بررسی تویوتا هایس و مشخصات فنی و کیفی این خودرو

بررسی تویوتا هایس و مشخصات فنی و کیفی این خودرو


منبع: آرگا

1

1402/11/22

16:42


تویوتا هایس خودرویی است که نخستین بار توسط شرکت ژاپنی در سال ۱۹۶۷ به بازار ارائه شد. این مطلب به معرفی و بررسی تویوتا هایس می پردازد.

بی تردید از تویوتا هایس در سراسر دنیا به عنوان خودرویی با ارزش یاد می شود. این خودرو با توان مناسب، استهلاک کم و مصرف سوخت به صرفه که قابلیت جابجایی ۱۲-۱۴ نفر را دارد جایگاه خوبی در ارگان حمل و نقل خواهد داشت. با بررسی تویوتا هایس همراه ما باشید.

معرفی و بررسی تویوتا هایس

ون تویوتا هایس اولین بار توسط شرکت ژاپنی تویوتا در اکتبر سال ۱۹۶۷ تولید و به بازار ارائه شد. بی تردید از تویوتا هایس در سراسر دنیا به عنوان خودرویی با ارزش یاد می شود. این خودرو با توان مناسب، استهلاک کم و مصرف سوخت به صرفه که قابلیت جابجایی ۱۲-۱۴ نفر را دارد جایگاه خوبی در ارگان حمل و نقل خواهد داشت.

این خودرو قیمت مناسبی در ایران ندارد و به علت قیمت بالا آن طور که باید در ارگان حمل و نقل دیده نمی شود و فقط به طور محدود برای تشریفات و تاکسی فرودگاه به کار گرفته شده است. از آغاز قرن ۲۱ تا به حال تویوتا هایس به عنوان یک ون چندکاره و قابل اعتماد بوده است.

این ون در سراسر دنیا با کاربری های مختلف در حال استفاده می باشد و هر روز به کاربران آن اضافه می شود. محبوبیت تویوتا هایس به حدی زیاد است که بیشتر خودروسازان چینی کپی های مشابهی از آن را تولید کرده اند. تویوتا هایس در بازار ایران نیز مشاهده می شود از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی مشخصات تویوتا هایس بپردازیم.

تویوتا هایس

سال هاست که ون تویوتا هایس از محبوب ترین مینی ون ها در بازار روسیه بوده و مورد توجه افراد و کارآفرینان می باشد. علل مختلفی برای محبوبیت هایس وجود دارد. در ضمن هایس ۲۰۱۳ در ژاپن همچنان بدون بروزرسانی تحت فروش می باشد. با این وجود ژاپنی ها نسخه بروز شده این مدل را نیز به بیرون از کشور صادر می کنند.

اخیرا هایس در ژاپن بروز شده است. بزرگترین مزیت این خودرو همانند سایر خودروهای این شرکت برند تویوتا است. هایس یک ون قابل اعتماد و کم استهلاک می باشد که نسخه های مختلف آن سال ها خدمت رسانی داشته است. پیشرانه های قابل انتخاب برای این خودرو موتورهای بنزینی با حجم ۲-۳ لیتر است که مقرون به صرفه می باشد و با دوام هستند.

موتورهای هایس می توانند ۵۰۰-۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را بدون احتیاج به تعمیرات اساسی پشت سر بگذارند. تویوتا هایس حتی در بدترین وضعیت نگهداری هم ناامید کننده نیست. مزیت دیگر این خودرو کابین بزرگ و جادار آن است. با توجه به نوع کابین انتخابی، این ون می تواند بین ۸-۱۷ مسافر را جابجا کند.

حجم محفظه بار هایس نیز ۶ متر مکعب است. از لحاظ ظرفیت و فضای داخلی تویوتا هایس از بیشتر رقبا پیشی گرفته است. مکانیسم ساخت این خودرو به نحوی است که با آن رانندگی نرم و روانی را تجربه می کنید و از تکان های ناشی از موتور درون خودرو خبری نیست و رانندگی با آن از دردهای عضلانی و استخوانی که به تدریج ایجاد می شوند مصونیت زیادی دارد.

ضمنا این خودرو فضای کافی در قسمت استهلاک سرنشینان و هم در صندوق عقب دارد و فاصله بین محورهای عقب و جلو آن نسبت به مدل های اولیه زیادتر است.

مشخصات فنی

بررسی ها نشان می دهد تویوتا هایس نیمه برقی بوده و یک کاپوت نیمه برقی کوچک برای دسترسی راحت به مایع ترمز، خنک کننده رادیاتور و واشر برای بررسی یا تعویض آن دارد و هر روز می توانید به سادگی ون را کنترل و مراقبت نمایید. این ون در دو شکل بدنه ارائه می شود.

یک مدل با سقف بلند و فاصله بسیار بین محور جلو و عقب خودرو(مدل روف) و دیگری با بدنه پهن تر، سقف کوتاه و فاصله بیشتر بین محور عقب و جلو می باشد. تویوتا هایس در کاهش هزینه ها کمک کرده زیرا مصرف سوخت مناسبی دارد و دیرتر استهلاک پیدا می کند.

در حقیقت شهرت این خودرو نیز به این خاطر است. تویوتا هایس با پیشرانه بنزینی و ظرفیت ۲.۷ لیتر یا با موتور دیزلی ۳ لیتری حرکت می کند. در ضمن این خودرو به سیستم ایمنی برای مهار خودرو در شرایط اضطراری و سیستم کنترل B4 برای جلوگیری از عقب نشینی ماشین در شیب های تند مجهز است.

هنگام دنده عقب گرفتن دوربین مخصوص حرکت عقب فعال شده و هر چه در پشت سر شما باشد در آینه الکتروکروماتیکی که برای دید پشت تعبیه شده را نشان می دهد و نیاز نیست به عقب بچرخید. با توجه به بررسی ها می توان تویوتا هایس را خودرویی پر قدرت دانست و در همه جا از آن به عنوان یک خودرو باارزش یاد کرد.

مهندسی فنی استفاده شده در این خودرو پیشرفته و قابل تامل می باشد. چینش سیلندرها در این خودرو مستقیم است. حداکثر قدرت موتور ۱۴۹ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه است. همچنین می تواند تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد. سیستم انتقال قدرت هایس موتور جلو و دیفرانسیل جلو است.

گیربکس خودرو ۵ دنده اتومات بوده و محل استقرار اهرم تعویض دنده روی کنسول میانی خودرو می باشد. وزن این ون حدود ۲۰۷۵ کیلوگرم می باشد و ظرفیت آن ۱۵ سرنشین است. این خودرو ۱۶ سوپاپ بوده و سیستم سوخت رسانی آن به شکل انرژکتوری و تزریق مستقیم می باشد.

ظرفیت باک هایس ۷۰ لیتر بوده و دارای ضریب آلایندگی استاندارد می باشد. سیستم ترمز ون روغنی با بوستر خلایی می باشد. کالیبر ترمز جلو از نوع دیسکی خنک شونده و کالیبر ترمز عقب از نوع کاسه ای است. همچنین به سیستم و ABS و ترمز ضد قفل EBD مجهز است.

سیستم تعلیق برای هر چرخ مستقل بوده و تعلیق جلو به شکل جناغی دوبل و تعلیق عقب نیمه مستقل است. سیستم تعلیق خودرو وظیفه جذب ارتعاشات وارد بر چرخ ها را در جاده های ناهموار بر عهده دارد. به نحوی که این فشارها به دیگر اجزا منتقل نگردد. در ضمن میزان تماس چرخ ها و سطح زمین را کنترل کرده و با فنرها ارتباط دارد.

کمک فنرهای جلو خودرو هیدرولیکی و کمک فنرهای عقب شمش می باشند. ضمنا فرمان از نوع هیدرولیکی است.

امکانات و آپشن ها

از جمله امکانات این خودرو عبارت است از:

  • صندلی راننده مجهز به دو کیسه هوای جلویی و کناری که ضریب امنیتی خوبی ایجاد می کنند.
  • وجود سیستم کلید ضد سرقت و قفل مرکزی که در اختیار راننده است.
  • امکان ورود به خودرو بدون کلید فراهم است.
  • غربیلک فرمان در دو جهت عمودی و افقی حرکت می کند و قدرت مانور خوبی ایجاد می کند.
  • چراغ های جلو ال ای دی و مه شکن
  • چراغ مه شکن عقب
  • چراغ پارک
  • شیشه بالابر برقی
  • تنظیم آینه برقی
  • سیستم تهویه مطبوع
  • مانیتور با سوکت USB خور
  • شیشه ­های سولار و پنجره ­های عقب ریلی و کشویی

سایر مزایا و معایب

از دیگر مزایای تویوتا هایس این است که موتور بسیار کم صدایی دارد و از این نظر برای سرنشینان خوشایند می باشد. همچنین استهلاک کمی داشته و بسیار قوی است. بنابراین می تواند گزینه خوبی برای نواحی با آب و هوای گرم و مرطوب یا جنوب کشور باشد. البته هایس در سیستم حمل و نقل عمومی نیز جایگاه خوبی دارد.

ضمنا این خودرو برای افرادی که قصد مسافرت طولانی با خودرو شخصی را دارند گزینه عالی می باشد. اگر جزو طرفداران ون بوده و می خواهید برای سفر یا کار از آن استفاده کنید تویوتا هایس انتخاب خوبی خواهد بود. اکنون که با مزایای هایس آشنا شدید بهتر است از معایب آن نیز اطلاع داشته باشید.

روکش های صندلی هایس در بیشتر تیپ ها پارچه ای بوده و رنگ روشن دارد. از این رو سریعا کثیف شده و بافت خود را از دست می دهند. مشتری توقع کابین باکیفیت تری از تویوتا دارد. پارک ون ها به علت دید عقب محدود همیشه مشکل بوده تویوتا هرچند با دوربین دید عقب سعی در رفع این مشکل داشته ولی باز هم ایراداتی هست.

دوربین دید عقب هایس فضای کاملی را پوشش نداده و نقاط کور در قسمت دوربین عقب وجود دارد.

سخن پایانی

با توجه به بررسی ها در مجموع می توان گفت تویوتا هایس مینی ون قابل اعتماد، جادار و تقریبا اقتصادی است. با وجود برخی کاستی ها این خودرو از پیشتازان این کلاس می باشد و برای مشاغل و خانواده های پرجمعیت می تواند گزینه عالی باشد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر خودروهای تویوتا از جمله تویوتا کرولا و تویوتا هایلوکس روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو