سیستم ایمنی بدن خود را در مقابل بیماری های واگیردار،آنفولانزا و سرماخوردگی افزایش دهید

سیستم ایمنی بدن خود را در مقابل بیماری های واگیردار،آنفولانزا و سرماخوردگی افزایش دهید


1

1403/1/15

21:52


سیستم ایمنی بدن خود را در مقابل بیماری های واگیردار،آنفولانزا و سرماخوردگی افزایش دهید

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

اگر شما به طور مکرر بیمار می‌شوید یا احساس آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها دارید، می‌توانید با تقویت سیستم ایمنی اقدام به بهبود وضعیت خود کنید. برای این منظور، می‌توانید از مواد غذایی مختلفی استفاده کنید که به افزایش ایمنی کمک می‌کنند.در ادامه، 10 ماده غذایی را برای تقویت سیستم ایمنی معرفی می‌کنیم:

قارچ

قارچ

قارچ‌ها، به تازگی در یک مطالعه منتشر شده در مجله Nutrients، حاوی سلنیوم هستند که در مقابل ویروس‌ها موثر است. بسیاری از متخصصان معتقدند که مواد موجود در قارچ‌ها مانند ریبوفلاوین (B12) و نیاسین (B3) برای سیستم ایمنی سالم بسیار مهم هستند.ریبوفلاوین یا به عبارت دیگر ویتامین B2، یک ماده مهم در فرآیند تولید انرژی، رشد سلولی و تجزیه‌شکنی استروئیدها است. این ویتامین نقش مهمی در حفظ توسعه بدن و تولید انرژی دارد. نیاسین نیز یک ترکیب طبیعی است که در برخی از مواد غذایی وجود دارد. اثرات آن بر عملکرد مغز و سلامت کلسترول شناخته‌شده است.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین، با طعم شیرین و تند، دارای گوشت نارنجی‌رنگ است و از آمریکا به عنوان میهنی‌اش شناخته می‌شود. نام دیگری برای سیب زمینی شیرین، “یوز” نیز است. این میوه حاوی فیبر، ویتامین‌های A، C و B6 می‌باشد. همچنین، به عنوان منبع کربوهیدرات نیز شناخته می‌شود. به دلیل داشتن بتا-کاروتن، تنبلی‌پیاز به عنوان یک ماده غذایی غنی از مواد مفید برای افزایش ایمنی توصیه می‌شود.

سیب زمینی شیرین

بتا-کاروتن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به حفظ سلامت پوست و زیبایی آن کمک می‌کند. همچنین، تجدید سلول‌ها را افزایش داده و پوست را در برابر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کند.دیتیسن معروف کارا لیدون در گفت‌وگو با New York Post در مورد تنبل ‌پیاز اظهار داشت: “ویتامین A به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین، با حمایت از سلول‌های سیستم ایمنی و تقویت موانع در برابر مواد ضد‌استعمال، شما را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند. یک تنبلی‌پیاز حاوی بیش از ۳۸۰ درصد از مقدار روزانه ویتامین A است” .برای تهیه نسخه سالم‌تری از سیب‌زمینی سرخ‌کرده خانگی، تنبلی‌پیاز‌ها را به صورت نوارهایی برش داده و با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه ترکیب کرده و پختن را امتحان کنید.

سبزیجات برگ سبز

کاهو

بر اساس مطالعه‌ای در مجله The Journal of Immunology، سبزیجات برگدار مانند اسفناج و راکت برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مؤثر هستند… این محصولات حاوی ترکیبات غنی از مواد مغذی، از جمله فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و فولات هستند. شما همچنین می‌توانید از اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز در سالادهای شام استفاده کنید.

جو

جو دوسر

جو حاوی بتا-گلوکان است، نوعی فیبر با خواص ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی که تحریک سیستم ایمنی را به دنبال دارد. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Physiology & Behavior منتشر شده، بتا-گلوکان در فعال‌سازی سیستم ایمنی و ایجاد مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا بسیار مؤثر است.

اسفناج

اسفناج

حسب مطالعه‌ای که در مجله ایمونولوژی انجام شده، اسفناج و روکا از جمله سبزی‌های برگی، برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مؤثر هستند. این محصولات دارای ترکیبات غنی از مواد مغذی از جمله فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و فولات هستند. هم اسفناج و هم سایر سبزی‌های برگی را می‌توان در سالاد‌های شامی استفاده کرد.

چای

چای و لیموترش

چای سبز و سیاه، دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی‌فنول‌ها و فلاوونوئیدها هستند که به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند. همچنین، یک اسید آمینه به نام L-theanine که مسئول تقویت سیستم ایمنی است، در هر دو نوع چای سیاه و سبز به میزان زیادی وجود دارد. متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه چند فنجان چای مصرف شود.

کلم

کلم برگ

کلم یک سبزی زمستانی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این موضوع توسط مطالعات مختلف از جمله یک مقاله در مجله Nutrients تأیید شده است. این سبزی دارای منابع خوبی از گلوتامین است که به سیستم ایمنی کمک می‌کند…می‌توانید کلم را در سوپ‌های زمستانی یا غذاهای خورشتی امتحان کنید. همچنین می‌توانید برای افزودن یک کمی خوشمزگی به غذا، کلم خرد شده را به دونر یا سالاد خود اضافه کنید.

سیر

سیر

سیر دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی است و ماده فعال به نام الیسین را دارا می‌باشد. الیسین تنها زمانی که دیواره‌های سلولی سیر آسیب می‌بیند (با رنده کردن یا برش دادن) تولید می‌شود.بنابراین، مطالعات نشان می‌دهد که خرد کردن سیر قبل از استفاده و سپس دم‌کردن آن به مدت تقریبی 10 دقیقه، بهداشتی‌تر است.

بادام و ماست

ماست

بادام به عنوان منبع عالی ویتامین E شناخته شده است، که یک آنتی‌اکسیدان دیگر است و به حمایت از سیستم ایمنی کمک می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که با مصرف یک مشت بادام می‌توانید ۵۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E را دریافت کنید.از طرف دیگر، ماست حاوی فرهنگ‌های زنده و فعال به نام ‘پروبیوتیک‌ها’ است. این مواد به تحریک سیستم ایمنی کمک کرده و مسیر روده را سالم و عاری از باکتری‌های بیماری‌زا نگه می‌دارند. محصولات لبنی مانند ماست همچنین منابع خوبی از ویتامین D هستند. این مواد می‌توانند در مقادیر کافی مصرف شوند، در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر باشند.

ماهی

وعده غذایی

صدف، خرچنگ و میگو که حاوی مقادیر زیادی سلنیوم هستند، به تولید سیتوکین‌ها – پروتئین‌هایی که به سلول‌های سفید خون کمک می‌کنند تا ویروس‌های آنفولانزا را از بدن پاک کنند – کمک می‌کنند.همچنین ماهی‌هایی مثل سالمون و ماکرل به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا-۳، در کاهش التهاب، افزایش جریان هوا و محافظت از ریه‌ها در برابر سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی بسیار غنی هستند…/عصرترکیه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو