راهنمای خرید کاپشن؛ نکات مهم انتخاب کاپشن و شناخت مدل های مختلف آن

منبع: روزانه

1

1402/11/15

14:58


فصل زمستان به معنای کوتاه شدن روز ها، کاهش دما و بارش برف و بوران است؛ از این رو، باید در این فصل، به فکر خرید یک کاپشن مناسب و …

فصل زمستان به معنای کوتاه شدن روز ها، کاهش دما و بارش برف و بوران است؛ از این رو، باید در این فصل، به فکر خرید یک کاپشن مناسب و دیگر تجهیزات زمستانی بود؛ چرا که برای لذت از آن، نمی توان به پوشاک فصل های دیگر تکیه کرد. بیشتر افراد در این فصل، به خرید لباس های گرم فراوان روی می آورند که اصلی ترین آن ها، کاپشن محسوب می شود. به بیان ساده تر، کاپشن نوعی کت زمستانی می باشد که برای گرم کردن بالاتنه از آن استفاده می شود.

در گذشته، کاپشن ها بیشتر از جنس چرم بوده اند؛ اما امروزه از الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی استر نیز تولید می شوند. بیشتر کاپشن ها کلاه دارند تا بتوانند به خوبی گرمای سر را نیز حفظ کنند. خرید کاپشن مانند هر محصول دیگری به دقت و بررسی فراوان نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح راهنمای خرید کاپشن به صورت کامل بپردازیم و آن را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید. 

در هنگام خرید کاپشن باید به چه نکاتی توجه کرد؟ 

یک کاپشن مناسب باید بتواند که بدن را گرم نگه دارد و از فرد، در برابر سرما، باران، برف و باد محافظت کند. اگر در هنگام خرید کاپشن، به این ویژگی ها دقت نکنید و کاپشنی را خریداری نمایید که فقط زیبا باشد و گرما و کارایی لازم را نداشته باشد، فقط پولتان را هدر داده اید! پس توجه داشته باشید که زیبایی کاپشن، باید اولویت دوم شما باشد. در هنگام خرید کاپشن، باید به نکاتی که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت، توجه کنید. 

راهنمای خرید کاپشن؛ نکات مهم انتخاب کاپشن و شناخت مدل های مختلف آن

شناخت مدل های مختلف کاپشن

در هنگام خرید کاپشن، باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید. به عنوان مثال چه مدل کاپشنی برای شما مناسب تر است؟ چه مقدار هزینه برای خرید کاپشن، معقول و منطقی می باشد؟ کاپشن ها چه مدل هایی دارند؟ و سوالاتی دیگر از این قبیل. کاپشن ها مدل های مختلفی چون کاپشن های ضد آب، کاپشن های چند لایه، کاپشن های عایق پشمی، ژیله، کاپشن های مسافرتی، سویشرت ها و کاپشن های سنگین دارند.

عایق پارچه

عایق پارچه در روز های سرد سال می تواند شما را گرم نگه دارد؛ به همین دلیل در هنگام خرید کاپشن، دقت کنید که بین پارچه و آستر، باید عایقی از جنس پشم، کرک یا پشم شیشه قرار داشته باشد. به طور کلی می ‌توان گفت که عایق داخلی کاپشن ها، به دسته های الیاف و پر تقسیم بندی می شوند.

در حال حاضر پر یا کرک، بهترین عایق گرمایی موجود محسوب می شوند. کاپشن هایی که عایق آن ها کرک است، ظاهر و دوختی چند تکه دارند تا کرک های درون آن، از جای خود تکان نخورند. یکی از مهمترین معایب کاپشن های کرک دار این است که پر ها در محیط مرطوب به هم می چسبند و قابلیت عایق بودن خود را از دست می دهند؛ به همین دلیل در صورت خیس شدن، باید فورا آن ها را خشک کنید تا عملکرد خود را حفظ کنند و بتوانند شما را به خوبی، گرم نمایند. 

کاپشن های کرکی که ضخامت بالاتری دارند، از ساختار گرم تری نیز برخوردار هستند. علاوه بر این، کاپشن های پر، بهتر و راحت تر فشرده می شوند؛ از این رو می توان به راحتی آن ها را در کیف یا چمدان، جای داد. کاپشن های دیگری که عایق آن ها از جنس الیاف است نیز گرمای مطلوبی ایجاد می کنند.

مزیت این کاپشن ها این است که عایق آن ها در محیط های مرطوب به هم نمی چسبند و سریع تر از کاپشن های کرکی خشک می شوند. از معایب آن ها می توان به این مورد اشاره کرد که با باز شدن و فشرده شدن های متعدد، قابلیت عایقی خود را از دست خواهند داد. عایق های الیافی به شکل آستر در بعضی از کاپشن ها به کار رفته اند که قابلیت جدا شدن نیز دارند و شما می توانید با توجه به تغییر دما از آن ها استفاده کنید.

مطلب مشابه: مدل های مختلف کاپشن؛ انتخاب کاپشن گرم با توجه به جنس و ساختار

نوع و طراحی

کاپشن ها را می توان به دو نوع کاپشن های ورزشی و کاپشن های روزمره تقسیم بندی کرد. کاپشن های ورزشی، شامل کاپشن های طبیعت گردی، کوهنوردی و اسکی می باشند و در رنگ های مختلفی چون سفید، مشکی، نارنجی، قرمز، آبی، فسفری و… تولید می گردند. علاوه بر این، کاپشن های ورزشی طراحی خاصی دارند که به حرکت راحت تر کمک می کنند و جلوی دست و پا را در هنگام ورزش، نمی گیرند.

از دیگر مزیت های این کاپشن ها، داشتن جیب های فراوان بیرونی و داخلی است تا بتوان به راحتی تمام وسایل مورد نیاز خود را درون آن ها جای داد. اما مهمترین ویژگی کاپشن های ورزشی، عایق داخلی آن ها می باشد. در این مدل از کاپشن ها، تمرکز زیادی روی عایق آن ها صورت گرفته است. شرکت های تولیدی معمولا تکنولوژی مختلفی را در تولید این کاپشن ها به کار می برند؛ اما بیشتر آن ها از پر پرندگانی چون اردک و غاز یا الیاف مصنوعی برای عایق استفاده می کنند تا بتوانند به صورت چشمگیری از خروج گرما و نفوذ سرما به درون کاپشن جلوگیری کنند؛ یکی از مهمترین دلایل گران تر بودن کاپشن های ورزشی، همین موضوع می باشد.

کاپشن های روزمره، برای استفاده روزانه مناسب هستند و ساختار ساده تری نسبت به کاپشن های ورزشی دارند. در تولید کاپشن های روزمره بیشتر تمرکز روی زیبایی، طراحی و گرما قرار دارد. درست است که کاپشن های روزمره گرمای مناسبی ایجاد می کنند اما نمی توان از آن ها برای فعالیت های ورزشی استفاده کرد؛ زیرا برای این کار طراحی نشده اند و باعث کاهش بازدهی ورزشکار و عدم راحتی او در هنگام کوهنوردی یا ورزش های دیگر می گردد. 

راهنمای خرید کاپشن؛ نکات مهم انتخاب کاپشن و شناخت مدل های مختلف آن

ضد آب بودن

اگر به دنبال یک کاپشن کارآمد و مناسب هستید، مخصوصا اگر در مناطق سردسیر و بارانی زندگی می کنید، بهتر است که در هنگام خرید، به رویه بیرونی کاپشن دقت کنید و کاپشنی را خریداری کنید که ضد آب باشد؛ زیرا در طول زمستان به دلیل بارش باران و برف، مطمئنا به همچنین کاپشنی نیاز پیدا خواهید کرد.

همچنین اگر قصد خرید کاپشن ضد آب را دارید، باید از کیفیت پارچه ای که برای تولید روکش بیرونی، از آن استفاده می شود، اطمینان حاصل کنید. برای مطمئن شدن از این موضوع، می توانید برچسب ضد آب بودن کاپشن را بررسی کنید. همچنین بهتر است تعداد لایه های تشکیل دهنده پارچه ضد آب کاپشن نیز چک شوند؛ زیرا هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشند، قطعا کاپشن از محافظت بیشتری در برابر نفوذ آب برخوردار می باشد. این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که تمامی کاپشن های پشمی و چرمی، ضد آب نیستند. 

جنس کاپشن

کاپشن ها با توجه به نوع کاربردی و نیاز مصرف کننده، در جنس های مختلفی چون جیر، چرم، پر، پشم و… طراحی و تولید می شوند. بهتر است قبل از خرید کاپشن، سبک و سلیقه شخصی خود را در نظر بگیرید. کاپشن های چرمی، یکی از زیباترین کاپشن ها در دنیای مد محسوب می شوند که از استحکام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هستند؛ البته به شرطی که جنس چرم آن از نوع چرم اصل و با کیفیت باشد.

البته به این موضوع دقت داشته باشید که چرم، گرمای زیادی تولید نمی کند؛ بنابراین کاپشن های چرمی برای افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند، گزینه مناسبی نخواهد بود. اگر ظاهر و شکل کاپشن های چرمی را نمی پسندید، می توانید به سراغ کاپشن های جیر بروید. جیر، انتخاب دیگری برای کاپشن است که می تواند سلیقه و نیاز شما را ارضا کند. کاپشن های جیر علاوه بر ماندگاری و مقاومت بالایی که دارند، بسیار زیبا و شیک هستند؛ اما مانند کاپشن های چرمی نمی توانند گرمای مناسبی ایجاد کنند.

کاپشن های پشم نیز در نوع خود، علاقه مندان زیادی در سراسر جهان دارند. خوشبختانه این کاپشن ها مزیت های فراوانی دارند و با خرید آن ها می توانید در عین گرم ماندن، استایل خاص و منحصر به فردی داشته باشید. تنوع مدل ها و رنگ های متنوع کاپشن های پشمی از مهمترین مزیت آن ها محسوب می شود. کاپشن های پنبه ای نیز گرمای مطلوبی ایجاد نمی کنند و بیشتر برای استفاده در مناطق بارانی، مناسب هستند. 

مطلب مشابه: مدل کاپشن چرمی مردانه + 30 مدل شیک پسرانه و مردانه کاپشن چرم

راهنمای خرید کاپشن؛ نکات مهم انتخاب کاپشن و شناخت مدل های مختلف آن

کیفیت پارچه و دوخت آن

در هنگام خرید کاپشن، باید به کیفیت پارچه و دوخت آن نیز توجه شود. یک کاپشن با کیفیت، باید طوری طراحی شود که با تا کردن و آویزان شدن، مشکلی برای آن ایجاد نگردد. برای تعیین کیفیت کاپشن در هنگام خرید، به نوع درز های کاپشن و همچنین درز های دوخت آن ها توجه کنید تا مطمئن شوید که سطح و درز های آن هیچ گونه پوسیدگی، پارگی، نخ اضافه، سوراخ یا زدگی نداشته باشند. 

رویه کاپشن

لایه یا رویه بیرونی کاپشن، از فرد در برابر آب، برف، باد و سرما محافظت می کند؛ به همین دلیل رویه کاپشن باید جنس با کیفیتی داشته باشد. در هنگام خرید کاپشن، دقت کنید که در رویه کاپشن، الیاف پلی استری یا نایلونی به کار رفته باشد تا با خاصیت ضد آبی که دارد، بتواند در زمان باران از شما در برابر خیس شدن، محافظت نماید؛ به همین دلیل اگر در مناطق پر باران و معتدل زندگی می کنید، در هنگام خرید کاپشن، حتما به سراغ مدل های ضد آب باشید.

توجه داشته باشید که در مناطق کویری و خشک، ضد آب بودن کاپشن، اهمیت زیادی ندارد و باید بیشتر روی عایق بودن آن توجه شود. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که کاپشن هایی که جنس آن ها از نایلون می باشد در برابر آتش، حساس تر هستند؛ بنابراین در هنگام قرار گرفتن در کنار آتش، مراقبت از این مدل کاپشن ها را فراموش نکنید.

کاپشن های کلاه دار

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید کاپشن ها باید به آن توجه شود، کلاه دار بودن آن ها است. کلاه، می تواند از سر شما در روز های سرد و بارانی محافظت کرده و آن را گرم نگه دارد؛ بنابراین اگر می خواهید که برای خرید کلاه، هزینه جدایی پرداخت نکنید، حتما در هنگام خرید کاپشن، به این موضوع توجه داشته باشید.

همچنین در هنگام خرید کاپشن به زیپ کاپشن نیز دقت کنید و کاپشنی را خریداری کنید که زیپی مستحکم و ضد آب داشته باشد. اگر زیپ به خوبی بسته نشود و از استحکام کافی برخوردار نباشد، باعث نفوذ سرما به درون کاپشن و احساس سردی می شود.

مطلب مشابه: نکات لباس پوشیدن خانم های قد کوتاه؛ توصیه های خاص لباس پوشیدن

راهنمای خرید کاپشن؛ نکات مهم انتخاب کاپشن و شناخت مدل های مختلف آن

بررسی سرآستین های کاپشن

در هنگام خرید کاپشن، باید به سرآستین های آن توجه کنید. در واقع برای حفظ گرمای بیشتر در فصل سرد زمستان، سرآستین های کاپشن نقش مهم و موثری دارند. در برخی از کاپشن ها، دکمه های پلاستیکی یا فلزی فشرده برای بسته شدن قسمت مچ دست، به کار رفته شده است؛ اما این دکمه ها نمی توانند کاملا از ورود سرما جلوگیری کنند.

یک کاپشن مناسب و ایده آل، باید سرآستینی داشته باشد که جنس آن از جنس کاپشن، متمایز باشد و کاملا به آستین دوخته شده باشد تا به مچ دست بچسبد و از خروج گرما و ورود سرما جلوگیری نماید. 

کوتاه و بلندی کاپشن

کاپشن ها در مدل های مختلفی تولید می شوند؛ به طوری که می توان در بازار، انواع گوناگونی از کاپشن های کوتاه و بلند را مشاهده کرد. جالب است بدانید که انتخاب بسیاری از مردم در هنگام خرید کاپشن، کاپشن های کوتاه است؛ اما توجه داشته باشید که هر چقدر طول کاپشن بلندتر باشد، بهتر می توانند از بدن در برابر سرما محافظت کنند؛ بنابراین بهترین انتخاب برای افرادی که به شدت سرمایی هستند یا اینکه در مناطق سرد زندگی می کنند، خرید کاپشن هایی با طول بلندتر است. 

توجه به سایز کاپشن

یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام خرید کاپشن باید به آن توجه کرد، سایز آن است. بیشتر افراد برای گرم شدن بیشتر زیر کاپشن، چند لایه لباس اضافه می پوشند. حال تصور کنید که بدون در نظر گرفتن این موضوع، کاپشنی را خریداری کنید که دقیقا هم سایز خودتان است. توجه نکردن به پوشش های اضافی زیر کاپشن، ممکن است شما را با صحنه ای ناخوشایند مواجه سازد و آن هم تنگ بودن کاپشن یا بد فرم شدن آن در تن شما است. پس در هنگام خرید، سعی کنید که یک سایز بزرگ تر از سایز خود را انتخاب کنید.

از هزینه کردن نترسید

کاپشن یکی از اصلی ترین ملزومات زندگی، در مناطق سردسیر است. به طبع هر چه جنس و کیفیت آن مرغوب تر باشد، از نظر قیمتی نیز گران تر است. برخی افراد با تصور اینکه فقط یک فصل از سال نیاز به کاپشن دارند، کیفیت را فدای قیمت کرده و به سراغ محصولات نامرغوب می روند. غافل از اینکه می توان از کاپشن بر خلاف دیگر لباس ها تا چندین سال استفاده کرد؛ به همین دلیل هرگز از هزینه کردن برای خرید یک کاپشن با کیفیت، هراسی نداشته باشید. 

راهنمای خرید کاپشن؛ نکات مهم انتخاب کاپشن و شناخت مدل های مختلف آن

در نظر گرفتن محل زندگی

از دیگر نکاتی که در هنگام خرید کاپشن باید به آن دقت کرد، در نظر گرفتن محل زندگی می باشد. همان طور که می دانید، ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، دارای چهار فصل است و زمستان های آن در تمامی شهر ها به یک شدت و به یک اندازه سرد نیست. به طور مثال در مناطق کویری با آب و هوای گرم و خشک، شدت زمستان از مناطق شمالی کمتر است؛ پس کاملا طبیعی است پوشش مردم یک منطقه با مناطق دیگر فرق داشته باشد؛ به همین دلیل نیازی نیست که همه مردم در هنگام خرید کاپشن های زمستانی، مجهزترین، مقاوم ترین و ضخیم ترین آن ها را انتخاب کنند؛ از این رو بهترین کار در هنگام خرید کاپشن زمستانی، توجه به موقعیت جغرافیایی و شدت سرما در محل سکونت است. 

سخن پایانی

قبل خرید هر محصول باید در مورد آن به صورت کامل تحقیق کنید تا بتوانید یک محصول با کیفیت و مناسب را انتخاب کنید، کاپشن نیز از این قضیه مستثنا نیست. اگر در زمان خرید کاپشن به نکاتی که در این مقاله به صورت کامل به توضیح آن ها پرداختیم، دقت کنید، بدون شک می توانید خریدی ایده آل و با ارزش داشته باشید. از آن جایی که خرید کاپشن جزء یکی از پرهزینه ترین خرید های پوشاک محسوب می شود، پس باید در انتخاب و خرید آن نهایت دقت را به خرج داد تا بتوان یک محصول مناسب و کاربردی و در عین حال، با کیفیت را انتخاب نمود.

مطلب مشابه: نکات لباس پوشیدن آقایان قد کوتاه؛ نحوه انتخاب لباس و اکسسوری مناسب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو