آشنایی با محلول اریترومایسین، نحوه استفاده و تاثیر آن بر رفع جوش

آشنایی با محلول اریترومایسین، نحوه استفاده و تاثیر آن بر رفع جوش


منبع: آرگا

2

1402/11/1

11:32


محلول اریترومایسین یک دارو موضعی است که در جهت درمان  جوش و آکنه به کار برده می شود که در تمام داروخانه ها وجود دارد. این محلول جزء دسته های آنتی بیوتیک قرا می گیرد که هیچ گونه خطرات جانبی را در بر ندارد.

داروی اریترومایسین، به صورت کپسول، قرص، آمپول، و محلول وجود دارد که در برای درمان جوش صورت از محلول آن استفاده می کنند، البته علاوه در درمان جوش کار برد های دیگری هم دارد به طور مثال برای درمان عفونت های گوشی، بیماری های مسری جنسی، عفونت گلو و سینه هم مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با محلول اریترومایسین

محلول اریترومایسین

این محلول برای درمان موضعی ولگاریس و آکنه و همچنین بهبود عفونت های سطحی و چرکی پوست استفاده می شود. البته قبل از استفاده آن برای عفونت های چرکی با پزشک مشورت کنید.

طریقه مصرف محلول اریترومایسین

برای اینکه این محلول را مصرف کنید ابتدا باید صورتتان را با آب ولرم و صابون خوب بشویید و سپس خشک کنید. بعد از آن با کمک بروشوری که داخل جعبه محصول است را با دقت بخوانید ، با استفاده از اپلیکاتوری که داخل جعبه است به اندازه یک میلی لیتر از محلول مستقیم روی محل مورد نظر بمالید .این کارا روزی دوبار انجام دهید یک مرتبه در صبح و یک مرتبه شب قبل خواب.

موارد منع مصرف

  • اگر بعد از استفاده از آن دچار هر گونه حساسیت شدید از ادامه استفاده از آن خودداری کنید.
  • این محلول به دلیل دارا بودن الکل موجب خشکی شدید و التهابات پوستی می شود از استفاده مکرر آن در طول روز خودداری کنید.
  • اگر دچار اسهال هستید از استفاده همزمان با محلول موضعی یا خوراکی  اریترومایسین خودداری کنید.
  •  طول دوره درمان آن  معمولا ۶ هفته است اگر در طی این مدت بهبود نیافتید با پزشک مشورت کنید.
  • در صورت داشتن بیماری های کبدی از مصرف آن خودداری کنید.

درمان جوش با این محصول

عوارض جانبی

از شایع ترین عوارض جانی محلول اریترومایسین، پوسته پوسته شدن پوست، خارش پوست، خشکی پوست و قرمزی پوست، دردناک شدن پوست، کهیر، تحریک چشم است.

تداخلات دارویی

استفاده همزمان این محلول موضعی با دیگر داروهای درمان آکنه و محصولاتی که حاوی الکل هستند باعث تحریک پذیری پوست می شود .
استفاده همزمان کلیندامایسین با ارتیترومایسین باعث ایجاد آنتاگونیسم می شود.

خلاص شدن از شر جوش ها با محلول اریترومایسین

توصیه های دارویی

  • مصرف این دارو فقط به صورت موضعی و خارجی می باشد.
  • از تماس آن به چشم و دور دهان، مجاری بینی جدا خود داری کنید.
  • استفاده از آنتی بیوتیک باعث افزایش یافتن رشد قارچ ها و باکتری های مقاوم شود که چنین شدت یافتن رشدی موجب ایجاد عفونت های ثانویه می شود.
  • این محلول را در مکانی خشک و خنک نگهدارید و پس از هر بار استفاده درب آن را محکم ببندید.
  • دور از دسترس کودکان نگه دارید.

مقدار و نحوه مصرف قرص اریترومایسین

  • مصرف این دارو به مقدار معمول آن بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ گرم و ۲ یا ۴ بار در روز است که باید توسط پزشک تجویز شود، البته دوز مصرفی برای کودکان کمتر می باشد.
  • بهتر است دارو را در بازه های زمانی مساوی مثلا در صبح، ظهر، بعداز ظهر و هنگام خواب مورد استفاده قرار دهید.
  • مصرف ارترومایسین می تواند موجب ناراحتی های گوارشی شود، از این رو بهتر است به هنگام خوردن غذا، مصرف شود.

قرص های اریترومایسین

  • دوره درمان مصرف این دارو باید کامل شود، حتی اگر مدتی بعد از مصرف بهبود پیدا کردید، بنابراین هرگز قبل از پایان دوره درمان، مصرف دارو را قطع نکنید زیرا می تواند موجب برگشت عفونت شود.
  • به هنگام خوردن قرص یا کپسول حتما همراه آب بخورید و از جویدن و خرد کردن قرص با دندان پرهیز کنید.
  • این دارو به شکل مایع برای افرادی که قادر به بلع قرص نیستند، مصرف می شود و باید از سرنگ و قاشق مخصوص برای مصرف آن، استفاده شود.

مصرف خوراکی دارو برای درمان آکنه پوست

مصرف خوراکی دارو برای رفع جوش بوده و ممکن است چند ماه ادامه داشته باشد و در صورت مشاهده بهود، با انواع موضعی آن جایگزین می شود،

این دارو به شکل خوراکی برای آکنه توصیه نمی شود و می توانید به جای آن از آنتی بیوتیک های دیگر همچون تتراسیکلین (سی مایسین)، آزیترومایسین (زیتروماکس)، ویبرامایسین، مینوسیکلین و کلیندومایسین استفاده کنید.

اطلاعات دارویی محلول اریترومایسین

تفاوت آزیترومایسین و اریترومایسین

این دارو ها هر دو جزو ماکرولید هایی هسند که برای درمان عفونت های مختلف به ویژه عفونت دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می گیرند.

آزیترومایسین یکی از مشتقات اریترومایسین است، اما با این حال دارای مکانسیم عمل متفاوتی هستند. آزیترومایسین اغلب به صورت خوراکی تجویز شده، ولی اریترومایسین معمولا برای عفونت هایی مصرف می شود که این افراد به پنی سیلین مقاوم می باشند. از این رو این دارو می تواند در بهبود عفونت های دستگاه تنفسی موثر بوده و به شکل ژل، محلول، قرص و … تجویز می شود.

آزیترومایسین به دلیل جذب و انتشار نسبتا گسترده از بافت ها، نیمه عمر طولانی تری دارد، ولی اریترومایسین در کبد متابولیزه می شود و اغلب در صفرا از بین می رود، همچنین مقداری از آن از راه ادرار دفع می شود، نیمه عمر حذف این دارو حدوداً یک و نیم ساعت می باشد.

نکته : هر دوی این آنتی بیوتیک ها می توانند در عملکرد قرص های ضد بارداری اختلال ایجاد نمایند.

نکاتی که در مورد مصرف این دارو باید بدانید

پیش از استفاده از محلول اریترومایسین و همچنین در زمان مصرف این دارو باید به یک سری نکات آن توجه کنید که عبارتند از :

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر داروهای مشابه آن حساسیت دارید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. اگر در زمان استفاده از این دارو دچار عوارض جدی مانند مشکل تنفسی و یا بیهوشی شدید حتما با اورژانس تماس بگیرید.

۳. این دارو به منظور وضعیت فعلی شما تجویز شده است از این رو، در موارد عفونی دیگر بدون اجازه دکتر از آن استفاده نکنید و همچنین از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز نمایید.

۴. در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید در اولین فرصت از آن استفاده نمایید اما اگر زمان دوز بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر دوز دارو نیز اجتناب نمایید.

۵. استفاده از این دارو  امکان دارد باعث بروز مشکلاتی در واکسن های باکتریایی مانند تیفوئید شود از این رو، در زمان واکسیناسیون پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۶. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان تمام داروهایی مصرفی تان قرار دهید.

۷. این دارو را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و دسترس کودکان بگذارید و از قرار دادن آن داخل حمام پرهیز نمایید و همچنین از مصرف داروی تاریخ گذشته پرهیز نمایید.

۸. بعضی از محصولات اریترومایسن امکان دارد دارای سدیم باشند از این رو، اگر رژیم غذایی محدودیت نمک، یا اگر شرایطی مانند نارسایی احتقانی قلبی و یا هر شرایطی که استفاده از نمک امکان دارد باعث بدتر شدن آن شود دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

۹. افراد سالمند امکان دارند نسبت به عوارض بعد از استفاده از این دارو به خصوص افزایش سطح کیوتی و ریزش مو  با حساسیت بیشتری مواجهه شوند.

۱۰. اگر در دوران بارداری و یا شیردهی هستید پیش از استفاده از این دارو به پزشک تان اطلاع تان دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو