معرفی غذاهای مفید برای کلیه و ۱۶ ماده غذایی که کلیه شما را سالم نگه می دارد

معرفی غذاهای مفید برای کلیه و ۱۶ ماده غذایی که کلیه شما را سالم نگه می دارد


منبع: آرگا

1

1402/10/14

20:30


بیماری های کلیوی از شایع ترین بیماری ها هستند و چیزی نزدیک به ۱۰ درصد مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهند. غذاهای مفید برای کلیه، تأثیر به سزایی در روند درمان بیماری های کلیوی دارند. در حقیقت تغذیه یک بیماری کلیوی، با سبک زندگی، نحوه مراجعه به پزشک و درمان بهتر ارتباط دارد. آنچه در تغذیه بیماران کلیوی باید به آن توجه شود، مقدار سدیم، پتاسیم و فسفر موجود در رژیم غذایی این بیماران است.

بیشتر مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق خون به کلیه ها منتقل می شوند. پس از آن کلیه ها این مواد مغذی را به درستی فیلتر می کنند و از طریق ادرار از بدن دفع می شوند. متأسفانه عده زیادی از مردم با مصرف فست فود به کلیه خود آسیب وارد می کنند. تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت کل دنیا از بیماری کلیوی رنج می برند. زمانی که شخص به بیماری یا نارسایی کلیوی دچار باشد، برخی از این مواد می توانند در بدن جمع شده و به آن صدمه برسانند. در این مقاله به معرفی غذاهای مفید برای کلیه اشاره خواهیم کرد.

غذاهای مفید برای کلیه را بشناسید!

کلیه یکی از اعضای بسیار مهم بدن به شمار می رود. همان طور که پیشتر اشاره کردیم عملکرد این اندام مهم دقیقا مانند یک فیلتر طبیعی است و سموم و آب اضافی را از خون خارج می کند. علاوه بر این به کنترل فشار خون نیز کمک می کند. برای مراقبت از کلیه باید یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید. به همین دلیل در ادامه شما را با غذاهای مفید برای کلیه آشنا خواهیم کرد:

آشنایی غذاهای مفید برای کلیه

۱. هندوانه

هندوانه یکی از غذاهای مفید برای کلیه است که مصرف آن به شدت توصیه می شود. مطالعات نشان می دهد کسانی که هندوانه بیشتری میل می کنند، در مقایسه با سایر افراد کمتر درگیر نارسایی کلیوی می شوند. هندوانه این میوه خوش آب و رنگ دارای ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۰/۲ گرم چربی، ۰/۹ گرم پروتئین و ۴۶ کالری است. این میوه دارای ویتامین آ، ب ۵، ب ۶، منیزیم و پتاسیم است. علاوه بر این هندوانه دارای آنتی اکسیدانی به اسم لیکوپین است و با رادیکال آزاد مبارزه می کند. به همین خاطر از آسیب کلیوی پیشگیری می کند و مانع ایجاد آن می شود. توصیه می شود در مصرف این میوه تعادل را نگه دارید و گرنه ممکن است درگیر عوارض جانبی شوید. اگر درگیر بیماری کلیوی هستید حتما پیش از مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

از مهم ترین خواص هندوانه می توان به تقویت سلامت پوست و مو، تسکین درد عضلانی، پیشگیری از بیماری تباهی لکه زرد، کاهش التهاب، سلامت قلب و مبارزه با سرطان اشاره کرد.

۲. کلم پیچ

کلم پیچ یکی از غذاهای مفید برای کلیه است. این ماده غذایی دارای ۶ گرم کربوهیدرات، ۰/۶ گرم چربی، ۲/۹ گرم پروتئین و ۳۳ کالری است. از مواد مغذی کلم پیچ می توان به ویتامین آ، کلسیم، منزیم، پتاسیم، منگنز، ویتامین ث و مس اشاره کرد. همچنین این سبزی خوش طعم دارای آنتی اکسیدان هایی مانند کوئرستین و کائمفرول است. کلم پیچ از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می کند. اگر درگیر بیماری نارسایی کلیوی هستید پیش از مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنید. از دیگر فواید کلم پیچ می توان به محافظت از چشم ها، مبارزه با سرطان و کاهش ابتلا به بیماری قلبی اشاره کرد.

۳. آب آشامیدنی

آب یکی از نوشیدنی های بسیار سالم و حیاتی بوده که فاقد پروتئین، کالری، کربوهیدرات و چربی است. آبرسانی به بدن و هیدراته نگه داشتن آن، می تواند با فواید زیادی برای سلامتی همراه باشد. البته یادتان باشد که نباید در مصرف آب زیاده روی کنید. بهتر است خانم ها ۸ لیوان و آقایان ۱۳ لیوان آب در طول شبانه روز بنوشند. توصیه می شود در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید تا طبق وضعیت کلیه ها و فعالیت بدنی روازنه شما، تعداد لیوانی که باید در طول بنوشید را به شما بگوید.

لیست غذاهای مفید برای کلیه

۴. انگور قرمز

انگور قرمز دارای ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۰/۲ گرم چربی، ۱/۱ گرم پروتئین و ۱۰۴ کالری است. این میوه خوش طعم سرشار از رزوراترول است که جزو ترکیبات پلی فنولی طبیعی است. از خواص انگور قرمز می توان به محافظت از کلیه ها و بهبود سلامت قلب اشاره کرد. علاوه بر این رزوراترول به بهبود آسیب های کلیوی مانند نوروپاتی دیابتی نیز کمک می کند. به همین دلیل سعی کنید در رژیم غذایی خود انگور قرمز را قرار دهید تا تأثیر آن را در سلامت کلیه خود مشاهده کنید.

۵. گیلاس

گیلاس دارای ۱۳ گرم کربوهیدرات، ۰/۳ گرم چربی، ۱ گرم پروتئین و ۵۱ گرم کالری است. این میوه خوش رنگ سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات فیتوشیمیایی است که باعث سلامت کلیه ها می شود. مصرف روزانه گیلاس به کاهش التهابات کمک می کند. از دیگر خواص گیلاس می توان به بهبود کیفیت خواب، بهبود نشانه های آرتریت، کاهش بیماری قلبی و بهبود عملکرد ورزشی اشاره کرد.

۶. توت فرنگی

توت فرنگی دارای ۱۲ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم چربی، ۱ گرم پروتئین و ۴۹ کالری است. مواد معدنی و ویتامین های این میوه خوش طعم شامل ویتامین ب ۶، ویتامین ای، ویتامین ث، ویتامین کا، پتاسیم، فولات و منگنز است. علاوه بر این توت فرنگی دارای خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی است و می تواند به سلامت کلیه و قلب کمک کند. پیش از مصرف گیلاس حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا اطلاعات لازم را به شما بدهد. از فواید توت فرنگی می توان به جلوگیری از سرطان، تنظیم قند خون، کاهش التهاب، بهبود عملکرد قلب و کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو اشاره کرد.

بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها

۷. بلوبری

بلوبری دارای ۲۱ گرم کروهیدرات، ۰ گرم چربی، ۱ گرم پروتئین و ۸۴ کالری است. این میوه خوش رنگ و خوش طعم آنتی اکسیدان فراوانی دارد که موجب پاکسازی بدن از سموم مختلف می شود. بلوبری مواد مغذی فراوانی دارد که التهاب را تا حد زیادی کاهش می دهد. متخصصین به این نتیجه رسیدند مصرف بلوبری می تواند از بیماری نارسایی کلیوی جلوگیری کند. به همین دلیل بلوبری را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این میوه علاوه بر این که موجب سلامت ها کلیه ها می شود، وزن را نیز کاهش می دهد.

۸. تمشک

تمشک دارای ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم چربی، ۱ گرم پروتئین و ۱۴۰ کالری است. این میوه دارای الاژیک اسید است که موجب خنثی شدن رادیکال های آزاد در بدن می شود. متخصصین مصرف تمشک را به بیمارانی که درگیر نارسایی کلیوی هستند توصیه می کنند. رنگ قرمز تمشک نشان دهنده وجود آنتوسیانین موجود در آن است. علاوه بر این تمشک سرشار از فولات، منگنز، ویتامین ث، فسفر، ویتامین ای، ویتامین کا، منیزیم، مس، آهن و فیبر غذایی است. از فواید این میوه خوش طعم می توان به کاهش وزن، مبارزه با پیری، بهبود آرتریت، مبارزه با سرطان ها، بهبود مقاومت به انسولین، کاهش قند خون و حفظ سلامت کلیه ها اشاره کرد.

۹. آب لیموترش

 آب لیموترش دارای ۲۱ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم چربی، ۱ گرم پروتئین و ۶۱ کالری است. به همین خاطر موجب سلامت کلیه ها می شود و به درمان نارسایی کلیوی کمک می کند. ویتامین ث و اسیدسیتریک به حفظ سطح   PHبدن کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. بهتر است صبح ها یا پیش از ناهار آن را بنوشید. به هیچ عنوان نباید آب لیموترش را شیرین کنید.

تغذیه مناسب برای تقویت کلیه ها

۱۰. سیر

سیر دارای ۴۵ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم چربی، ۹ گرم پروتئین، ۲۰۳ کالری است. بهتر است این ماده غذایی را به ناهار یا شام خود اضافه کنید. پس از آن متوجه طعم خوب آن می شوید. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند سیر فواید بسیار زیادی برای کلیه ها دارد.

۱۱. سیب

سیب یک میوه به شدت خوش طعم و محبوب است که دارای ۱۷ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم چربی، ۰ گرم پروتئین و ۶۵ کالری است. این میوه سرشار از مواد معدنی، ویتامین ث، ویتامین کا، فیبر و پتاسیم است. سیب خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند. هم چنین می تواند از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری کند. شما می توانید این میوه را به صورت پخته یا خام مصرف کنید. آب سیب نیز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای حفظ سلامت کلیه مفید است.

۱۲. تخم کدو حلوایی

تخم کدو حلوایی دارای ۳۴ گرم کربوهیدرات، ۱۲ گرم چربی، ۱۲ گرم پروتئین و ۲۸۵ کالری است. تخم های این میوه پر خاصیت سرشار از مس، آهن، زینک، پروتئین، ویتامین ای و فیبر غذایی است. مطالعات نشان می دهد این تخم ها می تواند از ابتلا به بیماری سنگ مثانه جلوگیری کند. این ماده غذایی دارای فسفر فراوانی است و ممکن است سطح پتاسیم موجود در بدن را تا حد قابل توجهی بالا ببرد. به همین دلیل اگر درگیر نارسایی کلیوی هستید، پیش از مصرف آن حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

تغذیه مناسب برای سلامت کلیه ها

۱۳. سیب زمینی شیرین

بین دیابت و نارسایی کلیوی ارتباط مستقیم وجود دارد. دیابت به عادت های بد غذایی و چاقی نیز مربوط می شود. به همین دلیل اگر درگیر اضافه وزن و چاقی هستید، این مسئله ممکن است روی کلیه ها نیز اثر بگذارند. محققین در یک آزمایش به موش هایی که اضافه وزن داشتند سیب زمینی شیرین دادند، نتایج این آزمایش نشان داد که موش ها کم شدن سطح التهاب و کاهش وزن را تجربه کردند. به یاد داشته باشید سیب زمینی شیرین پتاسیم زیادی دارد. به همین خاطر پیش از مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

۱۴. پیاز

پیاز حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم چربی، ۲ گرم پروتئین و ۶۴ کالری است. پیاز موجب عملکرد درست کلیه ها می شود. این ماده غذایی دارای کوئرستین و فلاونوئید است که مانع جمع شدن ترکیبات چرب در رگ های خونی می شود. کوئرستین یک نوع آنتی اکسیدان است که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی می شود. پیاز پتاسیم کمی دارد و برای سلامت کلیه ها مفید است. خوب است بدانید این ماده مفید دارای کرومیوم است.

۱۵. ماهی چرب

ماهی چرب مانند ماکارل و سالمون دارای ۰ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم چربی، ۱۹ گرم پروتئین و ۱۷۵ گرم کالری است. ماهی یکی از غذاهای مفید برای کلیه بوده و یک منبع عالی برای ذخیره اسیدهای چرب غیر اشباع و پروتئین محسوب می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی های چرب می توانند روی سلامت کلیه ها تأثیر بگذارند. علاوه بر این از بیماری قلبی جلوگیری کرده و با رادیکال های آزاد نیز مبارزه می کند. محققین به این نتیجه مهم رسیده اند که مصرف ماهی های چرب می تواند سرعت ابتلا به بیماری کلیوی را تا حد زیادی کاهش دهد.

رژیم غذایی مناسب برای کلیه

۱۶. فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز دارای ۹ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم چربی، ۱ گرم پروتئین و ۴۶/۲ کالری است. شما می توانید این ماده غذایی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. پس از آن ویتامین ب ۶، ویتامین ث، فیبر و ویتامین آ را دریافت خواهید کرد. فلفل دلمه ای قرمز دارای آنتی اکسیدان نیکوپین است که از انواع سرطان ها جلوگیری می کند. این میوه به صورت خام نیز بسیار خوش طعم است. علاوه بر این با اضافه کردن فلفل دلمه ای قرمز به تن ماهی، سالاد یا انواع غذاها می توانید از خواص آن برخوردار شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو