نگاهی بر فیلم آبی روشن و بررسی عملکرد آن در جشنواره فجر

نگاهی بر فیلم آبی روشن و بررسی عملکرد آن در جشنواره فجر


منبع: پلازا

1

1402/11/27

09:41


نگاهی بر فیلم آبی روشن و بررسی عملکرد آن در جشنواره فجر

فیلم آبی روشن یکی از جدیدترین فیلم‌های ایرانی است که در جشنواره فیلم فجر 1402 اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت. در این مقاله با معرفی کامل فیلم همراه شما هستیم.

فیلم آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و نویسندگی امیر ابیلی و داوود گنجوی ساخته شده است. این اثر محسول سال 1402 محسوب می‌شود و تهیه‌کنندگی آن برعهده سید محمدحسین میری بود. سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی سازندگان فیلم بودند. آبی روشن نخستین بار در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اکران شد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم آبی روشن همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم سینمایی آبی روشن

ژانر فیلم آبی روشن ملودرام، درام و اجتماعی است. این اثر نخستین بار در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. مدت زمان فیلم آبی روشن 90 دقیقه است.

داستان فیلم آبی روشن

داستان فیلم آبی روشن

خلاصه فیلم آبی روشن درباره مردی صاحب معدن و معتمد بزرگ شهر، یونس، است که با کشف فیروزه‌ای کمیاب در معدن او، زندگیش دستخوش تغییرات بزرگی می‌شود و او را در موقعیتی خطرناک قرار می‌دهد…

بازیگران فیلم آبی روشن

در این بخش قصد داریم تا به معرفی هنرپیشگان این اثر بپردازیم.

مهران احمدی

بازیگران فیلم آبی روشن

مهران احمدی بازیگر و کارگردان ایرانی متولد 9 اسفند 1352 است. او بازیگری را از سال 1370 با سریال جستجو شروع کرد و  پس از چند سریال با فیلم دعوت به شام در سال 1379 وارد سینما شد. این بازیگر با نقش بهبود فریبا سریال پایتخت توانست نزد مخاطبان شناخته شود بعد از آن نقش شکیب او در سریال آوای باران مورد توجه قرار گرفت. مهران احمدی تا کنون موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بخش جلوه‌گاه شرق (سینمای آسیا) برای فیلم آلزایمر شده است. او همچنین فیلم‌های مصادره، سگ‌بند و سریال بی‌گناه را کارگردانی کرده است.

مهران غفوریان

هنرپیشه های فیلم سینمایی آبی روشن

مهران غفوریان بازیگر اهل ایران در 3 شهریور 1353 متولد شد. او بازیگری را با سریال  لبخند سوم شروع کرد و رفته‌رفته با حضور در آثار طنز مختلف، موفق شد تبدیل به یکی از ستاره‌های کمدی سینما و تلویزیون ایران شود. این هنرپیشه سال 1380 کارگردانی و ایفای نقش مجموعه تلویزیونی پرطرفدار زیر آسمان شهر را برعهده گرفت که قدم بزرگی در راه شهرت او بود.

جناب غفوریان در سال‌های اخیر حضور فعالی دررشبکه نمایش خانگی داشت.  در سال 1399 او را در سریال قورباغه به کارگردانی هومن سیدی در نقشی جدی دیدیم. سریال‌های خاتون، نیسان آبی، جوکر، نوبت لیلی، پدر گواردیولا، فصول دوم زخم کاری و نیسان آبی از آثار جدید این بازیگر هستند.

سارا حاتمی

خلاصه فیلم آبی روشن

سارا حاتمی بازیگر جوان ایرانی در 12 خرداد 1384 به دنیا آمد. این بازیگر هنرپیشگی را از کلاس‌های اشکان خطیبی آغاز کرد و برای بار او با نقش مائده سریال زخم کاری پشت دوربین رفت. سارا حاتمی از جمله بازیگرانی است که خیلی زود موفق به کسب توجه شده و توانست برای فیلم کت چرمی برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن و فیلم آبی روشن نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شود.

مرتضی امینی تبار

ژانر فیلم آبی روشن

مرتضی امینی تبار بازیگری افغانستانی است که در ایران به دنیا آمد. والدین او از اقوام تاجیک هستند که در سال 1375 به ایران مهاجرت کردند و در روز 16 مرداد 1378 این بازیگر به دنیا آمد. این هنرپیشه از سن 15 سالگی به عنوان مجری در یک شبکه انگلیسی زبان کار خود را آغاز و در سن 17 سالگی وارد تئاتر شد. سپس در چندین نمایش حضور داشت تا اینکه به عنوان بازیگر زخم کاری انتخاب شد. دیده شدن بیشتر او با ادامه دادن نقش میثم مالکی در سریال زخم کاری 2 اتفاق افتاد. فیلم قهرمان جندی شاپور از آثار جدید این بازیگر است.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی آبی روشن عبارتند از:

  • روح‌الله زمانی
  • علی‌اکبر اصانلو
  • کاظم هژیرآزاد

نقد فیلم سینمایی آبی روشن

آبی روشن فیلمی معناگراست و حال و هوای عجیبی دارد که ما را به یاد تله فیلم‌های دهه 80 با آن فضای عرفانی که به یکباره معجزه‌ای در آن رخ می‌دهد می‌اندازد. مهران احمدی در قامت نقش اصلی داستان بازی خوبی دارد و بازی او باعث می‌شود که فیلم قابل تحمل شود. از سوی دیگر مهران غفوریان، مرتضی امینی تبار و سارا حاتمی را از تیم زخم کاری می‌بینیم که یکبار ثابت کرده‌اند در کنارهم می‌توانند بازی خوبی ارائه دهند و این بار نیز بازی خوبی از آنها می‌بینیم. اما چیزی که این بین مبهم است، معنای اصلی فیلم است. اصلا پیام فیلم چیست؟ این بازیگران قصد دارند به ما چه بگویند؟

کارگردان فیلم بابک لطفی خواجه پاشا، پیش از این با فیلم در آغوش درخت، که برنده بهترین فیلمنامه و فیلم اول در جشنواره فجر 1401 شده بود، انتظار ما را از خود بالا برد و خب نتوانست آن را برآورده کند. در مجموع فیلم دچار نقاط قوتی نیز بود و این باعث شد که نمرات فیلم سینمایی آبی روشن متوسط باشند و در بخش‌های بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی متن، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین  صداگذاری و بهترین طراحی صحنه کاندید سیمرغ بلورین شود.

سخن نهایی

نقد فیلم سینمایی آبی روشن

با معرفی و بررسی فیلم ایرانی آبی روشن همراه شما بودیم و سعی کردیم تمام اطلاعات آن را در اختیار شما قرار دهیم. آبی روشن یکی از آثاری بود که بازیگران خوبی داشت و حداقل لایق یکبار تماشا است. نظر شما درباره این اثر چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو