اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج چه زمانی خطرناک است؟

اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج چه زمانی خطرناک است؟


منبع: آرگا

2

1402/10/27

22:08


شاید اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج برای خیلی از افراد اهمیت چندانی نداشته باشد؛ اما آن چه همواره مشاوران و روانشناسان بر آن تأکید می کنند، هماهنگی میان سطح تحصیلات دختر و پسر در زمان ازدواج است. تناسب تحصیلی باعث افزایش همفکری و سطح تعامل در خانواده می شود و به داشتن نگاه مشترک زن و مرد به جهان کمک می کند.

درباره اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج تحقیقات زیادی انجام شده است. گاهی اوقات اختلاف تحصیلی کمتر بین زوجین ممکن است موجب افزایش شانس موفقیت در زندگی آن ها شود. یکی از تحقیقات معروف نشان داده است خانم هایی که تحصیلات بیشتری از شوهرشان داشته اند، بیش از سایر افراد در معرض طلاق بوده اند. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که این نظریه صحت نداشته است. در حقیقت تفاوت میزان تحصیلات یکی از چالش های مهم پیش از ازدواج محسوب می شود. بر همین اساس لازم است بدانید این چالش ممکن است روی زندگی زناشویی زوجین تأثیر زیادی بگذارد. در ادامه مطلب نکاتی را مورد بررسی قرار داده ایم که مطالعه آن ها می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

بررسی اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

در بیشتر موارد خانم ها با تحصیلات بیشتر شریک زندگی خود راحت تر کنار می آیند. به عنوان مثال بسیاری از خانم هایی که مدرک تحصیلی آن ها دیپلم است با مردانی که مدرک دانشگاهی آن ها بالاتر است ازدواج می کنند. به همین خاطر در این زندگی مرد با مشکلات کمتری روبرو می شود. ولی زمانی که شرایط برعکس باشد مردان به سختی با این موضوع کنار می آیند. علت اینکه بعضی از مردان، زنان با تحصیلات بالا را نمی پذیرند، ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی مانند برتری جویی، سلطه طلبی و قدرت طلبی بیشتر در مردان است. البته به یاد داشته باشید این ویژگی تنها مخصوص آقایان نیست. خانم ها نیز می توانند این خصوصیات را داشته باشند. ولی طبق بررسی های انجام شده این صفات بیشتر در آقایان دیده می شود.

ویژگی های ذکر شده نشان می دهد که مردان از قرار گرفتن در جایگاه پایین تر احساس ناخوشایندی دارند. به همین دلیل معمولا آن ها زمان ازدواج خانم هایی را انتخاب می کنند که از لحاظ تحصیلات هم سطح یا پایین تر از خودشان باشند.

ویژگی مردان سلطه طلب چیست؟

مردان سلطه طلب زمانی که در کنار زنی قرار بگیرند که او نیز این ویژگی را داشته باشد با مشکلات بیشتری روبرو می شوند. زیرا  هیچ یک از آن ها دوست ندارد در جایگاه پایین تر قرار داشته باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از ازدواج درباره صفات شخصیتی و خصوصیات اخلاقی همسر خود شناخت بیشتری پیدا کنید.

اختلاف سطح تحصیلات زن و مرد

ازدواج با اختلاف تحصیلی چه ریسک هایی به دنبال دارد؟

هنگامی که صحبت از ریسک به میان می آید، در حقیقت منظور این است که هیچ چیز به طور قطعی وجود ندارد. به همین خاطر لازم است که همیشه احتمالات زیر را در نظر داشته باشید.

۱. اختلاف نظر بر سر مسائل متعدد

این احتمال وجود دارد زمانی که شخصی به دانشگاه نرفته و به تحصیلات آکادمیک توجهی نداشته است، ترجیح دهد با مشکلات و مسائل به صورت تجربی برخورد کند. به عنوان مثال زمان تربیت فرزندان به جای توجه به گفتار به سراغ تجربه خود و خانواده اش برود. در نهایت به شکل غلط و نادرست فرزند خود را تربیت می کند. در این شرایط فرد تحصیل کرده در رابطه با او اختلاف نظر زیادی پیدا می کند. این اختلاف نظر ممکن است پس از مدتی برای دو نفر مشکل ساز شود. توجه داشته باشید در یک ازدواج ایده آل نیز اختلاف نظرهای گوناگونی وجود دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که دو طرف به کمک مهارت حل تعارض، بر سر اختلاف ها توافق کنند.

۲. افزایش سوء تفاهم ها

یکی دیگر از ریسک های این ازدواج ها به وجود آمدن سوء تفاهم های گوناگون است. شخصی که تحصیلات پایین تری دارد به دلیل اعتماد به نفس پایین، به این موضوع فکر می کند که طرف مقابل در تلاش است تا از تحصیلات خود بیشتر استفاده کند. در نتیجه ممکن است جایگاه او را در ارتباط کاملا نادیده بگیرد.

۳. اختلافات مذهبی

اگرچه این موضوع چندان شایع نیست، اما گاهی اوقات شخصی که به دانشگاه رفته، از اعتقادات مذهبی کمتر یا بیشتر نسبت به شخصی که تحصیلات کمتری داشته برخوردار است. به همین خاطر بهتر است پیش از ازدواج در جلسات مشاوره شرکت کنید تا روانشناسان مسئله را بررسی کنند.

۴. مشکل در ارتباطات

گاهی اوقات دو نفری که قصد دارند در عین اختلاف تحصیلی با یکدیگر ازدواج کنند ممکن است از لحاظ مهارت های ارتباطی با یکدیگر تفاوت های زیادی داشته باشند. یکی از دلایل مهم این است که اکثر افراد زمانی که به دانشگاه می روند به علت داشتن ارتباطات متعدد و جلسات ارائه و کنفرانس، مهارت فن بیان و حتی برقراری ارتباط را بهتر آموزش دیده اند. در این شرایط ممکن است شخص تحصیل کرده به دلیل عدم وجود مهارت های ارتباطی در شخص مقابل دچار سرخوردگی می شود.

ریسک ازدواج با اختلاف تحصیلی

مزیت های هم سطح بودن تحصیلات در ازدواج

محققین معتقدند هر چه سطح تحصیلات زن و مرد نزدیک تر به یکدیگر باشد، زوجین از زندگی خود رضایت بیشتری دارند و با چالش های کمتری نیز روبرو می شوند. استدلال های متعددی درباره مزیت های هم سطح بودن سطح تحصیلات مرد و زن وجود دارد. به همین خاطر بهتر است برای انتخاب همسر مناسب به موارد زیر توجه کنید.

  • کاهش اختلاف نظرها

تحصیلات دانشگاهی به میزان زیادی در برداشت و نگرش فرد در خصوص مسائل مختلف زندگی اثر می گذارد. کسانی که تحصیلات کمتری دارند بیشتر نگرش های شخص مقابل را در خصوص موضوعات مختلف زندگی درک می کنند. به همین دلیل با آن کنار می آیند. همچنین نزدیک بودن سطح تحصیلی افراد موجب نزدیکی سلیقه ها، تفریحات و علایق آن ها می شود. تفاهم در زندگی زناشویی به میزان زیادی در افزایش کیفیت زندگی مشترک تأثیر می گذارد.

  • پیشرفت سطح تحصیلات در ازدواج

زوجینی که از لحاظ سطح تحصیلی به یکدیگر نزدیک تر هستند، بیشتر از سایرین برای وضعیت تحصیلی فرزندان خود وقت می گذارند. به همین دلیل فرزندان این زوجین به علت دریافت حمایت تحصیلی بیشتر، فرصت بیشتری برای پیشرفت در دوران تحصیل پیدا می کنند.

  • افزایش احساس شادی و رضایت زناشویی

مطالعات زیادی در خصوص رضایت زناشویی زوجین انجام شده است. در بسیاری از آن ها مشخص شده است که معمولا زوجینی که فاصله تحصیلی کمی با یکدیگر دارند، رضایت و شادی بیشتری از زندگی خود خواهند داشت.

  • اشتراک بیشتر در تربیت فرزندان

یکی از مهم ترین و اصلی ترین موقعیت هایی که اختلاف زن و مرد را آشکار می کند، تربیت فرزندان است. کسانی که تحصیلات بالاتری دارند، اغلب اوقات در زمان تربیت فرزندان به توصیه ها و نکات زیادی توجه می می کنند. آن ها علاقه مند هستند تا تربیت فرزند خود را براساس این نکات مهم شکل دهند. اگر همسر این افراد بر اساس تجربیات و بدون در نظر گرفتن نکات تربیتی و اصول مختلف با کودک برخورد کند، اختلاف نظر زیادی ایجاد می شود. ولی اگر زوجین سطح تحصیلی نزدیکی به یکدیگر داشته باشند، درباره تربیت فرزندان اشتراکات بیشتری خواهند داشت. این اشتراکات موجب می شود تربیت و پرورش فرزندان لذت بخش تر شود.

بررسی اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

مهم ترین معایب اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

به هیچ عنوان اختلاف سطح تحصیلات را در ازدواج دست کم نگیرید. اگر سطح تحصیلی زن و مرد از یکدیگر فاصله زیادی داشته باشد، در نوع نگرش آن ها نیز تأثیر خواهد گذاشت. مهم ترین و اصلی ترین معایب اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج عبارتند از:

  • دوگانگی در تربیت فرزندان

فرزندان در هر خانواده ای بیش از هر فرد دیگری از اختلافات موجود بین پدر و مادر آسیب می بیند. کسانی که سطح تحصیلی متفاوتی دارند، به طور معمول در تربیت فرزندان خود به شکل متفاوت عمل می کنند. این موضوع موجب می شود که کودک درگیر سردگمی و دوگانگی شود. به همین دلیل هویت منسجمی در او شکل شکل نمی گیرد.

  • افزایش سوء تفاهم

اغلب اوقات اختلاف سطح تحصیلات بین زوجین سوء تفاهم ایجاد می کند. زیرا فردی که دارای تحصیلات پایین تر است، حس می کند در خانواده جایگاه پایین تری دارد. این موضوع موجب می شود که نسبت به رفتارهای طرف مقابل حساسیت نشان دهد. چرا که با خود فکر می کند که همسرش قصد دارد او را سرزنش و تحقیر کند.

  • بالا رفتن احتمال طلاق

گاهی اوقات اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج به ویژه هنگامی که زن از لحاظ تحصیلات از مرد بالاتر باشد، ریسک طلاق را افزایش می دهد. زیرا معمولا این زوجین نگرش ها، سبک زندگی و برداشت متفاوتی نسبت به طرف مقابل دارند. به همین دلیل این تفاوت ها قدرت سازگاری آن ها را در زندگی تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

چگونه ریسک شکست در ازدواج با اختلاف سطح تحصیلات را کم کنیم؟

با رعایت نکات زیر و توجه نشان دادن به آن ها خطر ریسک شکست در ازدواج را کاهش دهید.

مزایای هم سطح بودن تحصیلات در ازدواج

۱. برنامه ریزی برای داشتن زمان کیفی

یکی از مهم ترین مسائلی که مشاور قبل از ازدواج آن را پیشنهاد می کند، توجه به زمان کیفی است. زمان کیفی به این معناست که شما زمانی را به یکدیگر اختصاص داده و در این ساعات به خوشگذرانی و تفریح مشغول می شوید. به همین دلیل باید برای این زمان کیفی به طور دقیق برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال بگویید که در هفته ۴ یا ۵ ساعت برای همسر خود زمان می گذارید.

۲. گفتگو کردن درباره آینده

یکی از مسائلی که زوجین را به یکدیگر نزدیک می کند توجه کردن به آینده است. شما باید در همان ابتدا به خصوص در دوران نامزدی مشخص کنید که در آینده چه نقشی در رابطه دارید؟ اگر قرار است ادامه تحصیل بدهید باید درباره تقسیم کارها با همسر خود به گفتگو بنشینید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که اگر خانم قرار است کار کند باید درباره نقش اقتصادی با او صحبت کنید. این موضوع بسیار مهم است که چقدر از هزینه های زندگی بر دوش زن و چقدر بر دوش مرد است.

۳. مشخص کردن حوزه کنترل خود

همان طور که پیش تر اشاره کردیم ممکن است در رابطه زناشویی یک نفر قصد داشته باشد به دلیل تحصیلات بالا برخی نظرات خود را به دیگری تحمیل کند. برای جلوگیری از این موضوع باید حوزه های کنترل خود را مشخص کنید. به عنوان مثال بگویید که بهتر است من به علت تحصیلات مرتبط، برای فرزندپروری نظر دهم. در مقابل شما به علت تجربه بیشتری که در زمینه اقتصادی دارید، مدیریت هزینه های خانه را عهده دار شوید.

۴. توجه داشتن به روابط جنسی

در یک ازدواج موفق روابط جنسی بسیار مهم است. به همین خاطر لازم است درباره این موضوع به گفتگو بنشینید تا متوجه شوید چقدر در این خصوص با شخص مقابل تفاهم دارید.

۵. آموختن مهارت حل تعارض

مهارت حل تعارض مهارت بسیار مهمی است که برای ساخت یک ازدواج موفق ضروری است. این مهارت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج به طور دقیق آموزش داده می شود.

میزان تحصیلات در ازدواج چقدر نقش دارد؟

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات اختلاف طبقاتی در ازدواج، اختلاف قد در ازدواج و ازدواج در سن کم را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو