گوشت حد و حدود را رعایت نکرد و باور نکردنی شد | قیمت گوشت اصلا قابل باورکردنی نیست!!

گوشت حد و حدود را رعایت نکرد و باور نکردنی شد | قیمت گوشت اصلا قابل باورکردنی نیست!!


1

1402/11/10

15:07


گوشت حد و حدود را رعایت نکرد و باور نکردنی شد | قیمت گوشت اصلا قابل باورکردنی نیست!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت مرغ و گوشت این روز ها همه را دچار شوک کرده است!!. روز هایی بود که قیمت گوشت به صورت مرموز پائین آمده بود. لحظه های سختی با سازمان جهانی بهداشت سپری کرده بودیم که در مورد همه گیری صحبت می کرد و گوشت را دلیل همه گیری می دانست. اگر برایتان جای سوال است که گوشت های وارداتی بر چه اساسی قیمت گذاری می شود پیشنهاد می شود این خبر را مطالعه کنید. در حال حاضر قیمت گوشت همه را متعجب خواهد کرد.

درحالی‌که قیمت گوشت‌های منجمد گوسفندی در بازار هر کیلو ۲۳۰ هزار و گوشت گوساله هر کیلو ۲۸۵ هزار تومان است، قیمت هر کیلوگرم گوشت تولید داخل سر به فلک کشیده و رکوردهای عجیبی را ثبت کرده است؛ موضوعی که موجب شده تا خرید گوشت تولید داخل به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی در سبد خرید بسیاری از خانوارها محدود شود.

 در حال حاضر هر کیلو سردست گوسفندی بیش از ۵۰۰ هزار تومان، هر کیلو ماهیچه گوسفندی بیش از ۷۰۰ هزار تومان و هر کیلو شقه گوسفندی نیز حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که البته این قیمت‌ها براساس نوع و کیفیت گوشت متفاوت است. قیمت گوشت گوساله نیز دست کمی از گوشت گوسفندی ندارد؛ ‌به‌طوری که هر کیلو سردست یا ماهیچه گوساله حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

گوشت

کاهش تولید دام در کشور و حذف دام‌های مولد در کشور، مهم‌ترین دلیل این گرانی عنوان می‌شود؛ موضوعی که دولت را وادار کرده است تا برای تنظیم بازار به واردات گوشت گرم روی بیاورد و بازار را تا حدودی سامان بدهد. به‌نظر می‌رسد که این راهکار همچنان اجرایی‌ترین راهکار برای تنظیم بازار گوشت است و همچنان ادامه خواهد داشت.

به‌گفته مسئولان، روزانه ۲۰۰تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه می‌شود که از ۸کشور در حال واردات است. همچنین گفته می‌شود که واردات گوشت قرمز گرم افزایش خواهد یافت و به ۳۰۰تن خواهد رسید.

عرضه گوشت گوساله منجمد برزیلی با قیمت تعادلی ۲۸۵هزار تومان هم افزایش خواهد یافت و تا ‌ماه رمضان هم ۳۵هزار تن گوشت منجمد وارد خواهد شد تا از نیمه دوم اسفند با افزایش عرضه داخلی، قیمت گوشت پایین‌تر بیاید.

واردات گوشت، زیر۱۰درصد نیاز کشور است

ایرانی‌ها خوردن گوشت تولید داخل را به گوشت‌های وارداتی ترجیح می‌دهند و انتظار دارند بازار گوشت هرچه زودتر با عرضه گوشت داخلی به‌خصوص گوشت‌گوسفندی تنظیم شود. از طرفی قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار می‌گوید: درحال حاضر رقم واردات زیر۱۰درصد نیاز کشور است و مراقب تولید داخلی هستیم. ضمن اینکه با وجود حجم گسترده گوشتی که امسال نسبت به سال‌های قبل به کشور وارد شده، مسائلی مانند فروش گوشت‌های بی‌کیفیت و چرب وارداتی که سال‌های قبل وجود داشته، اتفاق نیفتاده است.

قیمت گوشت

عبور گوشت از وضعیت قرمز

علیرضا پیمان‌پاک تأکید می‌کند: واردات گوشت گرم که عموما گوسفندی و گوساله است، میزان زیادی نیست که با مراقبت ویژه دامپزشکان و نهادهای نظارتی انجام می‌شود و بسیار باکیفیت است.

پیمان‌پاک با اشاره به بحث واردات گوشت منجمد برای مصارف صنف و صنعت ادامه می‌دهد: تمام تلاش ما این بود که این بخش از بازار گوشت گرم داخلی خارج شود؛ چون تقاضای بزرگ آنها بازار را به هم می‌زد. به این ترتیب اصناف و صنعت از گوشت منجمد وارداتی بهره‌مند می‌شوند.

او تأکید می‌کند: واردات یک اقدام کوتاه‌مدت برای کمک به بخش تولید است؛ چرا که اگر قیمت گوشت به‌طور غیرمنطقی بالا یا پایین باشد، تولید داخل ضربه می‌خورد؛ بنابراین بخشی از این واردات به کنترل تولید هم کمک می‌کند تا قیمت‌ها کاذب نشود.

۲۰درصد زایش بیشتر دام سبک نسبت به سال گذشته داشتیم

قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی درباره تنظیم بازار گوشت یادآوری می‌کند: اصلی‌ترین کاری که وزارت جهادکشاورزی در این حوزه انجام داده، تأمین نهاده بوده است؛ وقتی جو با قیمتی که گاهی تا ۴۰درصد زیر نرخ بازار است به دامداران عرضه می‌شود، دامدار رغبت می‌کند که دام خود را نگه دارد و تولید کند.

همین اقدام موجب شده که پرواربندی‌های خوبی صورت بگیرد که امیدواریم این مسئله به ترمیم تولید و اینکه قیمت در سال آینده تثبیت شده و متعادل باشد، کمک ‌کند؛ چرا که طبق اعلام مرکز آمار، ۲۰درصد زایش بیشتر نسبت به سال گذشته در حوزه دام سبک داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم که در بهار آینده عرضه دام داخلی ۲۵درصد افزایش یابد.

قیمت گوشت قرمز

تولید صنعتی جایگزین تولید سنتی

پیمان‌پاک با اشاره به اینکه معاونت دام وزارت جهاد برنامه‌هایی برای اصلاح نژاد دارد، می‌گوید: «نکته مهم آن است که ما باید بخشی از تولید دام سبک را هم به سمت تولید صنعتی ببریم. در کشور ما به‌طور سنتی، گوشت گوسفند یک گوشت مورد پذیرش عموم مردم است؛ بنابراین باید بخشی از دام سبک هم، مثلا۱۰تا۲۰درصد به‌صورت صنعتی تأمین شود تا بتوانیم نیاز کشور را پوشش و هزینه‌ها را کاهش دهیم. بر این اساس، شهرک‌ها و مجتمع‌هایی مثل دشت مغان و زیاران در حال احیا هستند تا این شیوه تولید را هم در کنار توجه به تولید خرد داشته باشیم و نیاز کشور را پاسخ دهیم.»

در سال‌های اخیر، صنعت «گوشت» تولید شده در آزمایشگاه این روایت را مطرح کرده است که ترکیبات آزمایشگاهی حاصل از کشت سلولی آن‌ها، پاسخی به معضلات زیست‌محیطی امروزی یا همان «تغییرات اقلیمی» ادعایی است. در این نوع تبلیغات، مرتب خطر انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برجسته می شود و در سمت مقابل، «گوشت» کشت‌شده در آزمایشگاه، بسیار بهداشتی و مفید و منطبق بر معیارهای «محیط زیستی» معرفی می شود.

هدف اصلی بازاریابی برای صنعت گوشت آزمایشگاهی نوظهور این است که با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از کشاورزی سنتی به "مبارزه با تغییرات آب و هوایی" کمک می کند.

این در حالی است که مطالعه‌ای که توسط دانشگاه یو سی دیویس در ماه می امسال منتشر شد، نشان داد که گوشت آزمایشگاهی تا 25 برابر گوشت دامداری اثرات منفی محیط زیستی دارد.​

گوشت

به هر حال، به نظر می رسد که جریان قدرتمند و پرنفوذ گلوبالیسم، با همه‌ی ابزارهای موثری که در اختیار دارد(از جمله رسانه، سازمان‌های بین‌الملی و آموزش و پرورش و در راس آن‌ها دولت‌های گلوبالیست گوش‌ به‌فرمان سند اهداف توسعه پایدار) نابودی و به حداقل رساندن کشاورزی و دامداری را به بهانه‌ی «تغییرات اقلیمی» آغاز کرده‌اند./مشرق

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو