طرز تهیه چلو مرغ با رب ازگیل

طرز تهیه چلو مرغ با رب ازگیل شمالی خوشمزه

چلو مرغ با رب ازگیل یکی از انواع غذاهای خوشمز و مجلسی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه یکی از محبوب ترین غذاهای شمال کشور و استان های مازندران و گیلان است که طعمی بسیار خاص و خوشمزه دارد. اگر از طعم خورش مرغ معمولی خسته شده اید توصیه می کنیم این غذای خوشمزه را درست کنید. این غذای خوشمزه طعمی شبیه به مرغ ترش دارد، اگر به غذاهای شمالی علاقمند هستید، مطمئنا این غذای خوشمزه هم می تواند به غذاهای مورد علاقه شما تبدیل شود. در صورتی که به شهرای شمالی سفر کردید، حتما رب ازگیل را از شمال کشور تهیه کنید، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ایرانی۴ پیمانه
مغز گردو۱۰۰ گرم
مرغ کامل۱ عدد متوسط
عسل۲ قاشق غذاخوری
هویج۲ عدد متوسط
رب ازگیل۱ پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر و روغن حیوانیبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت چلو مرغ با رب ازگیل

مرحله اول

برای تهیه چلو مرغ خوشمزه با رب ازگیل ابتدا مرغ را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و سینه و ران های مرغ را تمیز می کنیم و جدا می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.

مرحله دوم

سپس تکه های مرغ را داخل کاسه ای قرار می دهیم و پودر سیر، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را روی آن ها می پاشیم و هر تکه مرغ را با ادویه ها آغشته می کنیم. در ادامه گردوها را کمی خرد می کنیم در حدی که لای دندان احساس شوند.

مرحله سوم

داخل تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و تکه های مرغ را تا جایکه امکان دارد داخل تابه می چینیم و هر طرف آن را به مدت ۵ دقیقه سرخ می کنیم.مرغ ها که سرخ شدند داخل قابلمه ای آن ها را می گذاریم.

مرحله چهارم

در این مرحله هویج ها را با پوست کن پوست می گیریم و می شوییم و خلالی خرد می کنیم و روی تکه های مرغ می ریزیم. همین طور رب ازگیل را به همراه گردوهای خرد شده و عسل و ۱ لیوان آب سر پر روی مواد می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت ۲ ساعت خوب مرغ بپزد. در همین حین به راغ آماده کردن برنج می رویم، برای این منظور یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید برنج را که از قبل خیسانده ایم اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

حالا به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا پخت اولیه برنج انجام شود. زمانی که دانه های برنج به خوبی نرم شدند و مغزشان کمی گیر داشت باید قابلمه را از روی حرارت کنار بگذاریم و برنج را آبکشی کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و کمی روغن داخلش می ریزیم. در ادامه به انتخاب خود از یک تکه نان لواش یا سیب زمینی ورقه ای شده برای ته دیگ برنج استفاده می کنیم، ته دیگ را کف قابلمه قرار می دهیم.

مرحله نهم

حالا برنج را روی ته دیگ می ریزیم، سپس مقداری زعفران دم کرده و روغن حیوانی به صورت پخش روی برنج می ریزیم. در ادامه برنج را دم می گذاریم و اجازه می دهیم به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی حرارت بماند تا بپزد.

مرحله دهم

در مرحله آخر پس از اینکه مرغ آماده شد، انرا درون یک ظرف مناسب می کشیم، سپس برنج را درون قابلمه ترکیب می کنیم تا کاملا زعفرانی شود، سپس درون دیش می کشیم و به همراه مرغ ازگیلی سرو می کنیم.