دهسلم، جایی که زمین به آسمان می رسد - سفری به بلندای آسمان کویر

دهسلم، جایی که زمین به آسمان می رسد - سفری به بلندای آسمان کویر


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/17

08:00


روستای دهسلم، نگینی در دل کویر لوت، در استان خراسان جنوبی واقع شده است. این روستای تاریخی با قدمتی دیرینه، دروازه ورود به کویر لوت و جاذبه های بی نظیر آن است. دهسلم با معماری کویری منحصر به فرد، نخلستان های سرسبز و مردمی خونگرم، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا این روستا را بشناسید.

اگر می خواهید کویرنوردی کنید و سری به کویر ایران بزنید به شما پیشنهاد می‌دهیم به کویری بروید که در نزدیکی آن روستایی بی‌نظیر و دوست‌داشتنی را ملاقات کنید. مطمئناً از زندگی شهری و پر سروصدا به همراه ترافیک‌های چند ساعتی خسته شده‌اید و تنها آرامشی را که به‌راحتی می‌توانید به دست آورید سفر به دل کویر است. هنگامی که به گردش در بیابان لوت مشغول هستید حتماً باید به دیدن روستای دهسلم که در 35 کیلومتری بیابان لوت واقع شده است بروید روستای دهسلم جزو معدود روستاهای ایران است که آوازه ی زیبایی‌های آن در همه‌جا پر شده و به ریگ یلان شهرت یافته است.


مسیر دسترسی به دهسلم


برای اینکه از این روستا دیدن کنید باید به شهرستان نهبندان سفری داشته باشید و برای اینکار می توانید از مستر بلیط، بلیط اتوبوس نهبندان را خریداری کنید. روستای دهسلم فاصله اش از شهر نهبندان حدودا 82 کیلومتر است، پس از رسیدن به شهر می توان به وسایل نقلیه ای که به سمت روستا حرکت می کنند خود را به این روستا برسانید. اگر با خودرو شخصی هم سفر می کنید بهتر است در جاده نهبندان – شهداد قرار بگیرید.

روستای دهسلم


قدم‌زدن مریخی در روستای دهسلم


با سفرکردن به روستای دهسلم فقط در دل این روستا قرار نخواهید گرفت بلکه می‌توانید به دیدن مریخ بروید و با قدم‌گذاشتن بر روی خاک‌های مریخی حس و حال آن را کسب کنید. این همان کوه‌های مینیاتوری است که بسیار مرتفع هستند بله این همان کوه‌های ماسه‌ای است که با سفرکردن به روستای دهسلم از آن دیدن می‌کنید.

در روستای دهسلم شاهد تپه‌های ماسه‌ای هستید که از دیدن آن‌ها سیر نخواهید شد.

روستای دهسلم همان مکان رؤیایی است که دل هر گردشگر و بیابان‌گردی را به خود جلب می‌کند. در روستای دهسلم به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد نباید انتظار جنگل و طراوت سرسبز و شادابی را داشته باشیم.

ولی با این اوصاف شاهد نخلستان‌های دوست‌داشتنی و سر به فلک کشیده‌ای خواهید بود به همراه گیاهان طاق و اسکنبیل که زیبایی منحصربه‌فردی را به روستای دهسلم خلق کرده است.

به‌طورقطع می‌توان گفت شکوه و عظمتی که در دل کویر است شاید در هیچ طبیعت سبز و آبی پیدا نکنید.

در اطراف روستای دهسلم شما از نزدیک نتیجهٔ بادهای 120 روزه‌ای که از سمت سیستان و بلوچستان می‌وزد را می‌بینید که هرم‌های ماسه‌ای بلندی را ایجاد می‌کند.

روستای دهسلم


گردشگری در روستای دهسلم


با پیشنهادی که به شما دادیم مطمئن هستیم مقصد گردشگری شما به روستای دهسلم ختم می‌شود. در واقع اگر می خواهید به کویر لوت وارد شوید باید از دروازهٔ اصلی آن یعنی روستای دهسلم عبور کنید.

شاید باور نکنید اما کویر روستای دهسلم گرم‌ترین مکان کویری است که در جهان از آن یاد می‌شود که همراه است با وسیع‌ترین تپه‌های ماسه‌ای که زیبایی خاصی را از خود به تصویر می‌کشاند. البته بدانید که تپه‌های ماسه‌ای ایستاده و وسیع در بین دو استان دیگر یعنی استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان قرار گرفته است.

روستای دهسلم دارای قنات معروفی است که آبی که در داخلش قرار گرفته از دیگر قنات‌ها بیشتر ولی گرم‌تر است با توجه به تعاریفی که از روستای دهسلم گفتیم یقیناً متوجه شده‌اید که قدمت روستای دهسلم هم‌پایهٔ شهرستان نهبندان بوده است.

کویر


صنایع‌دستی


با همکاری و پیگیری‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) مکانی را برای مرکز صنایع‌دستی روستا دهسلم بر پا کردند. در روستای دهسلم هنرهای دستی فراوانی از ساکنین آن به چشم می‌خورد و می‌توانیم از قالی و قالیچه‌هایی که با موی شتر بافته می‌شود نام ببریم همچنین از گلیم و پارچه که جزو صنایع‌دستی مهم روستای دهسلم است.

از مهم‌ترین تولیدات حصیری از جمله کلاه‌های حصیری و زیراندازهای حصیری می‌توان نام برد همچنین عروسک‌های حصیری که زیبایی خاصی را در وجود آن‌ها وجود دارد و ذوق کودکانهٔ شما را منقلب می‌کند. با وجود این همه آثار زیبا در روستای دهسلم حضور فعالانهٔ زنان دهسلم را در نمایشگاه بین المللی صنایع‌دستی تهران می‌بینیم.

قابل‌ذکر است که جمعیتی در حدود 30 نفر از زنان روستای دهسلم در این زمینه فعالیت موثر دارند. پشتکار و فعالیت زنان روستای دهسلم تنها به صنایع دستی ختم نمی شود بلکه مشارکت شرکت های تعاونی نخل کاران با زنان روستای دهسلم همواره از 13 نوع خرمای برداشت شده در شهرستان نهبندان با کیفیت و سورتینگ بسته بندی می کنند و در شهرستان های اطراف همانند سربیشه و استان سیستان و بلوچستان با قیمت های مناسب بازاریابی کرده و به فروش می رسانند.

صنایع دستی


گردشگران خارجی


زیبایی روستای دهسلم تنها گریبان‌گیر گردشگران داخلی نیست طبق آمار به‌دست‌آمده در سال 1396 در حدود 40 نفر گردشگر خارجی از این روستای دل‌انگیز بازدید کرده‌اند و از زیبایی‌های کویر لوت لذت برده‌اند و در مقابل بالغ بر سه هزار نفر گردشگر داخلی هم به روستای دهسلم برای گذراندن اوقات فراغت خود سرزده‌اند.

روستای دهسلم مردمان فعالی دارد و تنها به صنایع‌دستی و افتتاح بوم‌گردی و اقامتگاه برای گردشگران راضی نمی‌شوند بلکه تعدادی از آن‌ها به عنوان بلد راه و راهنمای بومی در این منطقه فعالیت دارند و در کنار آن با استفاده از کتابچه‌هایی برای معرفی و آشنایی گردشگران با روستای دهسلم و بروشور به عنوان هدیه به گردشگران تقدیم می‌کنند.


آسیاب های بادی باستانی


از دیگر جاذبه های دیدنی روستا دهسلم وجود آسبادهایی است که بیانگر حداکثر استفادهٔ بشر از امکانات طبیعی است که به‌راحتی خود را با بدترین شرایط ممکن وفق می دهد و از آن به بهترین نحو بهره‌مند می‌شود.

آسیاب‌های بادی که در این منطقه احداث شده است برخلاف نمونه‌های اروپایی آن دارای محورهای افقی بوده و بیشترین استفاده را از بادهای 120 روزه ی سیستان و بلوچستان می کند.

آسبادهای دهسلم

حیات وحش


هنگامی که در این منطقه به گشت‌وگذار مشغول هستید شاید با گونه‌های نفیس جانوری روبرو شوید از گونه‌های جانوری که در محدودهٔ روستا به زیست خود ادامه می‌دهند می‌توان گربه، انواع مار و عقرب و روباه شنی و… را نام برد.

روباه شنی


جمع بندی


با سفر به روستای دهسلم، تجربه ای منحصر به فرد از سفر به کویر را خواهید داشت.

نکاتی برای سفر به دهسلم


  • به دلیل گرمای شدید هوا در کویر لوت، حتماً در فصل های خنک سال به دهسلم سفر کنید.

  • از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

  • آب آشامیدنی کافی به همراه داشته باشید.

  • از کفش مناسب برای پیاده ‎روی در کویر استفاده کنید.

  • به فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی احترام بگذارید.

    امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو