بیوگرافی آهو خردمند؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی

بیوگرافی آهو خردمند؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی


منبع: پلازا

1

1402/11/14

11:24


بیوگرافی آهو خردمند؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی

آهو خردمند از بازیگران قدیمی و مستعد تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان است که فعالیت هنری خود را از سال 1347 با حضور در نمایش‌های خسرو و شیرین، افول و لبخند باشکوه آقای گیل آغاز نمود. در این مقاله از وب‌سایت پلازا با بیوگرافی آهو خردمند همراه شما مخاطبان محترم هستیم.

آهو خردمند، سال 1350 با سریال آدم و حوا کاری از زنده‌یاد مسعود اسداللهی در قاب تلویزیون ظاهر شد. این مجموعه تلویزیون درباره وقایع و ماجراهای زندگی یک زوج جوان بود که دستمایهٔ داستان‌های مختلفی قرار می‌گرفتند. آهو خواهر کوچکتر بازیگر و دوبلور مطرح ایرانی زنده‌یاد نیکو خردمند است. وی در سال 1357 با مرحوم محمود استاد محمد نمایشنامه‌نویس، کارگردان، ترانه‌سرا و بازیگر تئاتر ازدواج کرد. این زوج هنرمند در سال 1364 به کشور کانادا مهاجرت کردند و سال 1377 مجدداً به ایران برگشتند و فعالیت هنری خودشان را از سر گرفتند. چنانچه مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی آهو خردمند و همچنین کارنامه هنری این بازیگر بیشتر آشنا شوید، مقاله پیش‌رو را تا انتها دنبال نمایید.

فهرست مطالب

اطلاعات شخصی آهو خردمند

  • نام و نام خانوادگی: آهو خردمند (Ahu Kheradmand)
  • تاریخ تولد: 14 شهریور 1329
  • محل تولد: تهران
  • پیشه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر – مترجم – نقاش
  • شروع فعالیت هنری: سال 47 در سن 18 سالگی با نمایش خسرو و شیرین
  • تحصیلات: کارشناسی بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک
  • وضعیت تاهل: متاهل از سال 1357 تا فوت همسرش در سال 1392
  • همسر آهو خردمند: زنده‌یاد محمود استاد محمد از هنرمندان بزرگ تئاتر (نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر)، ترانه‌سرا
  • تعداد فرزندان: در فرزند – یک پسر به نام کاووس و یک دختر به نام مانا
  • خویشاوندان: مرحوم نیکو خردمند (صداپیشه، بازیگر) – مرحوم اسماعیل شنگله بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر (شوهر خواهر)
  • صفحه اینستاگرام آهو خردمند: ahookheradmand

زندگی خصوصی آهو خردمند

در این بخش از مقاله بیوگرافی آهو خردمند با زندگی شخصی از زمان تولد تا روابط کاری‌ و خانوادگی این بازیگر مستعد و مطرح کشورمان همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

از کودکی تا جوانی

زندگی خصوصی آهو خردمند

خانم خردمند در چهارهمین روز از ماه شهریور سال 1329 و در اواخر فصل گرم تابستان این سال در تهران و خانواده‌ای فرهنگی متولد شد. پدر آهو از بازیگران تئاتر و همچنین عمویش هم فیلمنامه‌نویس بود و همچنین خواهر بزرگترش مرحوم نیکو خردمند بازیگر و دوبلور قدیمی بود. زنده یاد اسماعیل شنگله بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر هم همسر آن یکی خواهرش است. آهو تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک به اتمام رساند و پیش از انقلاب 57، فعالیت هنری خود را در تئاتر آغاز نمود.

ازدواج با محمود استاد محمد

زنده‌یاد محمود استاد محمد نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر کشورمان بود. او در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم، سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و همچنین بازی در نمایش‌های بیژن مفید در کنار عضویت در آتلیه تئاتر، سال 1347 با بازی در نمایش شهر قصه در نقش خر به شهرت رسید.

آهو خردمند  پیش از وقوع انقلاب 1357 با محمود استاد محمد، ازدواج کرد و ثمره زندگی مشترک این زوج هنرمند دو فرزند یک دختر به نام مانا و یک پسر له نام کیکاووس است.

ازدواج با محمود استاد محمد 

 آهو خردمند و همسرش محمود استادمحمد در سال 1365 تصمیم به مهاجرت گرفتند. آن‌ها ایران را به مقصد کانادا ترک کردند اما پس از 12 سال زندگی در آنجا، دوباره در سال 1377 به وطن برگشتتند و فعالیت‌های هنری‌ خوشان را ادامه دادند. متاسفانه استادمحمد در صبح پنج‌شنبه سوم مرداد 1392 پس از گذراندن بیاری دردناک سرطان کبد در بیمارستان جم تهران دار فانی را وادع گفت. بنا به گفته دخترش مانا داروهای پدرش ناگزیر به خاطر گرانی بر اثر نوسانات قیمت دلار قطع شد.

مرحوم استادمحمد تا پایان عمرش به نوشتن نمایشنامه و اجرای صحنه گذشتد و در این مسیر 17 نمایشنامه‌ از خودش به‌ یادگار گذاشت. آثاری که به مدد بنیاد محمود استادمحمد و تلاش‌های دخترش مانا به‌صورت کتاب به انتشار درآمدند. با عکسی از استادمحمد در کنار دخترش مانا به ادامه مقاله می‌پردازیم.

بیوگرافی آهو خردمند

زندگی شغلی آهو خردمند

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، آهو خردمند فعالیت هنری خودر در تئاتر آغاز نمود. وی در سال 1347 زمانی که فقط 18 سال سن داشت به استخدام اداره تئاتر درآمد و ابتدا در گروه شوهر خواهرش مرحوم اسماعیل شنگله و سپس در گروه نمایش استاد علی نصیریان تئاتر را ادامه داد. خردمند سال 1350 وقتی 21 ساله بود با سریال آدم و حوا به کارگردانی مرحوم مسعود اسداللهی برای اولین‌بار در قاب تلویزیون ظاهر شد. او سپس در ادامه فعالیت هنری خود دو دوره 6 ماهه بازیگری را در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک انگلستان طی نمود.

در سال 1348 ورود آهو خردمند به حوزه سینما با بازی در فیلم پسران ایران از مادرش بی خبر هستند به کارگردانی مرحوم فریدون رهنما رقم خورد. البته فیلم‌برداریِ این اثر سینمایی در سال 1348 آغاز شد، اما نزدیک به پنج سال زمان برد تا بالاخره در سال 1353 آمادهٔ نمایش شود. نخستین نمایشِ فیلم فیلم پسران ایران از مادرش بی خبر هستند در خرداد 1354 در سینماتک پاریس بود که آنری لانگلوآ (Henri Langlois)، مدیر سینماتک و فیلم‌شناس برجسته فرانسوی آن را معرّفی نمود و سپس در تیرماه همان سال، برای نخستین‌بار در جشنوارهٔ توس در ایران به‌نمایش درآمد. این فیلم اثری نیمه‌اتوبیوگرافیک (خودزندگی‌نامه) است که رهنما آن را بر اساسِ تجارب شخصی دردناکش از کار در سینمای ایران ساخت. علاوه بر خردمند در این اثر سینمایی با زیگرانی چون زنده‌یاد رضا ژیان، اسماعیل خلج، مرحوم جمشید لایق، صادق مقدسی به ایفای نقش پرداختند.

زندگی شغلی آهو خردمند

تئاترهای آهو خردمند

همان‌طور که عنوان نمودیم، آهو خردمند بازیگری، ابتدا سال 1347 در عرصه تئاتر با نمایشی به نام خسرو و شیرین تجربه نمود. وی در ادامه با 18 سال سن، به استخدام اداره تئاتر درآمد و ابتدا در گروه شوهر خواهر خود مرحوم اسماعیل شنگله و پس از آن در گروه نمایشی استاد علی نصیریان تئاتر را ادامه داد. خردمند پیش از 57، فعالیت در حوزه تئاتر بازیگری را ادامه داد و در آثار چون افول و لبخند باشکوه آقای گیل به نقش‌آفرینی پرداخت. وی پس از مهاجرت به کانادا در آنجا هم همراه همسرش زنده‌یاد استاد محمد فعالیت هنری خود در تئاتر را ادامه داد. او پس از بازگشت به کشور قعالیت هنری خود در عرصه نمایش را دوباره از سر گرفت و در چند نمایش به ایفای نقش پرداخت.  آهو خردمند در عرصه نمایش تا کنون ترجمه چند اثر را برعده داشته که در عبارتند از:

  • پسران آفتاب از نشر دیگر، پزشک نازنین، شایعات نوشته نیل ‌سایمون (Neil Simon) از نشر نی
  • اهالی ماه نوشته آویوا راول
  • اسباب‌بازی‌های زیرشیروانی، لیلیان هلمن، انتشارات نیلا
  • جشن سالگرد، دیوید استوری، انتشارات نیلا
  • خواهران خوب، میشل ترامبلی، انتشارات افراز

در ادامه با عکسی از پشت صحنه نمایش اهالی ماه که آهو خردمند ترجمه این اثر را برعهده داشت، به بررسی کارنامه هنری این بازیگر در حوزه تلویزیون می‌پردازیم.

تئاترهای آهو خردمند

سریال های آهو خردمند

خردمند بازیگری در حوزه تلویزیون را سال 1350 با سریال آدم و حوا کاری از مرحوم مسعود اسداللهی تجربه نمود. این مجموعه تلویزیونی در زمان خود، مخاطبانی زیادی داشت و در آن بازیگرانی دیگری چون مسعود اسداللهی، مرحوم غلامحسین بهمنیار، زنده‌یاد عزت‌الله مقبلی، مرحوم محمدعلی ورشوچی، مرحوم زهره شکوفنده، اشرف کاشانی، معصومه تقی‌پور و اصغر سمسارزاده به نقش آفرینی پرداختند.

سریال های آهو خردمند

وی سال 1352 در سریال گذر خلیل ده‌مرده به کارگردانی مرحوم محمود استادمحمد حضور یافت، که همین امر موجب آشنایی ور در ادامه ازدواج این دو هنرمند شد. داستان این سریال در باره یک جوانمرد و لوطی نیک‌نفس به نام خلیل ده‌مرده بود. در این مجموعه تلویزیونی بازیگرانی دیگری نظیر مرحوم جمشید مشایخی، زنده‌یاد اکبر مشکین، مرحوم توران مهرزاد، مرحوم محمد مطیع، سعید امیرسلیمانی،  بهروز به‌نژاد و زنده‌یاد خسرو شکیبایی حضور داشتند.

در سال 1356 خرمند با نقشی فرعی برای سریال طلاق به کارگردانی مرحوم مسعود اسداللهی مقابل دوربین قرار گرفت. نویسندگی این سریال را اسداللهی و مرحوم استادمحمد به صورت مشترک باهم برعهده داشتند. آخرین کار آهو پیش از انقلاب سریال لحظه به کارگردانی محمد صالح اعلا بود که در آن خواهرش گیسو خردمند هم به ایفای نقش پرداخت. وی پس از انقلاب و مهاجرتی که داشت در سال 1378 با سریال آژانس دوستی به عنوان بازیگر میهان دوباره در قاب تلویزیون ظاهر شد. در ادامه به بررسی کارنامه هنری این بازیگر در قاب تلویزیون می‌پردازیم.

سالنام سریالکارگردان
1350آدم و حوامرحوم مسعود اسداللهی
1352گذر خلیل ده‌مرده بازیگرزنده‌یاد محمود استاد محمد
1356طلاقمرحوم مسعود اسداللهی
1356لحظهمحمد صالح اعلا
1364تله‌تئاتر گل یاسزنده‌یاد محمود استاد محمد
1378آژانس دوستیاحمد رمضان‌زاده
1383سایهٔ آفتابمحمرضا آهنج
1385مختارنامهداوود میرباقری
1386یک مشت پر عقاباصغر هاشمی
1387-1388بهشت و بهارجمشید بیات‌ترک
1388به کجا چنین شتابانابوالقاسم طالبی
1388-1389خانهٔ بی‌پرندهکاظم معصومی
1389ملکوتمحمرضا آهنج
1393راه شیریایرج کریمی
1394تله‌فیلم مرواریدروح‌الله حجازی

در ادامه با عکسی از آهو خردمند در تله‌فیلم مروارید این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

بیوگرافی آهو خردمند

فیلم های آهو خردمند

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان نمودیم، آهو خردمند بازیگری در خوزه سینما را از سال 1348 با فیلم پسران ایران از مادرش بی خبر هستند به کارگردانی مرحوم فریدون رهنما آغاز نمود. وی سال 1359 نقش اصلی فیلم انفجار به کارگردانی زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان را برعهده داشت. مرحوم سیامک اطلسی و زنده‌یاد استادمحمد همسر آهو نگارش فیلمنامه این اثر را به صورت مشترک انجام دادند. داستان این فیلم درباره گروه مبارز مسلمان به هنگام کوران انقلاب بود که در آن بازیگرانی چون مرحوم مرتضی نیکخواه، عبدالرضا آشتیانی، مرحوم فرهاد محبت، عنایت‌الله بخشی، محمدولی احمدلو، مرحوم رضا صفایی‌پور و زنده یاد علی ثابت خضور داشتند.

آهو خردمند در سال 1360 برای فیلم مرز به کارگردانی جمشید حیدری با محوریت جنگ عراق با ایران مقابل دوربین حاضر شد. از دیگر بازیگران فیلم مرز می‌توان به سعید راد، مرحوم علی ثابت، مرحوم شاپور بخشایی، تورج مهرزاد، مرحوم مهری ودادیان، عزت‌الله رمضانی‌فر و زنده یاد داوود رشیدی اشاره کرد.

فیلم های آهو خردمند

آهو خردمند پیش از مهاجرت به کانادا در آثار سینمایی دیگری چون عفريت،  دادشاه، تفنگدار، سياه راه، پدربزرگ، دزد و نويسنده به ایفای نقش پرداخت. وی پس از بازگشت به کشور فعالیت هنری خود در سینما را از سال 1381 با بازی نقش فریده برای فیلم واکنش پنجم کاری از تهمینه میلانی دوباره از سر گرفت. از دیگر بازیگران ان اثر سینمایی می‌توان به نیکی کریمی،مریلا زارعی، شهاب حسینی، گوهر خیراندیش، علی قربان‌زاده، نگین صدق‌گویا، همایون ارشادی، لادن طباطبایی، زیبا نادری، اکبر معززی، صغری عبیسی، بیوک میرزایی، حسین شهاب، محمدرضا شریفی‌نیا و جمشید هاشم‌پور اشاره کرد.

بیوگرافی آهو خردمند

وی در سال 1382 با نقشی کلیدی برای فیلم شهر زیبا مقابل دوبین اصغر فرهادی قرار گرفت. این اثر سینمایی پس از اکران بسیار موفق بود و توانست توجه منتقدان و مخاطبان زیادی را به خود معطوف نمایید. در فیلم شهر زیبا علاوه بر آهو خردمند بازیگرانی دیگری چون ترانه علیدوستی، بابک انصاری، فرهاد قائمیان، هوشنگ هیهاوند، نسرین نصرتی، ﻣﻬﺮﺍﻥ ﻣﻬﺎﻡ آیلار والاپور، مرحوم محمد حاج حسینی و فرامرز قریبیان به ایفای نقش پرداختند. خردمند برای بازی در این اثر سینمایی کاندید بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد.

سالنام فیلمکارگردان
1348-1353پسر ایران از مادرش بی‌اطلاع استمرحوم فریدون رهنما
1359انفجارزنده‌یاد ساموئل خاچیکیان
1359مرزجمشید حیدری
1361عفریتفرشید فلک نازی
1362دادشاهمرحوم حبیب کاوش
1362تفنگدارجمشید حیدری
1362سیاه راهکوپال مشکوت
1364پدربزرگمجید قاری زاده
1365دزد و نویسندهکاظم معصومی
1381واکنش پنجمتهمینه میلانی
1382شهر زیبااصغر فرهادی
1383ما همه خوبیمبیژن میرباقری
1384ستاره‌ها 1: ستاره می‌شودفریدون جیرانی
1385گاهی واقعیرامین لباسچی
1385بچه‌های ابدیپوران درخشنده
1386همیشه پای یک زن در میان استکمال تبریزی
1386زخم شانه حواحسین قناعت
1386آتش سبزمحمدرضا اصلانی
1387طاووس‌های بی‌پرجواد مزدآبادی
1389قفس طلاییمرحوم محمد زرین‌دست
1389قصه پریافریدون جیرانی
1389پرتقال خونیسیروس الوند
1390یک خانواده محترممسعود بخشی
1391آینه شمعدونبهرام بهرامیان
1392میهمان داریممحمدمهدی عسگرپور
1393یتیم‌خانه ایرانابوالقاسم طالبی

جوایز و افتخارات آهو خردمند

در این بخش از مقاله بیوگرافی آهو خردمند به بررسی افتخارات و جوایز این بازیگر می‌پردازیم. البته خردمند تا کنون موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین بازیگری در جشنواره فیلم فجر نشده که این نکته چیزی از ارزش‌های هنری وی کم نمی‌کند.

جوایز و افتخارات آهو خردمند

سالعنوانجشنواره
1383کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (شهر زیبا)بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران)
1382کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (ما همه خوبیم)بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران)
1383کاندیدای تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (شهر زیبا)هشتمین دوره مسابقه جشن خانه سینما
1384کاندیدای تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن (ما همه خوبیم)نهمین دوره مسابقه جشن خانه سینما
1384کاندیدای لوح زرین بهترین بازیگر زن (شهر زیبا)پنجمین دوره منتخب سایت ایران اکتور (بهترین‌های سال)
1384کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ستاره‌ها ۱: ستاره می‌شود)بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران)

شایعات و حواشی آهو خردمند

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور همواره در معرض حواشی مختلفی خواه کذب یا درست قرار گرفته‌اند، که بازیگری چون آهو خردمند هم از این قاعده مستثنی نیست.

خداحافظی از حرفه بازیگری تا مهاجرت دوباره

متاسفانه آهو خردمند چندسالی است که از دنیای بازیگری خداحافظی کرد و و پس از چندی دوباره به کشور کانادا مهاجرت کرد. وی درباره این اتفاق طی یک مصاحبه‌ای اذعان نمود که: به خاطر همین فیلمنامه‌های مزخرف و شباهت کاراکترهایی که مرتب به من پیشنهاد می‌شد، سرانجام تصمیم گرفتم دیگر کار نکنم و بازیگری را کنار بگذارم. برای همیندیگر که هیچ ذوق و شوقی برای بازی ندارم.

خداحافظی از حرفه بازیگری تا مهاجرت دوباره

بدون شک در این بخش از مقاله مایلد تا با ابعاد پنهان در زندگی نامه آهو خردمند بیشتر آشنا شوید.

ترانه آهنگ آهوی پر کرشمه

شاید تا چندی پیش کمتر کسی می‌دانست که ترانه آهنگ آهوی پر کرشمه با اجرای مارتیک قره‌خانیان، زنده‌یاد محمود استاد محمد در وصف همسرش آهو خردمند سروده است. این مجارا اخیراً در پی حواشی آهنگی که شادمهر عقیلی برای دوست دختر سابق خود خواند بود، در قضای مجازی مطرح شد که درواقع استاد محمد آنرا در سال‌های دو برای هسرش سروده بود.

ترانه آهنگ آهوی پر کرشمه

آهو خردمند یک نقاش حرفه‌ای

جالب است بدانید که آهو خردمند، علاوه بر بازیگری و مترجمی در حوزه نقاشی هم دستی بر آتش دارد و تا کنون چند نمایشگاه از آثار خود را برگزار کرده است. وی در سال 1389 نخستین نمایشگاه نقاشی خود را در گالری شیرین برپا نمود. خودش در این باره می‌گوید: نقاشی در خانواده ما به صورت ژنی است عموی من نقاش بود، برادرم هم نقاشی می‌کند اما ما هیچکدام از ما تا حالا کلاس نقاشی هم نرفتیم.

وی در ادامه اذعان نمود که: «وقتی خواهر بزرگترم مینو که خیلی به او وابسته بودم در لندن فوت کرد، دچار افسردگی شدیدی شدم و به پیشنهاد دکترم به نقاشی روی آوردم.»

آهو خردمند یک نقاش حرفه‌ای

از دیگر حقایق پنهان در زندگی خردمند که شاید برای شما جالب باشد، باید به این نکته اشاره نماییم که وی دوران دبیرستان کاپیتان تیم بسکتبال و والیبال مدرسه بوده اما دیگر نتوانست آن را ادامه دهد. او در حال حاضر هم بیشتر نرمش و پیاده روی می‌کند و تا جای ممکن از خوردن گوشت قرمز و غذاهای پرچرب پرهیز می‌کند.

آلبوم عکس های آهو خردمند

کلام آخر

آهو خردمند از بازیگران ارزنده سینما، تلویزیون و تئاتر اییران است که فعالیت هنری خود را در سال 1347 با حوزه نمایش آغاز کرد. وی در کارنامه هنری خود نجربه همکاری با کارگردان های نامداری چون اصغر فرهادی، پوران درخشنده، تهمینه میلانی، داوود میرباقری و زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان را دارد. در این مقاله از پلازا به بررسی زندگی شخصی آهو خردمند و کارنامه هنری این بازیگر پرداختیم.

امید است مقاله بیوگرافی آهو خردمند برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفا پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره این بازیگر قدیمی و دوست‌داشتنی با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو