فواید نوشیدن آب هویج در بارداری و میزان مجاز آب هویج در این دوران

فواید نوشیدن آب هویج در بارداری و میزان مجاز آب هویج در این دوران


منبع: آرگا

4

1402/11/5

16:08


مصرف آب هویج در بارداری اگر به مقدار کافی و در حد متعادل باشد، نه تنها مضر نیست، بلکه برای سلامت مادر و جنین او نیز بسیار مفید است. با این حال توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف به طور مثال خوردن روزانه یک لیوان آب هویج در بارداری می تواند عواقبی برای سلامتی مادر و جنین او به همراه داشته باشد.

اگر در دوران بارداری هستید و قصد دارید هر کاری برای سلامت نوزاد خود انجام دهید، باید به رژیم غذایی و تغذیه بارداری توجه لازم را داشته باشید. قرار دادن هویج در برنامه غذایی گزینه مناسبی است. این میوه خوش طعم دارای ویتامین A است. به همین خاطر برخی از خانم های باردار این سؤال را می پرسند که مصرف چه میزان آب هویج در بارداری مجاز است؟ در ادامه مطلب قصد داریم در مورد مزایا و خطرات مختلف مصرف آب هویج در بارداری صحبت کنیم.

مصرف آب هویج در بارداری

در خصوص مصرف آب هویج در ماه های مختلف بیماری حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. مصرف بیش از اندازه آن در دوران بارداری مهلک و کشنده است و ممکن است سبب ایجاد سرطان شود. ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین A با نوشیدن آب هویج در بدن بهتر جذب می شوند و برای تقویت مغز و استخوان ها نیز مفید هستند.

وجود ویتامین A بیش از اندازه در بدن مادر ممکن است در رشد جنین تداخل ایجاد کند. همچنین مصرف بیش از اندازه آب هویج موجب سردرد می شود. مصرف این نوشیدنی انرژی زیادی به فرد می بخشد و برای ساختن استخوان های جنین در این دوران بسیار مفید است. آب هویج دارای ویتامین C است و به تولید کلاژن در پوست و استخوان سازی کمک می کند. همچنین به عنوان آنتی اکسیدان برای پاک کردن رایکال های آزاد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوشیدنی دارای پتاسیم است و به نرمال کردن تپش قلب کمک می کند و موجب بهبود جریان خون می شود. زنان بارداری که درگیر گرفتگی عضلات هستند بهتر است بیشتر از سایر افراد هویج مصرف کنند.

تأثیر مصرف آب هویج بر بارداری

خواص آب هویج در بارداری

در ادامه به مهم ترین خواص آب هویج در بارداری اشاره خواهیم کرد.

۱. تقویت سیستم ایمنی بدن

از آن جایی که ایمنی بدن در دوران بارداری کاهش پیدا می کند، آب هویج موجب تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین می شود و برای سلامتی و رشد جنین ضروری است.

۲. کمک به تشکیل استخوان جنینی و غضروفی

آب هویج منگنز دارد و موجب می شود استخوان های جنین و غضروف های او ساخته شوند. جذب منگنز با مصرف عصاره هویج افزایش می یابد.

۳. بهبود و توسعه سیستم عصبی جنین

مصرف آب هویج به دلیل داشتن ویتامین ب و اسید فولیک، برای ساختن سیستم عصبی جنین بسیار مفید است.

۴. پیشگیری از ابتلا به سرطان

بتا- کاروتوئن موجود در هویج، از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. این مواد برای خانم های باردار همانند آنتی اکسیدان عمل می کنند و تأثیر رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند. در نتیجه مادر و نوزاد از خطر سرطان در امان می مانند.

۵. مفید برای بینایی

مصرف آب هویج در بارداری برای سلامت بینایی مادر و جنین بسیار مفید است. این کار نه تنها از چشم و بینایی در بارداری محافظت می کند، بلکه برای بینایی جنین در آینده نیز مفید است.

خواص آب هویج در حاملگی

۶. کمک به رشد جنین

آب هویج دارای کلسیم فراوان است. به همین خاطر در شکل گیری استخوان ها و دندان نقش مهمی دارد. مقدار کلسیم موجود در هویج برای سلامت استخوان های مادر خوب است.

۷. مدیریت فشار خون بالا در بارداری

بسیاری از مادران باردار از فشار خون بالا رنج می برند که همین مسئله می تواند به بروز مشکلات زیادی در دوران بارداری منجر شود. اگر هویج به صورت روزانه مصرف شود، می تواند خطر فشار بالا را تا حد زیادی کاهش دهد.

۸. پیشگیری از کم خونی

مصرف آب هویج در باداری از ابتلا به کم خونی فقر آهن جلوگیری می کند. به این خاطر که هویج علاوه بر آهن، حاوی ویتامین ث نیز است که به جذب بهتر آهن کمک می کند.

۹. جلوگیری از گرفتگی عضلات در بارداری

بسیاری از خانم های باردار در دوران بارداری، درد شکم و سفتی ماهیچه ها را  تجربه می کنند. اگرچه این قبیل مشکلات بسیار رایج هستند، اما اغلب می توانند نگران کننده باشند. هویج حاوی فسفر است که به عملکرد مناسب ماهیچه ها در دوران بارداری کمک کرده و از بروز هر نوع دردی جلوگیری می کند.

۱۰. درمان یبوست

یبوست در بارداری بسیار شایع است و مصرف آب هویج بهترین راه درمانی برای جلوگیری از یبوست است. هویج دارای مقدار زیادی فیبر است و مصرف منظم آن ممکن است به مادران باردار کمک کند تا بر مشکلات یبوست غلبه کنند. علاوه بر این، به حفظ مشکلات گوارشی دیگر کمک کرده و برای سلامت هاضمه خوب است.

فواید مصرف آب هویج در بارداری

مقدار مجاز مصرف آب هویج در بارداری چقدر است؟

مصرف متعادل هویج خام در دوران بارداری برای مادر و جنین هیچ خطری ندارد، ولی مصرف زیاد آن ممکن است با خطرات زیر همراه باشد:

  • نوشیدن مقدار زیاد آب هویج در بارداری به هیچ عنوان خوب نیست. اگر این نوشیدنی را بیش از حد مجاز مصرف کنید باعث بی حالی و سردرد می شود.
  • اگر در دوران بارداری درگیر عفونت مجاری صفراوی شده اید، از مصرف آب هویج پرهیز کنید.
  • رنگ هویج قرمز یا نارنجی است و مصرف زیاد آن ممکن است پوست را زرد یا رنگ پریده نشان دهد. دلیل آن به کاروتن موجود در آب هویج مربوط است. همچنین این نوشیدنی اگر زیاد مصرف شود، باعث ایجاد نوعی عارضه پوستی می شود.
  • گاهی اوقات مصرف هویج واکنش های آلرژیک ایجاد می کند. علاوه بر این می تواند باعث ایجاد تهوع و سردرد شود. بهتر است قبل از اضافه کردن آب هویج به برنامه غذایی خود احتیاط کنید.

اگرچه به هیچ عنوان نمی توان خواص بی شمار آب هویج را فراموش کرد، اما باید خطرات آن را نیز به یاد داشته باشید. اگر قصد دارید آب هویج را در رژیم غذایی خود قرار دهید، حتما  با پزشک مشورت کنید.

یادآوری چند نکته مهم در خصوص مصرف اب هویج در بارداری

  • بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که هویج را با فرچه تمیز کنید. اما پوست آن را نباید کامل بگیرید، زیرا بیشتر مواد مغذی آن در پوستش است.
  • بهترین راه برای درست کردن آب هوبج شیرین و خوش طعم این است که هویج های کوچک انتخاب کنید. در غیر این صورت می توانید از هویج های بزرگ تر استفاده کنید.
  • برای درست کردن آب هویج در بارداری، حتما هویج تازه انتخاب کنید. زیرا بسیار ترد و خشومزه است. بهتر است هویج را از وسط به دو نیم تقسیم کنید.
  • شما می توانید با رعایت مقدار مجاز مصرف آب هویج، از فواید بی شمار آن برخوردار شوید.

خواص آب هویج در بارداری

آیا مصرف آب هویج در دروان بارداری ضرر دارد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم آب هویج یک نوشیدنی بسیار سالم است، ولی بهتر است در مصرف آن به هیچ عنوان زیاده روی نکنید. آب هویج نسبت به قهوه، قند بیشتر و فیبر کمتری دارد. به همین خاطر توصیه ما به شما این است که در زمان بارداری هویج کامل مصرف کنید. فیبر بالای موجود در هویج، یبوست دوران بارداری را کاهش می دهد. مصرف روزانه نصف لیوان هویج خورد شده برای زن باردار کافی است.

  • یک لیوان آب هویج دارای یک هفتم فسفر و پتاسیم است. یک دهم منیزیم، درصد کلسیم مورد نیاز روزانه بدن تامین می شود.
  • مصرف روزانه یک لیوان آب هویج ممکن است موجب افزایش فشار خون بارداری می شود. علاوه بر این گاهی اوقات می تواند موجب سقط جنین شود. خانم های باردار سعی کنند در مصرف این آبمیوه احتیاط کنند.
  • نوشیدن آب هویج حداکثر دو بار در هفته به سلامت مادر و جنین کمک می کند. از آن جایی که در دوران بارداری احتمال افزایش قند خون و فشار خون در زنان باردار وجود دارد. به همین دلیل بهتر است در مصرف هر آبمیوه ای به طور روزانه احتیاط شود.
  • آب هویج به نسبت هویج دارای قند بیشتری است. به همین خاطر توصیه می شود در زمان بارداری از هویج کامل استفاده شود. محوای فیبر فراوان که هویج دارد باعث کاهش یبوست بارداری می شود.
  • مصرف روزانه نصف لیوان هویج خرد شده برای زنان باردار کافی است.
  • مواد معدنی در یک لیوان آب هویج دو برابر بیشتر از مواد معدنی موجود در هویج خام است.
  • تقریبا از سه عدد هویج خام بزرگ می توان یک لیوان آب هویج با وزن ۲۳۶ گرم گرفت. ممکن است شما نتوانید در یک وعده خوراکی ۳ عدد هویج را میل کنید. به همین دلیل مصرف هویج کالری کمتری از آب هویج به بدن می رساند.
  • یک عدد هویج خام بزرگ دارای ۲ گرم فیبر، ۳.۴۱ گرم قند، ۳۰ کالری و ۰.۶۷ گرم پروتئین است.
  • یک لیوان آب هویج دارای ۹۴ کالری، ۱.۹ گرم فیبر، ۹.۲۳ گرم قند و  ۲.۲۴ گرم پروتئین دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو