سونوگرافی چهار بعدی چیست و چگونه کار می کند؟

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چگونه کار می کند؟


منبع: بیتوته

179

1400/2/2

05:26


سونوگرافی چهار بعدی چیست و چگونه کار می کند؟



سونوگرافی چهار بعدی, سونوگرافی چهار بعدی چیست, سونوگرافی چهار بعدی جنین

سونوگرافی چهار بعدی

 

همه چیز درباره سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی 4 بعدی یکی از آزمایش ها و سونوگرافی های دلخواه دوران حاملگی است که باید پیش از انجام، نکات و اطلاعات کامل درباره این نوع اسکن را به دست آورید.

سونوگرافی چهار بعدی چیست؟

سونوگرافی چهار بعدی شیوه ای است برای بازتولید تصویر جنین داخل رحم شما. در این اسکن برای به وجود آمدن تصویر از امواج صوتی استفاده می‌ شود. در سونوگرافی سه بعدی می‌توانید تصویر سه بعدی جنین خود را ببینید.

 

ولی در سونوگرافی چهار بعدی این تجربه یک مرحله جلو می‌رود. جلوه‌ای به وجود می آورد که شبیه دیدن یک فیلم زنده است. با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید ببینید که جنین شما در آن لحظه در درون رحم شما چه کار می‌کند. در حقیقت، چنانچه جنین در آن لحظه ویژه در حال خمیازه کشیدن یا لبخند زدن باشد می‌توانید او را ببینید.

 

سونوگرافی چهار بعدی, سونوگرافی چهار بعدی چیست, سونوگرافی چهار بعدی جنین

سونوگرافی چهار بعدی جنین

 

سونوگرافی چهار بعدی جنین

مادران اغلب در طی بارداری معمولی دو اسکن انجام می دهند، ولی با پیشرفت فناوری، اکنون می توانید پیش از به دنیا آمدن، بچه خود را ببینید، که از اسکن چهار بعدی استفاده می ‎گردد.

 

هدف استفاده از اسکن و سونوگرافی چهار بعدی جنین:

- برای تعیین موقعیت جفت

- برای ارزیابی رشد جنین

- برای اندازه گیری شاخص مایعات آمنیوتیک

- شناسایی و اندازه گیری ضربان قلب جنین

- برای تعیین وزن تخمین زده شده جنین

- برای دیدن بچه به طور سه بعدی و چهار بعدی

- در صورت تقاضا، جنسیت جنین تعیین شود.

 

سونوگرافی چهار بعدی, سونوگرافی چهار بعدی چیست, سونوگرافی چهار بعدی جنین

نحوه انجام سونوگرافی چهاربعدی

 

شیوه انجام سونوگرافی چهاربعدی

در آغاز از شخص خواسته می شود قسمت شکم خود را بدون لباس کرده و روی تخت دراز بکشد.

 

آنگاه سونوگراف شکم شخص را آغشته به ژل ویژه می کند. این کار برای این است که امواج صوتی از قسمت مورد نظر تصویربرداری شود.

 

سونوگراف مبدل ( ابزاری ویژه سونوگرافی) را در داخل شکم به صورت چرخشی حرکت می دهد.

 

این امواج به مانیتور انتقال داده می شود و به تصاویری قابل دیدن تبدیل می شود. در صورتی که جنین حرکت کرده یا حالتی مثل لبخند داشته باشد در تصاویر مشاهده می شود. تصاویر به دست آمده از سونوگرافی چهاربعدی توانایی ضبط و آرشیو را دارد.

 

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی چهار بعدی تعیین جنسیت

یکی از علل انجام این نوع سونوگرافی، مشاهده و تعیین جنسیت جنین است. سونوگرافی تعیین جنسیت اغلب در هفته‌های ۱۸ تا ۲۲ بارداری و به وسیله سونوی آنومالی انجام می‌گیرد. ولی بعضی از مادران امکان دارد بر انجام سونوگرافی ۴ بعدی و دیدن حرکات جنین مصر باشند. پس چنانچه می‌خواهید فقط متوجه جنسیت جنین شوید می‌توانید در هفته‌های ۱۹-۱۸ تا هفته ۲۴ بارداری از راه اسکن‌ها مثل سونوی آنومالی متوجه جنسیت نوزاد خود شوید.

 

ولی چنانچه می‌خواهید با سونوگرافی چهار بعدی علاوه بر تعیین جنسیت، جنین خود را هم ببینید بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی را باید از پزشک معالج خود بپرسید. بعضی از پزشکان هفته‌های ۲۷ تا ۳۲ بارداری را برای انجام سونوگرافی چهار بعدی توصیه می‌کنند در حالی‌که بعضی دیگر اعتقاد دارند که بهترین زمان برای سونوگرافی ۴ بعدی هفته ۲۶ تا ۳۰ بارداری است.

 

سونوگرافی چهار بعدی, سونوگرافی چهار بعدی چیست, سونوگرافی چهار بعدی جنین

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی چهار بعدی

 

تفاوت سونوگرافی دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی چیست؟

شاید تا به حال از خودتان سوال کرده باشید انواع سونوگرافی چیست و کدام بهتر است . در این بخش تصمیم داریم انواع گوناگون سونوگرافی دو بعدی، سه بعدی و سونوگرافی چهار بعدی را توضیح دهیم .

 

سونوگرافی دو بعدی استاندارد، سونوگرافی سیاه و سفید است که پزشک در بررسی آناتومی جنین به عنوان قسمتی از مراقبت های دوران حاملگی و بعضی اوقات برای تشخیص بارداری انجام می دهد. تصویر و جزئیات جنین برای اشخاص غیر متخصص در سونوگرافی دو بعدی آنقدر مشخص نیست، ولی پزشکان و اشخاص آموزش دیده می توانند با همین سونوگرافی عادی هم تشخیص لازم را بدهند.

 

سونوگرافی سه بعدی تصویری سه بعدی از جنین نشان می دهد. در سونوگرافی سه بعدی می توانید تصویری حقیقی تر از چهره جنین خودتان را ببینید.

 

در سونوگرافی چهار بعدی به تصاویر سه بعدی حرکت هم اضافه می شود یعنی می توانید در طول عمل سونوگرافی فیلم زنده حرکت جنین در شکم مادر را می بینید.

 

سونوگرافی چهار بعدی, سونوگرافی چهار بعدی چیست, سونوگرافی چهار بعدی جنین

سونوگرافی دو بعدی و سه بعدی و چهار بعدی

 

معایب سونوگرافی چهاربعدی

البته در این سونوگرافی ها تنها پوست نوزاد قابل دیدن است و شما اجزای داخلی نوزاد را نمیتوانید ببینید ولی در سونوگرافی دو بعدی میتوانید تصویر اجزای داخلی قابل دیدن را هم ببینید.

 

یکی از بزرگترین معایب سونوگرافی چهار بعدی این است که امکان دارد این سونوگرافی برای مادر یا نوزاد ضررهای زیادی داشته باشد چون فرد باردار زمان بسیار بیشتری در معرض اشعه فراصوت قرار میگیرد و ممکن است مشکلاتی را بوجود بیاورد.

 

البته این مشکل زمانی بوجود می آید که پزشک ناشی باشد یا از دستگاه های خوبی بهره مند نباشد چنانچه دستگاه های سونوگرافی استاندارد و خوب باشند اتفاقی نمی افتد و مشکلی برای شخص باردار و نوزاد بوجود نمی آید.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو