چالش جدید در ارئه دارو ها به صورت نسخه های الکترونیک بحث فعالان حوزه سلامت بود!!!

چالش جدید در ارئه دارو ها به صورت نسخه های الکترونیک بحث فعالان حوزه سلامت بود!!!


1

1402/10/26

17:19


چالش جدید در ارئه دارو ها به صورت نسخه های الکترونیک بحث فعالان حوزه سلامت بود!!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در نشست مشترک فعالان حوزه سلامت و نوآوری در اتاق بازرگانی تهران، حاضرین در مورد چالش‌های عرضه دارو از طریق پلتفرم‌ها و مزایا و معایب احتمالی آن صحبت کردند. در این نشست با تاکید بر ضرورت مقررات‌گذاری بر این فعالیت‌ها، عنوان شد که بخش خصوصی باید به یک تفاهم‌نظر برسد تا بتواند از نظام حکمرانی حوزه سلامت مطالبه‌گری داشته باشد.

در ابتدای این نشست، محمد عبده‌زاده رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت، با اشاره به مساله فروش دارو به صورت اینترنتی در پلتفرم‌هایی که برای این هدف راه‌اندازی شده است، گفت: بحث عرضه دارو از طریق پلتفرم‌ها، مساله‌ای داغ و جدی است که به نظر می‌رسد تکلیف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در ضرورت تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به آن کاملاً روشن و شفاف باشد.

او ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت نابه‌سامانی در عرضه دارو در پلتفرم‌ها وجود دارد که تابع چارچوب مشخصی نیست. از سوی دیگر بیمار حق دارد که دارو را سریع و در منزل تحویل بگیرد. به همین دلیل هم یک شبکه تولید و توزیع شکل گرفته و بسیاری از داروخانه‌ها هم به صورت آنلاین به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند.

عبده‌زاده افزود: باید ضوابطی وجود داشته باشد که بدانیم اگر دارویی اشتباه تحویل داده شد، چه کسی پاسخگو خواهد بود. سال گذشته مساله تاسیس داروخانه‌های جدید چالشی شد و امروز تعداد داروخانه‌ها از سوپرمارکت‌ها بیشتر شده است. حالا مساله پلتفرم‌ها هم مطرح شده که چالشی بسیار جدی است. این مساله در دنیا چالشی جدید نیست و می‌توان با مطالعه و بررسی سایر کشورها ببینیم که آنها برای حل این چالش چه ساختاری ایجاد کرده‌اند.

دارو

 مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران هم گفت: حوزه سلامت به دلیل حساسیت‌ بالایی دارد تا حدودی متفاوت از حوزه های دیگر کسب و کار است. او افزود: باید علاوه بر ساده کردن دریافت دارو برای بیماران، استانداردها و اصول بهداشتی در عرضه دارو را هم رعایت کنیم.

خطرنسخه های الکترونیکی 

طبق اعلام اتاق تهران، در این نشست آرش محبوبی رئیس انجمن داروسازان تهران اعلام کرد داروسازان هیچ مشکلی با نوآوری ندارند . ما اکنون در تولید دارو دچار مشکل هستیم و پیش از اینکه دارو جلو منزل تحویل مردم شود، انتظار این است که دارو موجود و با قیمت مناسب عرضه شود. ما باید قانونگذاری در این حوزه را در دنیا بررسی کنیم و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را بسنجیم و بدانیم که قرار است که در کجا قرار بگیریم و شبیه کدام کشور هستیم. باید ابتدا نیازهای اولیه و حتی ثانویه مردم را برطرف کنیم.

محبوبی با تاکید بر اینکه اگر قرار است پلتفرم‌ها وارد حوزه دارو شوند، سیاستگذار باید تصمیم بگیرد، گفت: همه می‌دانیم که حکمرانی در این حوزه وضعیت مطلوبی ندارد. در حال حاضر سرانه تعداد داروخانه‌های تهران به کمتر از یک داروخانه برای 4هزار نفر رسیده که نشان می‌دهد دسترسی ما به داروخانه نسبت به استاندارد جهانی بسیار بالاتر است. نظام حکمرانی تصمیم گرفت که این اتفاق بیفتد. حالا هم حکمرانی است که باید تصمیم بگیرد.

رئیس انجمن داروسازان تهران در خصوص مقایسه ایران با کشورهای دیگر گفت: روش قیمتگذاری در تولید دارو اشتباه است و ما با آن مخالفیم اما در نهایت این شرایطی است که باید در آن فعالیت کنیم. قیمت دارو در کشور ما در مقایسه بسیار ارزان و از نظر کیفیت هم از متوسط جهانی بالاتر است. در حال حاضر در کشورهایی که مشابه ما هستند اصلا مساله پلتفرم‌های آنلاین توزیع دارو مطرح نیست. این مساله موضوعی پیش پا افتاده نیست. در حال حاضر وضعیت نسخه‌های الکترونیک هم خوب نیست و سلامت مردم را به خطر انداخته است. 

دارو

رضا قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران نیز با بیان اینکه حوزه سلامت بحث‌های کارشناسی جدی می‌خواهد، گفت: اگر واقعاً نسخ الکترونیک سلامت مردم را به خطر انداخته، باید تلاش کرد که حذف شود. متاسفانه نتوانسته‌ایم مساله پلتفرم را روشن کنیم؛ پلتفرم صرفاً وبسایت دیده می‌شود و این نگاه، خطرناک است که پلتفرم را فقط محل مبادله ببینیم.

پلتفرم مکمل داروخانه 

در ادامه مجید خداپرست، بنیانگذار داروکده با بیان اینکه تجارت آنلاین و الکترونیک در حوزه دارو نیازمند برنامه‌ریزی بالادستی است، گفت: اگر قرار است عرضه دارو وارد پلتفرم شود، باید ضوابط خود را داشته باشد. در حال حاضر داروخانه‌هایی که مجوز فروش آنلاین دارند، محصولات جانبی و کالاهای آرایشی و بهداشتی می‌فروشند. امکانات فضای مجازی شاید بتواند خدمات داروخانه را تکمیل کند.

البته حسین وطن‌پور، رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت گفت:  وقتی یک پلتفرم در یک حوزه شروع به کار می‌کند کم‌کم به همه حوزه‌ها وارد می‌شود و نگرانی موجود این است که نتوانیم پلتفرم‌ها را کنترل کنیم.

او افزود: در آمریکا 3 یا 4 پلتفرم بیشتر وجود ندارد اما در کشور ما تعداد پلتفرم‌ها بسیار زیاد است.

نابینایی گسترش یافت!

بهمن صبور، نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران نیز با تاکید بر اینکه با فعالیت پلتفرم‌ها مخالف نیست، گفت: حوزه دارو در دهه 70 مکانیزه شده و نسخه‌ها را وارد کرده است. در دوران کرونا خطایی صورت گرفت و دولت عرضه الکل و ماسک را در همه جا آزاد کرد و بررسی کنید چه اندازه نابینایی در آن دوره داشتیم چون کار سلامت مردم از داروخانه خارج شد.

دارو

او خطاب به یکی از اعضا که به مقایسه اسنپ فود و رستوران ها اشاره کرد؛ گفت: دولت در زمان اعطای مجوز باید به فکر همه صنوف باشد. دارو را نباید مثل فست‌فود دید. 

فشار روی غذا و دارو!

 رئیس اداره داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در دو سال گذشته تنها دو شکایت از پلتفرم‌ها ثبت شده است، گفت: هر اتفاق جدیدی باید چارچوب داشته باشد و دستگاه مجریه هم در چارچوب قوانین می‌تواند عمل کند. به سازمان غذا و دارو از طرف دستگاه‌های مختلف فشار وارد شده که این کار انجام شود. سازمان هم نمی‌گوید که کاری نمی‌کند اما یکسری مسائل قانونی وجود دارد. 

مینا آژوغ گفت: مساله توزیع دارو توسط پلتفرم‌ها از مصوبه هیات وزیران در خصوص توزیع دارو آغاز شد. ما اصرار داریم جایگاه‌ها حفظ شود تا فروش و عرضه مناسب داشته باشیم./اکو ایران

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو