تقویت حافظه ضرورت نسل جدید شده است | راهکار های کار آـمد تقویت حافظه

تقویت حافظه ضرورت نسل جدید شده است | راهکار های کار آـمد تقویت حافظه


2

1402/12/16

23:19


تقویت حافظه ضرورت نسل جدید شده است | راهکار های کار آـمد تقویت حافظه

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سلامت پلاس:

باید به کودکان به اندازه ایی اهمیت دهیم که متوجه باشیم نحوه برخورد با کودکانمان دید آنها را نسبت به جهان اطراف تعیین می کند. دانستن نکات مهم تا حدودی کاربردی است اما به دنبال کشف نکات جدید در مورد هر چیزی باشید مهم است، انار با قابلیت های جدید ناجی شما می شود. زمستان باعث چاقی های مفرط که با وزن اضافه همراه می شود همه این موارد به رعایت چند نکته بستگی دارد. برای رفع افسردگی نور خورشید معجزه ایی است که دومی ندارد. برای تقویت حافظه باید نکاتی را رعایت کرد.

این عادت‌ها نه تنها به تقویت حافظه کمک می‌کنند بلکه می‌توانند از بروز اختلالات شناختی نیز پیشگیری کنند. علاوه بر این، روش‌های متنوع، ساده و حتی خوشایندی برای ارتقا حافظه وجود دارد. برای بهبود عملکرد مغز و حافظه‌تان، سعی کنید از این تکنیک‌های علمی در برنامه‌ی روزانه‌تان استفاده کنید.

مغزتان را شارژ کنید

ممکن است بخواهید حافظه‌تان را ارتقا دهید. برای این منظور، روش‌ها و تکنیک‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. این راهنما شما را با نحوه تقویت حافظه کوتاه‌مدت آشنا می‌کند. به عنوان نمونه، ایجاد یک سیستم یادآور ممکن است به شما کمک کند.

ویتامینی که کمبودش باعث کوچک شدن مغز می‌شود

با نوشتن کلیه موارد مهم مانند وظایف، برنامه‌های درسی، و تاریخ‌های امتحانات، می‌توانید به خود یادآوری کنید که چه کارهایی باید انجام شود. یک فهرست روزانه از کارها به شما کمک می‌کند تا کارهای مهم را به یاد داشته باشید. اما برای ذخیره‌سازی دانش مهم در حافظه بلندمدت چه باید کرد؟ چگونه می‌توان حافظه‌تان را برای مدت طولانی تقویت کرد؟ روش‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید برای بهره‌برداری بیشتر از حافظه‌تان به کار گیرید. ادامه این متن را بخوانید تا با تکنیک‌هایی آشنا شوید که به فعال نگه داشتن مغز و بهبود حافظه بلندمدتتان کمک می‌کنند.

تقویت حافظه

از خودتان سوال بپرسید

یک روش ساده برای بهبود حافظه این است که از خود بپرسید آیا چیزی را به یاد می‌آورید یا نه. این تکنیک می‌تواند شانس به خاطر سپردن اطلاعات را تا ۵۰ درصد افزایش دهد، به‌ویژه برای اهداف و برنامه‌های آینده.

با صدای بلند صحبت کنید

صحبت کردن و بیان مطالب با صدای بلند می‌تواند به شما در به خاطر سپردن آن‌ها کمک کند. این روش به مغز دستور می‌دهد تا اطلاعات را برای مدتی طولانی‌تر حفظ کند.

۴۰ ثانیه تمرکز کنید

تمرین کردن اطلاعات برای مدت ۴۰ ثانیه می‌تواند به تثبیت حافظه و انتقال اطلاعات از حافظه موقت به دائم کمک کند.

رژیم غذای حافظه ساز داشته باشید

مصرف مواد غذایی خاص مانند امگا ۳، سبزیجات برگدار، و شکلات می‌تواند به بهبود حافظه و عملکرد مغزی کمک کند.

ورزش کنید

ورزش منظم جریان خون به مغز را افزایش داده و به تقویت حافظه و توانایی‌های شناختی کمک می‌کند.

خوب بخوابید

خواب کافی و منظم یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ و تقویت حافظه است.

خوب بخوانید

خواندن غذای روح و مغز است. خواندن مطالب متنوع می‌تواند به تقویت حافظه و توانایی‌های شناختی کمک کند.

تقویت حافظه

بازی‌های ذهنی انجام دهید

بازی‌هایی مانند جدول کلمات متقاطع یا سودوکو می‌توانند به تقویت حافظه و توانایی‌های شناختی کمک کنند.

مهارت‌های جدید یاد بگیرید

یادگیری فعالیت‌ها و مهارت‌های جدید مانند موسیقی یا نقاشی می‌تواند به تقویت حافظه و عملکرد مغزی کمک کند.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن و فعالیت‌های آرامش‌بخش می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند و به طور مستقیم بر بهبود حافظه تأثیر می‌گذارند.

داشتن یک حافظه قوی به نشاط و سلامت مغز شما بستگی دارد. چه دانشجویی باشید که برای امتحانات پایان ترم آماده می‌‌‌‌‌‌‌‌شوید، چه یک متخصص حرفه ­ای که تلاش می­ کند دانش خود را به کار بگیرد و یا فردی که به دنبال تقویت بخش خاکستری مغز با افزایش سن است، در هر حـال تقویت حافظه بخشی از دغدغه­ های شماست. در گذشته می­‌گفتند که شما نمی‌توانید ترفندهای جدید را به یک سگ پیر آموزش دهید. اما تحقیقات دانشمندان نشان داده‌اند که این نظریه امروزه کاربردی ندارد. ضعف تدریجی بخش­‌های مختلف بدن پس از ورود به دوره میانسالی امری بدیهی است؛ اما واقعیت این است که مغز انسان توانایی حیرت‌انگیزی در انطباق و تغییر دارد، حتی تا سن پیری! این توانایی مغز به عنوان انعطاف‌­پذیری عصبی شناخته می­‌شود. برای مطالعه بیشتر درباره نقش افزایش سن بر حافظه، مقاله موجود در وب‌سایت حال با عنوان رابطه میانسالی و حافظه را مطالعه کنید. مغز می‌­تواند با تحریک مناسب، مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد کند، اتصالات موجود را تغییر داده و با روش­‌های همیشه در حـال تغییر سازگار شده و واکنش نشان دهد.

تقویت حافظه

در واقع شما میتوانید‌‌ از قدرت طبیعی انعطاف‌­پذیری عصبی مغز خود برای توانایی‌­های شناختی، تقویت توانایی جدید، یادگیری اطلاعات و بهبود حافظه استفاده کنید. آیا روش­های تقویت حافظه را می‌شناسید؟

راه ‌های تقویت حافظه

می‌گویند تا زمانی که یک تکه کاغذ برای نوشتن وجود دارد، همه چیز را می­‌توان به خاطر سپرد. اما چرا وقتی برای بهبود حافظه راه­‌های آسان، طبیعی و سریع وجود دارد، به نوشتن متکی باشیم؟ این ده نکته عملی در مورد تقویت حافظه، قطعا مغز شما را تحریک می­‌کند:

بازی­های فکری انجام دهید

اغلب بزرگسالان معمولا یک برنامه ثابت و منظم برای روزهای خود دارند. برخیز، به محل کار برو، به خانه بیا و در کنار خانواده باش! آن­ها این کارها را انجام می­‌دهند و در واقع به انجام آن­ها عادت می­‌کنند. وقتی کاری به یک عادت روتین برای فرد تبدیل می‌شود، یعنی مغز از مسیرهای عصبی مشخصی برای انجام آن­ها استفاده می­‌کند و درگیر چالش و تصمیم‌­گیری نمی‌شود. به هم زدن نظم کارها، می­‌تواند با تحریک مغز، به رشد آن کمک می‌کند. برای تحریک مغز، بازی­‌های فکری پیدا کنید. در مجلات و روزنامه ­ها به دنبال سودوکو و جدول کلمات متقاطع باشید. سعی کنید از مغز خود به روش­های مختلف استفاده کنید. اما لازم نیست که همیشه برای انجام بازی­های فکری به سراغ کامپیوتر یا جدول و روزنامه بروید! استفاده از مسیر جدید برای رسیدن به محل کار، بازدید از مکان­‌های جدید در آخر هفته ­ها و… مناطق کمتر استفاده شده مغز را فعال می­‌کند. از هر چیز جدید، سرگرم کننده و چالش برانگیز برای تحریک مغزتان استفاده کنید.

غذاهای مقوی مغز بخورید

غذا سوخت بدن است و به مغز هم انرژی می‌رساند. تاثیر رژیم غذایی بر حافظه بسیار است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل نه تنها حافظه را بهبود می­‌بخشد، بلکه خطر ابتلا به زوال عقل در پیری را نیز کاهش می­‌دهد. مقدار زیادی امگا 3 بخورید که در انواع ماهی­ها یافت می‌شود. اگر غذای دریایی دوست ندارید، سعی کنید بیشتر گردو، اسفناج، کلم بروکلی و لوبیا بخورید. این خوراکی­ها دارای آنتی اکسیدان­‌هایی هستند که از سلول­های مغزی در مقابل آسیب محافظت می­‌کنند. شما می‌توانید خواص ویتامین e را در حال بخوانید.

تقویت حافظه

مصرف ماهی، مغزهای خوراکی و چربی های سالم به تقویت حافظه کمک می‌کند.

خواب کافی داشته باشید

همه می­‌دانند که بدن برای عملکردهای روزانه خود به مقدار مشخصی خواب و استراحت نیاز دارد. اما آیا می­‌دانید که خواب کافی باعث بهبود حافظه هم می­‌شود؟ به این دلیل که مغز حتی در حالت خواب و استراحت هم فعال است! مغز در این حالت روی خاطرات کار می­‌کند و حتی آن­ها رو دوباره سازمان‌دهی می‌کند. با دانستن این نکته حتما متوجه شده ­اید که چرا خواب می­‌بینیم./بهداشت نیوز

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو