ازدواج قبل از سربازی چه مزایا و معایبی دارد؟

منبع: آرگا

1

1402/11/27

22:07


تصمیم درباره ازدواج قبل از سربازی یک تصمیم شخصی می باشد، اما پیش از این تصمیم باید ابتدا تمام زوایای این مسئله را مورد بررسی قرارداد، با خانواده مشورت کرد و خواسته های مورد نظر خود و همسر آینده را مورد ارزیابی قرار داد. آشنایی با معایب و مزایای ازدواج پیش از دوران خدمت در این تصمیم گیری کمک مهمی محسوب خواهد شد.

سربازی از مراحل اساسی زندگی هر مرد ایرانی می باشد، این دوره ممکن است، با چالش های فراوانی برای جوانان همراه باشد، این امر بر همگان روشن می باشد، که سربازی تاثیر مستقیمی بر کمیت و کیفیت زندگی مردان دارد. در گذشته ازدواج و سربازی دو موضوعی بودند، که مغایر یکدیگر شمرده می شدند، اما امروزه با تغییر شرایط سربازانی که قصد ازدواج دارند، می توانند از امتیاز سربازان متاهل بهرمند شوند، اما ازدواج قبل از سربازی خوب است یا بد؟ در ادامه بیشتر با این مهم آشنا می شوید.

ازدواج تاثیرات بسیاری در زندگی فرد دارد، افراد بسیاری علاقمند به ازدواج پیش از دوران سربازی می باشند و نگران این موضوع هستند، که سربازی مشکلاتی بر سر راه خانواده جدید قرار دهد، خوشبختانه با اعمال تغییرات جدید در مصوبات سربازی چاره ای برای مشکلات احتمالی اندیشیده شده است، که این دست نگرانی ها را برطرف می کند، لازم به ذکر است، که ازدواج پیش از سربازی ممکن است، عبور از دوران خدمت سربازی را بسیار آسان کند، البته سختی هایی نیز دارد، که  نباید از آن ها غافل شد.

ازدواج قبل از سربازی

در صورتی که سایر شرایط ازدواج برای جوانان فراهم شود، ترجیح می دهند ازدواج کنند، اما بهتر است، این تصمیم بعد از هیجده سالگی گرفته شود، زیرا ازدواج در سن پایین مشکلاتی را با خود به همراه دارد، ازدواج پیش از خدمت در صورتی که فرد زیر سن قانونی نباشد، از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری می نماید.

آشنایی با مزایای ازدواج قبل از سربازی

هرچند تشکیل خانواده و ازدواج قبل از سربازی مزایایی ارزشمندی با خود به دنبال دارد، اما باید به دقت بررسی شود و معایب آن نیز به خوبی آشکار شود، چرا که ازدواج در دوران تحصیل یا سربازی مردان ممکن است، شرایط مالی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، از چالش های دوران سربازی دریافت دستمزد است، زیرا این مقدار دستمزد ها معمولا کفاف زندگی متاهلی را نمی دهد و ممکن شرایط را مقداری دشوار نماید.

همچنین در صورتی که ازدواج قبل از هجده سالگی پسرا انجام شود، به دلیل این که هنوز فرد از نظر ذهنی و جسمی و شرایط شغلی آمادگی کافی ندارد و شرایط ازدواج برایش فراهم نمی باشد، توصیه می شود، برای ازدواج اقدام نکند و ازدواج را به بعد از سن قانونی و دستیابی به شرایط ازدواج موکول نماید. آشنایی با این موضوع که ازدواج در سن کم چه عواقب و پیامد هایی دارد، کمک می کند تا تصمیم درست را انتخاب نمایید.

مزایای ازدواج پیش از خدمت

همانطور که گفته شد، امر مقدس ازدواج دارای امتیازاتی و مزایای ارزشمندی می باشد، از مهمترین تاثیرات آن باید به تاثیر روانی اشاره کرد، آرامش ذهنی بعد از ازدواج کمک می کند، تا عبور از دوران های دشوار راحت تر باشد و توانایی روانی تحمل سختی ها افزایش یابد، علاوه بر این سایر امتیازات شامل موارد زیر می باشد.

  • سربازان متاهل و یا کسانی که در حین خدمت سربازی ازدواج کرده اند، باید در شهر محل سکونت همسرشان خدمت خود را سپری کنند.
  • سرباز های متاهل از سالی سی روز مرخصی برخوردار می باشند و هفته ای سه روز بعد از ساعت اداری مرخص می شوند، در صورتی که این مسئله جزو مرخصی حساب نمی شود.
  • در ازای هر فرزند سرباز متاهل، سه ماه کسری از خدمت برای وی در نظر گرفته می شود.
  • سربازان متاهل دارای حق عائله و حق فرزند می باشند و تمامی این حقوق به آن ها تلق می گیرد، درست مانند کارکنان پایور یا رسمی.
  • اولویت در اعزام به دوره های آموزشی مهارت آموزی با سربازان متاهل می باشد و سربازان متاهل در اولویت اعزام قرار می گیرند.
  • سربازان متاهل برای گرفتن امریه در اولویت قرار دارند.
  • به سربازانی که در حین خدمت ازدواج کنند، یا صاحب فرزند شوند، هدیه تعلق می گیرد.
  • سربازان متاهل اگر در حین خدمت صاحب فرزند شوند به آن ها دو هفته مرخصی تعلق می گیرد.
  • پایه حقوق برای سربازان متاهل و مجرد به یک اندازه می باشد، اما نحوه دریافتی آن ها فرق دارد.
  • شیفت شب و نگهبانی های شب کمتری به سربازان متاهل، نسب سربازان مجرد تعلق می گیرد.

معایب ازدواج پیش از سربازی

آشنایی با معایب ازدواج قبل از سربازی سربازی کمک می کند، تا با آگاهی بهترین تصمیم را بگیرید و دید کاملی به تمام جنبه های ازدواج در این دوران مهم داشته باشید. طرفین در طول دوران سربازی مرد شرایطی را تجربه می کنند، که ممکن است به دلیل دور بودن از هم نسبت به زندگی مشترک پشیمان شده یا معیار های آن ها با یکدیگر متفاوت شود، مخصوصا اگر زوجین در فاصله دوری از هم باشند و یا دیدار آن ها طولانی شود، مشکلاتی بر سر راه زندگی مشترکشان پدیدار می شود و حتی احتما جدایی نیز وجود دارد.

افزایش انگیزه با ازدواج پیش از سربازی

ازدواج با سرباز حین خدمت

نباید از مسئولیت های فراوانی که ازدواج به وجود می آورد غافل شد، این موضوع می تواند، برای افرادی که در حین خدمت سربازی هستند، امری چالش برانگیز باشد و نگرانی های برای دختر و خانواده او به همراه داشته باشد، البته با تصویب شدن قوانین جدید در رابطه با سربازان متاهل یا افرادی که در حین خدمت متاهل می شوند و ازدواج می کنند، از میزان این نگرانی ها کاسته است و با در نظر گرفتن مزایای سربازی برای افراد متاهل و خانواده آن ها این دوران با دشواری های کمتری همراه است. آگاهی یافتن از شرایط اخذ امریه سربازی و بررسی مراحل و قوانین آن می تواند برای شما مفید واقع شود.

برخورداری از حمایت عاطفی

از نکات مثبت ازدواج قبل از سربازی باید به برخورداری از حمایت عاطفی اشاره نمود، افرادی که پیش از خدمت ازدواج کرده اند، از حمایت عاطفی همسر خود برخوردار می باشند و این مسئله به کاهش فشار روانی و اضطراب دوران خدمت کمک بسیاری می کند.

کسری خدمت ازدواج

سازمان وظیفه عمومی کشور در راستای ترویج سبک زندگی سالم به دنبال روش هایی برای هموار نمودن مسیر زندگی سربازانی می باشد، که ازدواج کرده اند و یا به تازگی دارای فرزند شده اند، چرا که این افراد مسئولیت مهم تامین معاش و سرپرستی اعضای خانواده را بر عهده دارند. یکی از روش ها در نظر گرفته شده، برای این افراد کسری خدمت متاهلین می باشد، که به آسان کردن دوره خدمت سربازی افراد متاهل کمک می کند.

سازمان وظیفه عمومی این امر را با توجه به شرایطی، برای سربازان متاهل در نظر گرفته است، به شکلی که سربازان متاهل دارای فرزند می توانند، از کسری خدمت بهره مند شود و سربازان متاهل بدون فرزند خدمت سربازی را در شهر محل سکونت همسر خود می گذرانند. علاوه بر این مشمولان متاهل در صورت داشتن غیبت می توانند، از کسری خدمت خود استفاده کنند. بنابراین سربازان متاهل دارای فرزند می توانند، از کسری خدمت خود بهره ببرند و به در ازای هر فرزند مدت سه ماه از خدمت آن ها کاسته می شود.

افزایش انگیزه

ازدواج قبل از سربازی در افزایش انگیزه سرباز موثر است و می داند، علاوه بر خدمت به کشور خود به خانواده خود نیز کمک می کند و با روحیه بیشتری این دوران را سپری می نماید، البته از معایب احتمالی ازدواج پیش از سربازی می توان به کاهش فرصت کافی برای شناخت همسر اشاره کرد و این امر ممکن است، جدایی در طول سربازی را رقم بزند.

ازدواج با سرباز حین خدمت

وام ازدواج سربازی

ازدواج یا تولد در حین سربازی شرایطی برای سرباز ایجاد می کند، که می تواند از پاداش هایی بهره مند شود، یکی از این شرایط برخورداری از وام ازدواج سربازی می باشد، با ازدواج سرباز، از سمت دولت وام ازدواج به زوجین تعلق می گیرد و مدت انتظار برای دریافت این وام یک الی دو ماه می باشد، علاوه بر این سربازانی که گواهینامه مهارت آموزی داشته باشند، پس از دوران خدمت می توانند، سی میلیون تومان وام اشتغال زایی دریافت نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو