استانداردهای نصب دوربین مدار بسته؛ مراحل نصب، بهترین مکان و معایب آن

منبع: تاپ ناز

1

1402/10/25

10:39


دوربین مداربسته در سال 1942 برای اولین بار در زمینه هوا و فضا در کشور آلمان مورد استفاده قرار گرفت. این تکنولوژی کارآمد بعد از سی سال مورد استفاده عموم …

دوربین مداربسته در سال 1942 برای اولین بار در زمینه هوا و فضا در کشور آلمان مورد استفاده قرار گرفت. این تکنولوژی کارآمد بعد از سی سال مورد استفاده عموم قرار گرفت. اولین استفاده عمومی از این دوربین ها در جهت کنترل ترافیک در کشور آمریکا بود. دوربین هایی که در ابتدا استفاده می شدند آنالوگ و غیر دیجیتال بودند.

این دوربین ها کیفیت بسیار پایینی داشتند. برای همین بعد از مدتی منسوخ شدند. بعد ها دوربین های دیجیتالی و پیشرفته ای تولید شد و در مورد استفاده بسیاری از افراد رسید. از این دوربین ها در ادارات، خانه ها، کارخانه ها و سایر مکان ها برای برقراری امنیت استفاده می شود.

استانداردهای نصب دوربین مدار بسته؛ مراحل نصب، بهترین مکان و معایب آن

توضیحاتی در مورد دوربین مداربسته

دوربین مداربسته از جمله موارد امنیتی می باشد که کارایی بسیار ویژه ای در زندگی امروزه دارد. در زمان حاضر با توجه به توسعه و رشد جمعیت نظارت دقیق و بررسی اعمال کسب و کار ها، کارمندان و موارد این چنینی اهمیت ویژه ای یافته است. این دوربین ها در حال حاضر کار چند نفر را انجام می دهند. علاوه بر کارآمدی و کارایی بسیار خوبی که دارند هزینه های مربوط به نیروی انسانی را نیز کاهش می دهند. از زمانی که دوربین ها به زندگی افراد افزوده شد جرم و جنایت ها در اجتماع کم شده و احساس امنیت و آسایش به افراد هدیه داده شده است.

مراحل نصب دوربین مداربسته

دوربین های جدید و امروزی با استفاده از هوش مصنوعی می توانند کار های زیادی را برای کاهش جرم و افزایش امنیت جامعه انجام دهند. این دوربین ها می توانند چهره، پلاک خودرو صدا و موارد بسیاری را تشخیص دهند و ثبت کنند.

افراد با داشتن یک دوربین خوب نگهبانی بیست و چهار ساعته و کارآمد را در اختیار خود دارند. این افراد محیط کار و محل زندگی خود را تنها با استفاده از دوربین حراست و نگه می کنند. نصب دوربین مداربسته

آموزش نصب دوربین مداربسته یکی از موارد بسیار مهمی در مورد این دوربین ها می باشد. زیرا امروزه در بیشتر منازل، محل کسب و کار ها، مجتمع ها و… برای برقراری امنیت دوربین نصب می شود. برای نصب آن ها افراد باید آموزش ببینند و مراحل انجام کار را قدم به قدم بیاموزند. آموزش نصب این دوربین ها طبق مراحل زیر می باشد.

  1. ابتدا باید محل نصب دوربین ها به دقت بررسی و ارزیابی شود و منطقه و جایگاه مناسب آن ها تعیین شود.
  2. تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای دوربین ها خریداری شود.
  3. افراد باید با توجه به محل قرار گیری دوربین و موارد استفاده آن نوع دوربین را انتخاب کنند.
  4. با توجه به مکان تعداد دوربین ها نیز باید تعیین شود.
  5. مشخص کردن و انتخاب مسیر کابل ها قدم بعدی می باشد.
  6. در این مرحله نوع دستگاه دوربین توسط خریدار تعیین می شود.
  7. هارد دیسک به دستگاه ضبط تصویر باید متصل شود.
  8. بعد از اتصال کابل کشی و سیم کشی دوربین و دستگاه باید انجام شود.
  9. سپس آداپتور و منبع تغذیه نیز باید متصل شود.
  10. در این مرحله تجهیزات دوربین مانند مانیتور، موس و سایر موارد نصب می شوند.
  11. بعد از نصب کلیه تجهیزات دستگاه ها برای ضبط و ذخیره تنظیم می شوند.

مطلب مشابه: اطلاعاتی در مورد دوربین مدار بسته و انواع دوربین مدار بسته

استاندارد های نصب دوربین مداربسته کدامند؟

یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی که افراد در هنگام خرید دوربین مداربسته دارند تشخیص نوع اصلی آن از فیک است. افراد برای تشخیص این مورد باید استاندارد های مربوطه را بشناسند. برای داشتن خریدی مناسب و به ست آوردن جنس اصل استاندارد ها به طور کامل توضیح داده شده اند.

استاندارد ntsc

هر دوربین مداربسته ای که خریداری می شود باید این استاندارد را داشته باشد. زیرا این استاندارد ضمانتی است برای این است که فرد دوربین مناسب و معتبری خریده است. عبارت به کار برده شده در این استاندارد به معنایی کمیته ملی استاندارد تلویزیون می باشد.

استاندارد pal

استاندارد لازم دیگر برای خریداری دوربین پی ای ال می باشد. تفاوت اصلی این استاندارد با مورد قبلی در رزولوشن میان دو فریم و سیستم می باشد. سیستم تصویری پال 720*576 پیکسل و نرخ قدیمی آن 25 فرکانس در ثانیه می باشد.

همچنین سیستم تصویری ان تی اس سی 720* 480 پیکسل و نرخ فریم سی فرکانس در ثانیه می باشد. اگر افراد بخواهند نوشته ها و تصاویر را شفاف تر و واضح تر ببینند لازم است سیستم پال را تهیه نمایند. اما افرادی که به دنبال تصویر صاف و بدون لرزش هستند ان تی اس سی را تهیه نمایند.

استاندارد ای پی

از مهم ترین استاندارد های مربوطه ای پی می باشد. ای پی کد حفاظت از نفود در اجسام الکتریکی می باشد. ای پی به طور کلی نشان دهنده ی مقاومت تجهیزات و دستگاه های الکتریکی در برابر مایعات و جامدات می باشد. اعداد متفاوتی بعد از ای پی قرار می گیرند که هر یک از این اعداد نشان دهنده مقاومت دستگاه در مقابل ذرات می باشند.

رقم دوم اعداد مربوط به مقاومت در برابر رطوبت می باشد. هر چه اعداد بزرگتر باشند مقاومت دستگاه نیز بیشتر است. اعداد اول معمولا بین صفر تا شش و اعداد دوم بین صفر تا هشت می باشند.

استاندارد ik

استاندارد آی کی نمایش دهنده میزان مقاومت محفظه الکتریکی در برابر اثر ضربات مکانیکی و ضربات سخت می باشد. معمولا اعداد جلوی ای کی از صفر شروع شده و تا ده می باشند.

ارتفاع استاندارد نصب دوربین مداربسته

نکته دیگری که باید در هنگام نصب دوربین باید در نظر گرفته شود استاندارد مربوط به ارتفاع نصب دوربین می باشد. به طور کلی مهمترین نکته در خرید و نصب دوربین مکان آن می باشد. برای انتخاب مکان مناسب ارتفاع از مهم ترین موارد می باشد. به طور کلی دوربین باید در ارتفاعی حدود دو نیم متر از سطح زمین نصب شود.

مطلب مشابه: دزدگیر چیست؟ و معرفی انواع دزدگیر و اجزای آن

بهترین مکان نصب دوربین مداربسته

استانداردهای نصب دوربین مدار بسته؛ مراحل نصب، بهترین مکان و معایب آن

مکان های زیر مهم ترین و مناسب ترین جایگاه برای نصب دوربین مداربسته می باشد.

بالای در ورودی ساختمان

کلیه رفت و آمد های مربوط به هر مکانی از در ورودی انجام می شود. بنابراین اولین و بهترین مکانی که برای نصب به ذهن خطور می کند بالای درب ورودی می باشد. معمولا درصد بالایی از خلافکاران و سارقان از در ورودی وارد می شوند. پس لازم است که دوربینی در این مکان قرار گیرد تا رفت و آمد ها را کنترل کند. بهتر است دوربین در ارتفاع مناسبی نصب شود تا به راحت در دسترس و قابل رویت نباشد.

در پشتی

تعداد زیادی از سارقان نیز در پشتی را برای ورود انتخاب می کنند. بنابراین لازم است برای خانه هایی که در پشتی دارند در این قسمت نیز دوربین نصب شود. بهتر است دوربین هایی که در بالای در های ورودی نصب می شوند ضدآب و دارای قابلیت دید در شب باشند.

آسانسور

یکی از پر تردد ترین مکان های یک ساختمان و مجتمع آسانسور می باشد. تجربه ثابت کرده است که آسانسور یکی از بهترین و مفید ترین مکان ها برای نصب دوربین می باشد.

حیاط

یکی از ضروری ترین مکان هایی که لازم است دوربین در آن نصب شود حیاط می باشد. دوربین های این قسمت نیز باید ضد آب و ضد ضربه باشند. علاوه بر این بهتر است قابلیت دید در شب را نیز داشته باشند. اگر افراد بتوانند دوربین را در جایگاه درستی قرار دهند بعد ها تصاویر واضح تری در اختیار خواهند داشت.

پارکینگ ها

پارکینگ بخشی مهم در ساختمان می باشد. مجرمان و سارقان معمولا از پارکینگ ها برای ورود و دزدی استفاده می کنند. این مناطق به دلیل وجود ماشین ها مکانی است که نصب دوربین در آن ضروری می باشد.

نزدیک پنجره ها

یکی دیگر از راه های ورود سارقان پنجره ها می باشد. بنابراین لازم است که در این مکان ها نیز دوربین نصب شود. با انجام این کار می توان امنیت را ایجاد کرد. بهتر است دوربین ها دارای کیفیت بالایی باشند. هر چه دوربین با کیفیت تر باشد امنیت و مزایای بیشتری دارد.

انبارها

انبارها معمولا سرمایه بیشتری را در خود جای می دهند. به خصوص اگر انبار کارخانه ها و مراکز تجاری باشد.

اتاق بایگانی

اتاق بایگانی محل نگهداری اسناد و مدارک با ارزشی است پس بهتر است از آن ها به بهترین نحو مراقبت شود.

مطلب مشابه: روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ 12 روش برای پیشگیری از دزدی

مزیت های نصب دوربین مداربسته

دوربین مداربسته از تکنولوژی های مدرن و پیشرفته ای می باشد که کاربرد و کارایی بسیار زیادی برای افراد دارد. موارد زیر فواید و مزایای نصب دوربین می باشد.

پیشگیری از وقوع جرم

دوربین ها اغلب به عنوان بازدارنده عمل می کنند. زیرا سارقان و خلافکاران معمولا مکان هایی که دوربین دارند را انتخاب نمی کنند. به این دلیل که وجود دوربین احتمال شناسایی و دستگیری آن ها را افزایش می دهد. سرویس دوربین های مداربسته امکان نگه بانی بیست و چهار ساعته به افراد می دهد. از جهت دیگر امکان قضاوت با وجود فیلم دوربین ها بسیار ساده و واقعی می باشد.

امنیت کارکنان

حادثه ها و خطرات مربوط کارمندان در محل کار معمولا در مکان هایی که دوربین ندارند بیشتر است. محافظت از کارمندان و کارکنان یکی از موارد بسیار مهم در محافظت از مال می باشد. استفاده از دوربین در این مکان ها احتمال وقوع خشونت، آزار جنسی و سرقت را کاهش می دهد. علاوه بر این رفتار کارمندان با ارباب رجوع را نیز می توان زیر نظر گرفت.

نظارت بر مناطق حساس

هر کسب و کار و تجارتی دارای منطقه و مکانی است که اطلاعات حساس و ویژه ای دارد. مدیران سازمان ها اغلب نمی خواند که کسی به این مناطق دسترسی داشته باشد. نصب دوربین در این مکان ها امکان رفت و آمد افراد به این مکان ها را کاهش می دهد. علاوه بر این مدیران می توانند تمامی رفت و آمد ها به این منطقه حساس را در نظر بگیرند.

جلوگیری از آزار جنسی

آزار جنسی و تعرض ها از مواردی است که در محیط کار ممکن است اتفاق بیفتد. دوربین ها در این موارد مانند ناظر عمل می کنند. حتی بیشتر افراد با وجود دوربین از خطا کردن دوری می کنند. با انجام این کار می توان به خانم ها در محیط کار احساس امنیت و آرامش داد. علاوه بر این ثابت کردن و حق ستانی با استفاده از دوربین کار بسیار آسان تری می باشد.

نظارت در زمان حال

با نصب دوربین می توان در یک زمان مشخص به چند جای مختلف نظارت داشت. هدف اصلی استفاده از دوربین نیز همین مورد می باشد. این کار به مدیران این امکان را می دهد که در لحظه همه کارمندان و اعمال آنان را زیر نظر بگیرند. با داشتن دوربین دیگر احتیاجی به استخدام افراد امنیتی و حراستی نیست. افراد می توانند برای مشاهده فیلم دوربین ها از مانیتور، گوشی موبایل یا تبلت استفاده کنند.

افزایش تجربه مشتری

در مراکز تجاری بزرگ افراد می توانند تمام رفتار ها را از طریق دوربین زیر نظر بگیرند. با مشاهده طولانی مدت واکنش ها افراد می توانند به راحتی احساس و برخورد با انواع مشتری را یاد بگیرند و به کار ببرند. علاوه بر این با اصلاح مکالمات با توجه به اخلاق مشتری خود یک نوع بازاریابی می باشد که می تواند کسب و کار را توسعه دهد.

کاهش هزینه های امنیتی

با نصب دوربین می توان تعداد افرادی که به عنوان مسئولین امنیتی استخدام شده اند را کم کرد. این کار موجب کاهش هزینه ها برای افراد می باشد.

معایب استفاده از دوربین مداربسته

دوربین مداربسته اگرچه کارایی و فایده های بسیاری دارد اما می تواند معایبی نیز داشته باشد. دوربین ها معمولا دارای معایب زیر می باشند.

  • دید محدودی که دارند موجب می شود که سارقین بتوانند به راحتی زاویه دوربین را تغییر بدهند یا از زاویه ای دیگر وارد شوند.
  • سیگنال های دوربین های بی سیم
  • امکان هک شدن دوربین ها
  • نقض حریم خصوصی با نصب دوربین
  • امکان خراب شدن سیستم نظارت
  • بالا بودن قیمت دوربین ها و نصب و استفاده از آن ها
  • ایجاد ناراحتی برای اغلب کارمندان
  • خراب شدن های پی در پی دوربین ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو