تاب و سرسره کودک: چرا این بازی سنتی هنوز هم محبوب است؟

تاب و سرسره کودک: چرا این بازی سنتی هنوز هم محبوب است؟


منبع: ایران ناز

1

1402/10/24

12:54


تاب و سرسره کودک: چرا این بازی سنتی هنوز هم محبوب است؟

تاب و سرسره کودک: چرا این بازی سنتی هنوز هم محبوب است؟

 

با گسترش فناوری و ورود بازی‌های رایانه‌ای به دنیای کودکان، فعالیت و تحرک کودکان به شدت کاهش یافته است. این موضوع نگرانی‌های بسیاری را در پی داشته و به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پدر و مادرها  تبدیل شده است. چراکه فعالیت، بازی و تحرک نقش بسیار موثری در رشد و سلامت جسمی و ذهنی کودکان دارد.

 

وسایل بازی

 

یکی از بهترین راه‌های ترغیب کودکان به فعالیت، استفاده از وسایل بازی مختلف مانند تاب و سرسره است. در همین راستا در این مطلب قصد داریم مزیت‌های بازی با وسایل بازی مختلف مانند تاب و سرسره را مورد بررسی قرار دهیم و کاربرد و نکات لازم برای خرید بهتر وسایل بازی را ذکر کنیم.

 

استفاده از وسایل بازی مختلف چه فایده‌ای برای کودک دارد؟

وسایل بازی مختلف نقش موثری در رشد و تقویت مهارت‌های کودک دارند. در ادامه 5 فایده مهم استفاده از وسایل بازی را شرح داده‌ایم:

 

1. افزایش و تقویت اعتماد‌به‌نفس کودک:

وسایل بازی امکان تجربه موقعیت‌های مختلف را برای کودکان فراهم می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا مهارت‌های جدیدی را تجربه و در مواجهه با چالش‌های جدید، پیشرفت کنند. گذراندن این چالش‌ها و تجربه‌ها باعث افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان می‌شود.

 

2. تقویت خلاقیت:

بازی با وسایل بازی مختلف به کودکان امکان می‌دهد تا از قوه تخیل خود استفاده کنند و خلاقیت خود را در استفاده از آن‌ها به‌کار ببرند. کودکان می‌توانند با کمک وسایل بازی به رقابت مفید با دوستان خود بپردازند و بهترین راه‌ها را برای انجام بازی پیدا کنند. این موضوع کمک زیادی به رشد خلاقیت کودک می‌کند.

 

3. تقویت مهارت‌های حرکتی و رشد عضلات:

برخی از وسایل بازی نیازمند حرکت و فعالیت در حین استفاده هستند. در هنگام استفاده از این وسایل بازی عضلات مختلف بدن کودک در حال کار است و استقامت و قدرت آن افزایش می‌یابد. همچنین، این فعالیت‌ها موجب بالا رفتن ضربان قلب و بهبود ظرفیت قلبی-عروقی می‌شوند.

 

4. سرگرم کردن و تفریح کودک:

مهم‌ترین و ساده‌ترین مزیت استفاده از وسایل بازی، سرگرم شدن کودک است. کودکان با کمک وسایل بازی از دنیای روزمره جدا می‌شوند و لذتی پایان نا‌پذیر را تجربه می‌کنند.

 

5. بهبود هماهنگی حرکتی و تقویت تعادل:

در حین استفاده از وسایل بازی، کودکان برای حفظ تعادل خود بایستی از بخش‌های مختلف بدن خود استفاده کنند. این موضوع سبب تقویت سیستم عصبی و بهبود توانایی‌های حرکتی در کودکان می‌شود.

 

6 وسیله بازی محبوب برای کودکان

 

وسایل بازی

 

بازی نقش غیرقابل انکاری در رشد کودکان دارد. انتخاب و خرید وسایل بازی مناسب برای کودکان موجب می‌شود تا علاوه‌بر سرگرم شدن، مهارت‌های مختلف کودک تقویت شده و بهبود پیدا کند. در این بخش برخی از انواع وسایل بازی کودک را بررسی کرده‌ایم:

 

1. استخر توپ:

استخر توپ یک وسیله بازی هیجان‌انگیز برای کودک است. این وسیله در واقع یک استخر است که از توپ‌های رنگی پر شده و کودکان می‌توانند با پریدن داخل آن و پرتاب توپ‌ها، هیجان زیادی را تجربه کنند.

 

2. خانه‌سازی و لگو:

لگو یک وسیله بازی سرگرم کننده و جذاب برای کودکان در سنین مختلف است. این وسیله بازی از قطعات کوچک تشکیل شده است و به دلیل داشتن قابلیت اتصال، کودکان می‌توانند با کمک خلاقیت خود شکل‌های مختلف با آن درست کنند.

 

تجهیزات خانه بازی

 

3. ترامپولین:

ترامپولین از جمله وسایل بازی محبوب است که همه کودکان به آن علاقه دارند. این وسیله هیجان‌انگیز از یک سطح منعطف و فنرهای محکم تشکیل شده است. با کمک این وسیله بازی کودکان می‌توانند پرش‌های بلند و مهیج را تجربه کنند.

 

4. میز و صندلی بازی کودک:

میز و صندلی‌ کودک وسایلی جذاب و کاربردی برای بچه‌ها هستند. کودکان می‌توانند از این وسایل برای فعالیت‌های مختلف مانند نقاشی کشیدن، خواندن، نوشتن یا سایر بازی‌های خود استفاده کنند.

 

5. کلبه بازی:

کلبه بازی عمدتاً در طرح‌ها و رنگ‌های جذاب طراحی و ساخته می‌شود. فضای کلبه بازی یک محیط امن و شاد برای کودکان است که می‌توانند به همراه دوستان خود در آن بازی کنند.

 

کلبه بازی

 

6. تاب و سرسره:

تاب و سرسره‌ها، وسایلی هستند که کودکان را به بازی در فضای باز تشویق می‌کنند. این وسایل بازی محبوب که از جنس‌های پلاستیک و پلی اتیلن ساخته می‌شوند نقش بسیار زیادی در تقویت مهارت‌های حرکتی، عضلات و بهبود تعادل دارند. در ادامه این نوشته بیشتر درباره این وسایل بازی پرکاربرد صحبت خواهیم کرد.

 

7 نکته که باید در هنگام خرید وسایل بازی در نظر بگیرید

 

تاب کودک

 

در انتخاب وسایل بازی مناسب برای کودکان، حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

1. سن کودک:

وسایل بازی باید با سن کودک سازگار باشند. برخی وسایل بازی برای گروه سنی خاصی طراحی شده‌اند و می‌توانند برای سایر گروه‌های سنی مناسب نباشند. در هنگام خرید وسایل بازی کودکان، برچسب سنی روی بسته‌بندی وسایل بازی را بررسی کنید.

 

2. توانایی و مهارت کودک:

وسایل بازی باید با توانایی‌ها و مهارت‌های کودک سازگار باشند. مطمئن شوید که وسیله بازی انتخابی، قدرت فیزیکی و شناختی کودک را در سطح مناسبی به چالش می‌کشد و او را در توسعه مهارت‌های جدید تشویق می‌کند؛ همچنین برای کودک آسیبی ندارد.

 

3. ایمنی:

ایمنی وسایل بازی بسیار مهم است. قبل از خرید، مطمئن شوید که وسایل بازی دارای استانداردهای ایمنی معتبر هستند و علامت‌های ایمنی لازم را دارند. اجزای کوچک قابل بلعیدن، قسمت‌های تیز و برند، مواد سمی و… از جمله مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید.

 

تجهیزات خانه بازی

 

4. آموزشی بودن وسایل بازی:

وسایل بازی می‌توانند ابزارهای آموزشی بسیار خوبی باشند. در هنگام خرید وسایل بازی کودک خود، می‌توانید به این نکته توجه کنید که آیا بازی با این وسیله برای کودک آموزنده است یا نه؟

 

5. علایق کودک:

توجه به علاقه‌ کودکان نیز در انتخاب وسایل بازی مهم است. سعی کنید وسیله بازی‌ را انتخاب کنید که طبق سلیقه کودک شما باشد. این باعث می‌شود که کودک با اشتیاق بیشتری با وسیله بازی تعامل کند و از آن لذت ببرد.

 

6. کیفیت و دوام:

وسایل بازی باید با کیفیت و مقاوم باشند تا برای مدت طولانی قابل استفاده باشند.

 

7. محدودیت فضایی:

در نظر داشته باشید که فضای مورد نیاز برای استفاده از وسایل بازی را دارید یا خیر. برخی وسایل بازی نیاز به فضای بزرگتری دارند و در صورت عدم وجود فضای کافی، استفاده از آن‌ها محدود می‌شود.

 

کاربرد تاب و سرسره

 

تاب کودک

 

تاب کودک و سرسره یک وسیله جذاب برای کودکان است که هم در منزل و مهدکودک و هم به عنوان تجهیزات خانه بازی کاربرد دارد.

 

1. استفاده در خانه

در صورتی که قصد دارید از تاب و سرسره در خانه استفاده کنید، مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن تاب و سرسره دارید و این وسایل در محیطی امن و بدون خطر برای کودک قرار دارند.

 

همچنین، مطمئن شوید که تاب و سرسره براساس استانداردهای ایمنی ساخته شده و بدون قسمت تیز و خطرناک هستند.

 

2. استفاده در مهد کودک

تاب و سرسره انتخاب‌های مناسبی برای تجهیز مهدکودک هستند. این وسایل بازی محبوب را می‌توانید در فضاهای داخلی مهدکودک به‌کار ببرید و محیط مناسبی برای فعالیت کودکان فراهم کنید.

 

برای استفاده از این وسیله در مهدکودک باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها مطابق با استانداردهای ایمنی طراحی و ساخته شده‌اند. همچنین بهتر است در هنگام بازی بر کودکان نظارت داشته باشید تا در زمان استفاده دچار آسیب نشوند.

 

3. استفاده در خانه بازی

استفاده از تاب و سرسره در خانه بازی علاوه بر سرگرمی کودک، به بهبود حرکات جسمانی، تعامل اجتماعی و تقویت مهارت‌های حرکتی کمک می‌کند.

 

استفاده از این وسایل در تجهیزات خانه بازی نقش مهمی در افزایش فعالیت‌های جسمانی و سلامت کودکان ایفا می‌کنند و فرصتی برای گسترش ایده‌ها و خلاقیت در بچه‌ها فراهم می‌سازند.

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی محبوب‌ترین وسایل بازی کودک پرداختیم و مزیت‌های استفاده از آن را بررسی کرده‌ایم. در انتها نیز کاربرد پرطرفدارترین وسیله بازی یعنی تاب و سرسره را ذکر کردیم.

 

اگر قصد خرید انواع وسایل بازی کودک برای استفاده در منزل یا تجهیز خانه بازی و مهدکودک را دارید؛ می‌توانید به سایت شهرکودک به آدرس www.koodak.city مراجعه کرده و یا عبارت “فروشگاه شهرکودک” را در گوگل جست‌وجو کنید. در این سایت شما می‌توانید مدل‌های متنوع وسایل بازی را مشاهده و بهترین آن را انتخاب و خرید کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو