خطرات تعویض نکردن و پاره شدن تسمه تایم خودرو

منبع: ساعد نیوز

2

1402/11/25

15:08


تعویض نکردن تسمه تایم و پاره شدن آن خسارات زیادی را به همراه دارد. ما در این مطلب از ساعد نیوز خطرات این مشکل را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

تسمه تایم از مهمترین قطعات خودرو به حساب آمده و باید به زمان تعویض آن توجه ویژه ای کنید، چرا که در صورت خرابی این قسمت از خودرو می تواند هزینه های بسیار سنگینی را برای شما به وجود آورد.

خطر پارگی تسمه تایم و مشکلات احتمالی آن


اگر تسمه تایم به‌موقع تعویض نشود امکان پاره شدن دارد. پاره شدن تسمه تایم خسارات زیادی را برای خودرو به همراه دارد. اولین قطعه‌ای که آسیب جدی می‌بیند سوپاپ‌ها هستند. پیستون‌ها و سوپاپ‌ها در داخل سیلندر قرار دارند و بر اساس چرخش میل‌لنگ و تنظیم زمان‌بندی میل‌سوپاپ، پیستون و سوپاپ‌ها برخوردی با یکدیگر ندارند. اما در صورت پاره شدن تسمه تایم این زمان‌بندی به هم می‌ریزد و پیستون‌ها‌ و سوپاپ‌ها هم‌زمان به یکدیگر برخورد می‌کنند‌. این برخورد باعث خرابی سوپاپ‌ها می‌شود و در عملکرد خودرو اختلال ایجاد می‌کند. خرابی و کج شدن سوپاپ‌ها کمترین خسارتی است که به علت خرابی تسمه تایم شامل یک خودرو می‌شود. اگر دور موتور بالا باشد و تسمه پاره شود حتی ممکن است سیلندر نیز آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد.

برخی از ماشین‌ها مثل خودروهای ساخت شرکت پژو بیشتر در معرض این نوع آسیب‌دیدگی هستند. در پرایدهای مدل‌پایین، برعکس پژوها با پاره شدن تسمه تایم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و خودرو فقط خاموش می‌شود. دلیل آن هم کوتاه بودن شاتون‌ها است که به سوپاپ‌ها نمی‌رسد. پرایدهای یورو 4 نیز همانند پژو بوده و در صورت پارگی تسمه تایم سوپاپ‌ها آسیب می‌بیند و موتور نیاز به تعمیر دارد. اما در مجموع در مدل‌های ریو این اتفاقات و خسارات به‌مراتب بیشتر از سایر خودروها است.در ادامه با اصلی ترین مشکلات عدم تعویض تسمه تایم و پاره بودن آن آشنا خواهیم شد:

  • خرابی کامل موتور

  • استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو

  • خاموش شدن موتور به طور ناگهانی

  • شکستگی یا خم شدن سوپاپ ها، پیستون ها و میل لنگ

  • آسیب به سر سیلندر

  • سر و صدا و لرزش موتور

  • کاهش قدرت موتور

  • افزایش مصرف سوخت

تسمه تایم

سخن پایانی


در صورت معیوب بودن تسمه تایم شما با مشکلاتی چون خاموش شدن ناگهانی وسیله نقلیه، سروصدا و لرزش موتور و … مواجه خواهید شد که رانندگی را برایتان ناخوشایند می کند. علاوه بر این، ادامه رانندگی در چنین شرایطی می تواند موتور خودروی شما را برای همیشه از کار بیندازد. بنابراین تا فرصت هست باید سریعا به مکانیکی مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو