برخورد با فرد عزادار و ۱۳ نکته اساسی که باید بدانیم

برخورد با فرد عزادار و ۱۳ نکته اساسی که باید بدانیم


منبع: آرگا

1

1402/11/5

22:10


گفت و گو با فرد عزادار و دلداری دادن او، یکی از سخت ترین کارهایی است که یک فرد باید انجام دهد. گاهی اطرافیان به خوبی نمی دانند که بهترین برخورد با فرد عزادار چیست. در حقیقت ابراز همدردی برای تسلای خاطر فرد عزادار، شیوه مخصوص به خود را دارد و نداشتن مهارت در این زمینه، می تواند مشکل آفرین باشد.

هنگامی که فردی عزادار می شود، همه دوستان و نزدیکان آن شخص، خود را در غم او شریک می دانند. احتمالا تاکنون برای شما نیز اتفاق افتاده است که نزد فرد عزاداری رفته اید و به دنبال تسلی دادن و سبک کردن بار غم او بوده اید. به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم نکاتی پیرامون روش صحیح برخورد با فرد عزادار به شما ارائه دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

روش صحیح برخورد با فرد عزادار چگونه است؟

مرگ بخشی جدایی ناپذیر از زندگی همه ما است و همه دیر یا زود در زندگی مان غم های بزرگ و کوچکی را تجربه خواهیم کرد. ابراز همدردی با افراد داغدیده، شرکت در مراسم ختم و نحوه برخورد با فرد سوگوار آدابی دارد که آگاهی از آن ها و نحوه برخورد با افراد داغدار، برای کمک به آن ها بسیار اهمیت دارد. این در حالی که نداشتن مهارت کافی در این زمینه می تواند تا حد زیادی مشکل آفرین و به نوعی نقض غرض باشد.

اگر هنگام حضور در مجالس سوگواری، احساس درماندگی، ناتوانی و عجز می کنید و نمی توانید احساسات خود را به درستی بیان کنید، در ادامه روش صحیح برخورد با فرد عزادار را به شما خواهیم گفت.

روش صحیح برخورد با فرد داغدیده

۱. به طور صحیح تسلیت بگویید

تسلیت گفتن به شخص سوگوار از جمله آدابی است که رعایت آن موجب تسلی خاطر مصیبت زده و افزایش روحیه آن ها می شود. تسلیت گفتن رفتاری مبنی بر همکاری، ادب و به طور کلی امری انسانی تلقی می گردد.

۲. در همه حال آماده کمک به فرد عزادار باشید

نه تنها در همان روزهای اول که همه دوستان و آشنایان در مراسم حضور دارند، بلکه حتی ماه های بعد هم که همه به روال عادی زندگی خود بازگشته اند نیز آماده کمک باشید. با این کار می توانید خلوص نیت خود را ثابت کنید.

۳. به فرد سوگوار نگویید غم آخرتان باشد

در همه حال برای افراد داغدیده آرزوهای خوب کنید و در برخورد با فرد عزادار جمله ای مانند این که غم آخرتان باشد نگویید. در مقابل می توانید از جملاتی مانند خداوند به شما صبر دهد، خداوند به خاطر صبرتان به شما پاداش دهد، خداوند به شما سلامتی دهد یا آرزومند سلامتی شما هستیم، برای ابراز همدردی استفاده کنید. توجه داشته باشید هیچ گاه از عبارت هایی استفاده نکنید که در درون خود خواسته بدی به همراه داشته باشند. برای این که بیشترین تأثیر را روی افراد عزادار بگذاریم، بهتر است برای طول عمر بازماندگان دعا کنیم.

بهترین برخورد با فرد عزادار

۴. خاطره ای از فرد از دست رفته بازگو کنید

گاهی اوقات بهتر است به جای دلداری دادن، خاطره ای از عزیز از دست رفته بیان کنید. این کار نه تنها یاد شخص را گرامی می دارد، بلکه موجب می شود که فرد عزادار با یاد و خاطره عزیز خود تسکین پیدا کند. البته به هیچ عنوان به دنبال بازگو کردن خاطرات خنده دار نباشید. این توقع خیلی زیادی است که بخواهید شخص سوگوار اندوهش را کنار بگذارد و به حرف های شما بخندد. این کار در نهایت به آزردگی او منجر خواهد شد.

۵. صحبت را عوض نکنید و حرف های بی ربط نزنید

زمانی که با دوست خود همدردی می کنید، صحبت های بی ربط نزنید. برای فردی که در شرایط سختی از زندگی خود قرار دارد، از این شاخه به آن شاخه پریدن، سخت و در نهایت خسته کننده خواهد بود. به جای این کار به او دل گرمی بدهید. طوری رفتار کنید که بتواند روی شما حساب باز کند. بعد اجازه دهید هر چقدر که می خواهد تنها باشد. حتما به او نشان دهید که می تواند با خیال راحت با شما درد دل کند یا از نیازهایش حرف بزند.

۶. هیچ گاه به فرد عزادار نگویید زندگی آن جهان بهتر است

در زمان برخورد با فرد عزادار به رنج و ناراحتی که او تحمل می کند اقرار کنید و جملاتی مانند این که او الان در جای بهتری است را نگویید. چرا که امکان دارد شخص متوفی و بازماندگان او به جهان پس از مرگ اعتقادی نداشته باشند.

نکات مهم در برخورد با افراد عزادار

۷. سعی کنید شنونده خوبی باشید

به صحبت های فرد عزادار با دقت گوش کنید و اجازه دهید که او بیشتر صحبت کند. زیرا او نیاز به حرف زدن دارد. پس ابتدا به حرف هایش گوش کنید. سپس با او ابراز همدردی کنید.

۸. به فرد مصیبت زده نگویید گریه نکند

برای این که فرد داغدیده خود را آرام کند، با نشانه هایی مانند گریه کردن سعی می کند که از فشارهای روانی خود بکاهد. به همین خاطر بهتر است برای تسلای سوگواران آن ها را از گریه کردن منع نکنید. بهتر است زمانی که فرد سوگوار واکنش هایی مثل داد و فریاد و آسیب وارد کردن به خود نشان می دهد، مانع او از انجام این کار شوید. حتی تشویق فرد عزادار به گریه و ابراز احساسات می تواند تأثیر زیادی در آرام شدن او داشته باشد.

۹. به فرد مصیبت زده نگویید که تو می تواند به زندگی ات ادامه دهی

هیچ گاه این جمله را به بازماندگان متوفی نگویید. احتمال دارد از نظر شما فوت شخصی که درگیر یک بیماری طولانی و لاعلاج بوده، بتواند باعث راحتی و بازگشت بازماندگان به زندگی عادی شود، اما آن فرد عزیز از دست رفته این افراد است که بدون شک بودن او هزاران برابر بهتر از نبودنش است. پس هیچ گاه این شیوه ابراز همدردی را انتخاب نکنید.

دربرخورد با فرد عزادار چه بگوییم؟

۱۰. از غم و اندوه خودتان صحبت نکنید

اگر شما نیز غم مشابهی را تجربه کرده اید، به صورت کوتاه به آن اشاره کنید و هیچ وقت در این مراسم به طور مفصل در مورد غم خودتان صحبت نکنید. چرا که گفت و گو کردن و بیان بیش از حد خاطرات بیشتر از آن که نشان دهنده همدردی شما باشد، نشان می دهد که شما با تجربه های شخصی خودتان درگیر هستید.

۱۱. در برخورد با فرد عزادار ساکت نباشید

بدترین کاری که هنگام برخورد با افراد مصیبت زده می توان انجام داد، ساکت ماندن و حرف نزدن است. بسیاری از افراد مصیبت زده، از دوستانی که ساکت هستند و نمی توانند احساسات خود را بیان کنند، بعدها گلایه می کنند.

۱۲. در برخورد با فرد مصیبت زده نگویید غم ها به مرور از یاد می روند

اگر برای ابراز همدردی به بازماندگان بگویید که خیلی زود حالشان خوب می شود و همه چیز مانند گذشته خواهد شد و خوب است به مسائل مثبت فکر کنند، این بدان معنا است که شما غم آن ها را نادیده گرفته اید. هیچ گاه این جملات را نگویید. اجازه دهید افراد داغدار خودشان به این نتیجه برسند، سپس دست از عزاداری بکشند.

شیوه صحیح برخورد با فرد عزادار

۱۳. در خصوص تصمیمات آینده سؤال نپرسید

از مطرح کردن سؤالاتی مانند «تصمیمت برای آینده چیست؟»، «حالا قصد داری چه کار کنی؟» و «برای آینده چه برنامه ای داری؟» و … خودداری کنید. مجلس ختم مکان مناسبی برای مطرح کردن این قبیل سؤالات و پرسیدن از تصمیمات آینده بازماندگان نیست. زیرا او در موقعیتی نیست که بتواند در مورد آینده اش تصمیم گیری کند. پس سؤال و جواب بی ربط نکنید و به همدردی با او اکتفا کنید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات کمک به فرد عزادار، دلداری دادن به همسر عزادار و احساس تنهایی را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو