مسعود اقبالی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/24

21:44


مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است که با وجود زیرساخت های نامناسب در فوتبال ایران فرقی نمی کند که امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی باشد یا الکس فرگوسن!

مسعود اقبالی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

فرقی نمی کند قلعه نویی سرمربی باشد یا فرگوسن/ تیم ملی نمی توانست 4 پاس بدهد!

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است که با وجود زیرساخت های نامناسب در فوتبال ایران فرقی نمی کند که امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی باشد یا الکس فرگوسن!

مسعود اقبالی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

مسعود اقبالی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

مسعود اقبالی درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا و حسرت صعود به فینال این دوره از مسابقات با باخت مقابل قطر در مرحله نیمه نهایی ، اظهار کرد : برای اینکه تیم ملی فوتبال یک کشور بتواند در هر تورنمنتی موفق باشد ، باید از زیرساخت های مناسب برخوردار باشد و بازیکنانی داشته باشد که در زمینه تاکتیکی ، تکنیکی ، فیزیکی ، ذهنی و روانی سطح بالایی دارند و می توانند شش تا هفت بازی متوالی به میدان بروند.

وی ادامه داد : همچنین کادر فنی تیم ملی باید تحلیلی درست از تیم های حریف داشته باشد و بداند که سبک بازی ، وضعیت بازیکنان تیم های حریف ، استراتژی ، سازمان دفاعی و هجومی تیم های رقیب ، چگونه است؟

تیم ملی خوب آماده شده بود؟

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اینکه تیم ملی قبل از شروع جام ملت های آسیا چند دیدار دوستانه داشت اما هیچ یک از مسابقات در حدی نبود که به عنوان یک محک جدی برای شناخت بهتر بازیکنان و تیم تلقی شود ، خاطرنشان کرد : ما با وجود حدود 15 بازیکن لژیونر که برخی از آنها دو دوره حضور در جام جهانی و جام ملت های آسیا را در کارنامه داشتند به قطر رفتیم و عملا می توان عنوان کرد که شناخت تقریبا عمیقی بین بازیکنان وجود داشت.

عملکرد سینوسی تیم ملی در مرحله گروهی و حذفی

وی با بیان اینکه گروه تیم ملی در قیاس با سایر گروه ها ، تقریبا گروه آسانی به شمار می رفت ، بیان کرد : در دور گروهی جام ملت ها با وجود مهره های خوب که حدود 70 درصد آنها لژیونر بودند ، عملکرد خوبی نداشتیم و تیم ملی با حرکتی سینوسی خود را به دیدار ژاپن رساند و در این دیدار بهترین عملکرد خود را با استراتژی درست در فاز میانی ، پرسینگ شدید و دوندگی بالای بازیکنان به نمایش گذاشت و به تیم حریف اجازه نداد که به یک سوم دفاعی تیم ملی نزدیک شود.

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اینکه «اگر تیمی قصد دارد در تورنمنتی نظیر جام ملت های آسیا قهرمان شود باید به مسائل مختلفی توجه کند ، » تصریح کرد : تحلیل از خود ، شناخت صحیح بازیکنان ، درک نقاط ضعف و قوت تیم خود و تیم های حریف ، مسائل بسیار مهمی است که باید نسبت به آنها توجه داشت.

چه تیمی می تواند به فینال برسد؟

مدرس ارشد AFC با بیان اینکه «تیم ملی در این تورنمنت از 15 تا 16 بازیکن به طور کامل استفاده کرد ، » اظهار کرد : بعضا به دلیل تحلیل نادرست و تعویض های نامناسب ، کار تیم ملی به سختی پیش رفت و توانستیم خود را به مرحله حذفی برسانیم. باید بدانید که اگر یک تیم تا مرحله حذفی بتواند خود را از آسیب دیدگی بازیکنان حفظ کند ، با عدم اخراج و اخطار و در کل محرومیت روبرو نشود ، آمادگی جسمانی خود را در بهترین سطح نگه دارد و با تعویض های مناسب توان تیم را تقسیم کند ، می تواند به راهیابی به مراحل نیمه نهایی و نهایی امیدوار باشد.

وی ادامه داد : تیم ملی اما در بازی های مرحله گروهی فوتبال خوبی به نمایش نگذاشت و علی رغم برد در سه دیدار ابتدایی ، فوتبال خوبی بازی نکرد.

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به این که اگر خوب بازی کنید و پیروز شوید ، اتفاق فوق العاده رخ داده و اگر بد بازی کنید و شکست بخورید ، بدترین اتفاق رخ داده است ، عنوان کرد : همچنین ممکن است خوب بازی کنید و ببازید که این اتفاق در فوتبال بی رحمانه است و اگر بد بازی کنید و ببرید ، توانسته اید با خوش شانسی پیروز شوید. تیم ملی غیر از بازی با ژاپن تقریبا بد بازی می کرد و به برد دست می یافت و در دیدار با ژاپن خوب بازی کرد و پیروز شد.

لژیونرهای تیم ملی شرایط سنی مناسبی نداشتند

اقبالی با بیان اینکه بازیکنان لژیونر تیم ملی شرایط سنی مناسبی نداشتند و با بالاترین میانگین سنی پا به جام ملت های آسیا گذاشتیم ، گفت : میانگین مناسب سنی یک تیم در یک تورنمنت حدود 24 یا 25 سال است و علاوه بر این تیم ملی با میانگین وزنی بالایی روبرو بود.

قهرمانی در آسیا مشکلات فوتبال ایران را پنهان می کرد!

وی با اشاره به اینکه «اگر تیم ملی می توانست در این تورنمنت قهرمان شود ، مشکلات فوتبال ایران در پس این قهرمانی تا 10 سال آینده پنهان می شد ، » تصریح کرد : فوتبال ایران با مشکلات ساختاری اساسی مواجه است و معتقدم اگر تیم ملی قهرمان می شد مدیریت ورزش ایران و فدراسیون فوتبال سعی می کردند از این قهرمانی سوء استفاده کنند و مشکلات تا 10 سال آینده ، پشت این قهرمانی پنهان می شد.

قلعه نویی و دستیارانش گزینه های خوبی بودند؟

وی ادامه داد : علاوه بر این کادر فنی تیم با مشکلات عدیده ای مواجه بود و سرمربی تیم ملی نیز نه در حضور اولش در تیم ملی موفق بود و نه طی چند سال گذشته در سطح باشگاهی کارنامه موفقی داشت ، دستیاران او نیز علاوه بر تجربه بسیار خوب دوران بازی در تیم های ملی و باشگاهی اما متاسفانه تجربه مربیگری لازم را نداشتند تا بتوانند در لحظات حساس کمک حال امیر قلعه نویی باشند.

زود بود که الهویی مربی تیم ملی شود!

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اینکه «برای سعید الهویی زود بود که در مقطع زمانی فعلی به تیم ملی برسد ، » گفت : شاید وی از نظر تئوریک اطلاعاتی داشته باشد اما بحث عملی کاملا متفاوت است. باید یک مربی به صورت عام از جوهره فوتبال برخوردار باشد و در سطح بالایی به میدان رفته باشد اما چنین مسائلی در مورد این مربی وجود نداشت و حتی اگر تمام این مسائل را نادیده بگیریم ، مهم ترین نکته این است که دستیاران وی بتوانند در بزنگاه ها و لحظات حساس به کمک سرمربی تیم ملی بیایند که این اتفاق در تیم ملی فوتبال ایران رخ نداد!

اقبالی با اشاره به اینکه «گویا سعید الهویی بیشتر به مقوله پیشرفت و توسعه تیم ملی توجه دارد تا پیروزی و کسب عنوان قهرمانی ، » گفت : صحبت از مفاهیم فوتبال چیزی نیست که بتوان آن را دستاورد تلقی کرد ، مهم این است که از این مفاهیم در فوتبال بهره برد و باید بدانیم که تیم ملی فرصت های زیادی را از دست داده و بازیکن خوبی مانند مهدی طارمی که در سطح اول فوتبال به میدان می رود ، بیشترین فرصت را بین بازیکنان جام ملت های آسیا از دست داده است.

تیم ملی از نظر تاکتیکی دچار آشفتگی بود

وی با تاکید بر اینکه «استفاده از بازیکنان مسن در تیم ملی طی یک تورنمنت فشرده قابل مقایسه با بهره بردن از بازیکنان جوان نیست و نمی تواند کارایی یک تیم با میانگین سنی پایینی را داشته باشد ، » عنوان کرد : تیم ملی بعضا از نظر تاکتیکی دچار آشفتگی بود و شاهد بودیم که در برخی مواقع بازیکنان حتی دفاع فردی را فراموش می کردند و در دفاع تیمی تمرکز خود را از دست داده بودند؛ زمانی که تیم ملی عقب می افتاد متاسفانه دچار آشفتگی تاکتیکی می شدیم در حالی که فوتبال دنیا به این نقطه رسیده که در طول 90 دقیقه شکل و سازمان دفاعی خود را حفظ کند.

تیم ملی به بلوغ تاکتیکی نرسیده بود

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اینکه «تیم ملی از نظر تاکتیکی در جام ملت های آسیا به بلوغ تاکتیکی نرسیده بود ، » اظهار کرد : اگر قصد داریم تیم ملی موفقی داشته باشیم باید از قاعده هرم کار را درست کنیم و با اضافه کردن بازیکنان جوان که در باشگاه های فوتبال ایران حضور دارند ، طی زمان مناسب باقی مانده تا جام جهانی با تیمی خوب به جام جهانی برویم. باید بتوانیم این بازیکنان جوان را در مقاطع زمانی کوتاه و پرتعداد به صورت مینی کمپ دور هم جمع کنیم و برنامه های تاکتیکی دفاعی و هجومی تیم ملی را به آنها گوشزد کنیم و بتوانیم درک مناسبی از مفاهیم و استراتژی های فوتبالی تیم ملی ایجاد کنیم.

تیم ملی نمی توانست در زمین خود 4 پاس بدهد!

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اینکه «طبق آمار تیم ملی بعضا در زمین خود نمی توانست چهار پاس متوالی را در خط دفاعی بدهد ، » تصریح کرد : در حال حاضر فوتبال دنیا به سمتی رفته که حدود 15 پاس در یک سوم دفاعی داده می شود تا یک روزنه ایجاد شود ، این درد بزرگی است که تیم ملی ما در این تورنمنت نمی توانست سه ، چهار پاس متوالی داشته باشد در حالی که تیم های درجه دو و سه آسیا نیز از ما بهتر و منطقی تر فوتبال بازی می کردند.

هرج و مرج باشگاهی در فوتبال ایران در تیم ملی نیز حاکم بود

اقبالی با اشاره به اینکه «هرج و مرج باشگاهی در فوتبال ایران در تیم ملی حاکم بود ، » اظهار کرد : باید 15 سال برنامه ریزی مدون و صحیح داشته باشیم تا بتوانیم به نقطه ای که سطح اول فوتبال آسیا به آن رسیده ، برسیم. شاید بتوانیم در یک مسابقه ژاپن را ببریم ولی در طول 10 بازی بازنده خواهیم بود.

وی افزود : دیدید قطری ها با برنامه ریزی صحیح ، الگوی تهاجمی بسیار خوبی داشتند و در نهایت نیز توانستند قهرمان شوند. فوتبال آسیا دارای چند قدرت سنتی است اما برخی تیم ها نظیر قطر توانسته اند خود را به سطح تیم های ایران ، عربستان ، ژاپن ، کره جنوبی و استرالیا برسانند و دو دوره متوالی قهرمان شوند.

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اینکه «در فوتبال ایران با توجه به وجود زیرساخت ها ، فرقی نمی کند قلعه نویی مربی تیم ملی باشد یا فرگوسن ، » گفت : اگر قرار باشد با همین تیم به جام جهانی برویم امکان موفقیت وجود ندارد. اگر قصد داریم از دور گروهی جام جهانی صعود کنیم از همین الان باید به سراغ بازیکنان جوان برویم و حداقل 15 بازیکن آینده دار فوتبال کشور را کشف کنیم و در اردوهای 10 تا 15 روزه بتوانیم در فازهای تدافعی و تهاجمی تفکرات تیم ملی را منتقل کنیم.

اقبالی با تاکید بر اینکه «برگزاری دیدارهای دوستانه و مرور برنامه های تاکتیکی مهم ترین مسائلی است که باید در کنار برگزاری اردوهای 10 تا 15 روزه به آن توجه شود ، » گفت : زمان مناسبی تا جام جهانی باقی مانده و باید با تکرار و تمرین بتوانیم برنامه های تاکتیکی تیم را به بهترین شکل در زمین مسابقه اجرا کنیم. باید بازیکنان آبدیده شوند و برنامه های تیم ملی در ذهن آنها نهادینه شود. متاسفانه در جام ملت های آسیا دیدید حتی دروازه بانی مانند علیرضا بیرانوند که می تواند در یک سوم دفاعی پا به توپ شود اما به محض تحت فشار قرار گرفتن روی به بازی مستقیم می آورد! در حالی که این سبک بازی منسوخ شده و دیگر تیم ها به صورت مستقیم بازی نمی کنند و با دادن پاس های متوالی به صورت تدریجی حمله را تشکیل می دهند و ساختار هجومی از یک سوم دفاعی آغاز می شود.

ادامه کار تیم ملی با قلعه نویی؟

کادر فنی تیم ملی باید خارجی باشد

وی در مورد ادامه کار تیم ملی با امیر قلعه نویی عنوان کرد : اگر قرار است در جام جهانی موفق باشیم کادر فنی تیم ملی باید خارجی باشد و در کنار آنها از مربیان داخلی نیز برای تجربه اندوزی استفاده کنیم.

مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اینکه «امیر قلعه نویی مربی به روزی نیست و نتوانسته طی چند سال گذشته در حوزه مطالعات فوتبال موفق عمل کند ، » اظهار کرد : علاوه بر این ، کادر فنی ، دستیاران و سرمربی تیم ملی باید بتوانند به بهترین شکل به او کمک کنند اما متاسفانه تحلیل های تیم ملی از حریفان دست و پا شکسته بود و نیازمند مربیان با تجربه و به روزی هستیم که مطالعات عمیقی داشته اند و از تجربیات بالایی در داخل زمین و بیرون زمین برخوردار هستند.

اقبالی با اشاره به اینکه «متاسفانه روال فوتبال ایران به گونه ای شده که مربیان به دنبال حمایت های بیرونی هستند ، » گفت : چنین مساله ای در فوتبال ایران حاکم شده و مربیان به دنبال اتصال به مافیا و برخورداری از رانت هستند چرا که ارزیابی عملکردی از مربیان صورت نمی گیرد و نیروهای متخصص همگی خانه نشین شده اند.

چگونه یک نفر ، یک شبه به نیمکت مربیگری تیم ملی رسیده است؟

اقبالی افزود : چگونه یک نفر یک شبه از سطح باشگاهی به نیمکت تیم ملی فوتبال می رسد؟ مربیانی در کادر فنی تیم ملی داریم که از هیچ تجربه ای در بخش مربیگری برخوردار نیستند و این نشان می دهد ضابطه ای وجود ندارد و روابط حاکم است! اینکه یک نفر در سطح بالای ملی بازی کرده دلیل بر این نیست که بتواند مربی خوبی باشد.


بیوگرافی مسعود اقبالی

مسعود اقبالی متولد تهران مربی فوتبال و مدرس ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو