اسپاتیفای یا ساند کلود؟ کدام پلتفرم پخش موسیقی بهتر است؟

اسپاتیفای یا ساند کلود؟ کدام پلتفرم پخش موسیقی بهتر است؟


منبع: پلازا

2

1402/11/10

08:24


اسپاتیفای یا ساند کلود؟ کدام پلتفرم پخش موسیقی بهتر است؟

اسپاتیفای و ساندکلود دو پلتفرم پخش موسیقی هستند که بیشترین کاربران را در بین رقبا دارند. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم با هم این دو پلتفرم را بررسی کنیم تا بدانیم هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند و برتری آنها نسبت به هم کدام است.

موسیقی را می‌توان یکی از مهمترین حوزه‌های هنر دانست که البته در سال‌های گذشته از اینکه تنها یک هنر باشد خارج شده و به صنعتی بزرگ و پول ساز تبدیل شده است. این صنعت در سال ۲۰۲۳، گردش مالی ۶۵ میلیارد دلاری را از خود به جا گذاشت و خیلی از کارشناسان بر این عقیده اند که این مبلغ تا پایان دهه به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. در این میان سهم پلتفرم‌های پخش موسیقی، که به عنوان مرکزی برای توزیع آهنگ‌های جدید شناخته می‌شوند، اهمیت زیادی دارد و روز به روز بر طرفداران آنها افزوده می‌شود. در این مقاله با بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های اسپاتیفای و ساند کلود قصد داریم دو مورد از مهمترین آنها را با هم مقایسه کنیم.

Spotify و Soundcloud دو پلتفرمی هستند که از خیلی جهات شبیه هم بوده اما تفاوت‌های عمده ای هم با هم دارند. در این مقاله می‌خواهیم با هم به بررسی این موضوع بپردازیم که تفاوت‌های اصلی اسپاتیفای و ساند کلود کدامند و اولین قدم برای اینکار بررسی هر کدام از آنها به صورت مجزا است که در ادامه به سراغ آن می‌رویم.

فهرست مطالب

پلتفرم‌های پخش موسیقی آنلاین

در واقع باید گفت که صنعت موسیقی فراز و نشیب‌های زیادی را داشته و هر چند در ایران ما عادت نداریم برای گوش دادن به موسیقی هزینه ای را پرداخت کنیم، اما در سایر کشور‌های جهان این موضوع به شدت جدی گرفته می‌شود. احتمالا موسیقی‌هایی در پلتفرم‌های مختلف مثل یوتیوب را دیده اید که به دلیل کپی رایت حذف شده و یا در اینستاگرام بعضی از کلیپ‌ها بدون آهنگ به شما نمایش داده می‌شوند. دلیل تمامی این‌ها همین جدی گرفتن قانون کپی رایت است که در عین قانونمند و اصولی بودن گاهی مواقع می‌تواند حسابی اعصاب خورد کن باشد.

اسپاتیفای و ساند کلود

این اعصاب خورد کن بودن نه تنها برای ما بلکه برای خیلی از کسانی که در کشور آنها این قانون سفت و سخت دنبال می‌شود هم آزار دهنده بود! حتی خوانندگان هم از این موضوع رضایت چندانی نداشتند و تنها شرکت‌ها و کمپانی‌های منتشر کننده موسیقی بودند که این وسط به فکر جیب خودشان بودند. همین موضوع باعث شد که در اواخر سال ۲۰۰۰ سر و کله پلتفرم‌هایی که موسیقی را رایگان کرده بودند و برخی از خوانندگان تازه کار در آنها شرکت می‌کردند و آثار خود را آزادانه منتشر می‌کردند ارائه شوند.

در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار یک پلتفرم متمرکز به نام Napster برای این کار ارائه شد که افراد می‌توانستند کار اشتراک موسیقی را روی آن انجام دهند. بعد از آن نیز این پلتفرم‌ها گسترده شدند و کتابخانه‌های کاملی از آثار مختلف موسیقی را در دسترس کاربران قرار دادند. اسپاتیفای و ساند کلود دو مورد از مهمترین این برنامه‌ها هستند که اکنون صدر جدول رتبه بندی این پلتفرم‌ها را به خود اختصاص داده اند. در ادامه در مورد هر کدام از آنها به صورت انفرادی صحبت می‌کنیم:

اسپاتیفای چیست؟

اسپاتیفای را می‌توان به عنوان شناخته شده ترین پلتفرم استریمینگ موسیقی و پادکست معرفی کرد که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در استکهلم سوئد کار خود را شروع کرد. این برنامه در ابتدای کار خود با نام Lorentzon که ترکیبی از نام ایجاد کنندگان آن بود ارائه شد اما بعد از مدت کوتاهی برای داشتن نامی خوش آهنگ تر به اسپاتیفای تغییر نام داد. در ابتدای راه این پلتفرم با مشکلات مختلفی برای انتشار موسیقی مواجه بود و دردسر‌های زیادی کشید تا بالاخره توانست خود را به صورت قانونی جا بیندازد و کار خود را گسترش دهد.

اسپاتیفای چیست

در مورد این پلتفرم باید گفت که در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ بیش از  ۵۹۰ میلیون نفر از آن استفاده کرده اند که ۲۲۶ میلیون از آنها مشترکین این پلتفرم بوده اند. این پلتفرم لایسنس قانونی برای بیش از ۱۰۰ میلیون آهنگ و همینطور ۵ میلیون پادکست را دارد و کاربران می‌توانند به صورت رایگان از طریق این پلتفرم به این آهنگ‌ها دسترسی داشته باشند. همینطور در صورت تهیه اشتراک مزایای ویژه ای مانند کیفیت بالاتر، امکان دانلود آهنگ‌ها و عدم نمایش تبلیغات هم به کاربران تعلق می‌گیرد. در صورتی که سری به مقاله آموزش اسپاتیفای بزنید می‌توانید به آموزش این برنامه دسترسی داشته باشید.

ساند کلود چیست؟

یکی دیگر از نام‌های شناخته شده در بین علاقه مندان موسیقی و همینطور پادکست‌ها، SoundCloud است. یک اپلیکیشن که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ از آلمان شروع به کار کرد و توانست به مرور زمان به بهترین گزینه برای هنرمندان تازه کار تبدیل شود تا بتوانند آثار خود را به گوشی عموم برسانند. در واقع باید گفت در اینجا ما با برنامه ای سروکار داریم که در اصل قصد دارد یک منتشر کننده آثار باشد و تنها برای کسانی که می‌خواهند به آهنگ گوش دهند کارایی ندارد.

ساند کلود چیست

کسانی که ساند کلود را راه اندازی کردند خودشان فعالان حوزه موسیقی بودند که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ این کار را آغاز کردند و یک سال زمان برد تا اولین نسخه از وب سایت ساند کلود در اختیار کاربران قرار بگیرد. بعد از ۵ سال اتفاقی جالب در این برنامه افتاد و آن اضافه شدن قابلیت نظر دادن و بحث در مورد یک آهنگ خاص به ساند کلود بود.

در واقع در این پلتفرم کاربران می‌توانند به صورت تخصصی آهنگ‌ها و یا پادکست‌ها را نقد و بررسی کرده و بازدهی‌هایی که به این صورت دریافت می‌شود برای خیلی از خوانندگان مفید بوده است. بر اساس آخرین آمار‌ها در سال ۲۰۲۳ ساند کلود در بیش از ۱۹۰ کشور جهان ماهانه به ۱۴۰ میلیون کاربر سرویس دهی می‌کند. مقاله ساند کلود چیست می‌تواند اطلاعات کامل تری را در مورد این برنامه در اختیار شما قرار دهد.

مقایسه اسپاتیفای و ساند کلود

در بخش قبلی در مورد هر یک از پلتفرم‌های اسپاتیفای و ساند کلود صحبت کردیم و دیدیم که داستان از چه قرار است. در واقع باید گفت که در اسپاتیفای هدف انتشار آهنگ‌هایی از خوانندگان و هنرمندان مطرح و با کپی رایت است. اما در ساند کلود، هدف فراهم کردن زمینه ای برای انتشار آثار هنرمندان تازه کار و کسانی است که به دنبال بستری برای عرضه کار خود می‌گردند. اما در کل باید گفت که شما برای گوش دادن اهنگ می‌توانید به راحتی به سراغ هر یک از آنها بروید.

در کنار این هدف اصلی جزئیات و ریزه کاری‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید در جدول زیر آنها را به صورت موردی مشاهده کنید:

مشخصه هااسپاتیفای (Spotify)ساند کلود (SoundCloud)
قدرت آرشیو۸۰ میلیون ترک از خوانندگان مطرح۲۰۰ میلیون ترک از هنرمندان مستقل
محبوبیت۵۴۰ میلیون کاربر در ماه۱۷۰ میلیون کاربر در ماه
پلن‌های رایگانامکان استفاده از تمامی آهنگ هابرخی از آهنگ‌ها رایگان نیست
کیفیت صدا۱۲۸ در راشتراک رایگان، ۳۲۰ در پرمیوم۱۲۸ در راشتراک رایگان، ۳۲۰ در پرمیوم
امکان دانلودصرفا برای اشتراک پرمیومدارد
ارائه متن (Lyric)داردندارد
سازگاری با اینترنت ایرانبیشترکمتر
امکان جستجوجستجوی پیشرفتهجستجوی پیشرفته
تعامل با سایر کاربرانامکان اشتراک گذاری لیست‌ها با دوستانامکان نظر دادن روی آهنگ ها

در ادامه با هم هر یک از موارد گفته شده در جدول و چند و چون آنها را به صورت کامل بررسی می‌کنیم تا دقیقا بدانیم کدام یک از دو پلتفرم اسپاتیفای و ساند کلود به درد ما می‌خورد.

قدرت آرشیو موسیقی‌های اسپاتیفای و ساند کلود

در این خصوص باید گفت که هر دو پلتفرم اسپاتیفای و ساند کلود آرشیو‌هایی قدرتمند و حرفه ای دارند که می‌تواند هر آهنگی که بخواهید را در اختیار شما قرار دهد. اسپاتیفای دارای آرشیوی بزرگ از بیش از ۸۰ میلیون آهنگ پرمیوم از هنرمندان معروف است. اما در مورد ساند کلود باید گفت که با یک آرشیو بزرگتر سروکار داریم. این پلتفرم می‌تواند بی از ۲۰۰ میلیون ترک موسیقی را از هنرمندان مستقل به شما ارائه دهد.

اسپاتیفای و ساند کلود

البته باید گفت خیلی از آن ۸۰ میلیون ترک اسپاتیفای هم در ساند کلود عرضه شده اند و خیلی از لیبل‌های موسیقی که با اسپاتیفای کار می‌کنند با ساند کلود هم کار می‌کنند و شما با یک جست و جوی ساده می‌توانید این موضوع را متوجه شوید. در صورتی که به دنبال موسیقی‌های ترند روز دنیا هستید، آرشیو اسپاتیفای می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. اما اگر یک آهنگ خاص که خیلی هم معروف نبود را در جایی مثل یک فیلم دیدید و نظر شما را به خود جلب کرد، می‌توانید روی قدرت آرشیو ساند کلود برای آن حساب کنید!

پذیرش عمومی و محبوبیت

وقتی صحبت از یک برنامه اینترنتی در میان باشد، تعداد کاربران یکی از معیار‌های مهم برای انتخاب به شمار می‌رود. در مورد مقبولیت بین اسپاتیفای و ساند کلود باید گفت که اسپاتیفای دست بالاتر را در این زمینه دارد و تعداد کاربران آن بسیار بیشتر از ساند کلود است. این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد ولی باید گفت مهمترین علت آن سر راست بودن محتوای اسپاتیفای است، در حالی که در ساند کلود ممکن است آهنگ‌هایی که خیلی از کاربران دوست ندارند را از هنرمندانی که کسی نمی شناسد به آنها عرضه کند.

اسپاتیفای و ساند کلود

در کل باید گفت مقایسه کاربران ۵۴۰ میلیونی اسپاتیفای در ماه نسبت به کاربران ۱۴۰ میلیونی ساند کلود نشان از برتری و حلو بودن اسپاتیفای در این زمینه دارد.

هزینه اسپاتیفای و ساند کلود

در صورتی که شما هم بخواهید جزو میلیون‌ها کاربری که ماهیانه از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند قرار بگیرید، مشکل چندانی نخواهد داشت. استفاده از هر دو برنامه اسپاتیفای و ساند کلود به صورت رایگان قابل انجام استف شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن و یا مراجعه به وبسایت از این برنامه‌ها استفاده نمایید. البته باید گفت که اشتراک‌های غیر رایگان هم در این میان وجود دارند.

در مورد اشتراک پرمیوم اسپاتیفای باید گفت که ویژگی‌های خوبی مانند امکان استفاده پلی لیست‌های خاص و همینطور کیفیت‌های بالای آهنگ‌ها را برای شما فراهم می‌کند. اما بقیه امکانات این پلتفرم در حالت رایگان هم قابل استفاده است. اما در ساوند کلاود به اینصورت نیست. اشتراک این برنامه که Go پلاس نام دارد، برای گوش کردن به خیلی از آهنگ‌های خوانندگان مطرح مورد نیاز می‌باشد. در واقع در اسپاتیفای همه آهنگ‌ها رایگان بوده و کیفیت بالای آنها پولی است، اما در ساند کلود برای خیلی از اهنگ‌ها هم باید هزینه پرداخت شود. بدیهی است که این هزینه‌ها به صورت دلاری بوده و سایت‌های مختلفی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

هزینه اسپاتیفای و ساند کلود

کیفیت صدا

کیفیت آهنگ‌های دریافتی یکی از اصلی ترین موارد مقایسه این دو پلتفرم است که برای خیلی از کاربران هم مهم است. در این خصوص باید گفت وقتی شما به صورت رایگان از این دو پلتفرم استفاده نمایید چیزی بیشتر از آهنگ‌هایی با بیت ریت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه گیر شما نخواهد آمد. اما در صورتی که اشتراک تهیه کنید این کیفیت افزایش پیدا کرده و می‌تواند تا بیت ریت ۳۲۰ کیلوبیت بر ثانیه نیز برسد. البته باید دقت داشت که در ساند کلود آهنگ‌ها در بهترین کیفیت با بیت ریت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه AAC ارائه می‌شوند که به نوعی همان ۳۲۰ در MP3 است.

امکان دانلود آهنگ‌ها از اسپاتیفای و ساند کلود

یکی از عاداتی که ایرانیان سفت و سخت به آن چسبیده اند، دانلود آهنگ‌ها روی دیوایس خود، از سیستم گرفته تا گوشی است! همه ما آهنگ‌هایی را داریم که شاید ماه‌ها است به سراغ آنها نرفته ایم و فضای ذخیره سازی ما را اشغال کرده اند و باز هم دلمان نمی آید آنها را پاک کنیم. در صورتی که می‌خواهید با آهنگ‌های اسپاتیفای و ساند کلود هم همین کار را بکند باید گفت که این دو پلتفرم اجازه این کار را به شما می‌دهند!

اسپاتیفای و ساند کلود

شما می‌توانید تمامی آهنگ‌هایی که مجاز به شنیدن آنها باشید را روی ساند کلود دانلود کرده و ذخیره کنید. اما در مورد اسپاتیفای باید گفت تنها در صورتی که اکانت ویژه خریداری کرده باشید و از مشترکین آن باشید می‌توانید کار دانلود و استفاده آفلاین از این برنامه را انجام دهید.

سازگاری اسپاتیفای و ساند کلود با اینترنت ایران

در مورد هر دو برنامه اسپاتیفای و ساند کلود باید گفت که مشکلی با اینترنت ایران نداشته و شما به راحتی می‌توانید در هر جایی مانند خودرو، داخل اتوبوس و در خانه از این برنامه‌ها برای گوش دادن به موسیقی استفاده نمایید. البته در کل می‌توان گفت سازگاری اسپاتیفای با اینترنت ایران کمی بهتر از ساند کلود بوده و روان تر عمل می‌کند. همینطور امکان کنترل کیفیت آهنگ به صورت خودکار در این برنامه می‌تواند حتی در شرایط ضعیف بودن اینترنت نیز، یک آهنگ روان را در اختیار شما قرار دهد.

سازگاری اسپاتیفای و ساند کلود با اینترنت ایران

امکانات خاص برای سرچ و متن آهنگ

از نظر ویژگی‌های مختلف مانند سرچ کردن، بررسی آلبوم‌ها و ساخت پلی لیست با ویژگی‌های خاص باید گفت که هر دوی این برنامه‌ها این امکانات را ارائه می‌دهند. اما اسپاتیفای در دو مورد نسبت به ساند کلود برتری دارد. اولین مورد ارائه متن آهنگ‌ها است که برای خیلی از آهنگ‌ها موجود می‌باشد. اما در ساوندکلود از این ویژگی پشتیبانی نمی شود. مورد بعدی فراهم کردن امکان اشتراک گذاری پلی لیست‌ها با دوستان و همینطور مشاهده لیست‌های آنهاست که می‌تواند برای تعامل با کاربران دیگر جذاب باشد و از ویژگی‌های محبوب این پلتفرم به شمار می‌رود.

نتیجه گیری

در مورد مقایسه اسپاتیفای و ساند کلود باید گفت هر دوی این پلتفرم ها امکاناتی جذاب و خوب را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما کاربرد‌های آنها تا حدودی متفاوت است. در صورتی که به دنبال آهنگ‌های خوانندگان مطرح می‌گردید، اسپاتیفای گزینه مناسب تر خواهد بود، و در صورتی که به دنبال تعداد زیادی از آهنگ‌های خوانندگان مستقل هستید و یا قصد دارید اثر هنری خود را منتشر نمایید، ساند کلود می‌تواند امکانات خیلی بهتری را در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که در مورد هر یک از این برنامه‌ها نظر و یا سوالی داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو