عوارض کمبود ویتامین d3 در زنان و دختران [علائم]

عوارض کمبود ویتامین d3 در زنان و دختران [علائم]


منبع: نم نمک

4

1402/11/14

07:29


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2024 ، عوارض کمبود ویتامین d3 در زنان و عوارض کمبود ویتامین d3 در دختران و عوارض کمبود ویتامین d3 چیست و برای کمبود ویتامین دی چی بخوریم و علائم کمبود ویتامین دی در زنان نی نی سایت و کمبود ویتامین d3 نی نی سایت و جبران سریع کمبود ویتامین d3 و آیا کمبود ویتامین دی خطرناک است و کمبود ویتامین دی و چاقی و درمان کمبود ویتامین دی در نم نمک.

عوارض کمبود ویتامین d3 در زنان و دختران [علائم]

عوارض کمبود ویتامین d3 در زنان و دختران

آشنایی با علائم کمبود ویتامین دی در زنان یکی از مهم ترین اقدامات در راستای حفظ سلامتی است. ویتامین نوع دی در عملکرد صحیح بدن انسان نقش پراهمیت است و سطح پایین آن در بدن ، با نشانه هایی مختلف و گاه عجیب وغریب بروز پیدا می کند. تقریباً نیمی از جمعیت دنیا ، ویتامین دی را به اندازه کافی دریافت نمی کنند. حدود یک میلیارد نفر نیز با عوارض کمبود ویتامین D (Hypovitaminosis D) درگیر هستند و سهم زنان از این عوارض ، بیشتر از مردان است. در این مقاله از نم نمک ، کمبود ویتامین d3 در زنان را بررسی کرده ایم. اگر شما هم به کمبود ویتامین d3 در بدن خود مشکوک هستید ، این مطلب را از دست ندهید.

عوارض کمبود ویتامین d3 در زنان و دختران [علائم]

عوارض کمبود ویتامین d3 در زنان و دختران [علائم]

عوارض کمبود ویتامین d3

عوارض کمبود ویتامین دی در زنان؛

1- ابتلای مکرر به بیماری های عفونی و واگیردار

یکی از مهمترین نقش های ویتامین ها در بدن ، حمایت از سیستم ایمنی و کمک به حفظ سلامت عمومی است. سلول های تمایزیافته بدن برای مبارزه علیه بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا ، با ویتامین دی ارتباط مستقیم دارند. همین امر باعث شده تا کمبود این ویتامین در بدن ، امکان ابتلا به بیماری های واگیردار و فصلی را افزایش بدهد. بنابراین اگر به طور مکرر مریض می شوید ، احتمال دارد که سطح ویتامین دی بدنتان پایین باشد.

یکی از دلایل توصیه پزشکان به مصرف مکمل ها ، همین نقش پیشگیرانه از ابتلا به بیماری های مختلف است. در این مکمل ها ، دوزهای متفاوتی از ویتامین و مواد معدنی وجود دارد. نم نمک توصیه می کند که دوز موردنیاز ویتامین دی برای بدن را با مشورت پزشک تعیین کند. زیرا همان طور که کمبود ویتامین D موجب ضعف بدن در برابر عوامل بیماری زا می شود ، افزایش آن از حد مجاز نیز منجر به اختلالاتی مثل کاهش اشتها منجر خواهد شد.

عوارض کمبود ویتامین d3

2- درد در ناحیه کمر و استخوان ها

هر نوع درد در بدن می تواند آزاردهنده باشد اما کمردرد یک مشکل رایج در بسیاری از انسان هاست که زندگی روزمره هرکس را تحت تأثیر قرار می دهد. کمردرد صبحگاهی و همچنین انواع دردهای استخوانی ، بین خانم های خانه دار ممکن است نشانه سطح پایین ویتامین D در بدن زنان باشد. ویتامین دی در جذب کلسیم توسط بدن نقش حیاتی دارد و این فرآیند موجب حفظ سلامت استخوان ها می شود.

مطالعات جدید نشان داده اند که هرچقدر سطح ویتامین دی در بدن پایین تر باشد ، درد ناحیه تحتانی کمر نیز شدیدتر خواهد شد. کاهش تراکم بافت استخوانی نیز دیگر عارضه کمبود ویتامین دی است. اگر استفاده از داروهای مسکن و درد نتیجه بخش نیست و احساس می کنید که درد بدن شما دلیل دیگری دارد ، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

عوارض کمبود ویتامین d3

3- اضطراب و افسردگی ، آثار روانی کمبود ویتامین دی در زنان

مقدار پایین ویتامین دی در بدن زنان فقط موجب بروز عوارض جسمی نخواهد شد ، بلکه سلامت روح و روان نیز تحت تأثیر آن قرار می گیرد. در مغز انسان گیرنده هایی برای ویتامین D وجود دارد که مسئول تنظیم وضعیت روحی و رفتار ما هستند. در نتیجه ، اگر این ویتامین در خون پایین باشد ، این گیرنده ها نیز عملکرد خوبی نخواهند داشت. اختلال در پردازش افکار و احساسات نیز یک عارضه روانی دیگر است.

کمبود ویتامین دی در زنان باردار ، منجر به افسردگی پس از زایمان خواهد شد. نقش مصرف کافی این ویتامین در سلامت روان زنان ، فقط به دوران بارداری محدود نمی شود. کمبود ویتامین دی در زنان شیرده نیز منجر به بروز اختلالاتی خواهد شد. برای مثال ، دریافت این ویتامین از شیر مادر ، در هوش نوزاد اثر دارد و مانع از ایجاد ناهنجاری های روانی در سال های آینده زندگی بچه خواهد شد.

4- دردهای شدید شکم در دوره قاعدگی

یکی دیگر از اثرات مهم پایین بودن میزان ویتامین دِ در زنان ، دردهای دوره پریودی شدید و بسیار دردناک است. درد دوره ماهانه قاعدگی به شکل گرفتگی شدید عضلات ناحیه شکمی خود را نشان می دهد و شدت آن به صورت ضربان دار کم و زیاد می شود. ویتامین دی در کاهش شدت التهاب دیواره شکم در دوره پریود تأثیر دارد.

تحقیقات جدید نشان داده اند که کمبود ویتامین دِ ، در چرخه قاعدگی اخلال ایجاد می کند زیرا ، این ویتامین در فرآیند تخمک گذاری نیز نقش مهمی دارد و روند آغاز و پایان چرخه را تنظیم می کند. اگر معمولاً عادت ماهانه نامنظم و پردردی را تحمل می کنید ، افزایش مصرف مواد حاوی ویتامین دی ، یک راه درمان دردهای قاعدگی خواهد بود.

عوارض کمبود ویتامین d3

5- ریزش موی سر و بدن و ابتلا به بیماری طاسی

ریزش مو فقط برای مردان اتفاق نمی افتد و ممکن است خانم ها هم با این پدیده آزاردهنده روبه رو شوند. ریزش شدید مو در زنان ممکن است ناشی از کمبود ویتامین دِ باشد ، چون این ویتامین در فولیکول های مو نقش دارد. در بررسی موردیِ زنان مبتلا به طاسی در سر و نقاط مختلف بدن ، پایین بودن سطح Vitamin D گزارش شده است.

یکی از تصورات رایج در جامعه این است که ریزش موی افراد ، بر اثر فشارهای روحی یا بیماری های دیگر مثل کبد چرب رخ می دهد. اگر پس از روان درمانی یا استفاده از روش های درمان فوری کبد چرب بازهم ریزش مو داشتید ، بهتر است به پایین بودن میزان ویتامین دی در بدن شک کنید. افزایش مصرف ویتامین و رشد مجدد موها در تحقیقات علمی ثابت شده است.

خطرات جدی کمبود ویتامین D در زنان؛ از اسکیزوفرنی تا سرطان

پایین بودن میزان ویتامین دی در بدن اگر در مراحل اولیه باشد ، فقط با آزمایش مشخص خواهد شد. شاید این عارضه در مراحل اولیه نشانه خاصی نداشته باشد. ویتامین دی ، مشابه هورمون ها ، نقش یک ماده تنظیم کننده در بدن را دارد. همچنین تمام سلول های بدن دارای گیرنده مخصوص این ویتامین هستند. به همین دلیل ، عملکرد عادی سلول ها به سطح ویتامین دی بدن بستگی دارد.

هیپوویتامینوز دی ، اگر شدید و طولانی باشد ، بیماری های خطرناکی به همراه دارد. از اختلالات عصبی جدی مثل اسکیزوفرنی گرفته تا انواع بیماری های پوستی ، نتیجه عدم توجه به سطح ویتامین دی بدن است. کمبود ویتامین دی در بروز بیماری های خطرناک اعم از دیابت ، ام اس ، پوکی استخوان ، فشار خون بالا و حتی سرطان های مختلف مثل سرطان سینه نقش دارد.

منابع غذایی برای تأمین ویتامین دی؛ از لنبیات تا غذاهای دریایی

علائم کمبود ویتامین دی می تواند ابعاد مختلف زندگی روزانه هر فرد را تحت تأثیر قرار بدهد؛ حال برای تأمین نیاز بدن به این ماده چه باید کرد؟ ابتدایی ترین راه برای جبران سطح پایین Vitamin D در بدن ، استفاده از خوراکی های غنی از این ماده در رژیم غذایی است.

عوارض کمبود ویتامین d3

در بخش زیر ، فهرستی از مواد غذایی مناسب برای کمبود ویتامین دی را مشاهده می کنید.

  • انواع مختلف لبنیات ، مخصوصاً شیر غنی شده با ویتامین دی
  • قارچ طبیعی یا صنعتی ، منبع سرشار ویتامین D2
  • زرده تخم مرغ ، برای تأمین نیاز روزانه
  • حبوبات و غلات ، منابع همیشه در دسترس
  • غذاهای دریایی ، اعم از میگو و ماهی سالمون
  • جگر گوساله ، یک منبع غنی حیوانی با مواد مغذی مختلفرعایت یک رژیم غذایی خاص برای برخی افراد دشوار است. برای مثال ، برخی به لبنیات حساسیت دارند یا از غذاهایی مثل تخم مرغ بیزارند. انواعی از مواد غذایی مثل ماهی نیز همواره در دسترس ما قرار ندارند. یکی از راه های تأمین ویتامین دی در چنین شرایطی ، قرارگرفتن زیر نور آفتاب است. هرچند این روش نیز برای افرادی که مجبورند بیشتر روز را درون محیط بسته سپری کنند یا دارای حساسیت های پوستی هستند ، مناسب نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو