چگونه امنیت حساب تلگرام خود را بالا ببریم؟

چگونه امنیت حساب تلگرام خود را بالا ببریم؟


منبع: پلازا

1

1402/11/23

20:25


چگونه امنیت حساب تلگرام خود را بالا ببریم؟

افزایش امنیت تلگرام از مواردی است که خیلی از کاربران این پیام رسان در مورد آن سوال دارند. در این مقاله از پلازا قرار است باهم نکات مربوط به این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم پیام رسان خود را امن کنیم.

اینترنت را می‌توان به عنوان بزرگترین موجودیت ساخته دست بشر معرفی کرد. مجموعه ای عظیم از اطلاعات و ارتباطات که بنا به نیاز ببین کاربران رد و بدل می‌شوند و خیلی از فعالیت‌های روزمره ما، از کسب و کار و تحصیل گرفته تا سرگرمی و صحبت کردن با دوست و آشنا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. پلتفرم‌های پیام رسان را می‌توان یکی از مهمترین و اصلی ترین برنامه‌هایی دانست که این روزها کاربردی گسترده پیدا کرده و باید گفت تقریبا بدون آنها خیلی از فعالیت‌های ما لنگ خواهد ماند. در راس این پیام رسان‌های رنگارنگ، تلگرام همیشه خودنمایی می‌کرده و خیلی از تغییرات مانند فیلتر شدن هم روی آن تاثیری نداشته است و باز هم کاربران از آن استفاده می‌کنند. افزایش امنیت تلگرام یکی از مقوله‌هایی است که خیلی از کاربران این اپلیکیشن به دنبال آن هستند.

امنیت یک پیام رسان مانند تلگرام یکی از اصلی ترین شرایطی است که می‌تواند کارکرد صحیح آن را برای ما تضمین کند. هرچند باید گفت این پیام رسان از نظر امنیت جزو بهترین‌ها به حساب می‌آید اما هر از گاهی کاربران در استفاده از آن بی دقتی‌هایی را می‌کنند که می‌تواند برای آنها گران تمام شود. در این مقاله با بررسی روش‌های افزایش امنیت تلگرام می‌خواهیم این ایرادات را رفع کنیم تا بتوانیم کیفیتی که انتظار داریم را از تلگرام بگیریم.

فهرست مطالب

روش‌های افزایش امنیت تلگرام

همانطور که گفتیم امنیت یا همان Security در برنامه تلگرام یک موضوع تضمین شده است و تا زمانی که کاربران به طور اشتباه کاری را انجام ندهند و یا کوتاهی نکنند اطلاعات آنها به هیچ عنوان به خطر نخواهد افتاد. در این خصوص باید گفت تلگرام تا اندازه ای به خود مطمئن است که یک جایزه سیصد هزار دلاری برای کرک کردن، نفوذ به این برنامه و کدی که برای رمزگذاری پیام‌ها استفاده می‌کند قرار داده است. در صورتی که کسی بتواند یک نفوذ کوچک به این برنامه انجام دهد و تنها یک پیام از آن را پیدا کند، این ۳۰۰ هزار دلار جایزه به او می‌رسد.

از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که افزایش امنیت از سمت خود تلگرام به خوبی انجام شده و جای نگرانی نیست، پس تنها می‌ماند رعایت نکات مختلف مانند پسورد گذاری‌ها و فعال سازی ویژگی‌های امنیتی ای که تلگرام در اختیار شما می‌گذارد و مواردی از این دست، که تلگرامی که شما روی گوشی خود دارید هم بتواند به قوی ترین پیام رسان جهان از نظر امنیت تبدیل شود.

روش‌های افزایش امنیت تلگرام

در صورتی که بخواهیم بگوییم فهرستی از روش‌ها و کارهایی که می‌توان برای افزایش امنیت تلگرام انجام داد تهیه کنیم، لیست ما به این صورت خواهد بود:

۱. از نسخه‌های رسمی تلگرام استفاده کنید

یکی از ویژگی‌های خوبی که سرور‌های تلگرام در اختیار کاربران می‌گذارند این است که برنامه سمت کلاینت را به صورت اوپن سورس یا همان منبع باز در اختیار کاربران قرار داده و همینطور واسط برنامه نویسی یا همان API را هم باز گذاشتنه اند. این موضوع می‌تواند به برنامه نویسان کمک کند که ورژن‌های مختلفی از برنامه‌های کلاینت را بسازند که قابلیت‌های متعددی را به تلگرام اضافه کند. هدف از این کار تلگرام این بود که بتواند از خلاقیت سایر برنامه نویسان هم کمک گرفته و کیفیت کار خود را بالاتر ببرد. اما در این میان برنامه‌هایی هم هستند که به جای کیفیت بالاتر، امنیت را خواسته یا ناخواسته مختلف می‌کنند.

این کار می‌تواند با اهداف خرابکانه صورت گیرد و یا اینکه به صورت غیر عمدی و به دلایلی مانند افزایش سرعت و یا ساده تر شدن کدنویسی انجام می‌گیرد. هر چند این برنامه‌های فرعی ویژگی‌های خوب و رنگارنگی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما باید گفت که اگر به فکر افزایش امنیت تلگرام خود هستید، از نصب این برنامه‌ها خودداری کرده و تنها از نسخه رسمی تلگرام و یا تلگرام ایکس در گوگل‌پلی یا اپ‌استور استفاده کنید.

۲. فعال کردن ورود دو مرحله ای

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند برای افزایش امنیت تلگرام ضروری باشد و یکی از اولین ویژگی‌های امنیتی مجزایی است که تلگرام آن را به برنامه خود اضافه کرد، فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای یا همان Two Step Verification است. در این حالت برای ورود به تلگرام و دسترسی به پیامک‌ها و اطلاعات ذخیره شده، شما علاوه بر کدی که برای گوشی شما پیامک می‌شود، به یک پسورد هم نیاز خواهید داشت.

وقت‌هایی پیش می‌آید که گوشی ما از ما دور است. در صورتی که در این فاصله کسی شماره شما را در تلگرام خود وارد کرده و پیامکی که برای شما می‌آید را از نوتیف‌های گوشی بخواند می‌تواند بدون باز کردن گوشی شما به تلگرامتان روی گوشی خود دسترسی داشته باشد و تا شما متوجه این موضوع شوید، کار از کار گذشته است. این امکان به شما کمک می‌کند که در صورت وارد کردن کد پیامک شده اطلاعات دیگری نیز برای ورود به اکانت نیاز باشد. برای فعال کردن این ویژگی دستورات زیر را دنبال کنید:

  • از گزینه‌های تلگرام Setting را انتخاب نمایید؛
  • از گزینه‌های ارائه شده Privacy and Security را انتخاب نمایید؛
  • اولین گزینه یعنی Two-Step Verification را انتخاب کنید؛

تنظیمات Two-Step Verification

  • در ادامه مراحل برای تنظیم پسورد دوم، گزینه Set Password را بزنید؛
  • پسوردی که می‌خواهید را به صورت اعداد، و یا ترکیبی از عدد و حروف و کاراکتر‌های مجاز وارد کنید؛
  • یک راهنما برای پسورد خود وارد کنید، دقت کنید در راهنما دقیقا نگویید که پسورد چیست؛

افزایش امنیت تلگرام با Two-Step Verification

  • بعد از تایید پسورد، یک ایمیل بازیابی برای مواقعی که این رمز را فراموش می‌کنید وارد کنید؛
  • کد تایید ارسال شده به ایمیل را وارد کنید؛
  • عملیات تایید ورد دومرحله ای به امکانت تمام شده و تاییدیه به شما داده خواهد شد؛

تایید و نهایی کردن Two-Step Verification

در صورتی که این کد را فراموش کردید و یا قصد حذف آن را داشتید، مقاله بازیابی کد دو مرحله ای تلگرام می‌تواند در این خصوص به شما کم کند.

۳. استفاده از پسورد برای ورود به برنامه یا همان پسورد لوکال

یکی از ویژگی‌هایی که خیلی از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام ارائه می‌کردند و اکنون خود تلگرام هم آن را در بین ویژگی هایش به کاربران ارائه می‌دهد، استفاده از یک رمز ساده برای ورود به تلگرام است. در این حالت شما هر بار که بخواهید وارد پیام رسان خود شوید، باید این رمز را وارد کنید. این رمز در عین سادگی می‌تواند بسیار کاربردی و خوب باشد و نقشی بسیار پر رنگ در افزایش امنیت تلگرام شما دارد.

برای فعال کردن این رمز مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از بخش Setting گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید؛
  • از میان گزینه‌ها Passcode Lock را انتخاب کنید؛
  • گزینه Set Passcode را انتخاب کنید؛
  • یک پین عددی ۴ رقمی وارد نمایید؛

افزایش امنیت تلگرام با پسورد لوکال

بعد از ورود اطلاعات و تایید آن صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود.

گزینه های تنظیم پسورد لوکال

شما می‌توانید از این بخش گزینه‌های مختلفی مانند تغییر و همینطور غیر فعال کردن این قابلیت، قابلیت تایید این رمز با استفاده از اثرانگشت، و مدت زمان اعتبار آن برای قفل مجدد و درخواست دوباره رمز را تعیین کنید.

۴. افزایش امنیت تلگرام با آپدیت نگه داشتن آن

یکی از بهترین و اصلی‌ترین تکنیک‌های افزایش امنیت تلگرام و یا هر برنامه دیگری از آن استفاده کرد، آپدیت نگه داشتن آن است. در واقع باید گفت با همان سرعتی که فناوری‌های اینترنتی پیشرفت می‌کنند و امکانات جدید را به بازار عرضه می‌کنند، هکر‌ها هم در حال رشد هستند و راه‌های نفوذ جدیدی برای برنامه‌های مختلف پیدا می‌کنند. همین موضوع باعث  میشود که نرم افزار‌ها رفته رفته در طول زمان دچار مشکلات امنیتی شوند، این مشکلات توسط آپدیت‌ها برطرف می‌شود.

پس بهتر است توجه ویژه ای به آپدیت کردن برنامه‌های خود داشته باشید. البته نه به اینصورت که هر روز بخواهید آنها را آپدیت کنید. اما باید آپدیت‌های اصلی را به صورت دوره ای انجام داده تا خیال شما از ببیت امنیت پیام رسان هایتان راحت باشد. هرچند تلگرام در آپدیت‌های خود همیشه آنقدر امکانات جدید و جذابی به کاربران ارائه کرده است که آنها را نسبت به انجام این اپدیت‌ها ترغیب کند.

۵. سفت و سخت گرفتن تنظیمات حریم خصوصی برای افزایش امنیت تلگرام

در تلگرام یک سری مشکلات امنیتی وجود دارد که می‌توان گفت مربوط به اینکه کس دیگر بخواهد وارد اکانت شما شود و آن را هک کند، نیست. در واقع این مشکلات می‌تواند روی تجربه کاربری شما از این برنامه تاثیر گذار باشد. برای همه ما پیش آمده است که در خیلی از موارد پیام‌هایی اسپم را از کلاهبرداران دریافت کنیم و یا اینکه افرادی قصد تطمیع ما را داشته باشند و یا در گروه‌های مختلفی ما را عضو کنند که تمایلی به آنها نداریم. تلگرام برای این منظور هم راه حل‌های خوبی را ارائه داده است که می‌تواند شما را از دست این دردسر‌ها نجات دهد.

در صورتی که تنظیمات مربوط به Privacy یا همان حریم خصوصی خود را سفت و سخت بگیرید، از این جهت با مشکلی مواجه نخواهید شد. برای دسترسی به این تنظیمات لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد بخش Setting شوید؛
  • گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید؛
  • به سراغ بخش Privacy بروید؛

سفت و سخت گرفتن Privacy برای افزایش امنیت تلگرام

همانطور که میبینید در این بخش گزینه‌های مختلفی وجود دارد که کار آنها به این شرح است:

  • Phone Number: موارد مربوط به نمایش شماره تلفن همراه شما به سایر کاربران؛
  • Last Seen & Online: نمایش وضعیت آنلاین بودن شما و آخرین ساعت و تاریخ بازدید از تلگرام؛
  • Profile Photos: موارد مربوط به نمایش تصویر پروفایل شما به کاربران؛
  • Bio: نمایش بخش بیوگرافی پروفایل به سایر کاربران؛
  • Forwarded Messages: قابلیت رهگیری شما از روی پیام هایتان که توسط دیگر کاربران فوروارد می‌شود؛
  • Calls: تنظیمات مربوط به تماس و کسانی که می‌توانند با شما تماس بگیرند؛
  • Groups & Channels: کنترل اد کردن شما در گروه‌های مختلف توسط کاربران مختلف؛

کنترل این بخش‌ها می‌تواند روی افزایش امنیت تلگرام شما تاثیر بسزایی داشته باشد و دیگر از مزاحمت‌های مختلف برای شما خبری نخواهد بود. در صورتی که هر کدام از این بخش‌ها را باز کنید، سه گزینه مشاهده می‌کنید:

  • Everybody: در این حالت همه کاربران اجازه این کار را خواهند داشت؛
  • My Contacts: در این حالت تنها مخاطبین شما مجاز به این کار هستند؛
  • Nobody: در این حالت هیچکس مجاز به انجام این کار نیست؛

همینطور بخشی به نام Add Exceptions وجود دارد که در آن شما می‌توانید از هر گروهی که انتخاب کرده اید استثنا‌هایی را در نظر بگیرید. به طور مثال همه کامنت‌های شما به جز مواردی که خودتان مشخص کرده اید بتوانند پروفایل شما را ببینند. یا اینکه هیچ کس نتواند شما را در گروهی اد کند به جز مواردی که خودتان انتخاب کرده اید.

۶. افزایش امنیت تلگرام با دوری از ربات‌های بی نام و نشان

ربات‌ها یکی دیگر از قابلیت‌های تلگرام هستند که می‌توانند کیفیت کار با این پیام رسان را تا حد زیادی ارتقا دهند. در این ربات‌ها شما می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید. به طور مثال ربات‌هایی که در مقاله بهترین ربات‌های هوش مصنوعی تلگرام شما می‌توانید به چت بات‌های هوش مصنوعی دسترسی داشته باشید، و یا موارد معرفی شده در مقاله بهترین ربات آهنگ تلگرام می‌تواند ربات‌هایی برای دانلود آهنگ را به شما معرفی کند. باید در نظر داشت که این ربات‌ها نیاز به دسترسی‌هایی ویژه دارند و معمولا شما اطلاعاتی مانند شماره تماس و سایر موارد را در اختیار آنها قرار می‌دهید.

افزایش امنیت تلگرام  با دوری از روبات‌های بی نام و نشان

یکی از تکنیک‌های افزایش امنیت تلگرام این است که از ربات‌های متفرقه که بیشتر مصارف تبلیغاتی دارند و می‌توانند مانند یک اسپمر عمل کنند دوری کنید. خیلی از ما به ربات‌هایی برخورد کرده این که برای یک کار ساده شما را مجبور می‌کنند در ۴ یا ۵ گروه و کانال عضو شوید. بهتر است فریب این ربات‌ها را نخورید و از آنها فاصله بگیرید.

افزایش امنیت استفاده از تلگرام

تا اینجا در مورد کارهایی که باید برای افزایش امنیت تلگرام انجام دهیم صحبت کردیم. در کل باید گفت این افزایش امنیت توسط خود تلگرام تضمین می‌شود و نیاز نیست که ما چندان کار خاصی برای آن انجام دهیم. اما خیلی از افراد هستند که ممکن است نگران افشای اطلاعات آنها و چت‌های خود باشند و بخواهند کمی امن تر رفتار کنند. در این حالت باید گفت برای استفاده امن از تلگرام کارهایی وجود دارد که می‌تواند انجام گیرد.

مهمترین این کارها از این قرارند:

استفاده از چت محرمانه: چت محرمانه یا همان Secret Chat یکی از قابلیت‌هایی است که در آن اطلاعات به هیچ عنوان قابل خروج نبوده و یک ارتباط دوطرفه محدود شکل میگیرد. همینطور این اطلاعات حتی روی سرور‌های تلگرام نیز ذخیره نمی‌شود و بعد از حذف چت دیگر هیچ کس نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

محدود کردن فورواردها: اینکه شما نگذارید کسی آیدی شما را از روی پیام‌های شما که فوروارد می‌شوند پیدا کند، یکی دیگر از همین موضوعات است. در بخش‌های قبلی روش استفاده از آن را توضیح دادیم.

حذف خودکار چت‌های غیر فعال: در این حالت شما می‌توانید برای تمامی چت‌های خود تایمر تعیین کرده تا رد صورتی که مدت زمان خاصی را غیر فعال بودند حذف شده و از روی تلگرام شما به صورت کامل پاک شوند.

استفاده از رسانه‌های خود تخریب شوند: رسانه‌های خود تخریب یا همان Self-Destructing ها. در این قابلیت تمامی تصاویر و یا ویدیو‌هایی که ارسال می‌کنید، غیر قابل ذخیره سازی بوده و بعد از مدت زمان مشخصی به طور کامل حتی از سرور‌های تلگرام نیز حذف خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی روش‌ها و نکات افزایش امنیت تلگرام پرداختیم. به طور کلی باید گفت که تلگرام برنامه ای امن است که نیاز چندانی به کارهای امنیتی ندارد، اما در صورت رعایت نکردن بعضی از نکات توسط کاربران ممکن است امنیت اطلاعات آنها به خطر بیفتد و یا اینکه درگیر پیام‌ها و گروه‌های اسپم و اعصاب خورد کند شوند. در این مقاله با هم به بررسی بهترین روش‌ها و نکاتی که باید رعایت شود تا یک تلگرام امن و بدون دردسر داشته باشیم پرداختیم. در صورتی که شما هم روشی را می‌شناسید که از این فهرست حجا افتاده است، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو