کاربردهای جالب صابون؛ استفاده های جالب از صابون به جز شستشو

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/9

12:10


تقریباً همه افراد در منزلشان چندین قالب صابون دارند. آن ها از این صابونها برای شست و شو استفاده می کنند. صابون ها می توانند قدیمی و یا مدرن باشند. …

کاربردهای جالب صابون؛ استفاده های جالب از صابون به جز شستشو

تقریباً همه افراد در منزلشان چندین قالب صابون دارند. آن ها از این صابونها برای شست و شو استفاده می کنند. صابون ها می توانند قدیمی و یا مدرن باشند. از این صابون ها برای شست و شوی دست یا شستشوی لباس استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که کاربرد صابونها تنها برای شست و شو نیست. بلکه آن ها کاربرد های مختلفی دارند که اغلب افراد با آن ها آشنایی ندارند.

در این مقاله کاربردهای بسیاری از صابون نام برده شده است. این کاربرد ها را افراد زیادی نمی دانند. برای آشنایی با کاربردهای صابون ادامه مقاله را مطالعه شود. زیرا ممکن است. افراد میتوانند از صابون استفاده های بسیار زیادی داشته باشند. برای آگاهی بهتر و بیشتر از کاربردها و استفاده های صابون ادامه مقاله خوانده شود.

پوشاندن منافذ و سوراخ‌ها با صابون

از صابون می‌توان برای پوشاندن سوراخ‌ ها و منافذ استفاده نمود. صابون‌ ها اغلب نرم هستند. حتی صابون‌ های قدیمی و بسیار سفت با پاشیدن مقداری آب به آن کاملاً نرم می‌ شوند. افراد می‌ توانند از صابون برای پوشاندن درز ها و سوراخ‌ ها استفاده کنند. به عنوان نمونه در برخی از قاب عکس‌ ها و در لبه‌های آن درز هایی وجود دارد که می‌ توان برای گرفتن این درز ها از صابون نرم استفاده کرد. صابون نرم بعد از خشک شدن کاملاً سفت می‌شود و می‌تواند درز گیر بسیار مناسبی باشد.

علاوه بر این قاب آیینه‌ ها اغلب دارای درز می‌باشند. افراد می‌توانند این درز ها را نیز با کمک صابون ببندند. آن ها می‌توانند از صابون بی‌ رنگ یا صابونی همرنگ قاب استفاده کنند. همچنین در و پنجره ی اغلب خانه ها در زمستان کاملا چفت نمی شوند. همین امر باعث شده که از آن ها سوز و سرما وارد خانه شود و انرژی گرمایشی به هدر رود. برای رفع این مشکل می توان از صابون استفاده نمود. صابون نرم به راحتی شکل می‌ گیرد و بعد از خشک شدن کاملاً سفت می‌ شود.

تشخیص نشتی گاز

در زمان‌ هایی که در خانه بوی گاز حس می‌شود می توان از صابون کمک گرفت. علاوه بر این در ابتدای فصل‌ های سرد که بخاری‌ ها نصب می‌ شوند. می‌ توان از صابون برای اطمینان بیشتر از نشتی نداشتن گاز استفاده نمود. این کار بسیار ساده می‌ باشد و افراد به راحتی می‌ توانند به کمک صابون مشکل را پیدا کنند.

برای انجام این کار تنها کافی است که صابون خیس بر روی لوله‌ ها و شلنگ‌ ها کشیده شود. در صورتی که کف صابون دچار حباب شد یعنی گاز نشتی دارد و باید آن را رفع کرد. یافتن نشتی با صابون یکی از بهترین کاربرد های آن می‌ باشد.

برش آسان پارچه برای دوختن

کاربردهای جالب صابون؛ استفاده های جالب از صابون به جز شستشو

صابون را برای آسان کردن خیاطی نیز می‌توان استفاده نمود. برخی از پارچه‌ ها هستند که جنس خاصی دارند. این جنس پارچه‌ ها در زیر چرخ حرکت نمی‌ کنند. این مشکل می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. حتی در مواردی که سوزن تیز هم استفاده شود باز هم فایده‌ای ندارد و پارچه گیر می‌کند.

در مواردی که فرد با این مشکل مواجه است می‌ تواند مقداری صابون خشک را به انتهای سوزن بزند. این کار موجب روان‌ تر شدن آن می‌شود و کار خیاطی این پارچه‌ های خاص را راحت‌ تر می‌ کند.

استفاده از صابون برای مقابله با حشرات

حشرات حیوانات موذی و آزارد هنده‌ ای هستند. این حیوانات آزار دهنده و مزاحم در فصل بهار و تابستان وجود دارند. حشرات در این دو فصل علی الخصوص فصل تابستان که در ها و پنجره‌ ها باز می‌ باشند مزاحمت‌ های بسیاری برای افراد دارند. می‌ توان برای دور کردن حشرات از صابون استفاده نمود. برای این کار صابون باید در آب خیس بخورد.

آب و صابون به دست آمده با کمک یک اسپری بر روی پوست پاشیده شود. این کار موجب می‌ شود که حشرات موذی بوی صابون را حس کنند و بر روی پوست ننشینند. در این صورت افراد از گزش آن ها در امان می مانند. می‌توان همین اسپری را برای لانه حشرات استفاده کرد تا آنها را دور شوند. علاوه بر این پاشیدن مقدار کمی از آن در فضای بسته مانع حمله ی حشرات به آن مکان می شود. اسپری کردن آب و صابون بر روی حشرات موجب نابودی آن ها می‌ شود.

نرم کردن زیپ سفت لباس و کیف

کاربردهای جالب صابون؛ استفاده های جالب از صابون به جز شستشو

برخی از زیپ‌ ها بسیار سفت هستند و باز و بسته کردن آن ها کار دشواری است. این زیپ‌ ها را می‌ توان با کمک صابون نرم و روان کرد. زیرا صابون‌ ها حالت لیز دارند و موجب حرکت آسان‌تر سر زیپ بر روی نوار زیپ می‌ شوند.

این مشکل اغلب برای پوتین‌ ها و لباس‌ های زمستانی به وجود می‌آید. برای حل آن کافی است مقداری صابون که کمی مرطوب است بر روی زیپ مالیده شود. سپس زیپ یک یا دو بار پشت سر هم باز شود تا کاملاً صابون به خورد آن برود.

درست کردن شوینده مایع

 اغلب صابون‌ ها ارزان‌ تر از مایع‌ های شوینده می‌ باشند. افراد می‌ توانند با کمک صابون مایع‌ های شوینده اقتصادی درست کنند. همه ی افراد دوست دارند از شوینده های ارزان‌ تر استفاده نمایند. این کار بسیار ساده می‌ باشد برای انجام آن تنها کافی است که صابون در آب کاملاً خیس بخورد و نرم شود.

سپس صابون با آب ترکیب شده و حالت رقیقی به خود بگیرد. می‌ توان برای خوشبو تر شدن آن مقداری عطر به آن اضافه کرد. علاوه بر این می توان محلول به دست آمده را با مایع دستشویی ترکیب نمود و مایع غلیظ‌ تری به دست آورد.

لکه گیری با استفاده از صابون

کاربردهای جالب صابون؛ استفاده های جالب از صابون به جز شستشو

صابون‌ ها لکه گیر های بسیار قوی ای هستند. بسیاری از موارد لکه‌ ها بسیار سخت هستند و پاک کردن آن ها کار آزاردهنده‌ ای می‌ باشد. اما گاهی اوقات راه کار های ساده‌ تری برای از بین بردن لکه‌ ها وجود دارد. افراد می‌ توانند با کمک صابون این لکه‌ های سخت را از بین ببرند. برای این کار تنها کافی است مقداری صابون بر روی لکه رنده شود. سپس بر روی آن آب ریخته شده تا صابون کاملاً نرم شده و به خورد لباس برود.

سپس به لباس چند دقیقه استراحت داده شود تا لکه کاملاً نرم شود. بعد از چند دقیقه قسمت لکه شسته شود. با کمک این روش می‌ توان سخت‌ ترین لکه‌ ها را بر روی پارچه پاک نمود.

جلوگیری از بخار کردن عینک

بخار کردن عینک در فصل زمستان مشکلی بسیار کلافه کننده و آزار دهنده می‌ باشد. زیرا سرد و گرم شدن لنز عینک باعث بخار گرفتگی آن شده و دید افراد را مختل می‌ کند. افراد برای از بین بردن این معضل می‌ توانند از صابون استفاده نمایند.

به این صورت که مقداری صابون بر روی لنز عینک زده شود و پس از چند دقیقه کاملاً تمیز شود. این کار باعث می‌ شود که عینک در سردترین روز سال نیز شفاف باقی بماند. علاوه بر این موجب تمیز تر شدن شیشه‌ های عینک نیز می‌ شود. بدون اینکه ضرر و خط و خشی به لنز عینک وارد نماید.

از بین بردن صدای قژ قژ درها و پنجره‌ها

کاربردهای جالب صابون؛ استفاده های جالب از صابون به جز شستشو

برای از بین بردن این صدای ناهنجار می‌توان از صابون استفاده کرد. صابون یک روان کننده بسیار خوب می‌ باشد. در هایی که سفت هستند و به سختی باز و بسته می شوند. همچنین لولا های آن ها روان نیستند. صداهای بدی هنگام باز و بسته شدن ایجاد می‌ کنند. برای از بین بردن این صدا ها می‌توان مقداری صابون را به لولای در زد. صابون با خاصیت روان کنندگی ای که دارد صدای قژ قژ در را از بین می‌ برد.

از بین بردن بوی بد کفش

زمانی که کفش ساعت‌ های طولانی در پا بماند موجب بو گرفتن پا و کفش می‌ شود. کفش‌ ها بعد از مدتی کاملا بو می‌گیرند. از بین بردن این بو کار بسیار دشواری می‌ باشد. زیرا ممکن است با شست و شو نیز از بین نرود. برای جلوگیری و حتی از بین بردن بوی ایجاد شده نیز می‌ توان از صابون استفاده نمود. برای این کار قطعه کوچکی از صابون لای دستمال کاغذی پیچیده شده و درون کفش قرار گیرد. قرار دادن صابون به مدت چند ساعت درون کفش موجب جذب تمام بو های بد کفش می‌ شود.

همچنین برای جلوگیری از بو گرفتن کفش نیز می‌توان بعد از هر بار استفاده مقدار کوچکی صابون را درون آن گذاشت. این کار علاوه بر رفع بو های بد موجب خوش بو شدن کفش ها و جوراب ها می شود.

جلوگیری از صدای پارکت‌ ها

با کمک صابون کف خانه‌ هایی که پارکت هستند بعد از مدتی هنگام راه رفتن بر روی آنها صداهایی ایجاد می شود. صدا ها در مواردی می‌ توانند بسیار آزار دهنده باشند. برای از بین بردن آن ها می‌ توان مقداری صابون نرم را بر روی گوشه‌ های پارکت زد. این کار صدای پارکت را کاملاً از بین می‌ برد. علاوه بر این اگر در میان پارکت‌ ها درز و شکافی ایجاد شده باشد. صابون کاملاً آن را می‌ بندد.

تمیز نگه داشتن ناخن‌ها

کاربردهای جالب صابون؛ استفاده های جالب از صابون به جز شستشو

در برخی از موارد کار هایی وجود دارند که انجام دادن آن ها موجب کثیف شدن زیر ناخن‌ ها می‌ شود. به عنوان نمونه در هنگام آرایش کردن یا باغبانی و انجام این قبیل کار ها با دست موجب رفتن آلودگی به زیر ناخن‌ ها و کثیفی آن ها می‌ شود. این مورد می‌ توانند بسیار ناراحت کننده باشند.

فرد برای تمیز کردن آن ها دچار دردسر شود. برای جلوگیری از این موارد می‌ توان مقدار کمی صابون خشک بر زیر ناخن زد. این کار موجب می‌ شود که در هنگام انجام دادن این فعالیت‌ ها چرک و کثیفی در زیر ناخن جمع نشود. بعد از کار نیز هنگام شستن دست صابون‌ ها از زیر ناخن پاک می شوند و از بین می‌ روند. این کار علاوه بر اینکه از کثیف شدن ناخن جلوگیری می‌ کند. بلکه تمام آلودگی‌ ها، چربی‌ ها و کثیفی‌ ها ی زیر ناخن را نیز از بین می‌ برد.

دفع جانوران موذی در اطراف گیاهان

حشرات علاوه بر آزاری که برای انسان‌ ها دارند. گیاهان را نیز بسیار آزار می‌ دهند. افرادی که گل‌ های خانگی نگهداری می‌ کنند اغلب با حشرات به مشکل بر می خورند. برای از بین بردن آن ها می‌توان از صابون استفاده نمود.

برای انجام دادن این کار صابون و آب باید با یک دیگر مخلوط شده و به اطراف گیاه اسپری شوند. اسپری کردن آب و صابون بر روی برگ‌ های گیاه هیچ گونه عوارضی ندارد. همچنین سریع ترین راه برای از بین رفتن حشرات می شود. حشرات موذی به گیاه آسیب می‌ رسانند و موجب از بین رفتن آن می‌ شوند.

علامت گذاری بر روی پارچه هنگام خیاطی

هنگام برش دادن پارچه‌ ها برای خیاطی باید الگو ها طبق اندازه های معینی علامت‌ گذاری شوند. این علامت‌ ها اگر با ماژیک یا خودکار انجام شود ممکن است ماندگار باشد و بر روی پارچه باقی بماند. برای پارچه‌ های روشن ممکن است این علامت‌ ها بسیار دیر پاک شوند یا اصلاً پاک نشوند. بنابراین می‌توان به جای ماژیک و خودکار از صابون استفاده نمود. صابون‌ های سفید به راحتی بر روی پارچه خط‌ هایی بر جای می‌ گذارند. خط های ایجاد شده با صابون به راحتی با آب تمیز می‌ شوند و هیچ اثری از آن ها باقی نمی ماند.

تمیز کردن لکه‌ها از قابلمه و تابه‌های سوخته

لکه‌ های سوختگی و چربی از روی تابه و قابلمه بسیار سخت پاک می‌ شوند. برای پاک کردن آن ها برخی از افراد از ماده‌ های شیمیایی استفاده می‌ کنند. این مواد بسیار مضر می‌ باشند. برخی دیگر برای از بین بردن این لکه‌ ها از سیم‌ های ظرفشویی استفاده می‌ کنند.

این سیم‌ها به قابلمه ها آسیب می‌ رسانند و موجب خش خوردگی آن ها می شود. برای جلوگیری از این آسیب‌ ها می‌ توان از صابون استفاده کرد. صابون ها علی الخصوص صابون سیاه برای از بین بردن لکه‌ های سوختگی و چربی از روی ظروف تفلون و سرامیکی بسیار مناسب می‌ باشند.

برای این کار تنها کافی است مقداری پودر صابون بر روی قابلمه ریخته شود به آن آب اضافه شود. بعد از چند دقیقه چربی‌ ها و سوختگی‌ های کف قابلمه کاملاً نرم می شود. در این حالت می‌توان آن را با کمک یک اسکاج نرم به خوبی تمیز نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو