بهرام عین اللهی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/3

15:37


وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خواهان افزایش تعداد اعضای هیات علمی پژوهشی هستیم ، گفت : تصور می کنم این خواسته در آینده نزدیک عملیاتی می شود.

بهرام عین اللهی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

عین اللهی : خواهان افزایش تعداد اعضای هیات علمی پژوهشی هستیم

به گزارش نم نمک ، بهرام عین اللهی در «بیست ونهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی» که صبح امروز ، دوشنبه 2 بهمن در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد ، اظهار کرد : هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران تحت هجمه های همه جانبه قرار نگرفته است. 

بهرام عین اللهی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

بهرام عین اللهی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

وی با بیان اینکه «خودکفایی» را در کانون توجه قرار داده ایم ، اظهار کرد :  بنابر اظهار سازمان بهداشت جهانی ، قوی ترین سیستم بهداشتی و درمانی منطقه از آن ایران است ، گفت : دستیابی چنین جایگاهی به راحتی حاصل نشده است؛ تلاش های بسیاری برای تحقق این موضوع طی سال های انقلاب صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به قله های عرصه سلامت دست یافته و توانسته مشکلات مردم را حل کند. 

عین اللهی با بیان اینکه امید به زندگی در ابتدای انقلاب اسلامی 56 سال بود ، گفت : در حال حاضر ، امید به زندگی به 76 سال رسیده است. میزان امید به زندگی ، یکی از شاخص های مهم عرصه سلامت به حساب می آید. 

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه میزان مرگ و میر نوزادان کاهش یافته است ، اظهار کرد : میزان مرگ و میر نوزادان در ابتدای انقلاب به میزان 32 در هزار بود؛ اما این عدد به 8 در هزار رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر مادران در پیش از انقلاب معادل 255 در 100 هزار تولد زنده بود که این عدد به 25 در 100 هزار تولد زنده رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر کودکان از 135 در هزار تولد زنده به 13 در هزار تولد زنده رسیده است. 

وی ادامه داد : همچنین بیماری های واگیردار در کشور کنترل شده است؛ همچنین توانسته ایم خانه های بهداشت را توسعه دهیم و تعداد آن را به 18 هزار مورد برسانیم. دسترسی مردم در تمام نقاط کشور صورت گرفته است و پاسخگویی به نیاز جامعه از دیگر اقدامات انجام شده است. 

عین اللهی با بیان اینکه به دنبال تحقق هدف ایجاد نظام پیشرفته سلامت در نظام نوین تمدن اسلامی هستیم ، اظهار کرد : ما باید حوزه سلامت را همزمان با رشد تمدن اسلامی انجام دهیم و به طور قطع ، پژوهش می تواند نقش عمده ای در ایجاد نظام پیشرفته سلامت داشته باشد. 

* جشنواره رازی ، نماد فعالیت های پژوهشی وزارت بهداشت

عین اللهی با بیان اینکه آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت کشور ادغام شده است ، توضیح داد : سال 65، آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت کشور ادغام یافت و ثمرات فراوانی به ارمغان آورد. 270 هزار دانشجو 67 دانشگاه علوم پزشکی در کشور مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین تعداد اعضای هیات علمی نیز 22 هزار نفر است. 861 مرکز تحقیقاتی ، 72 پژوهشکده و 101 مرکز تحقیقاتی ، 36 بیوبانک و بالغ در وزارت بهداشت مشغول به فعالیت هستند. 

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره رازی را می توان نماد فعالیت های پژوهشی وزارت بهداشت درنظر گرفت ، گفت : هدف اصلی وزارت بهداشت از فعالیت های پژوهشی این است که به علم نافع دست یابیم و برای ارتقاء مادی و معنوی کشور فعالیت کنیم. پژوهش ها با هدف حل نیازهای کشور انجام می شود. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه «جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی» مزین به نام یکی از دانشمندان برتر ایرانی است ، گفت : ایران کشوری است که هویت علمی و پژوهشی دارد و جشنواره رازی که برگرفته از نام یک اندیشمند ایرانی است هویت ایران را بیان می کند. ما با بهره گرفتن از هویت و خودباوری می توانیم بسیاری از کارهای بزرگ را علیرغم تحریم ها و تهدیدهای متعدد انجام دهیم.

عین اللهی گفت : دانشمندان ما در دوران کرونا توانستند به موفقیت های بسیاری دست یابند. بررسی ها بیانگر این است جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای موفق در زمینه کنترل و پیشگیری کرونا به حساب می آید. 

وزیر بهداشت دولت سیزدهم با بیان اینکه روُسای دانشگاه های علوم پزشکی باید اولویت ها و سیاست های خود را تعیین کنند ، افزود : این احتمال وجود دارد که برخی از سیاست ها در دانشگاه ها مشترک باشد و به شکل خاصی در یک دانشگاه یا یک استان اجرا شود. ماموریت گرایی از انتظارات وزارت بهداشت به حساب می آید ، ما از دانشگاه های علوم پزشکی انتظار داریم که با توجه به ویژگی های منطقه ای که در آن قرار دارد ماموریت هایی را انجام دهد. 

وی با بیان اینکه برنامه «عدالت ، تعالی در نظام سلامت» توسط وزارت بهداشت در دولت سیزدهم پیگیری می شود ، گفت : با توجه به چنین دیدگاهی ، تمام دانشگاه های علوم پزشکی می توانند برای ارتقاء پژوهش و دانش نقش آفرینی کنند و با توجه به ماموریت هایی که به آنها واگذار می شود در جهت ارتقاء علم گام بردارند. امیدوارم که با کمک یکدیگر بتوانیم به مرجعیت علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ، دست یابیم. ما با دیپلماسی علمی ، بهبود اقتصاد دانش بنیان و حرکت های علمی می توانیم به مرجعیت علمی دست یابیم.

* سهم دانشگاه های علوم پزشکی از مقالات چاپ شده

عین اللهی با بیان اینکه موضوع بهره وری از اهمیت فراوانی برخوردار است ، گفت : موضوع بهره وری و استفاده از امکانات موجود ، دیگر خواسته وزارت بهداشت از اساتید علوم پزشکی به حساب می آید. ما باید امکانات را تجهیز کنیم و آزمایشگاه های مرکزی را ایجاد کنیم. ما باید حداکثر استفاده از تجهیزات موجود را داشته باشیم؛ اما باید امکانات و منابع به صورت عادلانه میان دانشگاه های علوم پزشکی تقسیم شود. 

وی با بیان اینکه جایگاه ایران در عرصه جهانی در زمینه نگارش مقاله بهبود یافته است ، گفت : ما در جایگاه شانزدهم جهان قرار داشته ایم که با ارتقاء یک پله ای در جایگاه پانزدهم قرار گرفته ایم. ما جایگاه نخست حوزه سلامت منطقه را از آن خود کرده ایم. همچنین از منظر شاخص نوآوری در جایگاه 62 جهان قرار داریم. 

وزیر بهداشت درباره سهم وزارت بهداشت از مقالات منتشر شده گفت : تعداد 77 هزار و 791 مقاله در کشور به چاپ رسیده که سهم دانشگاه های علوم پزشکی از تعداد مقالات چاپ شده معادل 31 هزار و 864 مورد است. بر این اساس ، حدود 40 درصد از تولیدات علمی کشور متعلق به دانشگاه های علوم پزشکی است.  

* تجاری سازی محصولات اهمیت دارد

عین اللهی با بیان اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری برای شرکت های دانش بنیان تسهیلات بسیار خوبی درنظر گرفته است ، گفت : 15 پارک علم و فناوری را در وزارت بهداشت احداث کرده ایم و زمینه های رشد برای شرکت های مستقر در این پارک ها فراهم است که با توسعه شرکت های دانش بنیان بتوانیم نیازهای حوزه سلامت را برطرف کنیم. 

وی با بیان اینکه ارتباط میان دانشگاه و صنعت بسیار اهمیت دارد ، گفت : به منظور تحقق این موضوع نیازمند یک جهش بزرگ هستیم و این جهش بزرگ باید از مرحله دانش بنیان تا تجاری سازی صورت بگیرد. اگر  محصولی مورد تایید قرار بگیرد ، تلاش می کنیم که آن محصول را در کشور گسترش دهیم. 35 قرارداد سی تی اسکن برای دانشگاه ها منعقد کرده ایم و تلاش خواهیم کرد که این دستگاه را به کشور وارد نکنیم. خواسته شرکت های دانش بنیان این است که محصول آنها تجاری  شود و اگر محصول یک شرکت دانش بنیان تجاری سازی نشود تلاش های آنها بی ثمر می ماند. 

وزیر بهداشت دولت سیزدهم با بیان اینکه 313 شرکت دانش بنیان در سال جاری مشغول به فعالیت شده اند ، گفت : 1441 شرکت دانش بنیان تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می کنند که از این تعداد ، 313 شرکت در سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده اند. 218 محصول سلامت محور نیز به تازگی مجوز خود را دریافت کرده اند ، همچنین 740 محصول تجاری سازی شده در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری سلامت ایجاد شده است. 8 هزار دانشمند در شرکت های دانش بنیان مشغول به کار هستند. 

* توسعه روش های نوین درمانی

وی با بیان اینکه علم به سرعت در حال رشد است ، گفت : ما نباید به آنچه که در دست داریم اکتفا کنیم؛ چرا که علم به شدت در حال پیشرفت است. امروز ، مباحث به کارگرفتن تمام علوم در عرصه درمان مطرح می شود. دانشگاه ها باید در علوم جدید مثل سلول درمانی ، ژن درمانی ، مهندسی بافت ورود کنند و کمیته هایی تشکیل دهند. در برهه ای از تاریخ ، علوم درمانی متمرکز بر داروها شد و شاید بتوان گفت که برخی از شرکت های دارویی بزرگ دنیا نمی خواهند که روش های نوین درمانی مطرح شود. تجارت دارو ، دومین تجارت بزرگ دنیا به حساب می آید. 

وزیر بهداشت گفت : ما با استفاده از علوم نوین مانند سلول درمانی می توانیم در زمینه درمان بیماری ها گام برداریم. زنده یاد کاظمی آشتیانی در زمینه سلول درمانی فعالیت کرده است. ما باید در مسیر طرق و روش های جدید گام برداریم. 

وی با بیان اینکه جذب دستیار پژوهش و سرباز نخبه را در کانون توجه قرار داده ایم ، گفت : نخبگان می توانند در مراکز تحقیقاتی سپری کنند و خواهان افزایش عضو هیات علمی پژوهشی هستیم و تصور می کنم در این خواسته آینده نزدیک عملیاتی می شود. ما در زمینه تحقیقات دانشجویی به دستاوردهای مهمی دست یافته ایم و از ابتکاراتی است که توسط وزارت بهداشت انجام می شود. حدود 500 نخبه در نیماد با وزارت بهداشت همکاری می کنند.


بیوگرافی بهرام عین اللهی

بهرام عین اللهی متولد 10 بهمن 1337 پزشک و سیاستمدار ایرانی است.

وی سابقه وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم را دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو