طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با روغن حیوانی ویژه نوروز در خانه

منبع: جدول یاب

2

1402/11/26

12:31


نان برنجی یکی از شیرینی های نوروزی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و شما می توانید این شیرینی خوشمزه را در طعم ساده سفید یا زعفرانی تهیه کنید و در انتها روی آن خرفه بپاشید. برای تهیه نان برنجی باید از آرد برنج مرغوب استفاده کنید. ما در آموزش های قبلی …

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با روغن حیوانی ویژه نوروز در خانه

طرز تهیه نان برنجی

نان برنجی یکی از شیرینی های نوروزی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و شما می توانید این شیرینی خوشمزه را در طعم ساده سفید یا زعفرانی تهیه کنید و در انتها روی آن خرفه بپاشید. برای تهیه نان برنجی باید از آرد برنج مرغوب استفاده کنید. ما در آموزش های قبلی طرز تهیه شیرینی نارگیلی، شیرینی پفکی گردویی و شیرینی مشهدی را که از آیتم شیرینی نوروزی می باشد به شما یاد دادیم و امروز در جدول یاب طرز تهیه شیرینی نان برنجی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد برنج مرغوب و معطر ۵۰۰ گرم
پودر قند ۲۵۰ گرم
روغن جامد (صاف قنادی/کرمانشاهی) و کره ۲۵۰ گرم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
پودر هل ۲ ق چای خوری
تخم خرفه به مقدار لازم

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

مرحله اول: آماده سازی

 

به نسبت دلخواه از ترکیب روغن و کره استفاده کنید، من ۵۰ گرم کره دوغ گرفته و ۲۰۰ گرم روغن قنادی استفاده کردم. می توانید فقط از روغن جامد یا قنادی استفاده کنید یا مقداری روغن کرمانشاهی بریزید. پودر قند و روغن و کره به دمای محیط رسیده را با قاشق مخلوط کنید و برای ۵ تا ۷ دقیقه بزنید تا پوک و روشن شود.

مرحله دوم: هم زدن زده

زرده ها و پودر هل را اضافه کرده و ۲ تا ۳ دقیقه دیگر به زدن ادامه دهید. می توانید از اسانس هل استفاده کنید که رنگ شیرینی تیره نشود. در آخر آرد برنجی که ۳ بار از پارچه حریر رد کرده اید به مواد اضافه و با لیسک مخلوط کنید. در صورت نیاز خمیر به دست آمده را ۳ مرتبه از چرخ گوشت رد کنید تا کاملا نرم و لطیف شود. (می توانید سفیده ها را نگه دارید و برای مرنگ استفاده کنید یا در فریزر یا یخچال نگهداری کنید).

مرحله سوم: استراحت مواد

خمیر را داخل کیسه فریزر ریخته و برای چند ساعت یا بیشتر داخل محیط آشپزخانه استراحت دهید، و اگر عجله داشتید همان لحظه شروع به آماده سازی کنید. گلوله های حدودا ۱۰ تا ۱۵ (ترجیحا ۱۲) گرمی از خمیر برداشته و گرد کنید و با کاتر طرح بزنید و تخم خرفه بپاشید.

مرحله چهارم: پخت نان برنجی

فر را با دمای ۱۸۰ برای ۱۵ دقیقه گرم کنید. دما را به ۱۶۰ کاهش دهید و شیرینی را برای حدود ۲۰ دقیقه بپزید. دقت کنید شیرینی نباید تغییر رنگ دهد و سعی کنید سینی فر را در بالاترین طبقه و دور از حرارت قرار دهید تا پخت یکنواخت و ملایم انجام شود و رنگ شیرینی سفید باقی بماند. بعد از چند ساعت صبر کنید تا کاملا سرد شود و بعد از سینی جدا کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان برنجی کرمانشاهی

  1. گلوله های شیرینی برنجی اندازه گردو برندارید،وسطش نمی پزد (کوچیکتر بردارید).
  2. اگر می خواهید زعفرانی تهیه کنید از زعفران غلیظ استفاده کنید.
  3. خمیر بعد از استراحت سفت می شود،بین دو کف دست بمالید نرم می شود.
  4. برای پخت شیرینی باید حتما اندازه ها را با ترازو دیجیتال اندازه بگیرید.
  5. پودر هل خودتان آسیاب کنید تا عطر شیرینی محفوظ بماند.
  6. شاید تخم مرغ شما خیلی بزرگ یا کوچیک باشد و آرد برنج کمی بیشتر یا کمتر اضافه شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو