مفید برای دوران شیردهی

بهتر است بدانید مصرف سمنو موجب افزایش شیر در زنان شیرده می شود. علاوه بر این به تقویت سیستم ایمنی نوزادان نیز کمک می کند.

۵. مناسب برای بدنسازان

همانطور که پیش تر اشاره کردیم سمنو دارای فیبر بالا و قند طبیعی است. به همین خاطر افرادی که به بدن سازی مشغول هستند، می توانند از این ماده خوراکی پر خاصیت استفاده کنند. بهتر است بدانید سمنو از گرفتگی و انقباض عضلات در ورزشکاران جلوگیری می کند.

۶. درمان کم خونی

سمنو مقدار فراوانی اسید فولیک دارد و اسید فولیک نقش بسیار مهمی در پروسه خونسازی دارد. آهن بسیار زیاد سمنو به همراه اسید فولیک، به پروسه خونسازی کمک می کند.

۷. سلامت مفاصل و استخوان ها

یکی از مهم ترین خواص سمنو کمک به استحکام استخوان ها و سلامت مفاصل است. سمنو و جوانه گندم مقدار زیادی کلسیم دارند که برای استحکام استخوان ها به شدت مفید هستند. سمنو به کسانی که درگیر پوکی استخوان هستند نیز پیشنهاد می شود. خانم ها می توانند برای پیشگیری از مشکلات دوران یائسگی از سمنو استفاده کنند. ممکن است در دوران یائسگی تراکم استخوان های زنان به شدت تحت تأثیر قرار بگیرد. به همین خاطر به خانم ها پیشنهاد می شود از مکمل های مخصوص و مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنند.

سمنو چه خواصی دارد؟

۸. بهبود سلامت دستگاه گوارش

یکی از اصلی ترین و مهم ترین خواص سمنو، بالا بودن مقدار فیبر آن است. فیبر نقش بسیار مهمی در هضم غذا و بهبود سلامت گوارش دارد. فیبر در بدن انسان جذب نمی شود، ولی مصرف آن برای سیستم گوارش انسان بسیار ضروری است. مصرف این ماده می تواند از بروز سرطان کولون جلوگیری کند. علاوه بر این فیبر روی حرکات دودی روده نیز تأثیر می گذارد. برخی از افراد فکر می کنند فیبر تنها در سبزیجات و میوه ها وجود دارد، اما سمنو سرشار از فیبر است. این ماده خوراکی یک دسر طبیعی محسوب می شود. سمنو گیاهی است که از گندم به دست می آید. تقریبا بیشتر خواص سمنو به خاطر جوانه گندم است. به خاطر اینکه خواص جوانه گندم حفظ شود آن را با کم ترین حرارت طبخ کنید تا مواد مغذی و پروتئین های آن هیچ گونه آسیبی نبینند.

۹. زیبایی و سلامت پوست و مو

سمنو در ماست های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص این خوراکی خوش طعم و لذیذ به علت داشتن ویتامین E است. برای استفاده بهتر از خواص آن، پیشنهاد می شود در مراحل اولیه پخت سمنو مقداری از روغن جوانه گندم را از آن خارج کنید. روغن جوانه گندم در سمنو یک مرطوب کننده بسیار قوی برای پوست و مو است. این روغن برای قبل و بعد از حمام استفاده می شود و از آسیب های ناشی از حرارت سشوار نیز جلوگیری می کند. علاوه بر این روغن جوانه گندم مانع وز شدن موها می شود و موهای شما را لطیف می کند.

یکی دیگر از ویتامین های موجود در سمنو ویتامین A است. این ویتامین برای زیبایی و شادابی پوست صورت لازم است. به علاوه این ویتامین مانع پیری زودرس می شود و مصرف آن به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. ویتامین A و E در کنار زینک موجب استحکام استخوان ها و افزایش رشد مو می شود.

۱۰. مفید برای کودکان

سمنو از آرد و جوانه گندم به دست می آید و ارزش غذایی بالایی دارد. این خوراکی خوش طعم از حبوبات و برنج نیز مفیدتر است. در حقیقت سمنو برای کودکان مفید بوده و به رشد کودکان و نوجوانان کمک می کند. در سمنو مواد مغذی زیادی وجود دارد که موجب تقویت استخوان های کودکان می شود.

نگاهی به خواص سمنو

۱۱. سلامت و تقویت چشم

در سمنو بتاکاروتن وجود دارد که از آسیب های عصبی و بینایی در چشم جلوگیری می کند. به علاوه موجب سلامت چشم ها نیز می شود.

۱۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

سمنو آنتی اکسیدان بالایی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. یکی از مهم ترین موادی که در سمنو وجود دارد، فسفر است. فسفر به ترمیم آسیب های بافتی نیز کمک زیادی می کند. یکی دیگر از موادی که به صورت فراوان در سمنو موجود است، روی یا زینک می باشد. روی باعث افزایش مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی ها و عفونت های ویروسی می شود. مقدار زیاد منیزیم موجب بهبود سیستم قلبی و عروقی و تراکم استخوان ها می شود.

۱۳. درمان سرطان

همانطور که پیش تر اشاره کردیم سمنو سرشار از آنتی اکسیدان است. به همین خاطر به درمان انواع سرطان نیز کمک می کند.

خواص فوق العاده سمنو

سایر فواید سمنو

سمنو به کاهش کلسترول و کالری بدن کمک می کند. استفاده از این ماده خوراکی در درمان عوارضی مانند کمبود وزن، سوء هاضمه، نامنظم شدن ضربان قلب، زخم های قرنیه، پا در، تب برفکی و مخملک مؤثر است. علاوه بر این مصرف سمنو مشکلاتی نظیر بی خوابی، پر کاری تیروئید، خون در ادرار، زخم ها، عفونت در بدن، سر گیجه، پارکینسون، یرقان و هپاتیت را نیز درمان می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو