بیماری x پاندمی ایکس چیست ویروس جدید انسان ها را نابود میکند؟

منبع: شبونه

1

1402/11/3

17:35


بیماری x پاندمی ایکس چیست بیماری X یک بیماری خاص نیست بلکه نامی است که به یک عامل عفونی جدید بالقوه داده می شود. این بیماری نشان دهنده بیماری است که در حال حاضر ناشناخته است، اما می تواند یک تهدید میکروبی جدی برای انسان در آینده باشد. باید آماده بود زیرا مخزن وسیعی از …

بیماری x پاندمی ایکس چیست ویروس جدید انسان ها را نابود میکند؟

بیماری x پاندمی ایکس چیست

بیماری X یک بیماری خاص نیست بلکه نامی است که به یک عامل عفونی جدید بالقوه داده می شود.

این بیماری نشان دهنده بیماری است که در حال حاضر ناشناخته است، اما می تواند یک تهدید میکروبی جدی برای انسان در آینده باشد. باید آماده بود زیرا مخزن وسیعی از ویروس ها در میان حیات وحش در گردش است که می تواند به منبع یک بیماری عفونی جدید تبدیل شود که انسان نسبت به آن مصونیت ندارد.

در سال 2018، سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیماری ایکس را به فهرستی از عوامل بیماری‌زا اضافه کرد که در کنار قاتل‌های شناخته‌شده‌ای مانند سندرم حاد تنفسی شدید (SARS) و ابولا، اولویت اصلی تحقیقات هستند.

برچسب زدن به این تهدید بالقوه به عنوان “بیماری X” به منظور اولویت دادن به آمادگی ها برای مقابله با بیماری است که هنوز واکسن یا درمان دارویی ندارد و می تواند منجر به یک اپیدمی شدید شود.

بیماری X چقدر می تواند آسیب وارد کند؟

بهداشت جهانی هشدار داده است که بیماری X می تواند ۲۰ برابر بیشتر از COVID-19 منجر به مرگ و میر شود.

کرونا  تقریباً هفت میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است. در سال 2023، متخصصان مراقبت های بهداشتی هشدار دادند که هر بیماری همه گیر جدیدی می تواند حتی مرگبارتر باشد – تخمین زده می شود 50 میلیون نفر در سراسر جهان کشته شوند.

چگونه برای یک بیماری همه گیر آماده شویم؟

این شامل همکاری بین المللی، از جمله در تحقیق و توسعه، و همچنین توسعه ابتکارات در سطح کشور مانند طرح های واکنش آزمایشی در صورت شیوع یک بیماری جدید است.

بیماری x پاندمی ایکس چیست ویروس جدید انسان ها را نابود میکند؟

چنین طرح هایی می تواند شامل ترسیم چگونگی افزایش ظرفیت بیمارستان، افزایش عرضه درمان و اتخاذ فناوری های جدید برای حمایت از کارکنان پزشکی باشد.

مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری ها به جای توسعه سیستم های جدید برای یک بیماری همه گیر، تقویت سیستم های موجود را توصیه می کند و همچنین آزمایش هر سیستم جدید را قبل از یک بیماری همه گیر جدید تشویق می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو