آنچه باید درباره مرکز ایمپلنت دکتر اختری بدانید

منبع: نبض ما

129

1400/8/9

17:18


ایمپلنت‌ به پیچ‌هایی گفته می‌شود که جراح آن را در داخل استخوان زیر لثه قرار می‌دهد و دندان‌پزشک به کمک این پیچ‌ها پروتز دندانی را روی آن‌ها نصب می‌کند. ایمپلنت‌ها به‌دلیل قرارگیری در بافت بدن، بایستی از مواد زیست سازگار تهیه شوند که بیمار با مشکلاتی همچون عفونت یا پس‌زدگی مواجه نشود. از آنجا که این روش همراه با جراحی انجام می‌شود، انتخاب مرکز ایمپلنت مناسب اهمیت ویژه‌ای دارد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

انسان‌­ها بنا به دلایل مختلفی یک یا چند دندان خود را از دست می­دهند که باعث ایجاد مشکلات گوناگونی در فرد می‌­شود. امروزه ایمپلنت دندان­ برای کسانی که دچار چنین مشکلی هستند کاربرد فراوانی دارد و خوشبختانه عارضه‌­ای نداشته و تا پایان عمر، نقش دندان‌­های اصلی را ایفا می‌­کند. این روش، با توجه به این که شامل ریشه و تاج دندان می­‌شود، جایگزین کاملی است.ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی است. تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌­ها سازگاری با استخوان­‌های فک داشته که آسیبی به بدن و استخوان‌­ها نمی­‌رساند. ایمپلنت دندان شامل دو قسمت اصلی Fixture و Abutmentاست. Fixture قطعاتی در اندازه طبیعی دندان‌­ها است که هم اندازه­‌ی ریشه‌­ی از دست رفته‌­ی دندان فرد و به‌صورت کاملاً طبیعی ساخته می‌­شود. Abutment در بالای لثه قرار می­‌گیرد که روی آن روکش ایمپلنت یا پروتز کشیده می­‌شود.

انواع ایمپلنت دندان

معمولاً بیماران در انتخاب نوع ایمپلنت دچار تردید می‌شوند. اما خوشبختانه اکثر انواع ایمپلنت موجود در بازارقابل قبول هستند و موردی که باید نسبت به آن حساس بود، اطمینان از مهارت پزشک است. بنابراین انتخاب مرکز ایمپلنت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی دو نوع از ایمپلنت‌ها می‌پردازیم.

الف- ایمپلنت ریشه‌ای شکل

ایمپلنت ریشه‌ای شکل یکی از متداول‌ترین انواع اینپلنت است برای همه بیماران قابل استفاده است. این نوع ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و به شکل پیچ است. نصب ایمپلنت ریشه‌ای با استفاده از جراحی و ایجاد فضای مناسب در استخوان فک انجام می‌شود. در این روش بایستی عواملی همچون سلامت استخوان فک، نوع روکش دندان یا دندانی مصنوعی توسط پزشک معالج مورد بررسی قرار گیرد.

ب- ایمپلنت چارچوب راموس

ایمپلنت چارچوب راموس در مواقعی که استخوان فک پایین نازک است و امکان استفاده از ایمپلنت ریشه‌ای شکل وجود ندارد مورد تجویز قرار می‌گیرد. این نوع ایمپلنت در عقب استخوان فک و نزدیک چانه نصب می‌شود و پس از ترمیم بافت اطراف به‌صورت یک میله فلزی بالای لثه مشاهده می‌شود. ایمپلنت چارچوب راموس مانع از شکستگی فک می‌شود و دندان‌های مصنوعی متناسب با آن تهیه می‌شود.

ایمپلنت دندان مناسب چه افرادی است؟

روش ایمپلنت دندانی برای افرادی که همه دندان‌های فک جلو یا عقب خود را از دست داده‌اند مناسب است. همچنین بیمارانی که یک یا بیش از یک دندان خود را از دست داده باشند و فاصله بین دندان‌هایی که در اطراف قرار دارند نرمال باشد می‌توانند به مرکز ایمپلنت برای درمان از این روش مراجعه نمایید. علاوه‌بر این، بیمارانی که امکان استفاده از دندان‌های مصنوعی ندارند و یا به‌دنبال بهبود گفتار خود هستند، این روش پیشنهاد می‌شود.

مزایای ایمپلنت دندانی

ایمپلنت دندانی نسبت به سایر روش‌ها به دلیل راحتی، توانایی جویدن، زیبایی مناسب و مقاومت زیاد موجب استقبال بیمارانان شده و در صورتی که فرد اصول بهداشتی مراقبت از دندان را رعایت کند، عمر این نوع دندان‌ها دائمی خواهد بود. از طرف دیگر، این درمان باعث آسیب به سایر دندان‌ها و تغییر در فرم صورت نمی‌شود. همچنین در روش ایمپلنت دندانی کاشت دندان جایگزین با سرعت بالا انجام می‌شود؛ به شرطی که استخوان‌های فک از نظر سلامت در وضعیت مناسب باشند.

 ایمپلنت دندانی

معایب و عوارض ایمپلنت دندانی

از مهم‌ترین معایبی که می‌توان برای ایمپلنت دندانی ذکر کرد، هزینه بالا و زمان‌بر بودن آن است. مدت زمانی که برای درمان از طریق ایمپلنت دندانی سپری می‌شود حدود 4 الی 9 ماه است. همچنین با توجه به این‌که در این روش جراحی صورت می‌گیرد، خطرات جراحی نیز وجود دارد. انتخاب یک مرکز ایمپلنت حرفه‌ای و کاربلد می‌تواند از بروز بسیاری از عوارض جلوگیری نماید.

روش‌های ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به سه روش انجام می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌‌ها می‌پردازیم.

الف- ایمپلنت یک مرحله‌ای

در روش یک مرحله‌ای که معمولاً برای اکثر بیماران استفاده می‌شود، ابتدا ایمپلنت در استخوان فک نصب می‌شود و لثه بدور آن بخیه می‌شود. پس از گذشت زمان مشخص، روکش اصلی به روش قالب‌گیری تهیه می‌شود. از این روش معمولاً برای افرادی که دندان‌های جلویی خود را از دست داده‌اند مناسب است. همچنین بیمار می‌تواند از یک روکش موقت استفاده نماید و با مشکلات ناشی از فقدان دندان مواجه نشود.

ب- ایمپلنت دو مرحله‌ای

در روش دو مرحله‌ای ابتدا ایمپلنت دندانی در استخوان فک نصب می‌شود و لثه روی آن را می‌گیرد. سپس با گذشت مدت مشخص، لثه باز شده و قطعه موقت ایمپلنت در آن قرار می‌گیرد و در مرحله آخر روکش قالب‌گیری شده به آن متصل می‌شود.

ج- ایمپلنت بارگذاری فوری

در روش بارگذاری فوری، قسمت تاج به‌صورت همزمان با جزاحی ایمپلنت و البته به‌طور موقت بر روی آن نصب می‌شود. از این روش معمولاً در مواقعی استفاده می‌شود که بیمار برای دندان‌های جلو تحت درمان قرار بگیرد. همزمان بودن جراحی دندان و ترمیم استخوان از مزایای این روش است.

جراحی ایمپلنت

مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت بایستی یک سری از نکات را رعایت کرد تا موفقیت درمان افزایش یابد. تا یک روز پس از جراحی از مسواک زدن اجتناب کنید و تا 8 ساعت بعد از عمل دهانتان را شستشو ندهید. تا زمانی که اثر بی‌حسی رفع نشده از خوردن و جویدن خودداری کنید اما نوشیدن مایعات بدون استفاده از نی مشکلی ایجاد نمی‌کند. استعمال دخانیات و نوشیدن چای و قهوه را به مدت سه روز انجام ندهید. به طور کلی از ایمپلنت‌های دندنانی همچون سایر دندان‌ها نیاز به مراقب و بهداشت دارند.

معرفی کلینیک ایمپلنت دندان دکتر اختری

کلینیک تخصصی ایمپلنت دکتر اختری بیش از 10 سال تجربه در زمینه ارائه مراقبت‌های ایمپلنت دندان نوین دارد. تاکنون هزاران بیمار از خدمات مرکز ایمپلنت دکتر اختری بهره‌مند شده و زندگی بهتری را تجربه کرده‌اند. برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت به وب‌سایت implantcenter.co مراجعه نمایید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۰۲۶۸۲۶ تماس بگیرید.
امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو