چگونه کالای خود را ترخیص کنیم؟

2

1402/11/15

14:01


چگونه کالای خود را ترخیص کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

فرآیند ترخیص کالا و مراحل آن

به صورت کلی ترخیص به معنای آزادی است. حال در بحث تخصصی گمرکی به آزادسازی کالاها از انبار گمرک و رسیدن آن به دست صاحب کالا ترخیص کالا گفته می‌شود. روند ترخیص محموله ها اکثرا شبیه به هم است ولی هزینه های آن ها بر اساس جنس، تعداد، ایمنی، نوع مراقب متغیر است. از این رو اگر می‌خواهید کالایی را وارد کشور کنید باید از هزینه های آن آگاه باشید تا ضمن پرداخت هزینه های بسیار؛ سودآوری خوبی داشته باشید و آگاه جلو بروید.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا!

آیا می‌دانید زمان ترخیص کالا چه مدارکی نیاز است همراهتان باشد؟ روند ارائه مجوزات و مدارک به چه صورت است؟ آیا هزینه های آن ثابت است یا متغیر؟ برای این که از مراحل آن آگاه باشید و نتیجه مطلوبی دریافت کنید می‌توانید از ترخیص کار ماهر بهره بگیرید. با استخدام ترخیص کار دیگر جای نگرانی نیست؛ این فرد با داشتن اعتبار در گمرک به عنوان نماینده از سمت شما همه روند را برعهده می‌گیرد. حال برای ارائه مدارک مربوطه به موارد زیر توجه کنید:

1. مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا: دفترچه بیمه ، اصل و کپی کارت ملی، اصل وکالت نامه محضری، معرفی نامه.

2. مدارک مربوط به صاحب کالا: کپی از تمامی صفحات کارت بازرگانی، کپی کارت ملی، کارت بازرگانی، اصل کارت ملی

3. مدارک مرتبط به کالا: ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه: شامل تعداد و علامت کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی، تعداد کانتینر، ناخالصی های کالا و بسته ها، پروفرما (مشخصات کالا)، فهرست عدل بندی، گواهی مبدا،ثبت سفارش بازرگانی، بیمه نامه.

چگونه کالای خود را به سرعت ترخیص کنیم؟

چگونه کالای خود را به سرعت ترخیص کنیم؟

واردات کالا به تنهایی یک روند طولانی به حساب می‌آید و پس از آن نوبت به ترخیص کالا می‌رسد که هر بخش آن دارای زیرمجموعه های دیگری است. این فرایند به عنوان پیچیده ترین مرحله گمرکی شناخته شده زیرا دارای مراحل بسیاری است که اشخاص باید طبق قوانین و شرایط جلو بروند تا بتوانند کالای خود را آزاد کنند. البته برای یک فرد عادی بسیار سخت است و ممکن است دچار هزینه های اضافی و معطلی های زیادی گردد اما شخص ترخیص کار دیگر این نگرانی ها را ندارد. با ارائه مدارک و مجوزات از سازمان های مربوطه به سرعت کالاهای شما را آزاد می‌سازد.

دسته بندی کالاها در گمرک به چه شکل است؟

زمانی که کالاها به کشور وارد می‌شوند به وسیله ماموران مربوطه بازرسی می‌شوند تا مشکلی نباشد و یا در صورت بروز مشکل به سرعت پیگیری کنند تا موضوع رفع گردد. از طرفی دیگر رویه های گمرکی بسیاری مانند رویه کالای ورودی، رویه وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری، رویه انتقالی، رویه کابوتاژ، رویه پیک سیاسی و بسته های پست سیاسی، رویه مرسولات پست بین المللی، رویه فروشگاههای آزاد، رویه کالای صدوری، رویه کالای مسافری در گمرک وجود دارد.

 1. کالای مجاز: این کالاها بدون بازرسی و نیاز به مجوز می‌توانند وارد و ترخیص شوند.

2. کالاهای مشروط: این کالاها به شرط انجام برخی قوانین اجازه ورود دارند. یعنی مشروط به اینکه کالا در وضعیت خاصی باشد. به عنوان مثال لوازم ارایشی و بهداشتی نیاز به مجوز و تاییدیه دارند.

3. کالاهای ممنوع: کالاهایی نظیر مواد مخدر و مشروبات الکلی به کشور ایران ممنوع است زیرا به کشور آسیب می‌زند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

  1. تحویل اسناد توسط مشتری
  2. دریافت مجوزهایی مانند ثبت سفارش، کالای خاص، گرفتن معافیت برای تولیدکننده های ایرانی، اقلام خاصی که دارای معافیت گمرک می باشند.
  3. دور اظهاری و پرینت آن
  4. اخذ شماره کوتاژ و احراز هویت
  5. صدور تاییدیه از کارشناس و ارسال آن به صندوق و واریز هزینه ها به بانک
  6. مجوز بارگیری
  7. تسویه انبارداری و پرداخت هزینه های آن
  8. انجام دوباره بارگیری و بازرسی توسط کارشناس خروجی
  9. تحویل صورتحساب توسط بخش ترخیص به مالی
  10. ارسال صورتحساب از امور مالی به مشتری و تحویل کالا در محل
  11. تعیین مسیر: دارای سه بخش سبز، زرد و قرمز است: مسیر سبز: کالا بدون نیاز به مجوزات و بازرسی به درب خروجی هدایت می‌گردد. مسیر زرد: بعد از بررسی کالا و اسناد اجازه خروج دارد. مسیر قرمز: ارزیابی از مهم ترین بخش های این مسیر است که کارشناس بعد از دریافت مجوزهای مربوطه مانند استاندارد و ماهیت کالا می‌تواند آن را به درب خروجی هدایت کند.

 استعلام هزینه های ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک همانطور که گفته دارای هزینه های مختلفی طبق محموله ها می‌باشد که برای هرکدام تعرفه ای در نظر گرفته شده است. قبل از هرگونه اقدام باید از این مراحل آگاه باشید: محاسبه4%  گمرکی+3% ارزش افزوده، هزینه های ثبت سفارش، وزارت راه، هزینه های قبض انبار و ترخیصیه، هزینه های بارگیری و فله چینی، هزینه های بندری (تخلیه و بارگیری و انبارداری، هزینه های ورودی، تعداد و  نوع کالا، عوارض و وزن کالاها و مدت ماندگاری در انبارها)

تمامی هزینه هایی که در بالا نام برده شد متغیر هستند و باید هر بار لیست هزینه ها را استعلام بگیرید تا در صورت تغییر از آن آگاه باشید. گروه تجاری آربی با وجود بهترین نیروی متخصص همواره توانسته بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد و از کالاهای تاجران محافظت کند و در اسرع وقت آن ها را به دست صاحبان خود برساند.

بنابراین...این فرایند جز مراحلی است که باید به دقت انجام شود یعنی با برنامه ریزی قبلی وارد این روند شوید و به تنهایی و بدون آگاهی اقدامی نکنید. اشخاص متخصص به راحتی کالای شما را آزاد می‌کنند و تحویل می‌دهند. نتایج مطلوب از ویژگی های بارز یک شرکت تجاری عالی است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو