ستار هاشمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

2

1402/11/23

23:12


معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، توضیحاتی پیرامون طرح تحول دیجیتال ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه کرد.

ستار هاشمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

جزییات طرح تحول دیجیتال ثبتی/ دسترسی به کلیه سرویس های ثبتی از طریق اپلیکیشن «کاتب»

به گزارش نم نمک ، ستار هاشمی در نشست خبری امروز با موضوع معرفی «طرح تحول دیجیتال ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» که در محل پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی برگزار شد ، گفت : در سازمان ثبت برای طرح تحول دیجیتال شعاری با نام ثبت هوشمند به عنوان پیشران ایران دیجیتال را انتخاب کردیم.

ستار هاشمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

ستار هاشمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

وی افزود : رویکردهای کلیدی طرح دیجیتال سازمان ثبت شامل معماری باز و مقیاس  پذیر ، خدمات یکپارچه دیجیتال ثبتی ، صدور الکترونیکی اسناد رسمی و عادی و امنیت و حفاظت از حقوق شهروندان است. هدف ما این بوده که خدمات را به موقع و ارزان کنیم.

وی ادامه داد : انسداد بسترهای فسادزا از طریق تبدیل اسناد رسمی و عادی از کاغذی به الکترونیک و اعتبار بخشی به اسناد الکترونیک ، استنادپذیری و انگار پذیری از دیگر اهداف ما بوده است.

هاشمی  ادامه داد : نقش آفرینی کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان اپراتور اصلی ارائه خدمات دیجیتال ثبتی و گسترش ارائه خدمات ثبتی در کل کشور (هر ایرانی یک کارتابل ثبتی) بسیار مهم بوده است و یکی دیگر از اهداف ما است.

وی افزود : به کارگیری نخبگان کشور در توسعه سکوی خدمات دیجیتال ثبتی (کاتب)  و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان کشور و پرهیز از انحصار از دیگر رویکردهای ما در طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت است.

وی درباره معماری تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : در این بخش  در 4 لایه اعم از زیرساخت  و امنیت ، مدیریت خدمات ، سامانه های ثبتی و ارایه خدمات به روز کردیم.

وی یادآور شد : بسیاری از سامانه های ما مربوط به بیش از یک دهه قبل بود؛ لذا با استفاده از فناوری جدید بازطراحی را شروع کردیم برای اینکه در بالاترین سطح بتوانیم سکویی را داشته باشیم. باید به کسب و کارها هم اینگونه خدمات را ارائه دهیم و آن را مدیریت و رصد کنیم.

وی افزود : ما درصددیم خدمات مان  که 20 خدمت است را به 400 خدمت برسانیم. 9 شرکت دانش بنیان برای اجرای این طرح با ما همکاری داشتند.

هاشمی ادامه داد : کلیه سرویس های ثبتی  از طریق اپلیکیشن جامع موبایل کاتب قابل دسترسی است.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد : در این طرح تحولی خدمات به صورت یکپارچه درنظر گرفته شده است تا مردم در دریافت خدمات سردرگم نباشند. بیش از 700 متخصص فنی و حوزه حرفه ثبت به عنوان بدنه اجرایی طرح تحول ثبت فعالیت داشته اند.

هاشمی افزود : با اجرای این طرح تحولی از ارائه خدمات توسط هشت هزار دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور به 80 میلیون ایرانی (هر ایرانی یک کارتابل ثبتی) ارتقا یافتیم و در واقع اکنون با اجرای این طرح تحولی ، به تعداد همه ایرانیان امکان ارائه خدمات ثبتی مستقیم وجود دارد. 

وی یادآور شد :   پلتفرم «کاتب» سکویی برای ارائه انواع خدمات ثبتی در هر ساعت از شبانه روز است که از طریق وب سایت ، اپلیکیشن موبایل و خدمات کدهای دستوری توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد : طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک از سال 1401 و با هدف دستیابی به «سازمان ثبت هوشمند» طراحی ، برنامه ریزی و اجرا شد. «مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی» ، «سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک» و «سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب (https://kateb.ir/)» از جمله پروژه های فناورانه سازمان ثبت اسناد و املاک بودند.

وی افزود : یکی از مهمترین پروژه های اجرا شده در مسیر تحول دیجیتال ثبت ، سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» به عنوان درگاه یکپارچه خدمات به شهروندان است. این پروژه در اسفندماه 1401 آغاز شد و طی 11 ماه در دی ماه 1402 به بهره برداری رسیده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. جهت رفع چالش های موجود در حوزه ارائه خدمات دیجیتال ثبتی ، راهکاری جامع برای مدیریت خدمات دیجیتال ثبتی طراحی شده است. این راهکار با بهره گیری از قابلیت های API و به کارگیری درگاه ها از یک سو و اتصال به برنامه های کاربردی و پایگاه داده نرم افزارها از سوی دیگر ، ضمن تمرکز بر نیازمندی های کسب وکارها ، شهروندان و سایر ذی نفعان ، از ارائه خدمات به آن ها در بالاترین سطح پشتیبانی می کند.

وی افزود : سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» به عنوان درگاه یکپارچه خدمات سازمان ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، در قالب های «نرم افزار تلفن همراه» ، «وبسایت جامع Kateb.ir (https://kateb.ir/)»» و «درگاه پیامک و خدمات کدهای دستوری» انواع خدمات ثبتی را به مردم ارائه می دهد.  وب سایت کاتب به ادرس الکترونیکی Kateb.ir (https://kateb.ir/) جامع ترین و آسان ترین روش استفاده از خدمات غیرحضوری ثبتی است. کاربران می توانند تنها با چند کلیک در این سایت عضو شوند و از خدمات آن استفاده کنند. شهروندان برای استفاده از این درگاه جامع ، ابتدا باید به لینک https://web.kateb.ir/User/Login?ReturnUrl=%2F مراجعه کنند و پس از مشاهده تصویر زیر ، چنانچه پیش تر حساب کاربری دارند ، تنها با وارد کردن کد ملی و ورود کد دریافتی از طریق پیامک در محل تعبیه شده می توانند وارد سامانه شوند و از سرویس های ثبتی استفاده کنند. در غیر این صورت می توانند با ورود به صفحه ثبت نام و وارد کردن اطلاعات هویتی خواسته شده در کمتر از دو دقیقه نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام و وارد آن شوند.

وی گفت : اپلیکیشن کاتب با قابلیت نصب بر روی تمامی دستگاه های اندرویدی و با رابط کاربری زیبا پاسخگوی کلیه نیازهای شما به خدمات ثبتی است. همه افراد می توانند ، برای استفاده از اپلیکیشن ابتدا از این صفحه https://kateb.ir/app.html آن را دانلود و نصب کنند. سپس مطابق با فایل راهنمایی که در همین صفحه قابل دانلود است وارد آن شده و در کاتب ثبت نام کنند.

هاشمی افزود : کاربران می توانند پس از ورود به اپلیکیشن کاتب از کلیه امکانات این اپلیکیشن جامع استفاده کنند. در صورت عدم دسترسی افراد به اینترنت و یا حتی گوشی همراه هوشمند ، نیز امکان استفاده از خدمات کاتب برای همه افراد فراهم شده است. شهروندان با شماره گیری کد دستوری * 2282 # ، می توانند به آن دسته از خدماتی که در این بستر تعریف شده ، دسترسی پیدا کنند. بنابراین چنانچه هر فردی نیاز به یکی از سرویس های فراهم شده در سامانه کاتب داشته باشد اما به اینترنت یا اینکه گوشی هوشمند دسترسی نداشته باشد ، تنها کافی ست کد #2282* را شماره گیری کند و شماره سرویس مورد نظر خود را وارد کند و مراحل دریافت خدمات را به راحتی تا زمان دریافت پیامک نتیجه ادامه دهد.

وی یادآور شد : سکوی کاتب از طریق نرم افزار موبایلی ، وب سایت و کدهای دستوری ، کلیه خدمات دیجیتال ثبتی ارائه شده توسط سامانه های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مانند سامانه املاک و کاداستر ، سامانه ثبت الکترونیک اسناد ، سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ، سامانه مالکیت معنوی ، سامانه اجرای اسناد رسمی و سایر سامانه ها در بستر اپلیکیشن کاتب را در اختیار مردم قرار می دهد. به عنوان مثال با ورود به بخش اسناد رسمی امکان مشاهده فهرست تمامی اسناد کاربر ، دریافت به اشتراک گذاری و اصالت سنجی آن ها از طریق سرویس های موجود در این بخش فراهم شده است.

وی ادامه داد : همچنین ، امکان استفاده از سایر سرویس های تعریف شده در هر بخش ، برای کاربران و افزودن انواع خدمات ارزش افزوده دیجیتال ثبتی بر روی این سکو فراهم شده است. در صورت عدم تمایل افراد به دانلود اپلیکیشن موبایلی کاتب ، امکان استفاده از «وبسایت جامع کاتب» برای دریافت خدمات ثبتی وجود دارد.

وی گفت : استفاده از سکوی کاتب در قالب نرم افزار کاتب و یا مراجعه به سایت کاتب و یا استفاده از کدهای دستوری مزایایی  را برای کاربران به همراه خواهد داشت که عبارتند از جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی در فرآیندهای ثبتی ،   ارائه خدمات سریع ، ارزان و توأم با احترام ،   کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان با دریافت خدمات ثبتی به صورت غیرحضوری ، ارائه خدمات ثبتی به صورت 24 ساعته و شبانه روزی به شهروندان ، دریافت خدمات ثبتی بدون نیاز به اینترنت و گوشی هوشمند.

هاشمی گفت : برای افرادی که به هر دلیل امکان استفاده از پلتفرم های دیجیتال و سکوی کاتب را ندارند ، خدمات ثبتی از طریق دفاتر اسناد رسمی در دسترس خواهد بود.

وی  گفت : سامانه ثبت من یک سامانه است ولی کاتب سکوی خدمات ثبتی است؛ لذا سکو و سامانه دو مفهوم متفاوت است.

هاشمی گفت : کاتب برای همه ایرانیان در داخل و خارج است و ان شالله سال  1404 برای ایرانیان خارج از کشور هم در دسترس است.

وی در پایان گفت : ما  مرکز تماسی هم برای مجموعه کاتب در نظر گرفتیم و امیدواریم کاتب جزو سکوهایی باشد که حال مردم را خوب کند.


بیوگرافی ستار هاشمی

ستار هاشمی متولد 1355 در شهر یاسوج و دانشیار دانشگاه شیراز است.

او در سال 93 به عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و در سال 95 به عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو