طرز تهیه لبو پلو

طرز تهیه لبو پلو طرز تهیه چغندر پلو طرز تهیه پلو پاییزی xvc jidi gf  g 

لبو پلو یکی از انوع غذاهای سنتی و بسیار خوشرنگ ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. لبو پلو یکی از غذاهای قدیمی ایرانی محسوب می شود که امروزه شاید خیلی از افراد با آن آشنایی نداشته باشند، این غذای خوشمزه علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد، می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای مجالس و مهمانی ها نیز باشد. لبو پلو در گذشته با گوشت چرخ کرده یا همان گوشت قلقلی تهیه می شده است، اما امروزه با مواد متنوعی مانند گوشت مرغ و گوشت تکه ای نیز درست می شود که هر کس می تواند نسبت به ذائقه و سلیقه خود این غذای خوشمزه را درست کند، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لبو۴ عدد متوسط
برنج۴ پیمانه
فیله مرغ۳ عدد
پیاز۱ عدد متوسط
آب لیمو ترش۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده½ استکان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت لبو پلو

مرحله اول

برای تهیه لبو پلوی مجلسی ابتدا لبوها را می شوییم و پوست می گیریم و رنده درشت می کنیم.پیاز را نیز پوست میگیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی ریز خرد می کنیم.تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوم

سپس روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و صبر می کنیم تا طلایی و سرخ شوند.بعد لبوهای رنده شده را به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا بلافاصله کمی نمک، فلفل سیاه و آبلیمو به آن اضافه می کنیم و مداوم تفت می دهیم تا آب لبوها تبخیر شود و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. اضافه کردن آبلیمو باعث می شود شیرینی لبو گرفته شود.

مرحله چهارم

سپس فیله مرغ را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت مکعبی خرد می کنیم.تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و صبر می کنیم تا کمی داغ شود و مرغ های خرد شده را داخل آن می ریزیم.

مرحله پنجم

سپس به صورت مداوم تفت می دهیم و زعفران دم کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه روی آن می پاشیم و مرغ های خرد شده را با قاشق زیر و رو می کنیم تا با زعفران آغشته شوند و همین طور سرخ نیز بشوند.

مرحله ششم

بعد از اینکه از پخت مرغ و کمی سرخ شدن آن اطمینان پیدا کردیم تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. سپس داخل قابلمه ای ۵ الی ۶ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.

مرحله هفتم

سپس کمی نمک به آن اضافه می کنیم.آب که در حال جوشیدن بود برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم و یک هم می زنیم و اجازه می دهیم تا برنج تقریبا ۷ دقیقه با آب بجوشد.

مرحله هشتم

بعد برنج را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف آن نرم و مغز آن سفت بود برنج را باید آبکش کنیم.بعد از آبکش کردن برنج قابلمه را روی حرارت می گذاریم و کف آن روغن می ریزیم و یک عدد لبو را به صورت حلقه ای ورقه ورقه می کنیم.

مرحله نهم

سپس کمی نمک به آن ها می زنیم و کف قابلمه را با این لبوها می پوشانیم تا ته دیگ لبو داشته باشیم.بعد با کفگیر دو مرتبه برنج می ریزیم و بعد لبوهای سرخ شده را می ریزیم و مجددا لایه بعد برنج و لبو تفت داده می ریزیم تا برنج تمام شود.

مرحله دهم

حالا درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را اول کمی زیاد می کنیم تا به مدت تقریبا ۵ دقیقه بخار داخل قابلمه بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا پلو دم بکشد. حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای پخت برنج کافی است.

مرحله یازدهم

پس از اینکه پلو پخته شد مخلوط فیله های مرغ سرخ شده را به همراه نصف استکان زعفران دم کشیده به لبو پلو اضافه می کنیم و با کفگیر خوب مواد را زیر و رو می کنیم تا همه جای پلو با مواد آغشته شود.بعد لبو پلو با مرغ  را داخل دیس می کشیم و نوش جان کنید.