روش های اعتراض به حکم مهریه + مدارک، هزینه و نمونه متن اعتراض به حکم مهریه

منبع: تاپ ناز

1

1402/11/11

11:50


اعتراض به حکم مهریه در دادگاه های خانواده به این معنی هست که زن و مرد نسبت به حکمی که در دادگاه بدوی صادر شده رضایت ندارند و به دنبال …

روش های اعتراض به حکم مهریه + مدارک، هزینه و نمونه متن اعتراض به حکم مهریه

اعتراض به حکم مهریه در دادگاه های خانواده به این معنی هست که زن و مرد نسبت به حکمی که در دادگاه بدوی صادر شده رضایت ندارند و به دنبال اعتراض به حکم مهریه، دادگاه تجدید نظر برای تغییر آرای صادر شده تشکیل می شود.

در این مقاله نحوه اعتراض به حکم مهریه و روش های مختلف آن را بررسی می کنیم و در مورد مدارک و هزینه های هر کدام از این روش ها و نمونه متن اعتراض به حکم مهریه صحبت می کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

راه های اعتراض به حکم مهریه

روش های اعتراض به حکم مهریه + مدارک، هزینه و نمونه متن اعتراض به حکم مهریه

یکی از مهم ترین حقوق مالی زن پس از ازدواج، مهریه است. بنابراین مورد حمایت قانون می باشد و زن بعد از عقد در هر زمان می تواند آن را از شوهر خود مطالبه کند. اما ممکن است مرد بیش از توان مالی خود برای زن مهریه را تعیین کرده و متعهد به پرداخت آن شده باشد.

در این صورت زمانی که زن به دنبال دریافت مهریه خود می رود، با مقاومت مرد مواجه می شود. با مراجعه زن به دادگاه یا اداره ثبت برای دریافت مهریه ممکن است شوهر با حکم دادگاه مبنی بر پرداخت مهریه مواجه شود.

همچنین ممکن است اجرای ثبت برای مهریه زن اجراییه صادر کرده باشد و برگه اجراییه برای مرد ارسال شود. در این موارد قانون اجازه اعتراض به اجرای ثبت مهریه را داده است.

نحوه اعتراض به میزان مهریه، شامل چهار روش قانونی است که با توجه به میزان مهریه ای که مطالبه شده و رایی که صادر شده، متضرر از حکم دادگاه می تواند با تنظیم درخواست خود بر اساس نمونه متن اعتراض، برای شکایت از رای اقدام کند. روش های اعتراض به حکم مهریه عبارتند از:

واخواهی از حکم مهریه

اگر دعوای مهریه بدون حضور زوج برگزار شود و حکم آن صادر شود، دعوا غیابی محسوب می شود. اگر رای صادره به ضرر زوج باشد، زوج حق دارد برای ثبت درخواست واخواهی و رسیدگی مجدد به دعوای مهر اقدام کند.

حکم مهریه در صورتی نسبت به شوهر، غیابی محسوب می شود که ابلاغیه وقت دادرسی به زوج یا وکیل وی، ابلاغ واقعی نشده باشد، زوج یا وکیل او در جلسات دادرسی حاضر نشده و لایحه نیز ارسال نکرده باشند و رای صادره هم به هیچ کدام از این اشخاص، ابلاغ واقعی نشده باشد.

مطلب مشابه: حق طلاق زن با بخشش کامل مهریه امکان پذیر است؟

درخواست تجدید نظر برای اعتراض به حکم مهریه

درخواست تجدید نظر، یکی دیگر از روش های اعتراض به حکم مهریه است که هم از طرف زن و هم از طرف شوهر، در صورتی که رای صادره در دعوای مطالبه مهر، به ضرر آن ها باشد، امکان پذیر است. برای استفاده از این روش اعتراض به حکم مهریه، لازم است تا یکی از جهات مندرج در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی، وجود داشته باشد. جهات قانونی تجدید نظر عبارتند از:

الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه
ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود
ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابزاری
د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای
ه- ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و یا مقررات قانونی

لازم به ذکر است که چنانچه در نمونه متن اعتراضی به حکم مهریه، صرفا به یکی از این جهات اشاره شده باشد، در صورتی که جهات دیگر نیز وجود داشته باشد، دادگاه تجدید نظر، به آن جهات نیز رسیدگی خواهد کرد.

فرجام خواهی

چنانچه دادگاه بدوی خانواده اقدام به صدور رای در مورد مهریه بنماید و با عدم اعتراض در دادگاه تجدید نظر مواجه نشود، نحوه اعتراض به حکم مهریه، به روش فرجام خواهی حقوقی خواهد بود. در این روش لازم است تا حکم مهریه که از سوی دادگاه خانواده بدوی صادر گردیده، به علت عدم درخواست تجدید نظر، قطعی شده باشد؛ چرا که در غیر این صورت و در حالتی که رای، قطعی نباشد، محکوم علیه، حق خواهد داشت تا با تنظیم و تقدیم نمونه متن درخواست تجدید نظر خواهی، برای اعتراض به حکم مهریه اقدام نماید.

اعاده دادرسی

این روش اعتراض به حکم مهریه در صورتی امکان پذیر می باشد که یکی از جهات اعاده دادرسی مذکور در ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی، نظیر اینکه موضوع حکم، توسط خواهان درخواست نشده یا اینکه حکم به بیشتر از مبلغ خواسته صادر شده، وجود داشته باشد.

همچنین به منظور اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم، لازم است تا حکم صادر شده در دعوای مطالبه مهر، به علت انقضای مهلت واخواهی و تجدید نظر خواهی، قطعی شده باشد.

نحوه و مراحل اعتراض به حکم مهریه

نحوه اعتراض به حکم مهریه، در تمام روش های اعتراضی، شامل واخواهی، تجدید نظر خواهی، فرجام خواهی و درخواست اعاده دادرسی، دارای ترتیب مشخصی می باشد. لذا، در ادامه به توضیح مراحل و نحوه اعتراض به رای دعوای مطالبه مهر می پردازیم.

در اولین مرحله از مراحل نحوه اعتراض به حکم مهریه، هر یک از طرفین که به عنوان معترض، قصد شکایت از حکم مهریه را داشته، در صورتی که تا زمان اعتراض، فاقد حساب در سامانه ثنا بوده، باید برای ایجاد حساب در این سامانه اقدام کند.

در مرحله بعد، همانند اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت، متقاضی باید فایل ورد درخواست اعتراضی خود را بر اساس نمونه متن مربوط به آن، تنظیم کند و سپس، این فایل ورد را بر روی یک فلش مموری یا سی دی ذخیره کند.

مطابق مقررات نحوه اعتراض به حکم مهریه، دادخواست اعتراضی، برای اینکه مورد رسیدگی قرار گیرد، الزاما باید از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت شده و به مرجع مربوطه ارسال گردد.

لذا، در تمام روش های اعتراضی، حتی اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم، معترض باید برای ثبت دادخواست خود، به یکی از این دفاتر مراجعه نماید.

لازم به ذکر است که در تمام روش های اعتراض به حکم مهریه، مهلت اعتراض، برای اشخاص مقیم ایران، 20 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور، 2 ماه ، بسته به مورد، از تاریخ ابلاغ رای مهریه یا انقضای مهلت واخواهی و تجدید نظر خواهی می باشد.

مدارک لازم برای اعتراض به حکم مهریه

زمانی که فردی، برای اعتراض به رای صادر شده در یک دعوا، نظیر اعتراض به حکم طلاق غیابی اقدام می کند، علاوه بر اینکه باید دادخواست اعتراضی خود را بر اساس نمونه متن مربوطه و به روش درست، تنظیم کرده و این اعتراضیه را در مهلت قانونی ثبت کند، لازم است تا مدارک لازم را نیز به دادخواست خود ضمیمه کند.

اعتراض به حکم مهریه نیز مستثنی از این قاعده نبوده و لذا، در این دعوا نیز شخصی که قصد اعتراض به رای دادگاه مهریه را داشته، لازم است تا مدارک لازم را ضمیمه دادخواست خود نماید. این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  • کارت ملی و شناسنامه شخص اعتراض کننده به رای.
  • رسید ثبت نام در سامانه ثنا یا همراه داشتن نام کاربری کلمه عبور (کد ثنا).
  • تصویر برابر اصل شده حکم دعوای مهریه و شماره پرونده.
  • سند نکاحیه یا همان قباله ازدواج
  • سایر مدارکی که معترض جهت اثبات ادعای خود ملزم به ارائه آن ها می باشد. برای مثال اگر شوهر مدعی باشد که زن برای بذل و بخشیدن مهریه خود اقدام کرده، لازم است تا سند این ادعا نیز ضمیمه دادخواست گردد.

هزینه اعتراض به حکم مهریه

خدمات ارائه شده از سوی قوه قضاییه به اشخاص، غالبا رایگان نبوده و افراد متقاضی باید هزینه این خدمات را به دستگاه قضایی بپردازند.

در مورد اعتراض به رای مهریه نیز این قاعده، حکم فرما بوده و لذا، برای ثبت دادخواست اعتراض، لازم است تا هزینه قانونی آن پرداخت گردد.

هزینه اعتراض به حکم مهریه، یک مبلغ و نرخ ثابت نبوده و بسته به نحوه اعتراض و روش انتخابی، متفاوت می باشد. بنابراین در ادامه میزان هزینه اعتراض به حکم مهریه را در هر یک از روش های اعتراض به رای مهریه ارائه می دهیم:

  • هزینه واخواهی، برای اعتراض به حکم مهریه، 4.5 درصد محکوم به می باشد.
  • هزینه تجدید نظر خواهی، برای اعتراض به رای مهریه، 4.5 درصد محکوم به است.
  • هزینه فرجام خواهی، برای اعتراض به حکم قطعی مهریه، 5.5 درصد محکوم به می باشد.
  • هزینه اعاده دادرسی، برای اعتراض به حکم قطعی مهریه، 5.5 درصد محکوم به است.
  • مطالبه مهریه، دارای راه ها و روش های متفاوتی، شامل مطالبه از طریق ثبت و مطالبه از دادگاه خانواده می باشد.

مطلب مشابه: حق حضانت فرزند پس از طلاق طبق قانون با چه کسی است؟

اعتراض به رای تقسیط مهریه توسط چه کسی انجام می شود؟

اعتراض به رای تقسیط مهریه توسط زوجه انجام پذیر است. به طور معمول دعاوی خانوادگی جزو دعاوی هستند که فرد برای اثبات ادعای خودش باید خودش وارد عمل شده و با ادله و مدارک محکمه پسند از حق و حقوق خودش در دادگاه دفاع کند.

اعتراض به رای تقسیط مهریه هم شامل همین شرایط می شود و زن باید دلیل اعتراض خود را با مدارک و شواهد محکم مبنی بر متمکن بودن مرد، ثابت کند.

نحوه اعتراض به رای تقسیط مهریه

بعد از صادر شدن حکم دادخواست مطالبه مهریه به نفع زوجه، زوج موظف به پرداخت مهریه است. بر اساس قانون، مرد باید یک لیست کامل از دارایی های منقول و غیر منقول خود، تمام دارایی موجود در بانک ها را به دادگاه ارائه کند. نحوه قسط بندی، میزان اقساط مهریه و شرایط آن متفاوت است و هیچ قانون خاصی برای آن وجود ندارد.

تصمیم گیری برای اعتراض به رای تقسیط مهریه به عهده قاضی پرونده است که بر اساس در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی مانند میزان دارایی مرد و توانایی او در پرداخت مهریه، نسبت به صدور حکم اقدام می کند.

در این صورت اگر حکم تقسیط مهریه صادر شده باشد، امکان اعتراض زوجه به آن وجود دارد. در این زمان زوجه برای اعتراض به رای تقسیط مهریه باید از طریق مشاور خانواده مجرب مشورت کرده و نسبت به رای صادر شده اعتراض کند، درخواست خود را تهیه کند و به دادگاه مربوطه ارائه کند تا مانع از تقسیط مهریه شود.

قطعیت حکم صادر شده برای قسط بندی مهریه به دو شکل انجام می شود: شرط اول این است که زوجین هیچ اعتراضی نسبت به حکم صادر شده ندارند و خواهان تجدید نظر حکم داده شده نیستند.

شرط دوم به این شکل است که یکی از زوجین نسبت به رای دادگاه و حکم صادر شده اعتراض داشته باشد و خواهان تجدید نظر باشد. مثل درخواست اعتراض زوجه به تقسیط مهریه، که در این صورت این درخواست اعتراض زوجه به تقسیط مهریه باعث تجدید نظر در رای دادگاه می شود و باید دوباره به پرونده رسیدگی شود.

اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر مهریه

بر اساس اتفاق هایی مانند طلاق یا جدایی زوجین که در سال های اخیر برای پرداخت مهریه صورت گرفته است و اینکه زنان نسبت به حق و حقوق خود آگاهی لازم را به دست آورده اند، وقتی به این درک برسند که توانایی زندگی با طرف مقابل خود را ندارند، برای درخواست مهریه خود سراغ دادگاه های خانواده و یا مراجع قضایی مربوطه می روند و طی درخواستی با همراه داشتن مستندات لازم از جمله سند ازدواج و اطلاعات شخصی خود ( شناسنامه، کارت ملی و …) نسبت به گرفتن حق خود اقدام می کنند.

بر همین اساس از آنجا که عموما زوج (مرد) در پرداخت مهریه دچار وقفه می شود، یا از دادن آن سر باز می زند، این حق به زن یا وکیل او داده شده است تا ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رای دادگاه یا مراجع قضایی مربوطه نسبت به رای دادگاه اعتراض خود را اعلام کند.

نمونه متن اعتراض به حکم مهریه

ریاست محترم دادگاه ……………….

با سلام

احتراما اینجانب ……………….، خوانده پرونده کلاسه ………………. که منجر به صدور دادنامه پرداخت مهریه به نرخ روز، به شماره ……………….، مورخ ………………. گشته است، در اعتراض به دادنامه غیابی مزبور، به استحضار می رساند: با توجه به اینکه همسر اینجانب، خانم ………………. که خواهان دعای مهریه بوده، در تاریخ ………………. با حضور در دفتر اسناد رسمی شماره ……………….، تمام مهریه خود را بذل نموده، حقی برای مطالبه مهریه نداشته است.

لذا، با تقدیم این دادخواست، درخواست نقض حکم صادره، با استناد به سند رسمی بذل مهریه که تصویر آن، ضمیمه دادخواست گردیده، به علاوه کلیه هزینه ها و خسارات دادرسی، مستندا به ماده 305 قانون آیین دادرسی مدنی، مورد استدعا می باشد.

مطلب مشابه: زندگی زن پس از طلاق؛ مشکلات بعد از جدایی و کارهایی که باید انجام داد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو