با این عوامل استرس زا در خانه اینگونه مقابله کنید!

با این عوامل استرس زا در خانه اینگونه مقابله کنید!


منبع: آرگا

2

1402/10/17

22:06


روبرو شدن با عوامل استرس زا در خانه به عنوان امن ترین جای ممکن، امری اجتناب ناپذیر است. خانواده هایی که آمادگی مواجهه با چنین زمان هایی را داشته باشند، در برابر مشکلات آینده آمادگی بیشتری دارند.

استرس یکی از بخش های طبیعی در زندگی هر فرد است. همه افراد در مهم ترین موقعیت های خود درگیر استرس شده اند. برخی از افراد استرس های فراوانی را تحمل می کنند و ممکن است دچار نگرانی و استرس های فردی شوند. اینکه چگونه استرس را مدیریت کنیم بسیار مهم است. زیرا اگر یک نفر در خانواده استرس داشته باشد روی دیگر اعضای خانوادی نیز تأثیر زیادی می گذارد. شما باید عوامل استرس زا در خانه را به طور دقیق شناسایی کنید و برای کاهش آن راهکارهای مهمی را یاد بگیرید. در ادامه مطلب به شناسایی عوامل استرس زا در خانه و کاهش این عوامل خواهیم پرداخت.

عوامل استرس زا در خانه کدامند؟

قبل از اینکه به بررسی موضوع تاب آوری بپردازیم، باید عوامل استرس زا در خانه را بررسی کنیم و آن ها را بشناسیم. در ادامه مهم ترین عوامل معرفی شده اند.

عوامل ایجاد کننده استرس در خانه

۱. حوادث تروماتیک

حوادث تروماتیک مانند جرم، سانحه طبیعی، شیوع بیماری و خشونت باعث ایجاد آسیب روانی در شخص می شوند. چالش های زیادی وجود دارند که در این دسته قرار می گیرند. ولی معمولا مشکل اصلی به احساس ضعف مربوط می شود. تا جایی که می توانید به مدیریت افکار خود بپردازید.

۲. مراقبت از اعضای مسن یا بیمار خانواده

یکی از مهم ترین عوامل استرس زا در خانه مراقبت از اعضای مسن یا بیمار است. این کار از لحاظ ذهنی و جسمی به شدت فرسایشی است و می تواند آسیب های زیادی برای فرد ایجاد کند. افرادی که به مراقبت از سالمندان در خانواده می پردازند، مسئولیت بیشتری دارند. به همین دلیل نمی توانند به میزان کافی برای خود وقت بگذارند. بنابراین مشکلات ذهنی و جسمی زیادی برای این افراد ایجاد می شود.

۳. بازنشستگی

یکی از عواملی که می تواند استرس زیادی در شخص ایجاد کند، فکر کردن به بازنشستگی است. زیرا بیشتر افراد برای این دوران برنامه ریزی می کنند. بازنشستگی برای کسانی که این کار را انجام می دهند، یک هویت جدید و یک تغییر اساسی محسوب می شود. داشتن درآمد ثابت و درک این موضوع که در نیمه دوم زندگی قرار دارید، می تواند استرس را در فرد بیشتر کند.

۴. کم تحرکی و نداشتن فعالیت

کم تحرکی و نداشتن فعالیت ذهن را خسته می کند و موجب ترشح هورمون های استرس زا می شود. توجه داشته باشید اگر زنانی که بیشتر زمان خود را در خانه هستند، ورزش نکنند و فعالیت فیزیکی نداشته باشند، ممکن است درگیر استرس و اضطراب شوند.

۵. هزینه های خانه

گاهی اوقات زن و شوهرهایی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند و با مدیریت مسائل مالی آشنا نیستند، درگیر استرس می شوند. وضعیت بد اقتصادی، قبض های تلفن، آب و برق می توانند اضطراب را در فرد تشدید کنند.

۶. افزایش تعهدات مالی و تصمیمات مهم در رابطه با پول

مسئولیت های مالی یا تصمیم هایی که به پول مربوط می شوند، ریشه بسیاری از ترس ها و ناامنی ها محسوب می شوند. همچنین فکر کردن به این موضوع که در طول زندگی باید همیشه حرکت صعودی داشته باشید نیز می تواند موجب بروز استرس در شخص شود.

روش های کاهش عوامل استرس زا

۷. ازدواج

از دیگر عوامل استرس زا در خانه می توان به ازدواج اشاره کرد. زندگی کردن با شخص دیگر و عادت کردن به زندگی متأهلی می تواند آغاز چالش های جدید باشد. زیرا این دوران انتظارات و مسئولیت های زیادی برای فرد ایجاد می کند.

۸. مرگ عزیزان

مرگ عزیزان دشوارترین رویداد زندگی محسوب می شود. زمانی که فرد یکی از عزیزان خود را از دست می دهد با حجم عظیمی از احساسات روبرو می شود. غم یک فرآیند پیچیده و دشوار به شمار می رود که در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. کنار آمدن با مرگ عزیزان به درک، مهربانی و صبر نیاز دارد.

۹. عدم نور کافی و مناسب در خانه

هر چقدر نور در خانه کمتر باشد، احتمال بروز استرس و اضطراب بیشتر می شود. علاوه بر این ممکن است فرد در معرض افسردگی قرار بگیرد. یکی از بهترین نوع نورها در خانه، نور آفتاب است. نورهای مصنوعی تأثیری در بهبود حال فرد ندارند. علاوه بر این اگر لامپ های خانه مهتابی باشند، افسردگی بیشتری ایجاد می کنند.

۱۰. از دست دادن شغل

به یاد داشته باشید از دست دادن شغل می تواند مانند از دست دادن قسمتی از هویت باشد. به خصوص زمانی که از فرد سؤال می شود شغلی که در آن مشغول به کار هستی چیست؟ از دست دادن شغل می تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار هد. علاوه بر این موجب می شود تا شخص اعتماد خود را به آینده از دست بدهد.

۱۱. جدایی یا طلاق

جدایی یا طلاق از نظر روان شناختی به شدت آسیب زننده است. زیرا بیشتر افراد درگیر دل شکستگی، شوک،  ناراحتی، استرس و احساس ضعف می شوند. این موضوع می تواند شبیه مرگ عزیزان به شدت استرس زا و ترسناک باشد.

۱۲. بیماری یا آسیب جدی

بیماری یا آسیب جدی می تواند به چند روش چالش برانگیز زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل توانایی انسان و تعامل او با جامعه ممکن است به شکل ناگهانی زیر سؤال برود. گاهی اوقات فرد با بیمار شدن استقلال خود را از دست می دهد. به همین خاطر اضطراب و استرس در او بیشتر می شود.

معرفی عوامل استرس زا در خانه

۱۳. جابجایی، خرید یا فروش خانه

جابجایی یا فروش خانه، یکی دیگر از اصلی ترین عوامل استرس زا در خانه است. تمام این عوامل می توانند حتی برای آرام ترین افراد نیز استرس زیادی ایجاد کنند.

۱۴. گیاهان خشک شده و پژمرده

گل ها و درختان خشک شده می توانند نقش مهمی در ایجاد استرس داشته باشند. این مشکل می تواند به طور غیر مستقیم موجب بروز ناامیدی در فرد شود و انرژی منفی در خانه ساطع می کند. به همین دلیل سعی کنید به گل های خانه خود رسیدگی کنید تا استرس شما از بین برود.

نشانه های داشتن استرس در خانه

زمانی که عوامل استرس زا در خانه زیاد باشد، ممکن است نشانه های زیر در شخص ایجاد شود:

  • عدم تمرکز پایین
  • سوء هاضمه
  • زود عصبانی شدن و تحریک پذیری بالا
  • ناخن جویدن
  • بروز تیک های عصبی در فرد
  • عدم انتقاد پذیری یا صبوری بیش از حد نسبت به انتقاد بقیه افراد
  • بی حوصلگی
  • احساس بی قراری و کلافگی

عوامل استرس زا در خانه چه تأثیری روی شخص می گذارند؟

همان طور که می دانید خانه یکی از امن ترین نقاط جهان برای همه افراد محسوب می شود. همه جامعه شناسان، محققان و روانشناسان بر این موضوع تأیید کرده اند. همه افراد در هر مکانی که باشند باید به منزل خود برگردند. معمولا آن ها بهترین لحظات خود را در خانه سپری می کنند. حال اگر خانه آرامش کافی نداشته باشد، فرد به شدت درگیر نگرانی، اضطراب و افسردگی می شود. علاوه بر این ممکن استرس زیادی را در خانه تحمل کند.

به همین خاطر ابتدا باید عوامل استرس زا در خانه به طور دقیق شناسایی شده و سپس برای از بین بردن آن ها تلاش کرد. مهم ترین پیامدهای منفی افزایش اضطراب و استرس، تأثیرات روحی، ذهنی و جسمی در فرد است. کسانی که در خانه دچار استرس می شوند با مشکلات زیر دست و پنجه نرم می کنند:

  • فشار خون بالا
  • بی نظمی عادت ماهیانه
  • بی خوابی
  • کاهش تمرکز
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات قلبی- عروقی
  • ضعف در سیستم ایمنی
  • خستگی
  • احساس اندوه و ناراحتی
  • احتمال بروز افسردگی

کاهش عامل استرس زا در منزل

چگونه با عوامل استرس زا در خانه مقابله کنیم؟

تأثیر استرس در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. به همین دلیل می توان گفت پیدا کردن یک راهکار مشترک برای همه افراد جواب نمی دهد. نکته مهم این است که تا چه اندازه می توان به مدیریت استرس در خانه پرداخت. شما می توانید عادت های جدیدی در زندگی تان ایجاد کنید تا نتیجه دلخواه خود را به دست آورید. در ادامه به مهم ترین راهکارهای مقابله با عوامل استرس زا در خانه می پردازیم.

۱. استرس خود را بپذیرید

برخی مطالعات نشان می دهد که برای داشتن ذهنیتی که پذیرای استرس است، باید تلاش کنید. این راهکار ممکن است کمی غیر واقعی به نظر برسد، اما پذیرفتن استرس بسیار مهم است. به طور مثال استرس را بخش طبیعی زندگی خود ببینید و یاد بگیرید که چگونه می توان با چالش های مربوط به آن مقابله کرد. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید رشد کنید. شما می توانید از ایمن سازی در برابر استرس کمک بگیرید. این کار موجب می شود تا ذهن شما رویدادهای استرس را کنار بگذارد.

۲. یک روتین منظم برای خود داشته باشید

زمانی که یک روتین منظم برای خود ایجاد می کنید، کم کم از استرس و اضطراب نیز رها خواهید شد. داشتن روتین می تواند جذاب باشد و برای سلامت ذهن و جسم نیز مفید است.

۳. برای خودتان سیستم پشتیبانی خوبی ایجاد کنید

با افراد دیگر ارتباط بگیرید. افرادی که بتوانید کنار آن ها امنیت داشته باشید می توانند در کاهش استرس شما نقش مهمی داشته باشند. آن ها می توانند به شما احساس اعتماد و راحتی بدهند. علاوه بر این با آن ها تعامل مثبت خواهید داشت.

۴. آرامش داشتن را تمرین کنید

برای اینکه در زندگی آرامش بیشتری داشته باشید، به برنامه روزانه خود ذهن آگاهی را اضافه کنید. تحقیقات نشان می دهد ذهن آگاهی فعالیت و ساختار مغز را به سمت اهداف مثبت سوق می دهد.

۵. برای خود حد و مرز تعیین کنید

دانستن این موضوع که در چه زمانی می توانید استرس را تحمل کنید، موضوع بسیار مهمی به شمار می رود. اشکالی ندارد اگر نیازها و خواسته های خود را بازگو کنید، افراد دیگر آن ها را درک خواهند کرد.

عوامل استرس زا در خانه کدامند؟

۶. توجه کافی به محیط پیرامون خود داشته باشید

شما باید به محیطی که در آن هستید، افرادی که با آن ها ارتباط دارید و برنامه هایی که تماشا می کنید توجه کنید. این کار جزو مهم ترین اصول انعطاف پذیری عصبی محسوب می شود. مغز شبیه یک اسفنج است و می تواند هر چیزی که در معرض آن قرار بگیرد را جذب کرده و دنیای درونی فرد را بسازد. در صورتی که ذهن در معرض عشق، سکوت و آرامش باشد می تواند آن ها را جذب کند. ولی اگر در معرض افکار منفی باشد، به دنبال جذب کردن آن موارد خواهد بود.

۷. ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید

مطالعات مختلف نشان می دهد که ورزش می تواند با استرس مقابله کند. فعالیت های مختلف و ورزش کردن باعث پاکسازی ذهن، بهبود خلق و خو، بهبود خواب و افزایش آندورفین می شوند. به همین خاطر تمام این عوامل به خنثی کردن استرس کمک می کنند.

۸. به اندازه کافی آب بنوشید

یکی از بدترین چیزهایی که هنگام استرس با آن روبرو می شوید، کم آبی است. اگر بدن شما درگیر کم آبی شود، دچار افسردگی و اضطراب می شوید و بلافاصله با کاهش انرژی روبرو خواهید شد. در این صورت کاهش انرژی روی تفکر شما تأثیر زیادی می گذارد.

۹. خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب کافی می تواند به مدیریت احساسات کمک کند. به همین خاطر باید خواب خود را تنظیم کنید.

۱۰. تغذیه مناسب داشته باشید

تغذیه مناسب موجب افزایش انرژی می شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. به همین دلیل غذایی را انتخاب کنید که پروتئین زیادی داشته و اضطراب و استرس را کاهش دهد.

۱۱. از بی نظمی بپرهیزید

بی نظمی و شلختگی یکی از کارهایی است که موجب بروز استرس می شوند. به همین خاطر سعی کنید هر چیزی را که به آن احتیاج ندارید دور بیندازید و فضای اطراف خود را مرتب و تمیز نگه دارید. اگر میز کار شما تمیز باشد استرس و نگرانی ها نیز کمتر می شود. محیط شلوغ آشفتگی را تشدید می کند.

نحوه کنار آمدن با عوامل استرس زا

۱۲. با خودتان حرف بزنید

شما باید احساسات خود را بپذیرید. این کار موجب می شود که بتوانید نسبت به بروز احساسات آگاه تر شوید. توجه داشته باشید که گفتن عبارات منفی می تواند در ذهن شما تأثیر بگذارد. به همین خاطر نباید آن را افزایش دهید. تلاش کنید تا روی افکار خود کار کنید، عبارات منفی را در ذهن و زندگی خود متوقف کنید. همان گونه که با دوستان خود رفتار می کنید، با ذهن تان نیز همان گونه رفتار کنید. شما باید از شرایط استرس زای زندگی خود با موفقیت عبور کنید. به یاد داشته باشید تشویق کردن خود نقش مهمی در کاهش استرس دارد.

۱۳. درباره احساسات خود به آگاهی برسید

شما باید به خودتان این اجازه را بدهید که رویدادهای استرس زای زندگی را درک کرده و به پردازش آن ها بپردازید. این بخش مهم ترین قسمت هر کاری محسوب می شود. تمام رویدادها می توانند موجب برانگیختن احساسات شوند. به سراغ کاری بروید که به آن علاقه مند هستید. این کار می تواند نقاشی کردن یا نوشتن باشد. هر کار دیگری که موجب بروز احساسات شما شود، شما را به خودآگاهی نزدیک تر می کند.

۱۴. موسیقی ملایم گوش دهید

جالب است بدانید موسیقی همیشه مانند یک معجزه عمل می کند. از موسیقی های آرامش بخش و بی کلامی که در خانه پخش می شوند، لذت ببرید. این سبک موسیقی به کاهش استرس شما کمک می کند.

۱۵. به دنبال مدیتیشن و یوگا باشید

مدیتیشن و یوگا نقش بسیار مهمی در کاهش استرس دارند. شما می توانید هر روز زمان مشخصی را به یوگا و مدیتیشن اختصاص دهید. با این کار استرس و تنش شما نیز کاهش می یابد. علاوه بر این می توانید در دشوارترین لحظات تان نیز به آرامش برسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو