چه کسانی مجاز به انتخاب رشته های بدون آزمون سال 1402 هستند

منبع: ساعد نیوز

2

1402/11/4

15:51


ساعد نیوز: فرصت پذیرش دانشجو به شیوه صرفاً با سوابق تحصیلی و با ملاک معدل کتبی یا کل دیپلم با توجه به نوع دیپلم داوطلب و رشته انتخابی برای نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 آغاز شد.

چه کسانی مجاز به انتخاب رشته های بدون آزمون سال 1402 هستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از مهر، بر اساس مصوبه سی و هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو به تاریخ 18 دی ماه 1402 شرایط و ضوابط ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در گزینش برخی از رشته‌های تحصیلی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به شیوه صرفاً با سوابق تحصیلی و با ملاک معدل کتبی یا کل دیپلم با توجه به نوع دیپلم داوطلب و رشته انتخابی وی برای نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 بر اساس ظرفیت‌های خالی مانده سال 1402 اعلام شده است.

ثبت نام و انتخاب رشته اینترنتی از سوم بهمن آغاز شده است و این فرصت تا 8 بهمن 1402 ادامه دارد. مشاهده یا ویرایش اطلاعات ثبت نامی داوطلبان بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش نیز همزمان با فرصت ثبت نام در روزهای 3 تا 8 بهمن انجام می‌گیرد.

اسامی پذیرفته شدگان از سوی سازمان سنجش دهه سوم بهمن ماه 1402 منتشر می‌شود.

چه کسانی می‌توانند رشته‌های بدون آزمون را انتخاب کنند

در رشته‌های صرفاً با سوابق تحصیلی (بدون آزمون): ملاک پذیرش برای داوطلبان شاخه نظری، معدل کتبی دیپلم و برای داوطلبان شاخه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش، معدل کل دیپلم آنان (با توجه به ضریب تأثیر اعمال سوابق تحصیلی مندرج در دفترچه) است که داوطلب می‌تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های تحصیلی نسبت به انتخاب رشته اقدام کند. برای مثال درصورت پذیرش رشته مهندسی برق دوره روزانه در این مرحله، تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب آن خواهند بود و محدودیت گروه تحصیلی وجود ندارند.

اگر داوطلب در رشته‌های تحصیلی صرفاً با سوابق تحصیلی و یا رشته محل‌های با آزمون سراسری سال 1402 پذیرفته شده است، در صورت تمایل می‌تواند در این مرحله از پذیرش شرکت کند. اما در صورت قبولی در این مرحله، قبولی قبلی ایشان لغو و تنها می‌تواند در رشته قبولی جدید ثبت نام و مشغول به تحصیل شود.

1- داشتن دیپلم نظام آموزشی جدید (6-3-3) اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش و یا مدرک پیش دانشگاهی (نظام سالی- واحدی یا ترمی واحدی) یا دریافت آن حداکثر تا تاریخ 1402/11/30 و یا دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برای همه داوطلبان الزامی است.

2- دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام سالی واحدی-ترمی واحدی هنرستان که فاقد مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی هستند حق ثبت نام و شرکت در این مرحله را ندارند و در صورت ثبت نام و انتخاب رشته بعنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

3- ثبت نام و انتخاب رشته منحصراً از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌پذیرد. داوطلبان لازم است قبل از اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته، دفترچه راهنما و اطلاعیه‌های بعدی آنکه در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش درج می‌شود مطالعه کرده و با آگاهی کامل از شرایط و ضوابط، به ثبت نام و انتخاب رشته مبادرت کنند.

4- نظر به اینکه گزینش دانشجو در این مرحله صرفاً با سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم)، صورت خواهد گرفت؛ لذا همه داوطلبان (دیپلمه‌های نظام آموزشی جدید (6-3-3) نظام سالی-واحدی یا ترمی-واحدی، نظام قدیم چهارساله دبیرستان و هنرستان و همچنین دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی هنرستان که دارای مدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی هستند) لازم است معدل کل و یا معدل کتبی خود را به صورت صحیح در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج کنند.

داوطلبان توجه داشته باشند در صورت مغایرت معدل کل و یا معدل کتبی واقعی با معدل کل و یا معدل کتبی اعلام شده در تقاضانامه ثبت نامی، از ثبت نام پذیرفته شدگان ممانعت به عمل آمده و قبولی آنها لغو می‌شود.

تبصره 1: داوطلبان دیپلم نظام آموزشی جدید 6-3-3 و نظام قدیم و نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی لازم است مطابق توضیحات مندرج در دفترچه معدل کل و معدل کتبی دیپلم متوسطه خود را عیناً در بندهای 16 و 17 تقاضانامه اینترنتی ثبت نام درج کنند.

تبصره 2: داوطلبان دیپلم فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش نظام جدید 6-3-3، دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش نظام قدیم ویا دیپلمه‌های سالی واحدی و ترمی واحدی هنرستان که دارای مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی بوده و فاقد معدل کتبی در دیپلم هستند، لازم است معدل کل دیپلم متوسطه خود را عیناً در بند 16 تقاضانامه اینترنتی ثبت نام درج کنند.

5- در پایان ثبت نام و انتخاب رشته، دریافت شماره پرونده 7 رقمی و کد رهگیری 16 رقمی از سیستم الزامی است. عدم ارائه شماره پرونده و کد رهگیری توسط سیستم، به منزله عدم ثبت نام و انتخاب رشته کامل است و لازم است تمامی مراحل ثبت نام و انتخاب رشته از ابتدا تکرار شوند. داوطلبان لازم است شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام خود را تا پایان تمامی مراحل نزد خود نگهداری کنند.

6- با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت نام در این روش بصورت اینترنتی انجام می‌گیرد، لازم است داوطلبان به وسیله کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب (که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است) با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و پرداخت مبلغ یک میلیون و 300 هزار ریال (130 هزار تومان) به عنوان وجه ثبت نام شرکت در این مرحله از پذیرش، نسبت به خرید سریال ثبت نام اقدام کنند. درضمن داوطلبان برای استفاده از خدمات پیام کوتاه، مبلغ 30 هزار ریال (3 هزار تومان) نیز به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه پرداخت می‌کنند.

7- داوطلبان مجاز هستند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی از تمامی گروه‌های تحصیلی و رشته‌های مندرج در دفترچه راهنمای پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی (گروه‌های تحصیلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی) نسبت به انتخاب کدرشته های مورد علاقه خود اقدام کنند.

8- چنانچه داوطلب پس از پایان مراحل ثبت نام و انتخاب رشته و دریافت شماره پرونده 7 رقمی و کد رهگیری 16 رقمی ثبت نام و انتخاب رشته، متوجه شدد که اشکالی در اطلاعات ثبت نامی وجود دارد، مقتضی است از انجام ثبت نام و انتخاب رشته جدید و یا مکاتبه با این سازمان خودداری کرده و با مراجعه به بخش ویرایش اطلاعات در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و در محدوده زمانی ثبت نام و انتخاب رشته (3 تا 8 بهمن 1402) نسبت به تصحیح آن اقدام کند. به تقاضاهای کتبی واصله، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

9- زمانیکه مشخص شود که داوطلب، حقایق را کتمان کرده یا واجد یکی از شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه نیست، در هر مرحله از پذیرش (ثبت نام، پذیرفته شدن، حین تحصیل در دانشگاه) متخلف شناخته شده و از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.

10- شروع دوره در رشته‌های دانشگاه‌های پذیرنده منوط به تشکیل کلاس با توجه به حدنصاب تعداد قبولین خواهد بود.

شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش در رشته محل‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی سراسری بهمن ماه سال 1402

شرایط عمومی

- اعتقاد به اسلام و یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

- عدم احراز دشمنی (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران. تبصره: در صورتی که داوطلب سابقا با نظام جمهوری اسلامی دشمنی داشته، باید تغییر نظر او احراز شود.

- نداشتن سابقه عضویت در سازمان‌های غیرقانونی، فراماسونری و وابستگان آنها.

- عدم احراز فساد اخلاقی.

- عدم اعتیاد به مواد مخدر.

شرایط اختصاصی

در این مرحله از پذیرش داشتن دیپلم نظام آموزشی جدید 6-3-3 (اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش) و یا گواهینامه دوره پیش دانشگاهی (نظام سالی- واحدی یا ترمی- واحدی) حداکثر تا تاریخ 1402/11/30 دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم و یا داشتن مدرک کاردانی (برای متقاضیان دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی) و یا مدرک سطح یک حوزوی.

تبصره 1 - دارندگان مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دارندگان مدرک کاردانی پیوسته و همچنین آن دسته از داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ 1402/11/30 در مقطع کاردانی (فوق دیپلم) فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند در این مرحله از پذیرش ثبت نام کنند.

تبصره 2 - فارغ التحصیلان رشته‌های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) در مقطع کاردانی باید حداکثر تا 1402/11/30 خدمات خود را به پایان رسانده باشند.

تبصره 3 - فارغ التحصیلان دوره کاردانی رشته‌های تحصیلی گروه‌های تحصیلی غیرپزشکی حداکثر تا تاریخ 1402/11/30 به شرطی می‌توانند در این مرحله شرکت کنند که تعهدات و خدمات قانونی خود را انجام داده باشند.

تبصره 4 - دانشجویان محروم از تحصیل آموزشی، موضوع موارد مرتبط در آئین نامه آموزشی و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی (اعم از کاردانی عمومی و یا کاردانی) را دریافت کرده‌اند نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس از تسویه حساب کامل با مؤسسه آموزش عالی ذیربط و همچنین» اداره کل امور دانشجویان داخل» و» صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه (برای برادران) حق ثبت نام داشته و محدودیتی در انتخاب رشته ندارند.

این دسته از داوطلبان می‌توانند تمامی تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصیلات خود به صورت یکجا به انجام رسانند.

تبصره: دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، در این مرحله برای ثبت نام و انتخاب رشته لازم است شرایط مندرج در مقررات وظیفه عمومی را داشته باشند.

سهمیه‌ها و تسهیلات برای پذیرش در رشته محل‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی سراسری بهمن ماه سال 1402

سهمیه مناطق

شرکت کنندگان داوطلب سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های زیر جز یکی از مناطق 1، 2 و 3 محسوب می‌شوند. داوطلبان سهمیه مناطق باید قسمت مربوطه در بند 25 فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را علامتگذاری کنند:

الف) برای داوطلبان نظام جدید 6-3-3، بخش محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).

ب) برای داوطلبان نظام ترمی- واحدی و سالی- واحدی آموزش متوسطه، بخش محل دریافت مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.

ج) برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

د) در صورتی که بخش محل دریافت مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب بر اساس بخش محل دریافت مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.

ه) فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (دارنده دیپلم نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی هستند)، بر اساس بخش محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم، سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جز یکی از سهمیه‌های مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب می‌شوند.

و) داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، جز سهمیه منطقه 3 محسوب می‌شوند.

ز) همه داوطلبان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان) در صورت تائید معلولیت آنها توسط سازمان بهزیستی، جز سهمیه منطقه 3 محسوب می‌شوند.

ح) بر اساس مصوبه جلسه 33 مورخ 1401/9/12 شورای سنجش و پذیرش دانشجو، سهمیه مناطق برای داوطلبان طلاب سطح یک حوزه‌های علمیه، بر اساس بخش محل دریافت مدرک سه سال آخر سطح یک حوزه تعیین می‌شود. در صورت تفاوت بخش این سه منطقه، سهمیه بر اساس بخش منطقه مرفه‌تر (مطابق سایر داوطلبان) لحاظ می‌شود.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

الف) سهمیه رزمندگان:

1- الف) رزمندگانی که بر اساس ماده یک و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آئین نامه اجرایی »قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» از تاریخ 1359/6/31 تا 1367/6/31 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم سهمیه رزمندگان اقدام کنند.

پس از ثبت نام آمار و اطلاعات این افراد توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تائید نهایی توسط ارگان‌های مذکور در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

2- الف) با توجه به مصوبه هیأت وزیران در جلسه مورخ 1400/7/14 (موضوع تصویب نامه شماره /75804 ت 59241 ه به تاریخ 1400/7/19) رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستادکل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می‌توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بهره مند شوند.

3 - الف) آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی، که از تاریخ 1359/6/31 تا 1367/6/31 حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بالاترین مقام هریک از نیروهای مسلح می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

این قبیل افراد می‌توانند ابتدا به سازمان‌های تابعه مراجعه، فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل و کد پیگیری 12 رقمی دریافت کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

این قبیل داوطلبان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت نامی علامتگذاری و نسبت به درج کد پیگیری 12 رقمی در محل مربوط اقدام کنند؛ در صورت تأیید نهایی توسط
ارگان ذیربط، در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

تبصره‌های این بند در دفترچه راهنمای ثبت نام درج شده است.

ب) سهمیه ایثارگران:

«جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان شهدا و رزمندگان مفقودالاثر» برای استفاده از سهمیه ایثارگران لازم است نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند.

«همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» نیز ضمن علامتگذاری بند مربوطه، در صورت تأیید ارگان در سهمیه گزینش می‌شوند.

بر اساس قوانین:

- 25 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت)

- 5 درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت)

تبصره‌های این بند و نحوه اعمال آن در دفترچه راهنمای ثبت نام درج شده است.

ج) سهمیه خانواده شهدا:

خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه مذکور لازم است نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند و نیازی به مراجعه به «درگاه اینترنتی ایثار» ندارند، در صورت تأیید نهایی توسط «بنیاد شهید و امور ایثارگران»، این داوطلبان در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوند.

سهمیه داوطلبان این مرحله از پذیرش سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی (سیل، زلزله):

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی و مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداکثر 5 درصد مجموع ظرفیت دوره روزانه دانشگاه‌های واقع در این استان‌ها به صورت مازاد بر ظرفیت در رشته‌های موردنیاز و پیشنهادی استانداری‌ها پس از تائید شورای سنجش و پذیرش دانشجو، به داوطلبانی که شهر یا بخش «محل اقامت» یا «محل دریافت مدرک تحصیلی سال آخر دوره متوسطه» یا «محل دریافت مدرک تحصیلی سال ماقبل آخر دوره متوسطه» و یا «محل دریافت مدرک تحصیلی دو سال ماقبل آخر دوره متوسطه» دریکی از شهرها یا بخش‌های درگیر بلایای طبیعی باشد، اختصاص داده می‌شود.

- شهر و یا بخش محل اقامت در صورتی ملاک عمل قرار می‌گیرد که داوطلب مستقلاً یا به همراه خانواده در زمان وقوع بلایای طبیعی در آن شهرستان یا بخش اقامت داشته و این موضوع مورد تأیید فرمانداری ذیربط قرارگیرد.

- داوطلبانی که شرایط استفاده از این آئین نامه را دارند و در زمان وقوع بلایای طبیعی، آسیب جانی و مالی دیده‌اند، لازم است گواهی مربوطه را از فرمانداری محل رخداد حادثه دریافت و در زمان قبولی گواهی دریافتی فوق را به دانشگاه محل قبولی تحویل دهند و اگر فاقد گواهی مورد تائید فرمانداری باشند، قبولی آنها لغو می‌شود.

- این ظرفیت در دانشگاه‌های واقع در مناطق آسیبدیده همان استان اختصاص می‌یابد و در صورت نبود رشته در آن استان، در دانشگاه‌های واقع در استان‌های همجوار اختصاص داده می‌شود. اولویت با دانشگاه‌های واقع در شهر منطقه آسیب دیده، سپس دانشگاه‌های واقع در استان مربوطه است.

- این سهمیه زمانی اختصاص خواهد یافت که بلایای طبیعی موجب خسارت‌های جانی و مالی شود به طوری که این خسارت‌ها عملاً موجب وقفه و خلل در تحصیل دانش آموزان شده باشد.

- کد رشته محل‌های مورد پذیرش این سهمیه در راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت رشته محل‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی سراسری – بهمن ماه سال 1402 درج شده است.

- پذیرش در این کدرشته محل‌ها مستلزم کسب حدنصاب 80 درصد گزینش آزاد خواهد بود.

- میزان تعهد خدمت پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه، دو برابر مدت تحصیل است که در زمان ثبت نام باید تعهد خود را به استانداری مربوطه اعلام و یک نسخه از آن در پرونده دانشجو درج شود.

- هرگونه تغییر رشته یا انتقال برای پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه ممنوع است.

- مدت اعتبار سهمیه برای هر منطقه درگیر بلایای طبیعی، حداکثر 3 سال است. در سال اول وقوع بلایای طبیعی، توسط سازمان سنجش آموزش کشور اقدام می‌شود. برای تخصیص سهمیه در سال دوم و یا سال سوم از زمان شروع اختصاص سهمیه برای آن منطقه، در صورت تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، اقدام خواهد شد.

سهمیه مناطق محروم:

بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری حداقل 40 درصد از ظرفیت کدرشته محل‌های ناحیه‌ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی واقع در استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی این استان‌ها اختصاص می‌یابد.

همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تأمین نیروی متخصص استان‌های: ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان در رشته‌های مورد نیاز برحسب نظر استانداری‌های این استان‌ها و به تعداد 500 نفر از داوطلبان بومی استان‌های مذکور در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند.

پذیرش در این رشته‌ها به صورت آزاد و از بین داوطلبان بومی هر یک از استان‌های مذکور انجام می‌شود.

تبصره: تغییر رشته پذیرفته شدگان این سهمیه ممنوع است و انتقال محل تحصیل منوط به موافقت استانداری‌ها و در محدوده دانشگاه‌های واقع در قطب دانشگاهی است.

دوره تحصیلی در تمامی رشته‌های تحصیلی مناطق محروم همانند دوره روزانه رایگان است.

سهمیه داوطلبان شهرستان‌های جنوب استان کرمان (شهرستان‌های جیرفت، رودبار جنوب، عنبرآباد، قلعه گنج، کهنوج و منوجان)

بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری و سایر مصوبات، داوطلبان بومی شهرستان‌های جیرفت، رودبار جنوب، عنبرآباد، قلعه گنج، کهنوج و منوجان که حداقل دو شهر از چهار شهر «محل دریافت مدرک تحصیلی سال آخر»، «محل دریافت مدرک تحصیلی سال ماقبل آخر»، «محل دریافت مدرک تحصیلی دو سال ماقبل آخر» و «محل تولد» آنها یکی از این شهرها باشد، می‌توانند کد رشته‌های اختصاصی این شهرستانها را انتخاب کنند.

در صورت پذیرفته شدن در این کد رشته‌ها، داوطلبان لازم است گواهی مربوطه را در زمان ثبت نام به مؤسسه قبولی خود ارائه کنند، در غیراینصورت قبولی آنها لغو می‌شود.

درضمن پذیرفته شدگان مشمول تسهیلات این سهمیه باید متعهد شوند که به مدت دو برابر مدت تحصیل در مناطق محروم استان خود خدمت کنند. دوره تحصیلی در تمامی رشته‌های تحصیلی این سهمیه همانند دوره روزانه رایگان است.

تعهدات پذیرفته شدگان در سهمیه‌های مختلف:

* همه پذیرفته شدگان در رشته‌های روزانه (از همه مناطق)، بابت تحصیل رایگان، تعهد دارند که حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی، در هر منطقه‌ای از کشور که دولت در صورت نیاز برای آنها تعیین می‌کند، خدمت کنند. تعهدهای دیگر مانع از انجام این تعهد نمی‌شود.

* پذیرفته شدگان دوره‌های روزانه که از سهمیه مناطق 2 و 3 (بر اساس ضوابط مربوط به تقسیم بندی سهمیه‌ها) پذیرفته شده‌اند، علاوه بر تعهدات شرعی و اخلاقی که به عهده دارند بابت تحصیل رایگان و امتیازاتی که در پذیرش سهمیه‌ای از آن برخوردار شده‌اند، باید متعهد شوند که پس از گذراندن دوره تحصیلی در مقطع رشته‌ای که پذیرفته شده‌اند (برای برادران پس از انجام خدمت وظیفه عمومی) به مدت دو برابر زمان تحصیل در هر یک از نقاط ایران (به تشخیص سازمانهای ذیربط)، نسبت به ایفای تعهد خود اقدام کنند.

تعهدهای دیگر مانع از انجام این تعهد نمی‌شود.

تبصره 1: بر اساس مصوبات پس از اعلام نتایج، هر یک از پذیرفته شدگان دوره روزانه با سهمیه‌های ثبت نامی مناطق 2 و یا 3 که حداقل نمره سهمیه آزاد یا منطقه یک را داشته باشند، به میزان طول مدت دوره تحصیل باید تعهد خدمت بسپارند.

پذیرفته شدگان کدرشته های خاص مانند کدرشته های مخصوص داوطلبان استان یا شهر خاص، بورسیه‌ها و یا سهمیه مناطق محروم، تعهدات آنان بر اساس قراردادهای منعقده بین ارگان‌های مربوط صورت می‌پذیرد و مشمول موارد فوق نیستند.

تبصره 2: مدت تعهد برای استفاده کنندگان از سهمیه‌های مناطق 2 و 3 در رشته‌های تحصیلی دوره روزانه در هر صورت کمتر از 5 سال نخواهد بود.

* استفاده کنندگان از سهمیه منطقه یک، خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان در رشته‌های تحصیلی دوره روزانه (بر اساس ضوابط مربوط به تقسیم بندی سهمیه‌ها) علاوه بر تعهدات شرعی و اخلاقی که به عهده دارند باید متعهد شوند که پس از گذراندن دوره تحصیل در مقطع رشتهای که پذیرفته شده‌اند (برای برادران پس از انجام خدمت وظیفه عمومی) به مدت یک برابر مدت زمان تحصیل خود، تعهد مربوط به استفاده از آموزش رایگان را در مناطقی که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط تعیین می‌کنند، خدمت کنند.

* استفاده کنندگان از سهمیه مناطق 1، 2، 3 خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران در رشته‌های تحصیلی دوره روزانه، در صورتی که ظرف یک سال پس از پایان دوره تحصیل (بدون احتساب خدمت وظیفه عمومی برای برادران) از انجام خدمت به نحو فوق استنکاف کنند، وزارت ذیربط مجاز و مختار است که علاوه بر استرداد دو برابر هزینه سرانه دانشجو در طول مدت تحصیل، از تحویل مدارک تحصیلی تا انجام خدمت یا استرداد مبلغ تعیین شده خودداری کند.

* بورسیه‌های نهادها و وزارتخانه‌ها موظفند بر طبق قرارداد منعقد شده از طرف سازمان یا وزارت متبوع عمل کنند.

* پذیرفته شدگان سهمیه‌ها و کدرشته محل‌های خاص (مانند سهمیه مناطق زلزله زده، سیل زده، رشته‌های دارای تعهد وزارت بهداشت) تابع قوانین و مقررات مربوط به آن کدرشته محل مندرج در دفترچه راهنما هستند.

* پذیرفته شدگان دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوره‌های غیر روزانه، اعم از: نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز تعهد خدمت آموزش رایگان ندارند.

یادآوری مهم: پذیرفته شدگان تمامی رشته‌های تحصیلی ذیربط در تمامی سهمیه‌های مختلف باید متعهد شوند که پس از فارغ التحصیل شدن در صورت نیاز سازمانها و ادارات دولتی و ارگان‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی و به تشخیص مراجع ذیصلاح در صورت عدم نیاز سازمانها و ارگان‌های مذکور، در بخش خصوصی به تشخیص و معرفی وزارت کار و امور اجتماعی خدمت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو