فیلم قهرمان جندی شاپور ؛ معرفی فیلمی با محوریت شهید مجید بقایی

فیلم قهرمان جندی شاپور ؛ معرفی فیلمی با محوریت شهید مجید بقایی


منبع: پلازا

1

1402/10/24

10:50


فیلم قهرمان جندی شاپور ؛ معرفی فیلمی با محوریت شهید مجید بقایی

فیلم قهرمان جندی شاپور از جمله جدیدترین فیلم‌هایی است که به احتمال قوی در جشنواره فیلم فجر سال 1402 نمایش داده شود و به روایت زندگی شهید مجید بقایی می‌پردازد. در این مقاله با معرفی این اثر همراه شما هستیم.

در طول 8 سال جنگ میان ایران و عراق، شهدای زیادی با فداکاری‌های خود سعی در حفظ ایران و ایرانی کردند و نام نیکی از آنها به جا ماند. یکی از این شهدا سردار سرلشکر مجید بقایی بود که در سن کم توانست فرماندهی سپاه شوش را دست بگیرد. او به همراه شهید حسن باقری در طرح عملیات بیت‌المقدس نقش داشت و سرانجام پیش از عملیات والفجر مقدماتی در سن 24 سالگی بر اثر اصابت خمپاره شهید شد. شهید بقایی پیش از جنگ، دانشجو رشته فیزیوتراپی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز بود.

فیلم قهرمان جندی شاپور از فیلم‌ های دفاع مقدس ایرانی به کارگردانی و نویسندگی کارگردانی مهدی صاحبی و تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی ساخته شده است. مهدی صاحبی پیش از آن قصد ساخت فیلمی به نام سیروان با محوریت داعش را داشت که به دلیل آثار گوناگون با محوریت این موضوع، نظرش تغییر کرد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم قهرمان جندی شاپور

ژانر فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور بیوگرافی، درام و دفاع مقدس است. این این اثر محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح محسوب می‌شود و به احتمال قوی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اکران اولیه شود. بنابراین بر حسب تجارب پیشین فیلم‌‌های با موضوع مشابه، اکران عمومی آن در سال 1403 اتفاق بیافتد. مدت زمان فیلم قهرمان جندی شاپور هنوز اعلام نشده است اما به صورت استاندارد بین 80 تا 90 دقیقه خواهد بود.

داستان فیلم قهرمان جندی شاپور

داستان فیلم قهرمان جندی شاپور

تصویر اصلی شهید مجید بقایی

در این بخش با خلاصه فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور همراه شما هستیم. این اثر حول محور زندگی شهید مجید بقایی می‌پردازد. او یکی از دانشجویان نخبه دانشگاه جندی شاپور بود که در سال‌های پیش از انقلاب فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم شاهنشاهی انجام داد و سپس در دوران جنگ ایران و عراق، فرماندهی قوای یکم کربلا در راس جبهه‌های جنوب به شهید بقایی رسید. شهید مجید بقایی به همراه شهید حسن باقری یکی از طراحان عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس بود و طی این عملیا‌ت‌ها بخش‌های مهمی از خاک ایران، از جمله خرمشهر، آزاد شد.

بازیگران فیلم قهرمان جندی شاپور

این قسمت را به معرفی بازیگران فیلم اختصاص داده‌ایم. ابتدا به سراغ بیوگرافی بازیگران اصلی و سپس معرفی سایر آنها می‌رویم.

مرتضی امینی تبار

بازیگران فیلم قهرمان جندی شاپور

مرتضی امینی تبار هنرپیشه افغانستانی متولد ایران است. پدر و مادر او از اقوام تاجیک هستند که در سال 1375 به ایران مهاجرت کردند و در روز 16 مرداد 1378 این بازیگر به دنیا آمد. آقای امینی تبار از سن 15 سالگی به عنوان مجری در یک شبکه انگلیسی زبان حضور پیدا کرد و در سن 17 سالگی تئاتر را شروع کرد. پس از آن در چندین نمایش حضور داشت تا اینکه سریال زخم کاری را بازی کرد. اما دیده شدن بیشتر او با ادامه دادن نقش میثم مالکی در سریال زخم کاری 2 اتفاق افتاد. از آنجایی شهید مجید بقایی در زمان شهادت تنها 24 سال داشت، این بازیگر جوان برای ایفای نقش او انتخاب شده است.

الهام نامی

هنرپیشه های فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور

الهام نامی بازیگر ایرانی در 8 اردیبهشت ماه سال 1365 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1383 شروع کرد و در تئاتر به موفقیت رسید. اولین فعالیت سینمایی این هنرپیشه در سال 1395 با فیلم چراغ‌های ناتمام اتفاق افتاد و پس آن فیلم کار کثیف را بازی کرد. آثاری همچون سریال شهرزاد، فیلم جامه‌دران، فیلم لارو، فیلم سمفونی نهم و سریال جیران اشاره کنیم.

نوید لایقی مقدم

خلاصه فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور

نوید لایقی مقدم بازیگر اهل ایران در 17 اردیبهشت 1372 به دنیا آمد. او بازیگری را از 1388 با فیلم فصل باران‌های موسمی و با فیلم مردن به وقت شهریور به شهرت رسید. او در شبکه نمایش خانگی سریال‌های آنها و بی‌گناه را بازی کرد. از دیگر آثار نوید لایقی مقدم باید به فیلم‌های ع ش ق و رفقای خوب اشاره کنیم.

یوسف تیموری

ژانر فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور

یوسف تیموری بازیگر اهل ایران در 22 بهمن 1357 متولد شد. او بازیگری را از سال 1376 با سریال سرزمین سبز شروع کرد و با نقش فولاد مستوفی در سریال زیر آسمان شهر ۱ توانست توجه‌ها را به خود جلب کند. یوسف تیموری پس از آن اکثر پای ثابت فیلم و سریال‌های کمدی بود. از آثار مشهور او باید سریال‌های یک وجب خاک، راه در رو، بچه‌های نسبتاً بد، نوروز رنگی، فیلم‌های دختر شیرینی فروش، دختر میلیونر، تپلی و من و تک‌خال اشاره کنیم. بازی یوسف تیموری در یک فیلم دفاع مقدس، تصویر جالبی برای مخاطبانی که او را با نقش‌های کمدی می‌شناختند، به وجود می‌آورد.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور عبارتند از:

  • نهال دشتی
  • محمد رشنو
  • نادر سلیمانی

نقد فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور

هنوز این فیلم به مرحله اکران نرسیده و به همین نقد از آن ممکن نیست. مهدی صاحبی در واقع با این فیلم قصد دارد اولین فیلم‌ سینمایی داستانی خود را بسازد. او پیش از این با ساخت مستندهای گوناگون جایگاه خود را به عنوان یک مستندساز تثبیت کرد و از سنین کم کارگردانی و نویسندگی انجام می‌داد. از آنجایی که این فیلم نیز سبکی بیوگرافی دارد، کارگردان مناسبی برای آن انتخاب شده است.

تیم بازیگران فیلم نیز اکثرا جوان‌هایی هستند که سودای موفقیت دارند و این تحسین برانگیز است. حال باید منتظر باشیم و ببینم آیا نمرات فیلم قهرمان جندی شاپور بالا خواهند بود و فیلم سطح کیفی مناسبی خواهد داشت یا خیر.

کلام آخر

نقد فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور

با معرفی و بررسی فیلم قهرمان جندی شاپور همراه شما بودیم و سعی کردیم تا یک توضیح کامل از آنچه تا کنون درباره فیلم منتشر شده به شما بدهیم. آیا شما از طرفداران ژانر دفاع مقدس هستید؟ تریلر فیلم سینمایی قهرمان جندی شاپور را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان درمیان بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو