نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر برگزار شد

منبع: همگردی

2

1402/11/8

15:07


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر برگزار شد.

نشست خبری با محوریت هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 8) با حضور دست اندرکاران این جشنواره در برج آزادی برگزار شد.

فرزاد هوشیار (مدیر عامل برج آزادی) با اشاره به آنکه برج آزادی همواره محل برگزاری اتفاقات فاخر بوده و هست، گفت: برج آزادی نماد آزادی ملت ایران است و خشنود هستیم که سرو سیمین هشت را میزبانی می کنیم.

مریم جلالی (معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس جشنواره فجر صنایع دستی) گفت: این جشنواره حلقه ای از سیاست های وزیر است. برج آزادی نماد هنر و معماری ایران است و نماد مردمانی است که انقلاب کردند و آزادی را فریاد زدند. از این رو جشنواره فجر صنایع دستی از برج آزادی آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: صنایع دستی می تواند صنعت هویت بنیان باشد و به اقتصاد متصل شود. از سال گذشته تاکنون تلاش ها بر آن بود که تقویت توجه را معنا کنیم و توانستیم در ادبیات اقتصاد و فرهنگ جا پیدا کنیم. وزرا و رئیس جمهور نگاه ویژه داشتند و مصوبات قابل توجهی را داشتیم. در هشتمین گام فصل جدیدی را باز کردیم و به احترام امام هشتم این باب را باز کردیم. امامزاده ها موزه های صنایع دستی هستند و این نشان از ارادت ما به اهل بیت دارد.

جلالی خاطرنشان کرد: گام دوم برای گسترش بازار صنایع دستی را برمی داریم و پیوند نسلی و پاسداشت هویت شعار این دور از جشنواره است. صنایع دستی در استانها به بالندگی رسیده و مبادی ورودی شهرها و استانها باید بازارچه فروش صنایع دستی داشته باشند.

به گفته او، حدود 5 هزار اثر در سایت جشنواره ثبت نام کردند و از 16 کشور اثر داشتیم. 2 هزار نفر نیز ثبت نام کردند. 300 اثر نیز از آثار معاونت های صنایع دستی است. این جشنواره در 26 بهمن در برج آزادی افتتاح خواهد شد.

معاون صنایع دستی کشور در خصوص برنامه هایی که در جشنواره فجر صنایع دستی اجرا خواهند شد، گفت: گردشگری تجربه محور و گردشگری هنری را در این جشنواره خواهیم داشت، چرا که کارگاه های تولید آثار، حرم و...را خواهیم داشت و از شهرهای جهانی صنایع دستی تا هنرمندان خارجی در این جشنواره حضور خواهند داشت.

جلالی گفت: نمایشگاه صنایع دستی از نمایشگاه گردشگری حذف نشده و امسال به دلیل داشتن زمانبندی مناسب نمایشگاه های صنایع دستی را در استانها پراکنده کردیم. حضور در نمایشگاه گردشگری نمود ظرفیت های صنایع دستی است. نمایشگاه گردشگری آنچه به بازار فروش ارتباط داده می شود توسعه یافته ضمن آنکه در نمایشگاه قرآن غرفه داریم و هر جا که ظرفیت فروش داشته باشد، حضور خواهیم داشت. در نمایشگاه گردشگری چون b2b است بحث فروش ندارد. اما برج آزادی پایگاهی برای فروش آثار خواهد بود.

نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر برگزار شد

معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر آنکه دائم از مصوبات در حوزه صنایع دستی صحبت به میان می آید اما اجرایی شدن و عملیاتی شدن آن همواره در هاله ای از ابهام باقی می ماند، از این رو تاکنون چند درصد از مصوبات در حوزه صنایع دستی اجرایی شده، گفت: مصوبات را تلاش کردیم به نتیجه برسد و یکی از این مصوبات بیمه است و دوسال تعلل برای بیمه 10 هزار هنرمند در حال رفع است. لیست معافیت های مالیاتی اجرا شد به سامانه کالاهای تجاری متصل شدیم و کد کالا گرفتیم. تقویت زیست بوم صنایع دستی دستی را داریم. آموزش، معافیت مالیاتی و...را خواهیم داشت.

اعلان مجور کردن مجوزهای صنایع دستی را داریم. کارت شناسایی صنایع دستی راه اندازی کردیم. در فجر صنایع دستی کالا با کالا و اثر با اثر رقابت نمی کند. در تبصره 18 نامی از صنایع دستی نبود اما اکنون سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی رونق گرفت. بازار هنر شیراز آماده واگذاری است اما متقاضی با شرایط موجود نداریم و به دنبال متقاضی هستیم. امیدواریم سایر مصوبات راهم بتوانیم اجرایی کنیم. در حوزه کسب و کارهای خرد توانستیم ورود کنیم. همچنین فرودگاه ها باید پیوست صنایع دستی داشته باشند و امیدواریم بتوانیم رضایتمندی را در 3 حوزه کارشناسان، مسئولان و هنرمندان داشته باشیم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر آنکه همواره گفته می شود که بازارهای صنایع دستی گسترش یافته اند اما در میدان نقش جهان اصفهان که نماد فروش صنایع دستی بود شاهد تعطیلی مغازه ها و تغییر کاربری آنها به فروش بستنی و گز هستیم، گفت: اینکه در میدان نقش جهان اثر صنایع دستی برای فروش نداریم، نیست. برنامه ریزی برای گالری های صنایع دستی داشتیم و اینکه تجلیلگران و تقلیل گران صنایع دستی داریم.

جلالی درخصوص وضعیت فرش در پایگاه های جهانی گفت: فرش در حوزه فعالیت وزارت میراث نیست اما 299 حوزه صنایع دستی غیر از فرش داریم و معتقد هستیم که همچنان پایگاه ما در این حوزه در اولویت جهان قرار دارند. مشتری مشتاق داریم و هیچ جنس صنایع دستی ایران نیست که صادر شود و فروش نرود اما در حوزه صادرات است که با چالش روبرو هستیم. باید به ادبیات توسعه برای صادرات متصل شویم.

او همچنین درخصوص حراج در حوزه صنایع دستی گفت: جشنواره باید دستاوردهایی داشته باشد. حراج نیازمند زمینه هایی است که باید فراهم شود. نیازمند افرادی هستیم که تجربه برگزاری حراج داشته باشد. تنوع محصول و تنوع رویکردی که در محصول وجود دارد باید در نظر گرفته شود. از سرمایه گذارانی که در حوزه حراج آثار صنایع دستی ورود کنند استقبال می کنیم. تلاش داریم که در دوره بعد حراج تهران بخشی را برای صنایع دستی داشته باشیم البته که تا حدودی در قیمت گذاری با چالش روبرو هستیم. در جشنواره نهم حتما یک حراج خواهیم داشت و شاید هم در خرداد سال آینده بتوانیم یک حراج داشته باشیم .

او تصریح کرد: تولید محصول مولفه های مختلفی دارد و باید بتوانیم صنایع دستی را در عین مصرفی بودن دارای کالای با ارزش افزوده کنیم. در حال حاضر نیازمند تغییر فرهنگ و نگاه به صنایع دستی هستیم. طرح 3 گام را داریم و طراحی بسته بندی را نیز مدنظر قرار داده ایم. بالاترین فروش صنایع دستی را در نمایشگاه ملی سیرجان داشتیم.

جلالی درخصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده و از قشر آسیب پذیر شروع خواهیم کرد. از بین 530 هزار نفر 10 هزار نفر براساس شاخصه هایی انتخاب شدند .

ویدا توحدی (دبیر علمی هشتمین جشنواره صنایع دستی فجر) نیز درخصوص حضور کشورهای خارجی در این جشنواره گفت: آثار ارسالی توسط خارجی ها قابل رقابت با صنایع دستی ایران نبود. اما ناچار بودیم تعدادی از آثار را بپذیریم. از این رو از کشورهایی مانند کویت، نیجریه، تاجیکستان، هند و...اثر داریم، چرا که در کشورهای اروپایی عملا صنایع دستی درخوری نداریم. مثلا تتو از استرالیا داشتیم که مورد انتخاب ما قرار نگرفت.

او ادامه داد: داورانی از کشورهای ازبکستان، هند و تایلند خواهیم داشت.

همچنین اوجانی درخصوص بهبود وضعیت بازار صنایع دستی گفت: سالهای سال دولت کار خرید و فروش را انجام میداد و بخش خصوصی توانمند نداشتیم. تا بخش خصوصی فعال نشود شاهد رشد فروش صنایع دستی نخواهیم بود. مباحث اقتصادی را در سرو سیمین هشتم مدنظر قرار دادیم. تلاش بر آن بود اشخاص حقیقی فعال در حوزه صنایع دستی در خارج از کشور را شناسایی کنیم و از آنها برای حضور دعوت کنیم.

تولید و رونمایی از سرود ملی صنایع دستی، آغاز کار شبکه اینترنتی میراث TV، تالار هنر حرم، تالار جهان، تالار ایران، کارگاه های آموزشی و...از جمله برنامه های سرو سیمین هشتم است که از 27 تا 30 بهمن برگزار می شود.

نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر برگزار شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو