طرز تهیه لبو پلو، تجربه‌ای متفاوت از طعم‌های سنتی!

منبع: نکته چی

2

1402/11/15

20:00


طرز تهیه لبو پلو لبو پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، …

طرز تهیه لبو پلو

طرز تهیه لبو پلو, طرز تهیه لبو پلو با گوشت چرخ کرده , لبو پلو با هویج , لبو پلو دامغانی , طرز تهیه لبو پلو با گوشت قلقلی , لبو پلو نی نی سایت , طرز تهیه لبو قرمز , لبو پلو با مرغ ریش ریش , لبو پلو بدون گوشت

لبو پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، این نوع مخلوط پلو که طعمی متفاوت دارد برای سرو کردن در روزهای سرد سال بسیار مناسب است و خیلی راحت می‌توانید مواد اولیه آن را آماده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه لبو پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
چغندر خام متوسط ۱ عدد
برنج ۲ پیمانه
سینه مرغ ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
نمک و زرد چوبه ۱ قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل سیاه و پاپریکا ۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پودر سیر و پودر پیاز ۱ قاشق چاز خوری از هر کدام
پولبیبر و پودر زنجبیل ۱ قاشق چاز خوری از هر کدام
آب لیمو ترش تازه ۲ قاشق غذا خوری
آب جوش ۴/۱ لیوان
کره ۲۵ گرم
سیب زمینی ۱ عدد
زعفران دم کرده به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین با مقدار لازم
فلفل سبز شیرین برای دورچین ۳ تا ۴ عدد
لیمو ترش تازه برش داده شده برای دورچین ۱ عدد

طرز تهیه لبو پلو

مرحله ۱: خیساندن برنج در آب و نمک

ابتدا برنج را دو تا سه بار بشورید و داخل یک قابلمه بریزید، مقداری آب به آن اضافه کنید، کمی هم نمک در قابلمه بریزید، اجازه دهید تا برنج به مدت یک ساعت در آب خیس بخورد و آماده شود سعی کنید که از برنج مرغوب با کیفیت برای درست کردن این غذا استفاده کنید.

مرحله ۲: دم کردن زعفران

سپس مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید کمی آب به آن اضافه کنید، در ظرف را ببندید، بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه بیشتر باشد رنگ، طعم و عطر غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۳: خرد کردن سینه‌های مرغ

بعد از آن سینه مرغ را تمیز بشورید، خشک کنید، از وسط برش بزنید تا ضخامت آن کمتر و نازک‌تر شود، سپس سینه‌های مرغ را در اندازه‌های کوچک به شکل مکعبی برش بزنید و داخل یک ظرف بریزید، به دلخواه خودتان می‌توانید از ران مرغ هم استفاده کنید‌.

مرحله ۴: اضافه کردن زعفران دم کرده و نمک به برش‌های مرغ

سپس زعفران دم کرده را روی برش‌های مرغ بریزید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، رنگ، عطر و طعم زعفران کاملاً به خورد مرغ‌ها برود، طوری که آن‌ها را مزه‌دار کند، بعد از آن مقداری نمک روی برش‌های مرغ بریزید و با آن‌ها مخلوط کنید.

مرحله ۵: اضافه و مخلوط کردن ادویه‌ها با برش‌های مرغ

بعد ادویه‌ها را که شامل پودر زنجبیل، پاپریکا، پولبیبر، زیره سیاه، پودر سیر و پودر پیاز است به مقدار دلخواه با توجه به ذائقه خودتان روی برش‌های مرغ بریزید، خوب با آن‌ها مخلوط کنید تا عطر و طعم ادویه‌ها به خورد برش‌های مرغ برود و آن‌ها را مزه‌دار کند.

مرحله ۶: اضافه کردن روعن زیتون به مرغ‌ها

سپس مقداری روغن زیتون روی مرغ‌ها بریزید و با هم مخلوط کنید بعد روی ظرف را با یک سلفون یا نایلون بپوشانید، ظرف را در یخچال قرار دهید، اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت یک ساعت استراحت کنند و کاملاً مزه‌دار شوند، طوری که عطر و طعم همه مواد با هم ترکیب شود.

مرحله ۷: خرد کردن چغندر خام و پیاز

در این فاصله یک چغندر خام را پوست بگیرید، با رنده درشت رنده کنید، سپس داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید، بعد یک پیاز را پوست بگیرید به شکل نگینی و ریز خرد کنید، حالا در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۸: تفت دادن پیازها و چغندرهای خرد شده

پیازهای نگینی شده را داخل تابه بریزید، تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، بافت پیازها باید کاملا نرم شود، سپس چغندر رنده شده را روی پیازها بریزید و تفت دهید، چغندر را تقریباً به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آن در مواد باز شود.

مرحله ۹: اضافه کردن ادویه‌ها و گوشت مرغ‌ها و تفت دادن همه مواد با هم

سپس مقداری فلفل سیاه و زرد چوبه روی مواد داخل تابه بریزید، کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود بعد از آن گوشت‌های مرغ را که مزه‌دار کرده بودید و داخل یخچال خوب استراحت کرده‌اند، از یخچال بیرون بیاورید، در تابه بریزید و همراه با چغندر و پیاز تفت دهید.

مرحله ۱۰: سرخ کردن همه قسمت‌های مرغ به یک اندازه

وقتی یک طرف گوشت‌های مرغ تفت داده شدند و رنگ آن‌ها طلایی شد، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم خوب سرخ شود، باید همه قسمت‌های سینه مرغ به یک اندازه تفت داده شوند، بعد یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید، آن را از وسط نصف کنید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن آب لیمو ترش و آب به مواد

بعد آب لیمو ترش را بگیرید و برای این که مزه‌ داخل تابه بالانس شود آب لیمو ترش را به مواد داخل آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، عطر و طعم لیمو ترش باید به خورد مواد برود، سپس مقداری آب روی مواد بریزید، هم بزنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله ۱۲: جوشاندن همه مواد با هم

سپس اجازه دهید تا همه مواد به مدت ۲ دقیقه با هم روی حرارت بجوشند، عطر و طعم آن‌ها با هم ترکیب شود، سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، بعد در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله ۱۳: جوشاندن برنج در آب جوش

سپس برنج‌ها را که خوب خیس خورده‌اند داخل قابلمه بریزید، کمی روغن و نمک به آب اضافه کنید هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، اجازه دهید تا به مدت تقریباً ۱۲ دقیقه با هم بجوشند و قد بکشند، کف روی آب را با یک قاشق جدا کنید و دور بریزید.

مرحله ۱۴: آبکش کردن برنج و ریختن روغن در قابلمه

بعد از آن برنج را آبکش کنید، داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن خارج شود، در یک قابلمه دیگر با سایز مناسب مقداری روغن بریزید سپس برای درست کردن ته دیگ به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید از برش‌های نان یا سیب زمینی‌های حلقه شده استفاده کنید.

مرحله ۱۵: گذاشتن ته دیگ و ریختن برنج در قابلمه

سپس حلقه‌های سیب زمینی را کف قابلمه بچینید تا کاملاً کف آن را بپوشاند، مقداری زردچوبه روی سیب زمینی‌ها بپاشید تا در هنگام پخت رنگ زردچوبه‌ها باز شود و سیب زمینی‌ها طلایی رنگ شوند، یک لایه برنج روی سیب زمینی‌ها بریزید و سطح آن‌ها را صاف کنید.

مرحله ۱۶: ریختن مواد گوشتی و برنج در قابلمه

سپس یک لایه از مواد گوشتی را روی برنج‌ها بریزید و پخش کنید بعد از آن یک لایه دیگر از برنج را روی مواد گوشتی بریزید، سطح آن‌ها را صاف کنید، سپس با یک خلال چوبی روی برنج چند سوراخ ایجاد کنید تا در هنگام پخت بخار از آن‌ها خارج شود.

مرحله ۱۷: ریختن کره روی برنج و دم کردن آن

بعد کره را در اندازه‌های کوچک به شکل مکعبی برش بزنید، برش‌های کره را در قسمت‌های مختلف روی برنج بچینید، مقدار کره به سلیقه خودتان بستگی دارد، سپس در قابلمه را با یک دم کنی محکم ببندید، اجازه دهید تا برنج به مدت تقریبا یک ساعت دم بکشد و آماده شود.

مرحله ۱۸: ریختن لبو پلو در ظرف مناسب و تزئین آن

بعد از این زمان وقتی که برنج خوب دم کشید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس لبو پلو را داخل یک ظرف مناسب بریزید روی آن را با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید.

مرحله ۱۹: تزئین کردن لبو پلو

برای تزئین این مخلوط پلو خوش طعم می‌توانید، چند عدد فلفل سبز شیرین را که تمیز شسته‌اید در کنار ظرف بچینید، همینطور ته دیگ سیب زمینی را روی برنج به شکل دلخواه خودتان قرار دهید، یک لیمو ترش تازه را هم به شکل حلقه‌ای برش بزنید و در کنار ظرف قرار دهید. در آخر لبو پلو را به عنوان یک غذای خوش طعم، ساده و پر طرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو