عیدی دولت به مردم برای 22 بهمن؛ واریز یارانه معیشتی 150 هزارتومانی بحساب همه!

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/21

19:06


ساعد نیوز: خبرهای جدیدی درخصوص احتمال پرداخت یارانه معیشتی جدید دولت به مناسبت دهه فجر و 22 بهمن بحساب برخی افراد منتشر شده است. همچنین منابع معتبر از افزایش قابل توجه رقم یارانه معیشتی خبر داده اند.

عیدی دولت به مردم برای 22 بهمن؛ واریز یارانه معیشتی 150 هزارتومانی بحساب همه!

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از پارسینه، در آستانه عید نوروز، دولت امکان استفاده از کالابرگ الکترونیکی را برای تمامی یارانه‌بگیران فراهم کرد و البته تأکید شد قرار نیست یارانه نقدی حذف شود. فقط حساب خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شد و آنان می‌توانستند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید 10 قلم کالای اساسی استفاده کنند.

یک سال پس از رونمایی از طرح کالابرگ الکترونیکی ، تغییراتی در میزان اعتبار و نحوه استفاده از آن ایجاد شده است. در طرح جدیدی که تحت عنوان «طرح فجرانه» به مناسب دهه فجر رونمایی شده و به مدت سه ماه ادامه پیدا می‌کند، 220 هزار تومان اعتبار مضاف بر اعتبار یارانه نقدی به یارانه‌بگیران دهک‌های یک تا هفت اختصاص یافته است.

این طرح از 17 بهمن آغاز شده و تا 17 اردیبهشت ادامه دارد و می‌تواند به‌عنوان یک کمک هزینه برای خریدهای نوروزی نیز تلقی شود. در طرح کالابرگ الکترونیک، مطابق با نظر انستیتو تغذیه ایران، یارانه‌بگیران می‌توانند 11 قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند را خریداری کنند.

با توجه به اینکه نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان مصادف شده است این امکان وجود دارد که دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه طرح‌های حمایتی دیگری را رونمایی کند.

در سال 1401 دولت سیزدهم به دستور رئیس جمهور، مبلغ 150 هزار تومان یارانه معیشتی به حساب بیش از 11 میلیون یارانه‌بگیر واریز کرد و هدف از این یارانه تشویقی، حمایت از دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند اعلام شد.

با شروع ماه رمضان در فروردین 1402 تصور می‌شد دولت بار دیگر یارانه معیشتی 150 هزار تومانی را به حساب دهک‌های کم درآمد جامعه واریز کند اما سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها شایعات مربوط به واریز یارانه 150 هزار تومانی را تکذیب کرد و گفت دولت برنامه‌ای برای واریز این یارانه ندارد. با توجه به سابقه دولت رئیسی در زمینه واریز یارانه معیشتی ویژه ماه رمضان در سال 1401 و عدم تکرار این طرح در سال 1402، تکلیف واریز این یارانه در رمضان پیش رو مشخص نیست و برای اطلاع از تصمیمات دولت در این خصوص باید منتظر اخبار رسمی بود.

گفتنی است به تازگی زمان واریز یارانه‌ها تغییر کرده و بر این اساس یارانه نقدی و معیشتی دهک‌های یک تا سه در بیستم و پنجم هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر دهک‌ها سی‌ام هر ماه واریز می‌شود اما با توجه به به 29 روزه بودن اسفند 1402 و اینکه خانوارها به یارانه خود برای خرید شب عید نیاز دارند باید دید آیا در اسفندماه زمان واریز یارانه جلو کشیده می‌شود یا در همان روزهای پایانی سال یارانه به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

ضمن اینکه در هفته پایانی اسفند 1402 مرحله دوم واریز سود سهام عدالت نیز انجام می‌شود و سهامداران می‌توانند سود خود که احتمالاً رقم آن نسبت به دریافتی آذرماه بیشتر است را برای خریدهای نوروزی خود مصرف کنند.

آغاز واریز یارانه معیشتی 620 هزارتومانی از فردا بحساب مردم

علیرضا عسگریان در نشست خبری که با موضوع اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: دولت دارای راهبردهای کلان در حوزه تغذیه مردم است و علیرغم مشکلات بودجه‌ای و تحریم‌ها توانست طرح کالابرگ را امسال اجرایی کند.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه این یارانه برای سفره غذایی مردم در نظر گرفته شد تا کالری و پروتئین مورد نیاز آنها تامین شود گفت که هر شهروند می‌تواند 11 قلم از موادغذایی تعریف شده در سبد غذایی را از فروشگاه های طرف قرارداد خریداری کند.

وی در ادامه از آغاز طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک از «فردا» خبر داد که بر اساس آن 7 دهک درآمدی در صورت خرید 11 قلم مواد خوراکی از سبد غذایی تعریف شده، مشمول بهره‌مندی از یارانه مضاعف 220 هزار تومانی می‌شوند چرا که این سبد بر پایه قیمتهای سال 1401 عرضه خواهد شد.

معاون وزیر رفاه در این باره افزود: با احتساب یارانه تشویقی 220 هزار تومانی که در طرح فجرانه در نظر گرفته شده است، یارانه 400 هزار تومانی یک فرد در صورت خرید سبد مذکور به 620 هزار تومان و یارانه 300 هزار تومانی نیز به 520 هزار تومان افزایش می‌یابد اما به شرطی که از 11 قلم مواد غذایی تعریف شده در سبد غذایی خریداری کنند.

به گفته وی، شرط قبلی برای خرید 200 هزار تومانی از سبد جهت بهره‌مندی از یارانه تشویقی «حذف» شده است. این در حالیست که خانوارها با خرید هر قلم از مواد خوراکی از یارانه تشویقی مربوط به همان ماده غذایی استفاده می‌کنند.

عسگریان تاکید کرد: با توجه به اینکه خرید از سبد غذایی «اختیاری» است لذا افراد می توانند یارانه خود را در صورت تمایل «نقدی» برداشت کنند دریافت کنند. این در حالیست که همچنان این یارانه به حساب سرپرستان خانوارها واریز لذا امکان خرید مواد خوراکی سبد تغذیه‌ای نیز با کارت سرپرست خانوار امکان‌پذیر است.

عسگریان با اشاره به برخی افراد که هنگام مراجعه به فروشگاه کارت بانکی خود را همراه ندارند اظهار کرد: در این صورت این افراد می‌توانند با کد دستوری #1463500 از میزان اعتبار باقی‌مانده خود مطلع شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو