آیا مصرف شلغم در بارداری مفید است؟

آیا مصرف شلغم در بارداری مفید است؟


منبع: آرگا

1

1402/10/3

16:06


شلغم یک گیاه ریشه ای است که در همه دنیا کشت می شود. این گیاه از خواص بی نظیری برخوردار است. شلغم سرشار از فولات، فیبر و دیگر مواد مغذی است که خوردن آن در دوران بارداری هیچ خطری به همراه ندارد. بسیاری از خانم های باردار، به خصوص مادرانی که برای اولین بار تصمیم به بارداری می گیرند، سؤالات مختلفی در خصوص مصرف شلغم در بارداری دارند. یکی از سؤالات رایج این است که آیا خوردن شلغم در بارداری بی خطر است؟

به طور معمول استفاده از شلغم در صورتی بلامانع است که شما به سبزیجات خانواده کلم هیچ گونه حساسیتی نداشته باشید. حتی اگر حساسیت هم نداشته باشید باید نظر پزشک را در این مورد بپرسید. به بیان دیگر می توان گفت که استفاده از شغلم در بارداری عوارض جانبی خاصی برای فرد به همراه ندارد. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان نباید در مصرف شلغم زیاده روی کنید و باید حد اعتدال را نگه دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص مصرف شلغم در بارداری و هر آن چه که لازم است بدانید، اطلاعات جامعی به دست آورید.

از ارزش غذایی شلغم چه می دانید؟

از مواد مغذی موجود در شلغم می توان به ویتامین های A، ویتامین E، ویتامین K، مس، فولات، آهن، منیزیم، اسید پانتوتنیک، چربی های امگا ۳، کلسیم، روی، فسفر، پتاسیم، نیاسین، پیروکسین، پروتئین و ریبوفلاوین اشاره کرد.

مصرف شلغم در بارداری چه فوایدی دارد؟

برخی از مهم ترین خواص شلغم در دوران حاملگی به شرح زیر است:

فواید مصرف شلغم در بارداری

۱. جلوگیری از بروز کم خونی

آهن موجود در شلغم مانع از بروز کم خونی در خانم های باردار می شود.

۲. درمان مشکلات معده

کسانی که درگیر مشکلات معده هستند و نمی توانند از شلغم خام استفاده کنند، می توانند آن را به صورت بخارپز مصرف کنند. از سوی دیگر شلغم به درمان مشکلات معده نیز کمک می کند.

۳. تقویت استخوان ها

کلسیم موجود در شلغم موجب بهبود وضعیت استخوان ها می شود و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

۴. تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف شلغم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مبارزه می کند.

۵. جلوگیری از بروز یبوست

از دیگر خواص شلغم در بارداری می توان به جلوگیری از یبوست اشاره کرد. فیبر موجود در شلغم موجب کاهش یبوست در زنان باردار می شود.

خواص شلغم در بارداری

۶. تقویت ریه ها

شلغم دارای ویتامین ث است. این نوع ویتامین به بهبود وضعیت ریه ها به خصوص در افراد سیگاری کمک می کند.

۷. پیشگیری از پوکی استخوان

اگر یک خانم باردار در دوران بارداری به طور مرتب شلغم مصرف کند، احتمال ابتلا به پوکی استخوان در او کاهش پیدا می کند. علاوه بر این مصرف آن احتمال رماتیسم مفاصل را نیز کاهش می دهد.

۸. مبارزه با سرطان

ترکیب سولفورفان موجود در شلغم و دیگر سبزیجات صلیبی مثل گل کلم، طعم تلخی در این سبزیجات ایجاد می کند. خوب است بدانید وجود این ترکیب در سبزیجات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این می تواند با خطر ابتلا به بیماری سرطان مبارزه کند.

دیگر فواید مصرف شلغم در بارداری

  • حفظ تعادل مایعات بدن
  • متعادل سازی سطح فشار خون
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی
  • تقویت قوه بینایی، پوست و کبد
  • کاهش احتمال بروز زوال عقل
  • بهبود تولید بافت پیوندی بدن
  • کاهش احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید
  • کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان
  • بهبود کلی وضعیت قلب و عروق
  • جلوگیری از تضعیف مفاصل

تأثیر مصرف شلغم بر بارداری

آیا مصرف شلغم در بارداری خطرناک است؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، مصرف شلغم در دوران حاملگی خطری به همراه ندارد. اما اگر فردی به سبزیجات صلیبی حساسیت داشته باشد، باید پیش از مصرف آن با پزشک صحبت کند.

یادآوری چند نکته مهم در خصوص مصرف شلغم در بارداری

  • در ماه های اول بارداری باید شلغم را بدون عسل مصرف کنید. در حقیقت شلغم در سه ماه اول دوران بارداری باید بدون عسل میل شود.
  • نحوه مصرف شلغم در بارداری را بسته به ذائقه خود انتخاب کنید. اینکه خام یا پخته بخورید چندان اهمیتی ندارد. مهم این است که فواید آن از بین نرود.
  • شلغم به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین کمک می کند.
  • مصرف آب شلغم در دوران حاملگی مانعی ندارد، به شرط اینکه با عسل مصرف کنید و در سه ماهه اول بارداری نباشد.
  • زنان باردار نباید در مصرف شلغم افراط کنند.
  • در ماه هشتم بارداری می توانید عسل را با شلغم ترکیب کرده و میل کنید.

خواص شلغم در حاملگی

معجون شلغم در بارداری

همان طور که پیش تر اشاره کردیم معجون شلغم و عسل در حاملگی برای بدن مانعی ندارد. به همین دلیل بهتر است این موضوع را دقیق تر بررسی کنیم. هیچ فردی نمی تواند فواید بی شمار شلغم در بارداری را انکار نماید. در حقیقت هر چقدر از خواص شلغم در حاملگی صحبت کنیم باز ناگفته های زیادی باقی می ماند. شلغم دارای مقدار زیادی ویتامین ث است. از سوی دیگر می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را سم زدایی نماید. یادتان باشد که در خصوص مصرف عسل در بارداری باید احتیاط کنید. به دلیل سم بوتولیسم موجود در شلغم، پزشکان مصرف عسل را در سه ماهه اول بارداری پیشنهاد نمی کنند. عسل به درمان دردهای گلو نیز کمک زیادی می کند. با این حال از مصرف عسل پاستوریزه و مصرف عسل خام پرهیز کنید، زیرا ممکن است دارای میکروب بوتولیسم باشد.

به صورت کلی می توان گفت مصرف معجون شلغم و عسل در حاملگی برای گلو درد ضرری ندارد، به شرط اینکه سه ماه اول را رد کرده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو