دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

1

1402/11/11

12:04


دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

دندان مصنوعی ثابت چیست؟

دندان مصنوعی ثابت یا همان اوردنچر که از یک بخش تیتانیومی (فلزی) و یک بخش سرامیکی به عنوان روکش تشکیل شده است. این ایمپلنت‌ها به طور کامل در لثه جایگذاری می‌شوند و می‌توانند مانند یک دندان طبیعی به نظر برسند. تمامی مراحل مربوط به نصب دندان مصنوعی، توسط دندانپزشک انجام می‌شود و می‌تواند تاثیر زیادی روی زیبایی دندان‌ها و خط لبخند شما داشته باشد. ویژگی اصلی آن ثابت بودن به هنگام جویدن یا صحبت کردن است. همچنین از نظر ظاهر، تفاوت زیادی با دندان طبیعی ندارد.

پایه این نوع دندان از فلز تیتانیوم و روکش آن از جنس سرامیک است و بعد از نصب نیازی به برداشتن یا تمیز کردن آن نیست. دندان مصنوعی ثابت با عمل جراحی نصب می‌شود و به منظور راحتی در جویدن، محافظت از لثه، بهبود گفتار و همچنین زیبا شدن توسط دندانپزشکان توصیه می‌گردد.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت میله‌ای

در این مدل، از یک نوار میله‌ای برای قرار دادن دندان مصنوعی در دهان استفاده می‌شود. این میله بر روی استخوان فک نصب شده و سپس دندان مصنوعی، روی آن قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، دندان مصنوعی به صورت ثابت در جای خود قرار داده می‌شود.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت‌ توپی

در این روش، هر دندان مصنوعی دارای یک اتصال جداگانه به شکل توپ است. سپس دندانپزشک، دندان را بر روی اتصال قرار می‌دهد. گفته می‌شود که استفاده از این روش، ماندگاری بیشتری دارد اما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

دندان مصنوعی متحرک چیست؟

انواع مختلفی از دندان مصنوعی متحرک وجود دارد. در ادامه به توضیح برخی آز آن‌ها می‌پردازیم:

دندان مصنوعی کامل (سنتی)

همان طور که از نامش پیداست، این دندان مصنوعی در جای خود ثابت نیست. یعنی هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را بیرون بیاورید. اما همین مسئله، بزرگترین عیب آن است. چرا که ممکن است هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن از جای خود در بیاید.

چسب دندان می‌تواند به ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی کمک کند، اما استفاده از آن برای همه آسان نیست. به همین دلیل دندانپزشکان توصیه می‌کنند که افراد دارای دندان مصنوعی متحرک از خوردن غذاهای سفت یا چسبناک اجتناب کنند.

عمر دندان مصنوعی متحرک حدود 5 سال است و بعد از این مدت نیاز به تعویض دارد. استفاده از این نوع دندان مصنوعی خیلی مرسوم نیست. در ادامه مقاله در مورد دلیل این قضیه صحبت می‌کنیم.

دندان مصنوعی پارسیل (تکه‌ای)

این نوع دندان مصنوعی زمانی استفاده می‌شود که برخی از دندان‌های بیمار سالم هستند. معمولا یک یا دو جفت دندان روی آن‌ها وجود دارد که برای پر کردن جای خالی دندان‌ها در یک یا دو طرف دهان قرار داده می‌شود. دندان مصنوعی پارسیل معمولا یک راه‌حل موقتی است و زمانی تجویز می‌شود که دندانپزشک در حال ترمیم دندان‌های سالم فرد باشد.

پس از اتمام عملیات ترمیم دندان‌های طبیعی، معمولا با یک دست دندان مصنوعی ثابت جایگزین می‌شود. این نوع دندان مصنوعی دارای پایه فلزی است و از این نظر با نوع اکریلیک که در پایین توضیح می‌دهیم متفاوت است.

دندان مصنوعی متحرک اکریلیک

این مدل دندان مصنوعی از موادی به رنگ لثه ساخته می‌شود که بر روی بافت نرم دهان قرار می‌گیرد. این روش هم مانند مورد قبلی، معمولا به ‌صورت موقت توسط دندانپزشک استفاده می‌شود. یعنی پس از مدتی، با دندان مصنوعی ثابت تعویض می‌شود.

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک

در مجموع استفاده از دندان مصنوعی متحرک برای بلند مدت توصیه نمی‌شود. در مورد معایب آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ممکن است موجب حساسیت یا عفونت لثه شود.

  • نیاز به تمیز کردن دارد و از نظر بهداشتی مشکل ایجاد می‌کند.

  • عادت کردن به آن زمان می‌برد.

  • غذا خوردن و صحبت کردن با آن‌ نیاز به تمرین دارد.

  • باعث تحلیل رفتن لثه می‌شود.

  • از نظر ظاهری با دندان مصنوعی ثابت یا ایمپلنت قابل مقایسه نیست.

  • ممکن از جا در بیاید.

همان‌طور که اشاره شد، دندان مصنوعی متحرک معمولا یک راهکار موقتی است و استفاده از آن تا زمان آماده شدن دندان مصنوعی ثابت توصیه می‌شود. علاوه بر این، برخی افراد به دلیل تحلیل رفتن بافت لثه یا استخوان، امکان استفاده از دندان مصنوعی ثابت را ندارند و مجبورند که از نوع متحرک استفاده کنند.

البته با پیشرفت تکنولوژی امکان ترمیم استخوان فک بیمار و استفاده از دندان مصنوعی ثابت فراهم است. در برخی موارد هم فرد به دلیل هزینه بالا، امکان استفاده از دندان مصنوعی ثابت را ندارد که برای این مورد هم راهکاری در نظر گرفته‌ایم که در ادامه توضیح می‌دهیم.

خدمات دندان مصنوعی ثابت و متحرک در دندانپزشکی میخک

شبکه دندانپزشکی میخک به شما کمک می‌کند که با استفاده از دندان مصنوعی ثابت و متحرک، دوباره لبخند زیبای خود را به‌دست آورید. متخصصان ما پس از معاینه شما، بهترین راه‌حل را به شما ارائه می‌کنند. در میخک دندان مصنوعی متحرک توسط متخصص پروتز دندان و دندان مصنوعی ثابت توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که خدمات دندان مصنوعی در دندانپزشکی میخک به‌صورت اقساطی https://bia2safa.net/goto/web/url/3404011 و بدون ضامن انجام می‌شود و نیازی به نگرانی در مورد هزینه‌ها نیست.

برای دریافت مشاوره آنلاین و رایگان دندانپزشکی کافی است وارد لینک زیر شوید:

https://bia2safa.net/goto/web/url/2869396

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو