معرفی تمامی روش های تعیین جنسیت قبل و بعد از بارداری

منبع: ساعد نیوز

2

1402/11/1

21:03


درگذشته افراد تاثیری در تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری نداشتند و باید تا زمان مشخص‌شدن جنسیت فرزندشان منتظر می‌ماندند تا ببینند دختر است یا پسر. اما امروزه پیشرفت علم به پدر مادرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با روش‌هایی که معمولا موثر نیز هستند، جنسیت فرزند خود را حدس بزنند. برای آشنایی با این روش ها با ادامه مطلب در ساعد نیوز همراه شوید.

شاید شنیده ‌باشید که به‌صورت معمول شانس پسر یا دختر شدن جنین 50/50 است. اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که آیا تعیین جنسیت جنین قبل از حاملگی ممکن است؟ آیا می‌شود در جنسیت جنین تاثیر بگذاریم؟ زوج‌ها با روش‌های علمی و پزشکی می‌توانند قبل از بارداری، جنسیت جنین خود را تعیین کرده و برای دختر یا پسر بودن آن تصمیم‌گیری کنند. در اینجا می‌خواهیم روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری را بررسی کرده و میزان نتیجه‌بخش بودن و قابل‌اطمینان بودن این روش‌ها را بشناسیم.

تعیین جنسیت قبل از بارداری تضمینی هستند؟

روش‌ها و راه‌های مختلفی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری وجود دارد و با کمک علم و پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه، این روش‌ها در حال گسترش یافتن و بیشتر شدن نیز هستند. این روش‌ها را می‌توان به چند دسته روش‌های خانگی، روش‌های پزشکی و روش‌های سنتی برای انتخاب جنسیت دسته‌بندی کرد. جالب است بدانید که تعیین جنسبت در همه‌ی کشورها قابل انجام نیست و مغایرت قانونی دارد. البته که نمی‌توان گفت این روش‌ها تضمینی هستند، اما می‌توانند اثرات جدی بگذارند. بنابراین برای آشنایی با این روش‌ها بهتر است که این مطلب را بخوانید. اگر اقدام به بارداری کرده‌اید، حتما اقدامات لازم برای بارداری و مراقبت‌های دوران بارداری را به خوبی بشناسید.

روش‌های تعیین جنسیت جنین چند دسته‌ی کلی دارند:

  • روش‌های خانگی و غیرتهاجمی تعیین جنسیت قبل از بارداری

  • روش‌های کلینیکی تعیین جنسیت قبل از بارداری

  • سایر روش‌های موجود برای تعیین جنسیت بچه قبل از بارداری

نحوه تعیین جنسیت در دوران بارداری چگونه است؟

جنسیت کودک شما به ابتدایی‌ترین روش در لحظه برخورد اسپرم با تخمک در زمان بارداری تعیین می‌شود. تخمک‌های یک زن از نظر ژنتیکی با کروموزوم X ماده کدگذاری شده‌است. از طرف دیگر مردان میلیون‌ها اسپرم در طول انزال تولید می‌کنند. تقریباً نیمی از این اسپرم‌ها ممکن است با کروموزوم X کدگذاری شوند درحالی‌که نیمی دیگر حامل کروموزوم Y هستند.

اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند، حامل کروموزوم Y باشد، نوزاد حاصل احتمالاً XY را به ارث می‌برد که ما آن را با پسر بودن مرتبط می‌دانیم. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند، حامل کروموزوم X باشد، نوزاد حاصل احتمالاً XX را به ارث می‌برد، یعنی یک دختر. البته این بستگی به کلی‌ترین درک از چیستی جنسیت و چگونگی تعریف آن دارد. بااین‌حال تعیین جنسیت نهایی جنین در یک بارداری طبیعی از همان ابتدا ممکن نیست و در تست بارداری نیز تنها باردار بودن یا نبودن مشخص می‌شود. برای تعیین جنسیت جنین والدین باید تا پایان 3 ماهگی منتظر بمانند.

مشخصات و ویژگی های اسپرم مردان در برابر تخمک زنان

برای تعیین جنسیت قبل از بارداری در روش شتل، ویلان و بیبی داست، در درجه اول باید از ماهیت و مشخصات اسپرم‌ها و تخمک‌ها مطلع بود. علاوه‌بر تفاوت‌های فیزیکی، شتلز معتقد بود که اسپرم‌های نر تمایل دارند در محیط‌های قلیایی، مانند دهانه رحم و درون رحم، سریع‌تر شنا کنند. در مقابل اسپرم‌های ماده تمایل دارد در شرایط اسیدی کانال واژن بیشتر زنده بماند. در نتیجه، روش واقعی برای بچه‌دارشدن دختر یا پسر از طریق روش Shettles توسط زمان‌بندی و شرایط محیطی تعیین می‌شود که به نفع اسپرم‌های نر یا ماده عمل کند. این مورد در زمان‌بندی برای برقراری رابطه جنسی، میزان pH واژن، تغذیه زوجین قبل از رابطه جنسی و مواردی ازاین‌ دست باید در نظر‌گرفته‌ شود.
محیط قلیایی و اسیدی واژن و رحم برای دختردار شدن و پسردار شدن مهم است. بسته به اینکه تلاش‌ها برای تعیین جنسیت قبل از بارداری برای پسردار شدن باشد یا برای تعیین جنسیت دختر قبل از بارداری، هر یک از این شرایط باید به‌صورت متفاوتی در نظر‌گرفته‌شود. افراد با مراجعه به دکتر زنان در کلینیک‌های بارداری می‌توانند با دریافت مشاوره قبل از باردار شدن‌شان برای تعیین جنسیت نوزاد خود اقدامات لازم را انجام‌دهند.

روش شتل برای تعیین جنسیت قبل از بارداری

وقتی بحث از روش‌های خانگی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری می‌شود، 3 روش مطرح است. روش شتل، روش ویلان و روش بیبی داست. در این بخش ابتدا روش شتل و موارد مهم و تاثیرگذار در تعیین جنسیت در این روش را بررسی می‌کنیم و سپس به سراغ دیگر روش‌های خانگی می‌رویم. روش شتل از دهه 1960 وجود داشته و در دنیا از آن برای تعیین جنسیت قبل از بارداری استفاده می‌شد. با استفاده از نکات ذکر شده در این روش امکان تعیین جنسیت قبل از بارداری برای دختردار شدن یا پسردار شدن وجود دارد. در این روش نوع اسپرم‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، زمان مقاربت و عوامل دیگری مانند موقعیت جنسی و pH مایعات بدن را موردمطالعه قرار می‌دهند تا تعیین کنند که چه چیزی ممکن است روی اولین باری که اسپرم به تخمک می‌رسد، تاثیر بگذارد. به‌هرحال اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند، در نهایت جنسیت کودک را تعیین می‌کند.

تعیین دقیق جنسیت جنین با تغذیه

رژیم غذایی یکی از گزینه‌های موثر در تعیین جنسیت قبل از بارداری است. در این مورد باید قبل از بارداری بر اساس چیزی که می‌خواهید، از دکتر زنان در مورد رژیم غذایی خود سوال کرده و ببینید که برای دختردار شدن یا پسردار شدن چه غذاهایی باید مصرف کنید و چه رژیمی داشته‌باشید.

بر اساس یک سری مطالعات مشخص‌شده که بین دریافت کالری بیشتر و پسردار شدن ارتباط وجود دارد. البته این به معنای دریافت وعده‌های غذایی بیشتر نیست. مصرف پتاسیم یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند روی پسر شدن جنین تاثیر بگذارد. در یک رژیم پسرانه می‌توان از موز، سیب‌زمینی شیرین و لوبیا سفید استفاده‌کرد. مصرف بیشتر غلات صبحانه نیز می‌تواند روی تعیین جنسیت قبل از بارداری برای پسردار شدن تاثیر داشته‌باشد. در کل برای پسردار شدن توصیه می‌شود غذاهای قلیایی بیشتری مصرف کنید. مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه، افزایش مصرف غذاهای حاوی پتاسیم مانند ماهی سالمون و آووکادو، افزایش مواد غذایی با خاصیت قلیایی بالا، مانند مرکبات، سبزیجات ریشه‌دار و آجیل می‌تواند در این زمینه توصیه‌شود. در یک رژیم پسرانه توصیه‌می‌شود تا جای ممکن از مصرف محصولات لبنی پرهیز شود. محققان معتقدند افزایش سطوح گلوکز خون می‌تواند به نفع پسردار شدن باشد.
برای تعیین جنسیت قبل از بارداری برای دختردار شدن، باید یک رژیم دخترانه داشت. در این مطالعه توصیه‌می‌شود که برای داشتن فرزند دختر تا جای ممکن باید اسیدیته بدن را افزایش داد. غذاهایی که تصور می‌شود مصرف آنها شانس زوجین برای داشتن فرزند دختر را افزایش می‌دهد، شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای دریایی به‌ویژه ساردین و ماهی آزاد

  • لوبیا

  • بادام‌ها

  • سبزی‌های تیره و برگ‌دار

  • کلم بروکلی

  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست

  • تخم‌مرغ

  • سیب

  • اسفناج

  • کره بادام‌زمینی.

در رژیم دخترانه‌ای که در یک مطالعه در سال 2008 تعیین‌شد، توصیه می‌شود مادرانی که قصد داشتن فرزند دختردارند، در رژیم غذایی خود منابع غنی از منیزیم و کلسیم را بگنجانند. از طرفی به زنان توصیه می‌شود از مصرف غذاهای قندی زیاد پرهیز کرده و مقادیر زیادی فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم را مصرف کنند.

تاثیر تغییر پی اچ (PH) واژن در تعیین جنسیت جنین

روش‌های مختلفی برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد. برخی از این روش‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید و این روش‌ها را بیاموزید. البته که این روش‌ها 100٪ی نیستند و می‌توانند تاحدودی بر روی تعیین جنسیت جنین شما تاثیر بگذارند. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

تعیین جنسیت با جوش شیرین

یکی از مواردی که می‌تواند در تعیین جنسیت نوزاد قبل از بارداری بر اساس روش شتل موثر باشد، توجه به pH واژن و رحم است. اسپرم محیط‌های قلیایی‌تر را دوست دارد. برای پسردار شدن باید محیط قلیایی باشد. یکی از روش‌هایی که به‌منظور تغییر pH واژن توصیه می‌شود، استفاده از جوش شیرین برای پسردار شدن است. اساس این روش، دوش‌گرفتن با 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین در 2 لیتر آب است. دوش‌گرفتن باید قبل از هر آمیزش انجام شود. این روش‌ها قطعی نیستند، اما می‌توانند تاثیرات مثبتی در روند انتخاب جنسیت جنین داشته‌باشند.

تعیین جنسیت جنین با ارگاسم

روش دیگری که می‌تواند به قلیایی‌تر کردن محیط واژن کمک کند، زمان ارگاسم است. بر اساس روش شتل زوج‌ها برای پسردار شدن بهتر است در زمان سکس ابتدا زن به ارگاسم برسد. زمانی‌که زن ابتدا به ارگاسم می‌رسد، ترشحات او می‌تواند موجب قلیایی‌تر شدن محیط واژن و رحم شود. همین امر می‌تواند به حرکت بهتر اسپرم حاوی کروموزوم Y در امتداد تخمک کمک‌کند.

نعیین جنسیت جنین با سرکه

برای دختردار شدن بهتر است محیط واژن اسیدی باشد. محیط اسیدی می‌تواند معادله را به نفع اسپرم XX تغییر دهد و در نتیجه شانس دختردار شدن را افزایش دهد. برای این منظور از سرکه استفاده می‌شود. نحوه استفاده از سرکه برای دختردار شدن به این صورت است که باید قبل از هر بار آمیزش، از دوش حاوی 1 لیتر آب و 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید استفاده‌کرد تا به‌این‌ترتیب محیط واژن اسیدی‌تر شود. نکته مهمی که در این متود به آن باور دارند این است که اسپرم XX نسبت به اسپرم XY قوی‌تر است و در شرایط اسیدی قابلیت پایداری و زنده‌ماندن بیشتری دارد. به همین دلیل تا زمان تخمک‌گذاری در حالت ایده‌آل فقط اسپرم XX باقی‌می‌ماند.

تعیین جنسیت

تاثیر زمان رابطه جنسی و زمان تخمک گذاری روی جنسیت

یکی از موارد مهم برای تعیین جنسیت قبل از بارداری، توجه به زمان تخمک‌گذاری و زمان‌بندی برای داشتن رابطه جنسی است. این مورد در خصوص دختردار شدن و پسردار شدن فرق می‌کند. زمان‌بندی مقاربت جنسی یکی از موارد تاثیرگذار در تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری است.
زمان تخمک‌گذاری برای پسردار شدن اهمیت زیادی دارد و زمان برقراری رابطه جنسی باید بر اساس این زمان تعیین شود. برای پسردار شدن باید زمان‌بندی رابطه جنسی نزدیک به تخمک‌گذاری یا حتی بعد از آن باشد. بر اساس روش شتل زوج‌هایی که برای پسردار شدن تلاش می‌کنند باید از داشتن رابطه جنسی در فاصله زمانی بین دوره قاعدگی و روزهای قبل از تخمک‌گذاری اجتناب کنند. در عوض برای تعیین جنسیت پسر قبل از بارداری تضمینی باید حتما در روز تخمک‌گذاری و نهایتا 2 تا 3 روز بعد از آن، زوجین رابطه جنسی داشته‌باشند.

توصیه‌های این روش برای تعیین جنسیت قبل از بارداری به‌منظور دختردار شدن دقیقا بر عکس است. زمان سکس برای تعیین جنسیت دختر قبل از بارداری، باید زودتر از شروع چرخه قاعدگی باشد. دراین‌خصوص توصیه می‌شود اگر زوجین می‌خواهند فرزندشان دختر باشد، باید از داشتن سکس در روز تخمک‌گذاری و روزهای بعد آن خودداری کنند. این بدان معناست که زوج‌ها باید از روزهای بعد از قاعدگی شروع به رابطه جنسی کنند و سپس حداقل 3 روز قبل از تخمک‌گذاری آن را قطع کنند. این زمان‌بندی باتوجه‌به زمان تخمک‌گذاری در زنان تعیین می‌شود، ازاین‌رو باید حتما زوجین سیکل دقیق قاعدگی را بدانند.
بهترین زمان سکس برای پسردارشدن، نزدیک به زمان تخمک‌گذاری و بعد از آن است، در‌صورتی‌که برای دختردارشدن باید تا 3 روز قبل از تخمک‌گذاری تلاش‌کنید.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش ویلان

روش دیگر روش Whelan است که توسط الیزابت ویلان توسعه‌یافته است. این روش مشابه روش‌های Shettles است، زیرا هر دو معتقدند زمان‌بندی عامل مهمی در تعیین جنسیت است. ازاین‌رو بسیاری از متخصصان از این روش برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری استفاده می‌کنند. در روش ویلان نیز زوجین تشویق می‌شوند تا 2 الی 3 روز قبل از تخمک‌گذاری برای دختردار شدن و در روز بعد از تخمک‌گذاری برای پسردار شدن رابطه جنسی داشته‌باشند. ایده پشت زمان‌بندی این است که عملکرد اسپرم‌های XX و XY در نقاط مختلف چرخه قاعدگی زنان متفاوت است. اسپرم با کروموزوم X یعنی اسپرم دختر احتمال بیشتری دارد که تخمک را در این مرحله از چرخه بارور کند؛ بنابراین وقتی نزدیک به تخمک‌گذاری یا در روز تخمک‌گذاری رابطه جنسی دارید، اسپرم دختر شانس بیشتری برای زنده‌ماندن دارد. به گفته ویلان، میزان موفقیت دختردارشدن با روش دختر ویلان 57٪ است.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش Babydust

روش Babydust توسط نویسنده Kathryn Taylor ابداع شد. او در مورد زمان و تعداد دفعات رابطه جنسی می‌نویسد تا احتمال دختردار شدن را نیز افزایش دهد. با این روش، هورمون LH یک‌بار در صبح و یک بار در عصر به مدت 3 ماه قبل از اقدام به بارداری ردیابی خواهد‌شد.

از آنجایی‌که افزایش این هورمون نشان می‌دهد که تخمک‌گذاری طی 12 تا 48 ساعت آینده اتفاق‌می‌افتد، می‌توان به الگوی چرخه قاعدگی پی‌برد. در نتیجه با مشخص‌کردن زمان دقیق‌تر تخمک‌گذاری، زمان داشتن رابطه جنسی برای دختردار شدن یا پسردار شدن باید در نظر گرفته‌شود. اگر 2 تا 3 روز قبل از زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی وجود داشته‌باشد، شانس دختردار شدن بیشتر است. درصورتی‌که روز تخمک‌گذاری یا روز بعد آن، رابطه جنسی برقرار شود، احتمال پسر شدن جنین افزایش خواهد‌یافت.

استفاده از کیت‌های انتخاب جنسیت

این کیت‌های خانگی بر اساس تئوری Shettles طراحی شده‌اند. کیت‌های جداگانه دختر و پسر شامل دماسنج، چوب‌های آزمایش تخمک‌گذاری، ویتامین‌ها، عصاره‌های گیاهی و دوش‌هایی است که ظاهراً برای یک جنس خاص در نظر گرفته‌شده‌اند. خود سازندگان این کیت‌ها ادعا می‌کنند که میزان موفقیت آن 96٪ است. اما برخی از کارشناسان پزشکی می‌گویند که ادعاهای سازنده هیچ ارزش علمی ندارد و این روش‌ها را به‌عنوان روش‌های غیرعلمی تعیین جنسیت در نظر می‌گیرند.

در این روش با استفاده از دماسنج، دمای بدن مشخص می‌شود و سپس با استفاده از چوب‌های آزمایش تخمک‌گذاری و ادرار، زمان تقریبی تخمک‌گذاری پیش‌بینی می‌شود. درست مانند ایده موجود در روش شتل، اگر به دنبال تعیین جنسیت قبل از بارداری برای دختردار شدن باشید باید 2 تا 4 روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته‌باشید و برای پسردار شدن نیز باید تا جای ممکن به زمان تخمک‌گذاری نزدیک بود. ویتامین‌ها و عصاره‌های گیاهی نیز برای افزایش شانس دختردار شدن یا پسردار شدن در نظر گرفته‌شده‌اند. برای تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش‌های خانگی می‌توان از روش‌های شتل، ویلان، بیبی داست و کیت‌های انتخاب جنسیت استفاده‌کرد.

تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش‌های کلینیکی نسبت به روش‌های خانگی برای تعیین جنسیت کارسازتر هستند. این روش‌ها شامل IVF، IUI و PGD هستند که در ادامه آنها را تک تک بررسی می‌کنیم.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با PGD

یکی از روش‌های قابل‌اطمینان و تضمینی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری، استفاده از روش پی جی دی است. به این تکنیک، تکنیک تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی گفته‌می‌شود که در آن یک اسپرم منفرد در یک نوع لقاح آزمایشگاهی به نام ICSI (تزریق داخل سیستوپلاسمی اسپرم) در تخمک کاشته‌می‌شود. سپس یک سلول جنین درحال‌رشد برای تعیین جنسیت قبل از قرار‌داده‌شدن در رحم مادر مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اساس این روش به این‌صورت است که از آن‌جایی‌که اسپرم‌های XY کمی سبک‌ترند، می‌توان با استفاده از سانتریفیوژ یا سایر روش‌های جداسازی، آنها را پردازش و جدا کرد. سپس از این راهکار برای تعیین جنسیت پسر قبل از بارداری تضمینی استفاده‌کرد.

تعیین جنسیت با روش IUI

یکی دیگر از روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری، ای یو ای تعیین جنسیت است. این روش، یک روش کمک باروری آزمایشگاهی است که بازهم در آن از لقاح مصنوعی استفاده‌می‌شود. به این روش، میکروسورت نیز گفته‌می‌شود. اساس این روش نیز جداسازی اسپرم و مرتب‌سازی آن بر اساس محتوای ژنتیکی است. با استفاده از ماهیت اسپرم XY و XX این اسپرم‌ها با استفاده از روش‌های جداسازی مانند سانتریفیوژ جداشده و از آن برای بارداری هدفمند استفاده می‌شود. روش اصلی جداسازی در این تکنیک، رنگ‌آمیزی اسپرم با رنگ فلورسنت و جداسازی سلول‌های اسپرم XY و XX با استفاده از فلوسایتومتر است. اسپرم‌های جداشده و انتخابی با استفاده از تلقیح مصنوعی وارد رحم می‌شوند تا به‌این‌ترتیب جنسیت نوزاد به روش IUI تعیین شود. این روش کمتر تهاجمی بوده و معمولا روش کارآمدی نیز محسوب می‌شود. گاهی نیز از روش IVF به همراه این تکنیک برای باروری استفاده می‌شود.

تعیین جنسیت با IVF

سایر روش‌هایی که برای تعیین جنسیت قبل از بارداری وجود دارند، هیچ‌کدام تضمینی و صددرصدی نیستند. تنها یک راه تضمین‌شده برای دختردار شدن یا پسردار شدن وجود دارد که این روش به نام انتخاب جنسیت شناخته‌می‌شود. از این روش برای تعیین دقیق جنسیت جنین استفاده می‌کنند. این روش لقاح آزمایشگاهی IVF نام دارد که یکی از روش‌های کلینیکی تعیین جنسیت قبل از بارداری است. آی وی اف تعیین جنسیت شامل کاشت جنین دختر یا پسر در رحم مادر است و اساس آن گزینه‌های پیشرفته‌ای مانند مرتب‌سازی اسپرم و غربالگری ژنتیکی قبل از کاشت است، تا به‌این‌ترتیب جنسیت جنین قبل از لقاح و بارداری تعیین شود. بااین‌حال، این گزینه گران است و حتی در برخی کشورها غیرقانونی است. این عمل دارای طیف گسترده‌ای از مفاهیم اخلاقی، مذهبی، قانونی و اجتماعی است. ازاین‌رو انجام IVF برای تعیین جنسیت قبل از بارداری لزوما یک تصمیم صرفا پزشکی محسوب نمی‌شود و باید ابعاد مختلفی را در نظر گرفت. تنها راه تضمینی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری IVF است. در این روش‌ از غربالگری اسپرم و تشخیص ژنتیکی جنین استفاده می‌شود و سپس جنین با جنسیت مشخص در رحم مادر کاشته‌می‌شود.

تعیین جنسیت

تعیین جنسیت قبل از بارداری با طب سنتی

در طب سنتی نیز بر مصرف برخی موارد برای تعیین جنسیت قبل از بارداری تاکید شده‌است. براین‌اساس می‌توان از یک‌سری داروها و ترکیبات گیاهی به‌منظور تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری استفاده کرد. مشاوره با دکتر طب سنتی می‌تواند در این زمینه به زوجین کمک‌کند.
در طب سنتی روی مزاج زوجین نیز کار می‌شود. بر اساس این نظریات، گرمی می‌تواند به پسر شدن جنین موثر باشد و در مقابل سردی مزاج می‌تواند روی دختر شدن تاثیر بگذارد. برای مثال مصرف دارچین برای پسردار شدن توصیه می‌شود. سایر رژیم‌های غذایی با طبع گرم مانند زعفران و عسل نیز در پسر شدن جنین در طب سنتی موثرند. در عوض برای دختردار شدن باید به دنبال یک رژیم دخترانه سرد و تر بود. مصرف میوه‌های خنک مانند انار و مصرف سبزیجات تازه مانند کاهو در طب سنتی روی دختردار شدن موثر است. در طب سنتی نیز روی مصرف جوش شیرین و سرکه برای تعیین جنسیت قبل از بارداری تمرکز می‌شود. استفاده از جوش شیرین برای پسردار شدن و استفاده از سرکه برای دختردار شدن در نظر گرفته‌می‌شود که تاثیر آنها در قلیایی کردن یا اسیدی کردن محیط واژن است.
البته در کنار مصرف این مواد دارویی و غذایی، زمان آمیزش جنسی نیز برای تعیین جنسیت قبل از بارداری در طب سنتی در نظر گرفته‌می‌شود. بر اساس برخی نظریات، مصرف شربت سرفه می‌تواند منجر به افزایش سیالیت مخاط دهانه‌رحم‌شده و در نتیجه راه را برای اسپرم حاوی کروموزوم Y روان می‌کند.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با دارو ممکن است؟

بسیاری از افراد برای باروری خود از مشاوره دارویی و مراجعه به کلینیک‌های باروری کمک می‌گیرند تا با دریافت یک برنامه غذایی و دارویی کامل، شانس بارداری را افزایش دهند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این رژیم‌های دارویی می‌تواند روی تعیین جنسیت نیز تاثیر داشته‌باشد یا خیر؟
تاثیر مثبت ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند اسیدفولیک، اسید چرب امگا 3 و ویتامین B12 برای باروری تایید شده‌است. اما هنوز مدرک معتبری برای تاثیر این داروها روی تعیین جنسیت جنین وجود ندارد. برخی مصرف این مکمل‌ها را با تعیین جنسیت بچه قبل از بارداری مرتبط می‌دانند. برای مثال اسیدفولیک برای پسردار شدن یا مصرف یکسری قرص برای دختردار شدن در برخی منابع توصیه‌شده که هنوز هیچ تاییده‌ای برای آنها وجود ندارد. در حال حاضر اکثر داروهایی که برای بارداری تجویز می‌شود، در دوره‌های قبل از باروری و برای آماده‌سازی زوجین به‌منظور بارور شدن تجویز می‌شوند. به این داروها در کل داروهای باروری گفته‌می‌شود. این داروها که اغلب شامل LH و FSH هستند، سیکل‌های قاعدگی را تقلید کرده و شانس بارداری را افزایش می‌دهند. دسته دیگری از داروها نیز به‌منظور سلامتی جنین و کاهش ریسک خطرات بارداری یا نقایص جنین تجویز می‌شوند و ارتباطی با جنسیت بچه ندارند.

قرص تعیین جنسیت

برای پسردار شدن تاکید روی مصرف داروهای گیاهی است که محیط بدن را قلیایی‌تر می‌کنند. در مقابل بازهم برای دختردار شدن روی افزایش اسیدیته بدن تاکید می‌شود. برای مثال مصرف جو و دانه‌هایی مانند کدوتنبل، کتان و دانه چیا را با دختردار شدن مرتبط می‌دانند. یک دانه باستانی به نام آمارانت نیز برای دختردار شدن توصیه می‌شود. همچنین قرص کمر برای پسردار شدن در طب سنتی توصیه‌می‌شود که این قرص در واقع یک ماده گیاهی است که در عطاری‌ها برای کمردرد فروخته می‌شود.

تا سال‌ها قبل اگر کسی می‌پرسید که آیا امکان تعیین جنسیت جنین قبل از حاملگی ممکن است یا خیر، پاسخ منفی بود یا اینکه پاسخ راه‌هایی اثبات نشده یا بدون تضمین بود. اما در حال حاضر به کمک پیشرفت علم و روش‌های مختلف، امکان تعیین جنسیت قبل از بارداری وجود دارد. برای تعیین جنسیت نوزاد قبل از بارداری می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. در این روش‌ها معیارهایی مانند زمان رابطه جنسی، تغذیه و شرایط واژن در تعیین دقیق جنسیت جنین تاثیر دارد. دسته دیگری از روش‌ها نیز، روش‌های کلینیکی تعیین جنسیت قبل از بارداری است که این روش‌ها دقیق‌تر و تضمینی‌تر هستند. در نتیجه پدر و مادرهایی که به تعیین جنسیت علاقه دارند، می‌توانند با استفاده از این روش‌ها برای دختردار شدن یا پسردار شدن‌شان قبل از بارداری تصمیم‌گیری کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو