پروتزهای دندانی؛ انواع و قیمت آن‌ها

پروتزهای دندانی؛ انواع و قیمت آن‌ها


منبع: برترین ها

26

1401/8/9

16:58


از دست دادن دندان‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی بر زیبایی لبخند افراد داشته باشد. پروتز‌های دندانی یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آیند. اما بهترین نوع پروتز کدام است؟ در این مطلب پاسخ خواهیم داد.

برترین‌ها: از دست دادن دندان‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی بر زیبایی لبخند افراد و در نتیجه آن زیبایی ظاهری آن‌ها داشته باشد. پروتز‌های دندانی یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آیند. این پروتز‌ها دارای انواع ثابت و متحرک هستند که اصلی‌ترین نوع این پروتز‌ها را می‌توانیم ایمپلنت دندان بدانیم. انواع ایمپلنت دندان ظاهری کاملا مشابه دندان‌های حقیقی انسان دارند و به خوبی می‌توانند جای خالی دندان از دست رفته را پر کنند. در ادامه این مطلب با برترین‌ها همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با پروتز‌های دندانی، انواع آن‌ها، طول عمر آن‌ها و همچنین قیمت این پروتز‌ها با شما در میان بگذاریم.

پروتزهای دندانی؛ انواع و قیمت آن‌ها

پروتز دندانی چیست؟

پروتز‌های دندانی برای پوشاندن نقص‌های دندان یا جای دندان از دست رفته استفاده می‌شوند. انواع پروتز‌های دندانی شامل ایمپلنت، تاج، بریج دندان ، دندان مصنوعی و روکش است، که برخی از آن‌ها ثابت و برخی دیگر متحرک‌اند.

پیچ‌هایی که برای کاشت دندان مصنوعی استفاده می‌شود، از جنس تیتانیوم هستند. وقتی این پیچ‌ها با استخوان فک جوش می‌خورند، آن قدر قوی هستند که می‌توانند پروتز‌های دندانی را پشتیبانی کنند. اصلی‌ترین نوع پروتز‌های دندانی ایمپلنت دندان است که بسیار پرطرفدار بوده و امروزه برای پر کردن جای خالی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه انواع پروتز دندان را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع پروتز‌های دندانی

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم پروتز‌های دندانی به دو نوع ثات و متحرک وجود دارند. هر یک از انواع پروتز‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد می‌توانند به صورت ثابت و یا متحرک روی استخوان فک و لثه افراد قرار گیرند و عوارض ناشی از نداشتن دندان را جبران نمایند. پنج نوع اصلی پروتز‌های دندانی، به شرح زیر هستند:

  • ایمپلنت دندانی

یکی از بهترین روش‌های جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، کاشت دندان یا همان ایمپلنت دندانی می‌باشد. در این روش درمانی ابتدا پیچی به نام فیکسچر، که از تیتانیوم ساخته شده است درون استخوان فک قرار می‌گیرد و سپس قسمت خارجی آن با نام اباتمنت روی این فیکسچر سوار می‌شود.

پروتزهای دندانی؛ انواع و قیمت آن‌ها

طول درمان ایمپلنت معمولا بین ۴ الی ۹ ماه زمان می‌برد، زیرا فیکسچری که داخل استخوان فک قرار گرفته است، باید به خوبی با استخوان جوش بخورد. همین فیکسچر به نوعی نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند و مقاومت ایمپلنت دندانی را تضمین می‌نماید.

  • تاج‌های دندانی

تاج دندان کلاهکی است که بر روی دندان قرار می‌گیرد و متناسب با رنگ و شکل دندان طبیعی ساخته می‌شود. در مواقعی که دندان طبیعی به دلیل آسیب شدید یا پوسیدگی دیگر قادر به حمایت از تاج دندان نیست، می‌توان از تاج تحت حمایت ایمپلنت استفاده کرد.

برای قرار دادن تاج روی پایه ایمپلنت، ابتدا لازم است دندان طبیعی کشیده شود. سپس یک پیچ ایمپلنت در استخوان فک قرار داده می‌شود و قطعه‌ی اتصالی یا تکیه‌گاه به آن متصل می‌شود. این قسمت از خط لثه بیرون زده و لثه‌ها در اطراف آن بخیه زده می‌شوند. بلافاصله پس از انجام مراحل کاشت، عموماً تاج دندانی موقتی بر روی پایه قرار می‌گیرد. وقتی محل ایمپلنت بهبود یافت و استخوان با ایمپلنت جوش خورد، تاج دندانی دائمی ساخته می‌شود و در محل قرار می‌گیرد.

به این ترتیب از تاج‌های دندانی اغلب برای ترمیم یک یا چند دندان از دست رفته که مجاور یکدیگر نیستند، استفاده می‌شود.

  • بریج‌های دندانی

برخلاف تاج دندان که کلاهکی منفرد است و روی دندان آسیب دیده یا پوسیده قرار می‌گیرد، بریج دندانی از دو تاج دندانی ساخته شده است که دندان یا دندانی جعلی بین آن‌ها قرار دارد. بریج‌های دندانی به واسطه‌ی همین ساختار متفاوت خود قادرند دندان‌های مجاور هم را که به یک باره خراب شده، آسیب دیده یا از دست رفته‌اند، بازیابی کنند.

پروتزهای دندانی؛ انواع و قیمت آن‌ها

وقتی دندان‌های طبیعی به تنهایی قادر به حمایت از پروتز‌های دندانی نیستند، از بریج‌های تحت حمایت ایمپلنت استفاده می‌شود. در عوض، این بریج‌ها از ایمپلنت‌های دندانی برای حمایت از تاج دندان و دندان‌های جعلی استفاده می‌کنند. در ضمن قرار دادن بریج دندان مانند قرار دادن تاج دندان است؛ البته با این تفاوت که در بریج دندان، ۲ ایمپلنت قرار داده می‌شود.

  • دندان‌های مصنوعی

نوع دیگر از پروتز‌های دندانی، همان دندان‌های مصنوعی هستند که از پلاستیک یا فلز ساخته و به دو صورت معمولی یا فوری تهیه می‌شوند. کاربرد بیش‌تر دندان‌های مصنوعی برای مواقعی است که تعداد زیادی از دندان‌های طبیعی از بین رفته‌اند یا به شدت تحت تاثیر آسیب یا پوسیدگی قرار گرفته‌اند.

امکان کاشت دندان‌های مصنوعی هم به صورت متحرک و هم به صورت ثابت وجود دارد. در کاشت دندان‌های مصنوعی ثابت از تقریباً ۴ ایمپلنت در هر قوس استفاده می‌شود تا آن را در جای خود نگه دارد؛ و ضمناً دندان‌های پوسیده یا آسیب دیده نیز باید کشیده شوند.

پروتزهای دندانی؛ انواع و قیمت آن‌ها

دندان‌های مصنوعی ثابت بر روی پایه‌های ایمپلنتی سوار می‌شوند و ظاهری کاملا مشابه دندان‌های طبیعی افراد دارند. از همین رو این نوع از دندان‌های مصنوعی سریعا جایگزین دندان‌های مصنوعی سنتی که متحرک بوده و از لثه افراد جد می‌شدند، گردیدند.

  • روکش دندانی

روکش دندانی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دندان بنا به هر دلیلی ضعیف شده باشد و نیاز به حمایت و حفاظت از طریق روکش داشته باشد. روکش‌های دندانی معمولا بعد از عصب کشی نیز روی دندان قرار می‌گیرند تا به خوبی از دندان ترمیم شده محافظت نمایند.

طول عمر و مدت زمان دوام پروتز‌های دندانی

میزان ماندگاری و دوام پروتز‌های دندانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر طول عمر پروتز‌های دندانی، مراقبت و رعایت بهداشت پروتز‌ها می‌باشد. نکته‌ای که لازم است بدانید این است که پروتز دندان جایگزین دندان اصلی شما شده است و باید با این پروتز‌ها همانند دندان حقیقی خود برخورد نمایید. از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا از بهداشت دهان و دندان خود اطمینان یابید.

انجام معاینات ۶ ماه یکبار ضروری می‌باشد. دندانپزشک معالج شما هر ۶ ماه یکبار سالم بودن پروتز دندانی شما را بررسی می‌کند و اطمینان می‌یابد که پروتز دندانی لثه‌ها و دهان شما را اذیت نکرده و به سایر دندان‌ها آسیب نرساند.
برای مراقبت بهتر از پروتز‌های دندانی بهتر است از خوردن غذا‌های سفت خودداری نمایید. اگرچه بسیاری از پروتز‌های دندانی مقاومتی یکسان با دندان‌های حقیقی انسان‌ها دارند، اما مراقبت هر چه بهتر از این پروتز‌ها می‌تواند طول عمر آن‌ها را به میزان زیادی افزایش دهد.

پروتزهای دندانی؛ انواع و قیمت آن‌ها

قیمت پروتز‌های دندانی

برای آگاهی از قیمت پروتز‌های دندانی در مرحله اول لازم است به یک دندانپزشک متخصص در زمینه پروتز دندان مراجعه نمایید تا ایشان بهترین و مناسب‌ترین روش پروتز دندانی را برای شما انتخاب نماید. بدیهی است که هر یک از انواع پروتز‌های دندانی دارای قیمت و هزینه متفاوتی هستند. این قیمت‌ها خود می‌توانند به عوامل مختلفی از جمله میزان تخصص دندانپزشک معالج، مکان قرار گرفتن مطب دندانپزشکی، ثابت و یا متحرک بودن پروتز و همچنین تعداد دندان‌های از دست رفته نیز وابسته باشند.

ایمپلنت‌های دندانی معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر پروتز‌های دندان دارند، اما این روش را می‌توانیم بهترین روش جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته بدانیم.

آیا بیمه هزینه‌های پروتز دندان را پوشش می‌دهد؟

بسیاری از بیمه‌ها هزینه‌های ناشی از پروتز دندان را تا حدودی پوشش می‌دهند، اما نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم که بیمه‌ها این روش درمان دندانی را پوشش می‌دهند یا خیر. برای آگاهی دقیق و کامل لازم است با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و جزئیات پوشش هزینه‌های پروتز دندانی را از آن‌ها بپرسید تا بتوانید با اتکا به گفته‌ی آن‌ها نسبت به انجام دادن یا ندان پروتز دندانی تصمیم‌گیری کنید. البته معمولا پروتزهای دندانی هزینه‌های چندان بالایی ندارند و ما پیشنهاد می‌کنیم که آن را خودتان بپردازید.

حرف آخر

همان طور که خواندید، پروتز‌های دندانی می‌توانند انواع گزینه‌های درمانی را پیش روی شما قرار دهند. پس اگر قصد دارید دندان‌های خراب، آسیب دیده یا از دست رفته‌ی خود را با کاشت دندان درمان کنید، این‌ها برخی از گزینه‌هایی هستند که می‌توانید با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید. فراموش نکنید که انتخاب روش مناسب تضمین سلامت دندان‌های شماست.

منبع: laurichdentistry

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو